Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokapäivä kouluun? Mitä mieltä olette?

Vierailija
23.05.2010 |

Poikani 14 v tuossa juuri sanoi, että jos koulussa on ruokana kasvispihvejä, niin on koko loppupäivän ihan kamala nälkä. Ei jaksa olla tunneilla. Totesi itse, ettei se "mulle riitä, kun kasvan koko ajan". Mua vähän nauratti.

Olen yrittänyt tyrkyttää jotain välipalaa mukaan kouluun, mutta kun kellään kaverillakaan ei ole. Karkkia ja suklaata tuo kyllä ottaisi, mutten nyt sellaisiin välipaloihin aio poikaa opettaa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto ja kerma saadaan eläimistä...

Vierailija
42/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta EETTISEMPÄÄ se ainakin on pölö!

eikä eettisyyden. Paskat se sitä paitsi mitään eettistä on jos asiaa ihan oikeasti lähdetään tarkastelemaan joka kantilta.

Soija on yksi epäekologisimmista ruoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan meillä.

Vierailija
44/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole mistään eettisyydestä vaan siitä, että on halvempaa syöttää lapsille porkkanaa lihan sijaan. Tarkoitus on vaan, että kunta säästää lasten ruuasta.

Vierailija
45/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole, kun keittäjä lisää koko ajan... jos joku on onkinut kaiken...

Vierailija
46/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessakin enemmän on ongelmana ylensyönti ja liikalihavuus kuin ravinnonpuute. Lasten tulisi syödä monipuolisesti, ja tähän kuuluu niin liha- kuin kasvisruokakin.

Jos päivän toinen ateria on kasvista, niin kotona voi sitten korvata tämän kauhean puutteen äidin lihapatojen äärellä!

Vierailija
47/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän ainoa kunnon ateria. Onhan se kamalaa, jos kotona joutuu laittamaan nälkäiselle piltille vielä RUOKAA!

Vierailija
48/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani 14v on ollut ikänsä kasvissyöjä. Hyvin on kasvanut ja viimeaikoina vielä leveyttä liikaakin.

Poikani 14 v tuossa juuri sanoi, että jos koulussa on ruokana kasvispihvejä, niin on koko loppupäivän ihan kamala nälkä. Ei jaksa olla tunneilla. Totesi itse, ettei se "mulle riitä, kun kasvan koko ajan". Mua vähän nauratti.

Olen yrittänyt tyrkyttää jotain välipalaa mukaan kouluun, mutta kun kellään kaverillakaan ei ole. Karkkia ja suklaata tuo kyllä ottaisi, mutten nyt sellaisiin välipaloihin aio poikaa opettaa.

Vierailija
49/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän ainoa kunnon ateria. Onhan se kamalaa, jos kotona joutuu laittamaan nälkäiselle piltille vielä RUOKAA!

puolustelevat kasvisruokapäivää. Ei tarvitse sitten kotona tehdä mitään kasviksista.

Vierailija
50/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää kasvisruokaa kannatan ehdottomasti. Jos ruokana on vaikka porkkana/pinaattilettuja, jotain kasvistäytteisiä tortilloja, kasvislasagnea, kasviskastiketta + riisiä, niin kyllä niistä varmasti kasvava nuori saa ihan riittävästi energiaa. Kyse on enemmänkin siitä, että jos ruokana onkin vaikka joku purjo-perunasosekeitto, niin keskiverto murkkuikäinen poika jättää koko ruokailun väliin (kuten tosi moni muutenkin, ellei ruokana ole kalapuikkoja tai jauhelihakastiketta) tai korkeintaan suttaa sillä lautasensa. Taatusti tällöin jää nälkä.

Sitä kyllä ihmettelen, että jotkut antaa lapsen juoda tyyliin 3 lasia maitoa yhdellä ruualla - se ei ole enää terveellistä. Kuten ei tuommoiset 3 hampurilaista + isot ranskanperunat ja iso juomakaan tai kokonainen pitsa. Tietty herkkupäivänä ihan jees, mutta kaukana terveellisestä, jos on jatkuvaa.

Kouluruuan suurin ongelma on kuitenkin se, että se saa maksaa vain noin 90 cnt per ruoka ja kun siinä on mukana salaatit, maidot ja leivät, niin arvata saattaa, että mitä itse ruuan hinnaksi tulee. On turha kuvitella, että sillä saisi maittavaa ja terveellistä ruokaa vaan ennemminkin lihapyörykät muistuttavat sidekudospalleroita (jos lihapyörykät tehtäisiin 90% lihasta ja murkkuikäinen söisi niitä 15, niin ehkä hivenen ylityisi tuo 90 cnt raja) ja kalapuikoissakaan ei ole suurin osa mitään kalaa vaan joku 40-50% vain. Rehellisesti sanottuna säälin niitä lapsia, jotka päivisin syövät koulun ruokaa ja iltaisin vielä jotain einespitsoja, makkaraa ja ranskanperunoita.

Vierailija
51/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää kasvisruuan jälkeen nälkä? Koska mun 5v poika pärjää hienosti, jopa pyytää kasvisruokaa. Eikä ole sieltä pienimmästä päästä. Kyllä kyse on pikemminkin vanhemmilta peritystä asennevammasta. Ja ehkei kyse olekaan vain tervellisyydestä vaan myös etiikasta?

Kouluikäinen kuluttaa tuplasti enemmän kuin pikkulapsi sitä paitsi. Ja kyllähän sun lapsesi lisää kasvisruokaa pyytää kun sille jää aina nälkä, eikä se paremmastakaan raukka tiedä.

Ja tietää se "paremmasta", sekasyöjä (joskin kasvispainotteinen) kun on. Ei vaan useinkaan halua lihaa.

Ja joo, varmasti koululainen kuluttaa enemmän, mutta se varmaan sitten söisi myös sitä liharuokaa enemmän? Mun poikani kun syö molempia saman kokoisen annoksen:)

Mutta hänelle onkin opetettu että joka aterialla ei tartte olla lihaa. Tiedän että on näitä jotka tarvii jopa joka lusikalliseen sen nakkinsa. Höh!

Vierailija
52/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäinen kuluttaa tuplasti enemmän kuin pikkulapsi sitä paitsi. Ja kyllähän sun lapsesi lisää kasvisruokaa pyytää kun sille jää aina nälkä, eikä se paremmastakaan raukka tiedä.

Kyllähän kasvisruuasta jää varmasti nälkä, jos sitä ei olla osattu laittaa. Ja syödään niitä eineksiä, pizzaa ja hampurilaisia ( ja ennen kuin joku kiljuu ettei saa yleistää, niin lukaiskaapa ketju ja mistä ruokalajeista on puhuttu ) kun ei paremmasta tiedetä ;)

Vierailija
53/55 |
23.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka koulun lihapulla pitää paremmin nälkää kuin kasvispyörykkä? Siinä lihapullassa lihaa ei ole kuin nimeksi. Se sana lihako siitä tekee täyttävämpää? Vai asenne?

Vierailija
54/55 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei tarvitsisi olla koko kasvisruokapäivää. Olen itse edelleen koulussa ja useimmiten kasvisruoka on mautonta tai pahan makuista, hajukin kuvottaa. En oikeastaan käy syömässä sinä päivänä, kun on pelkkää kasvisruokaa tarjolla, vaan käyn ostamassa evästä tai teen kotona jotain evästä. Tämä on toki vain minun mielipiteeni ha en väitä, että minun ajatukseni olisi mitenkään eettinen.

Vierailija
55/55 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kansainvälisistä huippu-urheilijoista on täysin vegaaneja ja sun poikas ei pärjää yhtä lounasta viikossa??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä