Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä pakollisia hommia on omakotitalossa asumisessa?

Vierailija
21.05.2010 |

Kun joku mukavuudenhaluinen yksi päivä sanoi täällä palstalla, ettei halua muuttaa omakotitaloon runsaan työn takia. Eli miten paljon lisätöitä verrattuna kerrostalossa asumiseen, montako tuntia päivässä? Entä rivari?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on tietysti osattava itse avata. Tästä on kyllä hauskoja kommentteja kuullut miten on käynyt...

Vierailija
22/39 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin ok-talossa asuminen olisi tähtitiedettä:-D. Itse olen asunut aina ok-talossa, lukuun ottamatta opiskeluaikaa. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Vähän oma-aloitteisuutta, puuhailuintoa yms. ja siinä se on. Jokainenhan sen pihan määrittelee itse, kuinka paljon sitä hoitaa ja mitä kasvattaa jne..pitää huolta talon kunnosta ja sillä selvä. Älkää turhaan tehkö ok-taloasumisesta turhan vaikeaa;-D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suunnilleen valmiit kyse on puutarhan rapsutuksesta (terapiaa ja elinehto toimistotyön lisäksi), lumien luonnista (n 70m2 autopaikalta) ja ?? Tosin me olemme sellaisia että tarkoituksella keksimme uutta tekemistä ja jos ei muuta ole niin rahtaamme kiviä ympäri pihaa ja teemme pengerryksiä rinteeseen. Tonttia meillä on taajamassa hulppeat 3000m2 josta kolmasosa on puutarhaa ja loput kalliota ja metsää.

Vierailija
24/39 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme tarkoituksella sellaisen talon, että lumitöitä on tosi vähän, eli autot ajetaan suoraan katokseen tieltä. Nurmikkoa on vain pieni pläntti, kun olemme laittaneet kivetystä. Se pieni plänttikin tallautuu lasten toimesta niin, ettei siinä helposti nurmikko kasva. Vähät kukat istutamme ruukkuihin, niin niitä ei tarvi kuin kastella. Sähkö- ja ilmalämppöpumppuyhdistelmä on helppohoitoinen ja edullinen lämmitysmuoto. Ikkunat pestään kaksi kertaa vuodessa, niin ei siitä voi stressata. Pienissä remppahommissa olemme käyttäneet joskus ammattimiehiä, kun kotitalousvähennys on 60 prossaa. Kyllä laiska keinot keksii.

Vierailija
25/39 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin edellisessä elämässäni okt:ssa, sitten tuli ero ja muutin rivariin. Nautin. Tässä saa kuitenkin laittaa pihaa nätiksi, mutta suurimmista huolloista ja rempoista vastaa taloyhtiö.

Vierailija
26/39 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä hommat kuuluu kenellekkin, tai sitten vuorotella..

Ulkohommat: meillä mies tekee lumityöt (itse teen jos esim on aurattu talon eteen valli eikä pääse muuten pihaan tai jos mies reissussa) ajaa myös nurmikon (itse teen jos mies reissussa) mies tekee puutyöt(sahaa ja pilkkoo) ja itse vien puut liiteriin (mieskin tosin vie). Mies puhaltaa lehdet ja minä haravoin ja nostan kottikärryyn (mies tyhjentää kärryt). Minä hoidan kaikki kasvit eli kastelen, istutan, kitken ym. Minä kerään marjat, omenat ym. muun sadon ja säilön myös.

Sisällä: mies tekee kaikki pienet korjaushommat (itse en viitsi mennä rikkomaan paikkoja :D )Remonttihommat maalauksen ja tapetoinnin, kaakeloinnin ym. tehdään yhdessä appiukon kanssa (itse yleensä rapsuttelen tapettea ja maalaan). Siivoukset yhdessä paitsi että minä pesen ikkunat ja yleensä aina huolehdin pyykeistä!

Itse olen myös aika peruslaiska, mutta kun aloittaa haravoinnin niin sen tietää että kun tekee syksyllä kunnolla niin ei tartte keväällä kun vähän siistiä!! Ja puutöitä ehkä 1-2 ketaa vuodessa kun kerralla ottaa ison urakan, meillä meni viimeksi 2 arki-iltaa (mies teki) ja viikonloppu, jolloin itse autoin ja nyt ei tartte tehdä kun taas vuoden päästä!!!Siivouksessa kannattaa tehdä niin, että imuroi viikolla 1-2 kertaa esim. keittiön ja eteisen ja sitten joko pe tai la pyyhkii pölyt ja imuroi ja luuttuaa.. ei päästä kaameeseen kuntoon niin jaksaa!!

Aina kannattaa kokeilla, jos ei jaks niin myy pois ja muuttaa!!!!

Vierailija
27/39 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ainakaan hanki parin hektaarin tonttia niinkuin meillä, osa valmista vanhaa puutarhaa osa metsää ja peltoa. Tähän aikaan vuodesta on ihanan kamalaa, joka paikka pukkaa voikukkaa ja osa pensaista on puoli kuollutta oksaa täynnä, viimeiset pari viikkoa joka ikisen vapaa hetken olen yrittänyt saada puutarhasta ihmisasumuksen pihan näköistä.

Joku kirjoitti että pensasaita vie paljon aikaa, meinasin kirjoittaa että meillä ei sellaista ole, mutta onhan meillä tuolla kellarin takana joku itsekseen kasvava muutaman kymmenen metrin pätkä, ehkä sekin veisi aikaa jos joku jaksaisi tutustua raukkaan paremmin.

Vierailija
28/39 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- räystäiden puhdistaminen

- viemäreiden aukipitäminen

- puiden ja pensaiden leikkaaminen ja leikkausjätteen poiskuljetuksesta huolehtiminen/kompostointi

- kiinteistöveron maksu ;)

ja sitten tietty päälle nuo normaalit pihanhoidot haravointeineen ruohonleikkuineen, talonhoito (maalaukset ja muut kunnostukset), lumityöt talvella

eli ei tosi laiskalle ainakaan sovi, vaikka miten olis helppohoitoinen piha.

Vierailija
29/39 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä haravoida ja kesällä ajaa nurmikko.

Mitää noista me ei tehdä päivittäin, tai no, viime talvena sai kyllä kolata aika paljon.

Ei mulle tuu nyt mielee mitään sen kummempia.

Vierailija
30/39 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- räystäiden puhdistaminen - viemäreiden aukipitäminen - puiden ja pensaiden leikkaaminen ja leikkausjätteen poiskuljetuksesta huolehtiminen/kompostointi - kiinteistöveron maksu ;) ja sitten tietty päälle nuo normaalit pihanhoidot haravointeineen ruohonleikkuineen, talonhoito (maalaukset ja muut kunnostukset), lumityöt talvella eli ei tosi laiskalle ainakaan sovi, vaikka miten olis helppohoitoinen piha.

Räystäiden puhdistus ei vie kauheesti aikaa. Puita ja pensaita, kuka niitä leikkelee alvariinsa?

Kaikki ei kompostoi.

Meidän taloa ei tartte maalata on kivitalo ja käsittääkseni muutenkin ei mikään homma mikä pitää tehdä vuosittain?

Mitä tarkoittaa talonhoito? siivoustako? Joo, se kyllä me siivotaan :)

Vierailija
31/39 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasuminen on elämäntapa. Eikä töitä joudu tekemään vaan SAA tehdä. Kyllä se vaan on ihanaa omaa torppaa laittaa ja pitää huolta. Eihän kukaan puutarhaakaan hoida jos ei halua, antaa ruohon kasvaa. Toisissa taloissa on iso piha toisissa tuskin ollenkaan. Ihan se on ihmisestä itsestään kiinni. Kyllä mulle vaan nautinto on kupsutella omaa pihaa. Laitella sitä ja tätä.

Vierailija
32/39 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jokaista pari senttistä kertymää tarvi kolata heti, jos ei huvita. Istutukset voi tehdä niin, että töitä on tosi vähän tai vaihtoehtoisesti tehdä työläs puutarha. Meillä on ns. helppo. Keväällä haravoimme ehkä 3-4 tuntia, syksyllä toiset sellaiset. Alkukesästä käyn istutukset läpi ja lannoitan -> 5-8 tuntia. Sitten muuten kesä mennäänkin sillä, että mies leikkaa nurmikon. Alkukesästä saa leikata jatkuvasti, mutta loppukesää kohden ei tarvi kertaakaan viikossa. Kesäkukat on ruukuissa kuten parvekkeellakin ja ne tietysti pitää kastella.

