Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka luette romaaneja englanniksi - saisiko vinkkejä?

Vierailija
24.05.2010 |

Haluaisin petrata kielitaitoani lukemalla enkunkielisiä romaaneja. Osaisitteko antaa vinkkejä kirjoista, joissa kieli olis suht simppeliä. Olen aika kaikkiruokainen lukija, paitsi että scifi yms. kirjallisuus ei nappaa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon JOSKUS hamassa tulevaisuudessa olevani yhtä sujuva lukija kuin se, joka kirjoitti ettei edes huomaa millä kielellä lukee.

Toi Twilight on mulle ihan vieras, täytyy tutustua siihenkin. Muut vinkit tunsinkin ja tiesinkin jostain.

ap

Vierailija
2/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon JOSKUS hamassa tulevaisuudessa olevani yhtä sujuva lukija kuin se, joka kirjoitti ettei edes huomaa millä kielellä lukee.

Toi Twilight on mulle ihan vieras, täytyy tutustua siihenkin. Muut vinkit tunsinkin ja tiesinkin jostain.

ap

Kellyn ja Kinsellan jälkeen voit siirtyä jo Binchyyn ( :

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kakkosen vinkki!

tuskin toista tarvii uudestaan lukea, mutta tulee helposti kerrattua sanoja ja tuskin tarvit sanakirjaa kaveriksi

Paitsi, jos kielitaitosi on jo valmiiksi hyvä.

Vierailija
4/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujuvasti ja viihdyttävästi kirjoitettu; Nick Hornby: About a boy. Tuon kirjan pohjalta on tehty elokuva Poika (Hugh Grant jne.)

Vierailija
5/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sattumalta aloitin englnniksi lukemisen tuosta kirjasta. Oli ehdottomasti paras mahdollinen alku minulle. Kirja on pelottavan paksu mutta koostuu kirjeistä ja päiväkirja merkinnöistä ja on siksi helppolukuinen. Tuon kun olin lukenut oli itseluottamusta ja intoa karttunut huimasti. Cecelian kirjat olen sittemmin lukenut kaikki. Se tulee yllättävän nopeasti ettei edes tajua millä kielellä lukee. Minulla on toinen vaihe menossa... Kuuntelen englanniksi äänikirjoja.

Vierailija
6/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lukemista oikein himoitsee. Jos yrittää lukea ei kovin kiinnostavia kirjoja kielellä jota ei osaa kovin hyvin niin pakkopullaahan siitä tulee. Kokemusta on, olen itse yrittänyt kahlata puuduttavan tylsää hömppää läpi ranskaksi ja jättänyt aina kesken, kun se tekstin sisältö ei motivoi...

Olen myös sitä mieltä että tuo ihan alussa tullut vinkki on varteenotettava silloin jos kielen kanssa on vielä aika paljon takkuilua. Silloin voi valita aidosti mielenkiintoisen kirjan jonka mielelellään lukee uudestaan (olenko mä outo kun luen ihan suomeksikin lempikirjojani toistuvasti uudelleen?), eikä kielivaikeuksista huolimatta tipu kärryiltä. Kummasti se auttaa kielen sujuvuudessa jos edes muistikuvilla autettuna vetää läpi vaikka tiiliskiviromaanin.

Vierailija
7/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaan tarttui seuraavaa:

- Marian Keyes: Watermelon

- Miss Read: Celebrations at Trush Green

- Cathrine Sanderson: Petite Anglaise (tämän olen lukenut suomeksi jokin aika sitten)

Kinsellaa ei kirjastossa ollut, olivat varmaan kaikki lainassa.

Irwingiä ja Grishamia olisi ollut, mutta luulen niiden olevan mulle liian vaikeita enkuksi.

ap

Vierailija
8/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin paikoitellen melko helppoa englantia. Samoin olen enkuksi lukenut Pottereita. Lisäksi toiminnasta pitävälle voin suositella Clive Cussleria.

Pitääkin itse kokeilla tuota Agathaa... Muita hyviä, ei-hömppä, vinkkejä? Ja tosiaan melko simppeliä englantia saisi olla.

Vierailija
9/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjakaupassa voi katsella, olisiko saatavilla jotain jonkun suosikkikirjailijan kirjaa, jota ei ole vielä käännetty. Niitä tulee joskus ostettua.

Vierailija
10/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis kerrata ruotsinkieltä. En oo pariinkymmeneen vuoteen (sitten lukion) kieltä käyttänyt. Jotain helppolukuista millä aloittaa?

-Sivullinen kiittää

Vierailija
11/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Maria Langia ruotsiksi.

Samalla tulee aimo annos kulttuuria mukana.

Vierailija
12/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaalle pojalle, jonka enkunkielentaito todella vaatii parannusta. Mutta ei Pottereita, ne on liian vaikeita eikä kiinnosta edes suomeksi. Mieluusti jotain, missä ei olisi yli sataa sivua - pari kymmentäkin riittäisi. Mutta hauskaa, poikamaista ja aika viatonta - ja helppoa.

oisko kellään tähän mitään?

Vierailija
13/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo mainitskikin äänikirjat. Onko niistä mitään suosituksia & kokemuksia?

Entä enkun (tai muidenkin kielien) opiskelu erilaisilla itseopiskelumatskuilla, onko kellään niistä kokemuksia?

Ja vielä: olisiko olemassa mitään enkun kielistä ns. perhelehteä? En tykkää lueskella muotilehtiä mutta joku vastaava kuin suomalainen Meidän perhe vois olla kiva luettava enkuksikin. Tietääkö kukaan?

Vierailija
14/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim stockan tai sokoksen lehtihyllyistä ja kirjakaupoista. Mun suosikkiklukemista on bbc gardeners world. Perhelehtiäkin on, ei nyt vaan tule mieleen. Lehtitaloilla on hyvät nettisaitit, joista voi tilata suoraan kotiinkin. Bonnier, burda bbc...

Vierailija
15/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päähenkilö on juurikin tuon ikäinen poika. Kirjailijan nimeä en nyt muista mutta löytynee googlella.

Sitten tulee mieleen myös Viisikot. Vai onks ne ihan out nykylapsien mielestä?

Vierailija
16/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppoa, lyhyttä luettavaa.

Aloin aikoinaan au pairina lukea saksaksi perheen akuja, kun muuta en osannut :)

Vierailija
17/43 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

adrian mole ja akuankat vois tosiaan olla hyviä vaihtoehtoja, kiitos!

Vierailija
18/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voisi olla hyvä alku.

Vierailija
19/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömppää. :)

Vierailija
20/43 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jostain suht kevyestä, itse luen paljon chic lit -tyylistä. Suomeksi en sitä ikinä lukisi mutta enkuksi se menee helposti kun sanasto ja juoni on yksinkertaista ja kuitenkin ne ovat ihan viihdyttäviä :) Siitä on sitten helpompi siirtyä "painavampaan" päin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi