Aamuriita miehen kanssa, hitto en jaksa enaa...
Meilla on aamuisin aina kiire ja kaikki kireana.
Meilla on 2,5kk ikainen vauva joka sitoo minua aamuisin paljon mm.imetyksen suhteen, mutta nousen silti joka aamu 7.30 auttamaan miesta lasten valmiiksi laittamiseen, han sitten vie lapset koululle ja eskariin.
Mina olen vienyt lapsia viimeiset 5 vuotta, mies 2,5kk ja ei kesta enaa. Syyna kuulemma se etta mina huudan ja saa kaikki pahalle paalle aamuisin.
Myonnan etta huusin aamulla tytolle, yritin laittaa taman hiuksia, mutta heiluu aina tahallaan eika siita tule mitaan. Sitten saa patistaa laittamaan sukat ja kengat yms kun on niiiiiin hidas ja temppuilee niiden kanssa. ja sitten riitelevat jatkuvasti isoveljen kanssa, sellaista tonimista, lapsimista "aitiii, xxx tokkas mua kateen"...
Samalla vauva kitisee ylentyvissa maarin kun haluaa tissia. Olen noussut vauvan kanssa joka yo monta kertaa tissittelemaan, mies nukkuu toisessa huoneessa, ilman heratyksia. Eilen meni toihin 9.00 kun oli vienyt lapset ja saapui kotiin 21.30! Normaalisti tulee kotiin noin klo 19-20 aikoihin eli mina haen lapset iltapaivalla, hoidan heidat kaikkiin heidan harrastuksiin, laakareihin ym, pyoritan kotia, lemmikkeja ja hoidan vauvaa 24/7. Mina EN valita. Olen nain halunnutkin, mutta jos miehelle on noin hiton vaikeaa edes aamuisin vahan auttaa, niin saa olla kokonaan auttamatta. Arsyttaa niin paljon etta saa kohta kokeilla sinkkuelamaa!
Kommentit (44)
itse on lapset tehty, valittu miehet ja työt ja niin edelleen... Totta kaikki!
Kyllä minuakin suuresti ottaisi ja ottaakin kupoliin että mies ei valtaosan ajasta huomaa ollenkaan mitä kaikkea perheen pyörittäminen vaatii... miten huomaisikaan kun on aina töissä? Kotona odottaa nukkuvat lapset ja ruoka jääkaapissa lautasella. Jos en saisi nukkua öitäni en jaksaisi tätä härdelliä, joten ymmärrän että olet lujilla.
Vauva-aika on aika poikkeuksellista onneksi perheen elämässä kuitenkin ja siihen kuuluu se väsymys ja äkäily. Älä nyt tee pitkälle meneviä päätöksiä perheenne ja parisuhteenne osalta, koita ottaa päivä kerrallaan!
Lapsen tukkaa ei tarvii laittaa joka aamu. Pysyisikö lapsi paikallaan lorun / laulun ajan kun sinä letität / ponkatat?
Jaksaisitko herättää vauvan ensimmäisenä ja imettää ja kuivittaa hänet ennen muita aamurutiineja? Sitten hän ehkä kävisi ekoille unilleen kun talo hiljenee ja pääsisit itsekin nukkumaan vielä?
Voitko saada vanhemmille lapsille vaki-kyydit harrastuksiin? Jos teet hiukan vaihtareita ja vuorostasi kuskaat sitten kun vauvan kanssa helpottaa? Useimmat vanhemmat kyllä ymmärtävät ja mielellään auttavat tällaisissa tilanteissa (he eivät käy AVllä =P).
Varmaan teillä isommatkin lapset saattavat havahtua vauvan ja sinun yökarkeloihin, joten ovat väsyneitä ja kiukkuisia ja hakevat huomiota jota vauvan tultua vaikea saada. Yksi äiti ei repeä kolmeen ja tässä sitä isää kaivataan... Onko isyysloma pidetty? Voiko miehesi lyhentää työaikaansa? Voisiko ottaa vanhempia lapsia vuorotellen mukaan töihinsä jottai saisivat one-to-one aikaa? Saatko vauvan nukkumaan iltapäivisin jotta voit purkaa koululaisten päivän heidän kanssaan kaakaomukin äärellä?
Voimia!!!!
t been there done that
Meilla on aamuisin aina kiire ja kaikki kireana. Meilla on 2,5kk ikainen vauva joka sitoo minua aamuisin paljon mm.imetyksen suhteen, mutta nousen silti joka aamu 7.30 auttamaan miesta lasten valmiiksi laittamiseen, han sitten vie lapset koululle ja eskariin. Mina olen vienyt lapsia viimeiset 5 vuotta, mies 2,5kk ja ei kesta enaa. Syyna kuulemma se etta mina huudan ja saa kaikki pahalle paalle aamuisin. Myonnan etta huusin aamulla tytolle, yritin laittaa taman hiuksia, mutta heiluu aina tahallaan eika siita tule mitaan. Sitten saa patistaa laittamaan sukat ja kengat yms kun on niiiiiin hidas ja temppuilee niiden kanssa. ja sitten riitelevat jatkuvasti isoveljen kanssa, sellaista tonimista, lapsimista "aitiii, xxx tokkas mua kateen"... Samalla vauva kitisee ylentyvissa maarin kun haluaa tissia. Olen noussut vauvan kanssa joka yo monta kertaa tissittelemaan, mies nukkuu toisessa huoneessa, ilman heratyksia. Eilen meni toihin 9.00 kun oli vienyt lapset ja saapui kotiin 21.30! Normaalisti tulee kotiin noin klo 19-20 aikoihin eli mina haen lapset iltapaivalla, hoidan heidat kaikkiin heidan harrastuksiin, laakareihin ym, pyoritan kotia, lemmikkeja ja hoidan vauvaa 24/7. Mina EN valita. Olen nain halunnutkin, mutta jos miehelle on noin hiton vaikeaa edes aamuisin vahan auttaa, niin saa olla kokonaan auttamatta. Arsyttaa niin paljon etta saa kohta kokeilla sinkkuelamaa!
Olet sitten varmaankin superaiti, onnittelut!
Joudutko sinakin kuskaamaan kaikki lapsesi edes takaisin joka paiva kouluun, eskariin, harrastuksiin?
ap:tä kohtaan, minä ymmärrän että hänellä saattaa pinna palaa.
Ollaan täällä toistemme tukena, onko pakko haukkua joku lyttyyn, joka keventää sydäntään?
monesti karjastua yms
itse kolmen pienen lapsen äitinä tämän tiedän ja ymmärrän.
mutta koeta muuttaa järjestelyjä tosiaan ettei aamulla tulis karjuttua liiemmin koska lapselle on kuitenki kiva jättää hyvä mieli päivälle eikä sellanen että äiti karjui naama punaisena ...
;) tsemppiä!!! tsemppiä!! olet varmasti hyvä äiti!!
Oikeasti paljon kamalampaa se lapsille karjuminen on kuin vaikka jatkuvakin valittaminen.
Mun on nyt mentava vauva kutsuu ja sitten on kauppareissut ym ennen kun on haettava isommat lapset. En muuten ole kotiaiti vaan menen takaisin toihin loppuvuodesta...
Mies piti 2 viikkoa lomaa, on niin kiireinen toissaan ettei ehdi enempaa. Hanen tyoaikaina on oma valintansa, mutta useimmin joutuu virumaan toissa pitempaan kuin haluaisi, kun aina tulee jotain uutta ja yllattavaa. Mietitaan aamurutiinit kylla uusiksi.
ap
mitäs jos kokeilisitte niin, että mies hoitaa ne lapset kouluun, laita sinä vaikka sillä aikaa aamupalaa, kun mies vahtii pukeutumisen ja hoitaa muita aamutoimia. Sitten ipanat syömään ja sinä menet vauvaa hoitamaan tai tuot vauvan keittiöön/olkkariin syömään.
Jos miestäkin häiritsee sun huuto??? Laita illalla lasten kamat valmiiksi ja sovitte, että se on sun osuus ja loput on miehen hoidettava! Uskon, että lapset käyttäytyvät paljon paremmin isän kanssa. Sinä saat levätä ja imettää vauvaa.
Ei niitä lapsia sinne kouluun tarvii puunata ja isäkin osaa sen tukan harjata kun annat tilaisuuden. RELAA MUTSI VÄHÄN!
voi koittaa tehdä niistä aamurutiineista palkitsevampia. Miksi lapsi haluaisi niissä toimia nopeammin, kun hänelle on yleensä ihan sama onko hiukset harjattu (itseasiassa hiusten harjaus on aika epämukavaakin) tai onko kaikki vaatteet päällä.
Tekee siitä harjauksesta vaikka leikin, että kun on paikoillaan 2 sek, tulee kutitusta, sitten taas 3 sec kampaamista ja taas tiikeri hyökkää pahaa-aavistamattoman uhrin kimppuun. Ja käyttää jotain hoitosuihketta, ostaa ehkä uuden harjan ja lapsen valitseman ponnarin, ja ottaa uudet rutiinit mukaan, jotta touhu ei muistuta sitä entistä tappelua ("Elokuvatähti ja prinsessa Kultu Kimallus tässä on maskeerauksessa valmistautuessaan suurta rooliaan varten, sanokaahan neitiprinsessa, miten teidän hiuksenne ovatkaan näïn upeat? Mistä olette näin häikäisevän ponnarin hankkineetkaan?"). Tai tekee kilpailun, se kumpi saa nopeammin vaatteet päälle, saa tarran (jos sisarukset ei voi kilpailla keskenään, voi ottaa jonkun muun teeman, äiti vaikka pukee kenkiä ja katsotaan ehtiikö lapsi sinä aikana laittaa omat kengät). Tai vaatteet on piilotettu ja sitä mukaa kun löytää yhden kappaleen ja pukee sen, saa lähteä etsimään toista. Tai jos aamutouhut sujuu kivasti, saa tarran ja kymmenestä tarrasta lähdetään uimarannalle.
kyllä ap on kotiäiti.
Järkyttävän pienenä se vauva joutuu hoitoon! Miksiköhän pitää hankkia muodikkaasti kolmas lapsi, kun ei sitä halua hoitaa...
Miksei se keskimmäinen saa nauttia äidin kanssa kotonaolosta?
vaikka vain 1 lapsi.
Mutta kun se on just sitä että sählätään kiireessä. Lapsi halusi ottaa minusta kuvan ja sanoi pysy paikoillasi äiti, mies huuteli toisesta huoneesta miten aiot järjestää toimintaterapian ja neuvola käynnin kun sinulla on vain puolituntia siinä välissä. Kun mulla ei ollut vastausta valmiina niin ärähdin jotain ja mies veti herneet nenään. Hän olisi muuten vienyt lapsen autolla mut nyt suuttui ja jouduin lainaamaan työkaverin autoa.
Kyllä muakin vituttais, jos joku tulis päsmäröimään ja karjumaan, eikä antaisi mun tehdä asioita omalla tyylilläni. Ei toimistasi välttämättä ole miehellesi apua, nuku vaan ja anna niiden lähteä ihan keskenään. :)
Valitettavasti sinä itse vaikutat idiootilta ja olen pahoillani viiden lastesi puolesta. Ei vauva nälkään kuole tunnissa, mutta nälän tunne on noin pienellä jo kipuitkua!
Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saatte arjen sujumaan ja miehesi jatkossa auttaa sinua enemmän!
ne on pakko vääntää, vaikka isä ei olisi yhtään kotona, eikä äitikään hoida kuin sitä vauvaa sen pakollisen 8 kuukautta.
Miksiköhän ei voi tyytyä niihin kahteen ja hoitaa heidät huutamatta?
aamuisin tuon pienen hetken. Miten liikkuvan lapset hiukset laitetaan, voisiko joku antaa vinkkeja? Kun tahalleen karkailee harjan alta ja sitten akailee pukemisesta? Vinkkeja siis tuohon otan vastaan! Ei tarvii sitten korottaa siinakaan aanta. ap
hiuksia ei laiteta, niin se leikataan pois. Myös tytöiltä. En voi sietää kampaamattomia hiuksia.
aamuisin tuon pienen hetken. Miten liikkuvan lapset hiukset laitetaan, voisiko joku antaa vinkkeja? Kun tahalleen karkailee harjan alta ja sitten akailee pukemisesta? Vinkkeja siis tuohon otan vastaan! Ei tarvii sitten korottaa siinakaan aanta. ap
hiuksia ei laiteta, niin se leikataan pois. Myös tytöiltä. En voi sietää kampaamattomia hiuksia.
suurista vastalauseistaan huolimatta oppinut kampaamaan ja letittämään tytön, nyt 5,5 v, hiukset. Kyllä ne oppii!!
hiukset niin, että lapsi katsoo aamulla lastenohjelmaa telkkarista minä harjaan ja laitan lettiä ja muuta :)
Meinaatko tehdä noin myös kun pitäisi töihin lähteä aamulla?
meillä ainakin mies hoiti koululaiset koulutiellä, kun mä ja vauva nukuttiin makkarissa (olenhan minä se joka herää 6kertaa yössä)..pieni vaiva miehelle hoitaa aamusin ne isommat!! ja nimenomaan!!niin että yks aikuinen vaan häärää, kaikki menee vaan sekasin tosta iänikuisestä hönkäämisestä joka suuntaa!!!
asiat hoituu niin kun ne hoituu,ja sä pidät huolen siitä että vauva kasvaa ja saa ruokaa aamuisin!!
TOINEN vaihtoehto on että SÄ hoidat isommat aamusin ja mies hyssyttelee vauvaa sylissään!! onks tää konsti parempi!!!???
vastaanhangoitteleva väkkärä täällä kotona. Sitten kun pääsee sinne päiväkotiin asti, eikä toinen ole villitsemässä niin on ihan vastaanottavainen.