Talossa tulee aina huoltotöitä, mutta eihän ne taloyhtiössäkään mistään taivaasta tipu vaan niistä maksetaan joka kuukausi.

Omakotitaloasumisen ihanin piirre on itsenäisyys. Vaikka asutaan taajama-alueella, niin saadaan rauhassa paukutella nauloja seiniin, lapset saa pomppia ja kolistella jne.

Vierailija
33/39 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloyhtiön sääntöineen alkaa kypsyttää ja tarvittaisiin joka tapauksessa isompi koti pian. Mutta mistä tietää edes, mitä kaikkea okt:ssa pitäisi tehdä ja miten osaisi?? Mulle ja miehelle on ihan hepreaa jotkut lämpökattilat ja rakenteiden tuuletukset (wtf??), eli onko jossain olemassa listoja, mitä pitää edes tajuta tehdä vuosittain/kuukausittain/viikoittain, että pystyy edes arvoimaan olisiko meistä opettelemalla okt-asujiksi!?

Vierailija
34/39 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkona kuin tamponin naru niin paras asua vuokrakasarmissa.

Vierailija
35/39 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin laiska niin ehkä mielummin haluaisin asua rivarissa. Mutta kun en ole niin täällä vanhassa talossa puurretaan remontin, pihan laiton ja kahden pienen lapsen kanssa..

Vierailija
36/39 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos verrataan kahta omakotitalomuotoa niin eroja on PALJON:

*uusi talo, pieni tontti "okt-lähiössä", sijainti kaupunki

vert.

*vanha rempatavatalo isolla tontilla maaseudulla

Niin eroja on paljon. 1. voi elää lähes kuin rivitalossa, ei ole mitään erityisempiä juttuja, kaikki toimii hyvin, mitään ei pitä uusia, piha on pieni ja lumitöitä on ehkä se muutman metrin mittainen "pihatie"

2. vaihtoehdossa taas on remontoitavaa, putket ym. saattavat jäätyä talvella jne. piha on iso ja jo pelkkään nurmikonleikkuuseen menee enemmän aikaa kun "muutaman neliön" pihassa. Samoin pitää löytää auramies joka auraa pihatien TAI aurata se itse lumilingolla tai traktorilla.

On siis mietittävä missä ja millainen okt on kyseessä, pelkkä okt ei riitä määrittelemään sitä paljonko työtä on...

Vierailija
37/39 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva laittaa kukkapenkkejä!

Ajetaan nurtsi 1-2 kertaa viikossa, siihen menee pari tuntia päivästä.

Täälä on kuitenkin oma lupa! Saa suunnitella laittaako autovajan mihin kohtaa tonttia ja siirtääkö leikkimökkiä kuitenkin toisaalle. ;)

Tänä kesänä olen pelkästään ajanut nurmea ja hakenut pari perennaa.

Salaojaputkien toimivuuden testaaminen ja muu ei kauaa vie aikaa.

Ilmalämpöpumppu tuo viileää ilmaa eikä tartte tuuletella läpivetoja.

Sillävälin kun ajan nurtsin, mies tekee laumalle ruuan. Ei paha!

Kahvit on ihana nauttia omassa pihassa! Rivarissakin voi huljutella varpaita nurmikolla mutta taloyhtiössä kaikki päätetään, en pidä siitä.

Vierailija
38/39 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tällaiselle peruslaiskalle sopii omakotitalo siksi hyvin, että lasten hoitaminen on helppoa, kun lapset voi työntää pihalle keskenään ja ikkunasta katselee vaan, että missä ne menee. Itse oon joskus katsellut telkkariakin samalla, kun lapset leikkii pihalla.

Vierailija
39/39 |
30.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oktalon kanssa on joka päivä jotain ja aina hommia rästissä, jos tekee työnsä ja taloustyöt ja lastenkin kanssa touhuaa.

Puutarhanhan hoito, talon kunnossapito ja korjaukset, lämmitys, lumityöt. Aina on jotain kopisteltavaa. Ja kerrostalossa ei mitään. Ero on todella iso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi