*****NELIAPILAT*****
Kommentit (104)
Eli plussa pärähti ruutuun, sitä seurasi hämmennys, kuten joka kerta. On jotenkin niin kummallisti, että se piinaava odotus päättyy. Ja silti jää jotenkin sellanen onko täänyt totta. Tein sitten toisen digitestin tänä aamuna(sen espanjalaisen, ja sama vastaus tuli ruutuun embarazada 2-3...)
Eli esittely pätkää, Ofelia, 30v.Länsi-Suomi, Tyttö 2001, tyttö 2004, poika 10/2009 LA 6.2.2011
Tuosta LA:sta en nyt ole ihan varma, mutta muutellaan sit jos tarvetta on.
Neuvolaan ajattelin soitella jo aamulla, kun meidän terveysasemalla on kesäsulkuja, ja haluan ajan meidän omalle terkalle kun tykkään siitä niin kovin.
Muille kertomisesta, olen kertonut muutamalle ystävälle. Vanhemmille kertominen meillä on suurin "pala", emme kumpikaan miehen kanssa usko positiiviseen vastaanottoon... Sanoinkin eilen miehelle että entä jos ei kerrottais, antaa niiden ite huomata, no pitää kattoa.
Raskausoireista, ei ole mitään, mutta se mikä on hassua alamaha on tosi "pyöreän oloinen" Ja autolla ajaessa tuli ihan huono olo, kun farkut painoi siihen.
Eniten jännittää kuinka sujuu raskaus, kun tuo kuopus on niin pieni. Jos tuleekin hirveä pahoinvointi tai kaamea väsymys. Mutta mä tilitän sitten tänne teille :)
Ofelia, viikoista ei käsitystä, mutta tosi alussa...
Kävin tuolla Vauvakuume-puolella kurkkimassa onko uusia plussia ilmaantunut. Ei ollut, höh, mutta aika hauska rysäys tässä on nyt kyllä käynyt. Mukava nähdä Ofeliakin täällä. :)
Tänään ajattelin soittaa neuvolaan. Meidän neuvolassa on puhelinaika puolituntia klo 12-12.30. Nyt ennen illaksi töihin lähtemistä ajattelin asian hoitaa. Töistä kun en halua soittaa enkä toisaalta halua, että lapset ovat tässä kuulemassa kun en vielä heille uutista halua paljastaa. Lapsille kerrotaan sitten kun uutinen saa levitä kaikille tutuille. Ovat niin armottomia lörppöjä. :)
Me olemme nyt kertoneet tästä alkaneesta raskaudesta ihan lähipiirille. Sellaisille ihmisille, jotka tukevat jos jotain ikävää, km tms, tapahtuu. Kaikki ovat ottaneet uutisen tosi hyvin. Onnellisia ovat olleet, mutta eivät mitenkään yllättyneitä. :)
adalat rv 5+3
Ekaksi jos Pönttis tässä pinossa käy lukemassa juttuja niin oikein paljon onnea pienen pojan syntymän johdosta!! Nautihan nyt kovasti vauvantuoksuista ja pikkuisen tuhinoista! Aivan ihanaa...
Ofelialle kans onnittelut mutta plussasellaiset! Teille matkaan mukaan paljon tarrasukkia ja enkeleitä!
Lyydialle jaksuja ultran odotteluun!
Adalat: tosiaan nuo viikot tuntuu itellä aina niin pieniltä...marraskuisissa ku ite oon loppukuusta ja meillä on muutama lokakuun puoleltaki niin heillä on puoliväli justiin ja menevät jo rakenneultriin...itellä ku se on vasta heinäkuun 8./9.pv ja sinne on niiiiiin pitkä matka...kovasti kiinnostaa että tuleeko meilleki se 4.poika kuten Pönttiksellekin, kovasti kyllä tuntuu siltä :)
Mites muut aiotteko ottaa selville sukupuolen jos on mahdollista?
3*mamma+1: vau sulla noita viikkoja on jo noin paljon! Justiinhan sääki plussassit :) toivotaan ettei pikkuinen pääse kovin isoksi kasvamaan ettet joudu sektioon koon vuoksi..
Susamaria: Ihan vierekkäinhän sitä sitte melkein asustellaan :)
Kertomisesta: Me ei olla kerrottu vielä kellekkään ja eikä kerrota, mutta tuota mahaa ei kyllä saa enää piiloon. Eilen käytiin ettimässä mulle esikon rippijuhliin vaatteita niin aika kurjalta tuo tilanne näyttää...mikään ei mee enää päälle ja kaikki mekot on sellaisia jotka ei anna yhtään periksi tuosta mahan kohdalta ja sitte mammamekot on vielä aika isoja..ne mitkä ois olleet sellasia jonkiverran venyviä niin olivat väriltään mustia! Eihän sitä nyt voi äiti laittaa mustaa mekkoa päälle lapsensa konfirmaatioon...eihän..
