mitäs teit kun tuttusi on antanut lapselleen kamalan nimen? (ev)
Kommentit (50)
Ja kironnut lapsen nimineen alimpaan helvettiin...
Mitä ihmettä minä siinä voisin tehdä kun joku antaa lapselleen kamalan nimen?
Minä luulin,että lapsesta.
Ei ole tullut vielä vastaan kaveripiirissä niin outoa nimeä että olisin pitkäksi aikaa järkyttynyt.
Siis en pystynyt edes onnittelemaan, koska oli niin karmea nimi. Mutta kaikki muut onnittelivat, niin eipä se edes huomannut että en onnitellut.
En tiedä mitä tekisin, jos näin tapahtuisi. En ainakaan käyttäisi sitä hirvitysnimeä. Ehkä käyttäisin lapsesta puhuttaessa nimitystä "hän-jonka-nimeä-ei-voi-mainita" tai käyttäisin jotakin toista kiertoilmaisua.
Siis en pystynyt edes onnittelemaan, koska oli niin karmea nimi.
Mutta kaikki muut onnittelivat, niin eipä se edes huomannut että en onnitellut.
Oltiin siinä isommalla joukolla, ja kaikki muut onnittelivat ja kehuivat nimeä, minä vaan pysyin hiljaisena.
Lapsen nimi on Flora. Minulle vaan tuli mieleen Flora Margariini.
En tiedä mitä tekisin, jos näin tapahtuisi. En ainakaan käyttäisi sitä hirvitysnimeä. Ehkä käyttäisin lapsesta puhuttaessa nimitystä "hän-jonka-nimeä-ei-voi-mainita" tai käyttäisin jotakin toista kiertoilmaisua.
ettei sitä voi mainita?
Ehkä käyttäisin lapsesta puhuttaessa nimitystä "hän-jonka-nimeä-ei-voi-mainita" tai käyttäisin jotakin toista kiertoilmaisua.
sillä nimeä on vain yksi ja jos joku tietää sen, niin silloin selviää, että joku hänen tuttavansa on täällä nimen maininnut.
No eipä ole tuollaista tilannetta tullut vastaan
Ehkäpä tällaisiin tilanteisiin joutuu vain tietyntyyppiset ihmiset? ;)
Pidän kovasti nimistä. Luen aina lehdestä kastetut ja nimetyt, lueskelen hautakiviä, myös kuolinilmoitukset luen ennen kaikkea nimien takia. Täälläkin olen monta kertaa "rumin nimi" -kyselyihin vastannut, ettei rumia nimiä ole, on vaan erilaisia makuja.
Kunnes viime talvena kuulin tuttuni vauvan nimen, joka aiheutti aikamoiset kummastelut. Enkä vieläkään suostu myöntämään, että rumia nimiä on. ;) En vaan pysty kuvittelemaan sitä vauvan nimenä. Se ei ole mummonimi, joka voisi tulla kohta muotiin vaan se on sellainen keski-ikäisen ei-niin-kaunis nimi. Pahinta kuitenkin oli se kokonaisuus, joka ei minun korvaani kuulostaa mitenkään kauniilta. En vaan saa niitä kolmea nimeä sopimaan yhteen, en sitten millään. Ne on niin eri maailmoista, eivätkä soinnu toisiinsa vaan muodostavat töksähtelevän nimiluettelon.
En ole järkytystäni myöntänyt ääneen kenellekään, enkä halua julkisesti sitä nimeäkään kertoa. Minun on vaan vaikea tajuta, että jonkun mielestä se oli kaunein vaihtoehto. Nimestä en onnitellut, mutta ei tullut tilaisuuttakaan. Kyseessä on vain tuttu ja nimenkin kuulin muuta kautta.
ettei sitä voi mainita?
No eipä ole tuollaista tilannetta tullut vastaan
Ehkäpä tällaisiin tilanteisiin joutuu vain tietyntyyppiset ihmiset? ;)
Pidän kovasti nimistä. Luen aina lehdestä kastetut ja nimetyt, lueskelen hautakiviä, myös kuolinilmoitukset luen ennen kaikkea nimien takia. Täälläkin olen monta kertaa "rumin nimi" -kyselyihin vastannut, ettei rumia nimiä ole, on vaan erilaisia makuja.Kunnes viime talvena kuulin tuttuni vauvan nimen, joka aiheutti aikamoiset kummastelut. Enkä vieläkään suostu myöntämään, että rumia nimiä on. ;) En vaan pysty kuvittelemaan sitä vauvan nimenä. Se ei ole mummonimi, joka voisi tulla kohta muotiin vaan se on sellainen keski-ikäisen ei-niin-kaunis nimi. Pahinta kuitenkin oli se kokonaisuus, joka ei minun korvaani kuulostaa mitenkään kauniilta. En vaan saa niitä kolmea nimeä sopimaan yhteen, en sitten millään. Ne on niin eri maailmoista, eivätkä soinnu toisiinsa vaan muodostavat töksähtelevän nimiluettelon.