Meillä taitaa olla kans viimenen vauveli tää jos kaikki menee hyvin loppuun asti. Sen verran kovia aikoja on tässä ollu että luulen etten jaksais enää..ikää tulee koko ajan lisää ja terveys krakaa muutenki...Liian iso huoli koko ajan päällä eli henkisesti on ollu rankkaa näitten vuotojen yms kans..sitte tuo pahoinvointi oli jo oma luku sinänsä joka onneksi taitaa olla nyt takanapäin! Ja sitte ku meillä ei näitä vauvoja tehä vaan saadaan...tääki siis yhdistelmästä terot+clomit kahden vuoden yrittämisen jälkeen. Joten eiköhän meidän osuus oo tässä, tietenkään en mee vannomaan mutta näin ajatelen nyt ja ukkokulta on jo ihan varma asiasta..
Nyt pitää painaltaa...kovasti hommaa ois tiedossa..
nani rv 15
Ultrassa nähty pieni sydän sykkimässä :)) Vastasi viikkoja ja kaikki siis hyvin:)))))
Onnellinen Lyydia rv 8
Itseänikin toisaan polttelisi mennä alkuraskauden ultraan, mutta on niin pihkunan kallis paukku. Täytyy vaan toivoa, uskoa ja luottaa siihen, että kaikki on hyvin. Mutta malttamaton kun on luonteeni niin...Neuvolakin minulla on vasta juhannusviikolla. Tosin eipä siellä ekakerralla mitään oikein tapahdukaan, joten joutaa sitä odottelemaankin.
Sen verran on oireita tullut lisää, että tietyt ruoat on alkaneet närästää. Se on minulla aina ollut raskausoireena. Muutoin närästystä ei ole koskaan, mutta aina raskaana ollessa. Myös pientä ällötysoloa on ilmassa. Vähän sellaista lievän krapulan tyyppistä. Oksentanut en ole, mutta vähän pahaolo on ajoittain.
adalat rv 5+5
Reissusta taas kotiuduttu ja nyt varmaan pysytäänkin sitten aika paljon koti ympäristössä.
Lyydialla oli ihania ultra kuulumisia. =) Onnea hyvästä ultra käynnistä. =)
Tulen varmaan jo huomenna enempi kommentoimaan ja lukemaan ihan ajan kanssa teidän kuulumisia. Tänään vain pikaisesti lukasin juttuja ja mitään ei jäänyt kyllä mieleen.
Sirppana rv 6+1
Nyt on listaa muokattu ja laitettu muutokset ja lisäykset. =)
Susamaria: Kyselit lapsiluvista. Tämä on kyllä varmaankin meidän viimeinen lapsi. Joskus monta vuotta sitten sanoin, että haluan lapset tehdä ennen kuin täytän 30 vuotta ja kolme vuotta enään jäljellä siihen ja kyllä neljä on meidän kohdalla ihan hyvä luku. Tosin mielihän voi aina muuttua, mutta asenne on nyt kyllä se, että tämä on nyt se viimeinen.
Nani: kiva, että vuodot on rauhoittuneet. Jospa niitä ei juurikaan enään tulisikaan. Sullakin jo ihan kivat viikot. Kohta helpottaa sitten sulla väsymykset yms muut ja pääset nauttimaan kasvavasta vatsasta ja liikkeistä. =)
Sukupuoli asioita mietit. Minä ainakin haluan tietää ehdottomasti sukupuolen jos on mahdollisuus saada se selville. Olen niin malttamaton näissä asioissa, että en kyllä millään jaksais synnytykseen asti odotella.
Ofelia: On se kiva, että pääsit pian tänne odotus puolelle. Onhan se tosiaan aina yhtä yllättävä juttu kun näkee sen positiivisen raskaustestin, vaikka sitä toivoo niin silti se on yllätys hetken aikaa ja sitten sitä ei meinaa uskoa ihan heti todeksi.
Adalat: Mulla on kans joka raskaudessa tuo närästys, mutta nyt olen ihan suosiolla ollut jo syömättä niitä juttuja joiden tiedän närästävän. Loppu raskaudessa tuntuukin sitten taas, että kaikki närästää. =(
On: Välillä on sellainen olo kuin ei edes raskaana olisikaan, mutta sitten taas välillä on niin vetelä olo että oksat pois ja silloin tuntee, että raskaana ollaan. Ja tuo nälkä homma mua ärsyttää aivan hirveesti. Paino nousee jo nyt ei kyllä onneksi paljoa, mutta kyllä se rassaa kun aikaisemmissa raskauksissa painoa rupes tulee vasta puolen välin jälkeen. Tää on nyt yhtä syömistä ja nälkää koko ajan. Kohta kyllä ihmiset rupee epäilemään jos painoa rupee tulemaan kun mahassahan se eniten näkyy.
Tänään tää vetelä olo on taas ihan mahdoton, ei jaksaisi tehdä mitään. Tosin onhan tässä nyt reissattu niin voi osittain johtua siitäkin.
Heinäkuuta odotan innolla kun silloin olisi se ensimmäinen ultra ja aika tuntuu matelevan, ei millään jaksaisi odottaa, että saisi varmuuden, että kaikki on hyvin.
Sirppana rv 6+2
Uuuh...väsyttää aivan kamalasti työpäivän jälkeen. Ihan tööt-olo, vaikka tänään ei edes ollut erityisen kiireinen tai muuten vaativa päivä. Lapset työnsin pihalle leikkimään, onneksi on sellainen piha, että voivat olla itsekseen ulkona, ja itse röhnötän sohvalla. Ei vaan jaksa eikä huvita tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Oikein odotan parin viikon päästä alkavaa kesälomaa ja sitä kun ei ole hetkeen kiire minnekään.
Mitenkäs Ofelia jakselee?
adalat rv 6+0
Mulla on nyt olo aivan järkyttävä enkä sen takia jaksa tännekään kirjoitella juuri mitään :( Lupaan aktivoitua kunhan tämä elo tästä parantuis... Pahoinvointiin sain vähän apua Sea Band rannekkeista, jotka kävin Nanin innoittamana ostamassa-kiitos Nani!!! Mutta nyt on toinen ongelma. Verenpaineet on niin alhaalla, että olo on todella huono:((( Pystyssä jaksan olla vain hetken eli sängyssä makaamista on meikäläisen elämä nyt.
Parempia vointeja muille!
Lyydia rv 8...jo melkein täynnä:))
Lyydia: Voi hurja tuota sun oloa, toivotaan että alkaa pian helppaamaan.
Adalat: täällä yksi 3 päivän migreenikohtaus takana, väsymystä ilmassa. Mutta ei mitään muuta. Alkuraskausden UÄ:tä harkitsen edelleen, olen kaikissa muissa käynyt, mutta nyt jotenkin mietityttää kun on tota rahanreikää muutenkin.
Neuvolaan sain ajan 15.6, siellä oli tosi vähän aikoja saatavana. Mutta onneksi pääsin tuolle meidän omalle äitiysterkalle kun se on aivan ihana.
Teille pakko tunnustaa vähän ostaa 2 äitiyshousut, farkut ja toiset ja lisäksi boob´in warmer-hupparin. Oli -50%, ovat toki vielä kaapissa. Mies katteli vähän alta kulmien...
Miten teillä muilla auto?
Autoasia meillä on kuumimmillaan, ollaan harkittu että jos kesän aikaan jo vaihdettais. Tila-autoja ei hirveesti ole saatavilla, halutaan siis kunnon tila-auto eikä 7-paikkaista farmaria, ellei ole 50 000 lyödä tiskiin...Toisaalta pitäis olla semmonen jolla ei olis kauheesti ajettu ettei tarviis kokoajan pitää sitä pajalla. Meillä auto on ihan pakollinen, koska kaupunkiin on matkaa n.30km. Toki tässä kylällä pärjään rattailla kerhoilut ja eskariin kuskaukset.
Näissä mietteissä,
Ofelia 5+0
Täällä onkin ollut aika hiljaista. Taitaa kesä ja alkuraskauden väsymys vetää porukan hiljaiseksi. =)
Ofelia: Auto hommia mietit. Sitä olen itsekkin pohtinut kun meillä on pieni kaksi ovinen sillipurkki johon nippa nappa kaikki mahdutaan. Tosin me tosi harvoin ajellaan niin, että kaikin autossa. On enemmänkin kauppa autona. Mutta tosi asia on se, että siihen ei mitenkään mahduta, mutta en tiedä onko varaa hommata isompaa autoa ja mä toisaalta tykkään tuosta mun sillipurkista kun se mahtuu melkein mihin vain koloon. Aika varmaan näyttää tarvitaanko sitten isompaa. Me kyllä asutaan aika lähellä kaikkea joten tosiaan tarve saada kaikki autoon on harvinaista.
Lyydia: Mitenkäs voit? Toivottavasti rupee kohta helpottamaan.
Adalat: Mitäs sulle kuuluu?
Nani: Eikös teillä ole jo melko lähellä se rakenne ultra?
On: Väsymys on nyt minuunkin iskenyt kunnolla. Pakko päiväunet saada ja herättyä on turvonnut ja krapulamainen olo. Aika vetämätön olo muutenkin kaiken päivää. Huushollikin on sen näköinen, että en ole oikein jaksanut.
Odotan, että nämä viikot olisi pian ohi.
Innolla odotan ultraa ja jo hieman haaveillut 4d ultrasta jossa saisi sitten sen sukupuolenkin selville. =) Mä en kyllä jaksa odottaa tammikuuhun, että selviää onko tyttö vai poika. Kumpikin on yhtä tervetullut, mutta mä vaan haluan tietää.
Sirppana rv 7+0
meillä on ollut nyt kaksi vuotta toisena autona Chrysler Grand Voyager -tila-auto. Käytettynä ostettiin ja hienosti on toiminut. Itse jännitin aluksi sillä ajelemista ja varsinki peruuttelemista ja parkkeeraamista, mutta hyvin oon tuon pikku kauppakassini kanssa pärjännyt. Me asutaan myös maaseudulla ja miehellä ja minulla on molemmilla reilun 20km työmatka, joten kaksi autoa on välttämättömyys. Toisena autona meillä on Ford Mondeo, mutta siinä oli ongelmana, että kaukalon ja kahden turvayvöistuimen laittaminen takapenkille alkoi olla mahdottomuus. Nyt ois tarkoitus vaihtaa tuo farmari pois kokonaan ja tilalle joku pienempi auto työautoksi.
Äippävaatteista: suosittelen lämpimästi Espritin äippähousuja. Varsinkin jos muutenkin tykkäätte ko. merkistä niin nää on täydellisiä. Tilasin nettikaupasta farkut ja toiset housut ja on todella hyviä. Molemmat otin vielä alesta, joten ei tullut edes kalliiksi :)
Meille tosiaankin syntyi neljäs poika lauantaina 29.5 kello 14.41 Mittaa miehellä oli 3330g ja 50cm
Synnytystä ensin käynnisteltiin useampi päivä mun raskaushepatoosin takia. Mutta sitten lopulta kun pikkuinen ymmärsi että häätö se pienestä lämpimästä yksiöstä nyt vain tuli niin synnytys oli ohi alle kahdessa tunnissa.
Hyvin pieni-mies voi ja kasvaa!! Maitoa tulee ja hyvin pienelle maistuu!!!!
Onnellista odotusta kaikille!!!!
pönttis ja pieni-poika 1vk 2pv
Kurjuus Lyydian pahoinvointia! Ihan kamalaa tuollainen, vaikka raskauden pitäisi olla ihanaa aikaa.
Itselläni vallitsevana vaivana on edelleen väsymys. Ihan zombie olo työpäivien jälkeen ja muutenkin. Tuntuu, että voisin nukkua pari vuorokautta putkeen.
Minäkin tunnusta, että tulin ostaneeksi äitiysfarkut kun halvalla löysin. :) Eräässä paikallisessa liikkeessä oli poistoja -50%, joten farkuille jäi hintaa 12.50 ja sattui vielä olemaan juuri sopivaa kokoa. Ei paha hinta ollenkaan. Tosin jotain ihmeen alkuturvotusta tuolla alavatsalla on sen verran jo, että kireimmät farkut tuntuvat tosi ikäviltä jalassa. Kotona tuleekin hiihdeltyä etupäässä lökäreissä tai kesämekossa. :)
Autoasiat on täälläkin vähän mietinnän alla, mutta toisaalta; ne ehtii kyllä.
Sain muuten ekan neuvolan vasta juhannusviikolle. Sitä odottaessa. Sieltä sitten ilmeisesti saan ohjeet ulraan yms. Nykyisin kun meidänkin kuntamme tarjoaa kaksi ultraa niin ei tarvitse rakenneultraan asti odotella. Aikaisempia lapsia odottaessa ultria on ollut vain yksi.
adalat 6+4
Mitäs kaikille kuuluu? On ollut niin hiljaista täällä. =)
Ofelia kun kyseli auto asioita niin päätin hieman perehtyä noihin isompiin autoihin ja kyllähän sellanen tilavampi auto olisi kiva. Tuon pienen kopperon jälkeen mikä tahansa auto tuntuisi tilavalta. Hinnat on vaan aika korkeita jopa käytetyissä. Voisin kyllä hinnan perusteella ottaa opel safiran. Täytynee ruveta heti säästämään niin ehkä voisi ens keväänä siirtyä isompaan autoon.
Äitiysvaatteista oli puhetta. Minä olen yleensä joutunut siirtymään äitiysvaatteisiin vasta joskus puolen välin jälkeen. Mutta kaapista löytyy äitiysfarkkuhaalarit jotka joskus ostin kirppikseltä parilla eurolla.
On: Edelleen on välillä vaikea uskoa edes olevansa raskaana kun on niin normaali olo. Päivisin väsymys ei ole kovin kamala jos olen nukkunut pitkät yöunet. Mutta vetelyys kyllä kertoo siitä, että ei olla ihan normaalissa olo tilassa. Jännitän jo niin kovasti ensimmäistä ultraa, että viikot vain matelevat.
Tulkaas muutkin kertomaan kuulumisia. =)
Sirppana rv 7+4
Aika vähäistä on ollut tämä minunkin kirjoitteluni kun ei oikeastaan ole mitään uutta kirjoitettavaa. Väsymys on edelleen kovaa ja ihan hirveitä repäisykipuja tuntuu tuossa alavatsan sivuilla kun lähtee liian nopeasti liikkeelle. Kohdun kiinnikkeet siellä paukkuvat, että kaipa siellä kasvetaan. Aika menee lomaa ja ensimmäistä neuvolakäyntiä odottaessa. Lapsilla on enää 3 hoitopäivää tämän päivän lisäksi ja sitten parin kuukauden loma. Aivan innoissaan ovat lomasta, vaikka päiväkodissa ovat hyvin viihtyneetkin. Voin vaan kuvitella miten innoissaan jäävät kotiin kanssani kun sitten joskus hamassa tulevaisuudessa aloitan äitiysloman. Esikoiseni menee syksyllä kouluun, joten olen sitten häntäkin ensi vuoden alusta lähettämässä kouluun aamulla ja ottamassa vastaan iltapäivällä. :)
Iltavuoro kutsuu tänään, pitää alkaa lähtöä tekemään.
adalat 7+1
Mulla on niin vähän oireita, että päätinpä tonkia vauva lehden palstaa vuodelta 2007 ja löysinkin edellisen raskauden juttuja sieltä ja tuli melkoinen helpotus. Oireeni oli silloin aivan samaa luokkaa. Taidan vaan alussa päästä melko helpolla.
Ja olipas hauska sattuma. Adalat, sinä olit minun kanssa kotiloissa yhtä aikaa. Tosin loppu raskaudessa kun minä taas aika alussa. Mutta en muistanut yhtään. =)
Eipä mulla sen kummempaa. =)
Sirppana rv 7+5
Jospas minäkin taas kasvattaisin vähän pinoa. Olo on edelleen aika kamala. Saikkua menen huomenna anelemaan lisää :/ Voimat alkaa varmaan menemään jo tästä makaamisesta, mutta kun en juuri muuta jaksa/pysty. Välillä ihan itkettää ja olo on ollut tosi alakuloinen. Toivon niin, että tämä alkaisi jo hiljalleen helpottamaan. Olkaahan te oireettomat onnellisia...tää mun olo on ihan helvettiä!
Pieni kumpu alkaa olla alavatsalla:) Mutta helposti sen vielä piilottelee...eikä mammahousuja tartte vielä käyttää. Lapsille kerroimme vauvasta ja kovin innoissaan ovat kaikki olleet:)) Nyt vaan toivon, että pääsisin itsekin hiljalleen nauttimaan raskaudesta...
Lyydia rv 10
Viime yönä en juurikaan saanut nukuttua kun tunne kalvoi mieltä. Minulla oli/on ollut tunne, että vatsassa ei ole elämää. Oireita on niin vähän, että ei voisi uskoa olevansa raskaana.
Aamulla soitin ja varasin ajan alkuraskauden ultraan kun ajattelin, että en jaksa elää pelossa monta viikkoa. Ja nyt on ultrassa käyty ja luojan kiitos kaikki oli hyvin. Siellä pieni sydän sykki ja viikotkin vastasi hyvin vain yksi päivä tuli lisää viikkoihin.
Ja pienet käsien ja jalkojen alutkin oli jo nähtävissä. =)
Lääkäri sanoi, että nyt voit huokaista helpotuksesta ja 95% varmuudella saat vauvan. =) Eli riskit nyt pitäisi olla enään melko pienet.
Eli kuten Lyydia sanoi niin pitää vain olla onnellinen kun ei juurikaan oireita ole ja nyt uskallan siitä jo iloitakin.
Toivottavasti Lyydia sun olo pian helpottuu, jaksamisia.
Sirppana rv 8+1
Lyydialle hyvää ultrareissua!!