En ole järkytystäni myöntänyt ääneen kenellekään, enkä halua julkisesti sitä nimeäkään kertoa. Minun on vaan vaikea tajuta, että jonkun mielestä se oli kaunein vaihtoehto. Nimestä en onnitellut, mutta ei tullut tilaisuuttakaan. Kyseessä on vain tuttu ja nimenkin kuulin muuta kautta.
Marja-Terttu?
Vähän tuoreemmasta nimestä on kyse, mutta en tosiaan aio kertoa.
Jos joku antaa lapselleen nimeksi rambo-tarzan niin asia on niin. Nimi alkaa pikuhiljaa sulautua lapsen persoonaan eikä sitä lopulta edes huomaa tai yhdistä mahdolliseen alkuperäiseen mielleyhtymäänsä. Lapsellista kaikenmaailman jeesustelu toisten nimistä.
jota olen tosissani mielessäni taivastellut. ääneen olen sanonut jotain tyyliin: Sopii teidän perheen tyyliin, onpas harvinainen, mistä löysit noin erikoisen nimen tms. En (toivottavasti) tietenkään ilmeelläkään näytä että nimi on minusta aivan järkyttävä.
Ja voin kyllä kertoa nämä mielestäni kauheat nimet: Jasper ja Marjatta.
tapana sanoa ihmiselle jos niillä on mielestäni hieno (yleensä harvinaisempi) nimi. ja mulla itsellä on nimi joka herättää inhoa ja ihastusta ihmisissä. olen kiinnostunut nimistä myös.
ap
Pahinta kuitenkin oli se kokonaisuus, joka ei minun korvaani kuulostaa mitenkään kauniilta. En vaan saa niitä kolmea nimeä sopimaan yhteen, en sitten millään. Ne on niin eri maailmoista, eivätkä soinnu toisiinsa vaan muodostavat töksähtelevän nimiluettelon.
Minun on vaan vaikea tajuta, että jonkun mielestä se oli kaunein vaihtoehto.
Mutta kun kaikki eivät valitse nimirimpsua sillä tavoin, että se sointuisi yhteen ja olisi maailman kaunein yhdistelmä! Kutsumanimeksi (usein ensimmäinen etunimi) monet valitsevat kauneimman ja lapselle sopivimman nimen, mutta muut etunimethän voivat tulla esimerkiksi sukulaisilta tms. jos niiden tahdotaan säilyvän suvussa tai muistuttavan jostain läheisestä ihmisestä. Koko nimirimpsua ei käytetä oikein koskaan, eli sillä ei ole mitään väliä sointuvatko ne yhteen vai eivät!
Sitten onnittelemisesta: minä ainakin onnittelen vanhempia ja sisaruksia heti vauvan syntymän jälkeen sen johdosta, että perheeseen on syntynyt uusi lapsi. ristiäisten tai nimiäisten jälkeen sen sijaan onnittelen kasteen ja/tai nimen saanutta vauvaa!
Esimerkiksi kun kaverilta tulee tekstari: "Tyttäremme sai tänään nimekseen Maija Lempi Mirjami." vastaan siihen esim. "Lämpimät onnittelut pienelle Maijalle!"
Aikanaan kehuin isoveljien nimiä, jotka ovat persoonallisia ja reippaita pojannimiä. Kun kuulin pikkuveljen nimen Miko (toivottavasti ei ole sentään c:llä), en kertakaikkiaan saanut suustani kuin "jaa, siis yhdellä koolla?". Äiti varmaan näki minusta, että nimi oli mielestäni todella ruma, vaikka en sanonut mitään. Vähän harmittaa.
Mä en käsitä tällaista nimijärkytys juttua. Kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen suomalainen nimi.
jota olen tosissani mielessäni taivastellut. ääneen olen sanonut jotain tyyliin: Sopii teidän perheen tyyliin, onpas harvinainen, mistä löysit noin erikoisen nimen tms. En (toivottavasti) tietenkään ilmeelläkään näytä että nimi on minusta aivan järkyttävä.
Ja voin kyllä kertoa nämä mielestäni kauheat nimet: Jasper ja Marjatta.
jos se on poika, nimeksi tulee JERMU!
Silloin meinasin lentää persuksilleni, nimi on niin karsea. Onneksi saivat tytön, jolle laitettiin ihan järjellinen nimi.
kun kaveri lähetti textarilla mikä nimi tuli, tietenkin kiinnostaa mitä muut antaa.
no oli aika kauhea nimi ja ajattelin että onko asiallinen vastaus vaan ok. siis voihan sitä sanoa et jaaha, tai ihan kiva nimi tms.
ja kerran kaverini valitti että ei tainnut anoppi tykätä lapsen nimestä kun sanoin vaan jotain jaaha. yleensä anoppi kuulemma kehuu poikansa lapsen nimeä.
joo ja tiedän että kun joskus oma lapsi saa nimen siitä ei varmasti kaikki pidä. =)
ap