Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?

Vierailija
20.05.2010 |

En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)

ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?

No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.

MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.

Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei tuntunut talon piirrustusvaiheessa järkevältä lähtä parketin poikki märkänä vessaan juoksemaan talon läpi, niin pönttö pesuhuoneeseen laitettiin. Ja me emme halunneet viedä yhtään neliötä takkahuoneelta! Ja me kyllä mieluummin katellaan ikkunoista ulos, kuin tuojotellaan sitä pönttöä, se on jo ennenki nähty...

Ja tilastoon tiedoksi: talossa on näin kolme pönttöä...

Joka siis saunasta ryntää vettä valuvana sinne pöntölle.

Teillä on siis pönttö oikeassa paikassa!

Muilla kakkasaunan haltijoilla se on lähinnä koriste, koska sitä ei tietenkään käytetä.

Vierailija
162/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä ihan oikeasti keksi yhtään syytä, miksi siitä kakkasaunasta joku oikein kärsii. Suurin osa tässä on nyt sanonut, ettei kukaan siinä pöntöllä pasko kun ollaan saunomassa eli siitäkään ei ole siis käytännössä mitään haittaa. Hyötyjä sen sijaan tässä on lueteltu moniakin.

Eli kysymys kuuluu, miksi se pönttö ei saisi olla siinä saunan ja kylpyhuoneen yhteydessä, jos sitä ei silloin saunoessa häiritsevään paskomistarkoitukseen käytetä? Vai ravaako ap:n perhe paskomassa siellä vessan pöntöllä samalla kun saunotaan? Onko ap:n perheelle mahdotonta olla paskomatta sitä saunomisaikaa, vai mikä tässä nyt on se ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim lapsen kanssa. Jos tulee hätä niin saa siihen pöntölle suoraan. Ei tartte mennä kämpän toiseen päähän vessaan.

a) kakkasauna b) vessa talon toisessa päässä täytyy sanoa, että kakkasaunojien logiikka on mielenkiintoinen. Kakkasaunojat avautukaa lisää, niin pääsen asian ytimeen! t ap

Säkin varmasti ymmärrät eron. Se pönttö on kylpyhuoneessa, joka ei ole sauna. Onko susta outoa se, että meillä on wc-pönttö kylppärissä? Sauna on siis toisessa rakennuksessa, eikä siellä ole erillistä pesutilaa saati vessaa.

peseydy kun saunotte?

Tiedätkö millaisia saunat oli ennen vanhaan ja ovat muuten nykyisinkin useammalla mökillä?

Vierailija
164/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalokolmiossa ja meillä ei ole erillistä vessaa, vaan ainoa paskapönttö on kylpyhuoneessa josta on suora yhteys saunaan. Meillä myös saunotaan joka ilta ja lähes joka kerta poikamme 4 vee vääntää tortut jossain vaiheessa ja haju on tosiaan melkoinen ;D Miehen kanssa yleensä ollaan jo paskottu aamulla/päivällä.

Todellisuutta useimmissa perheissä luulen ma...

Vierailija
165/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sä poistaisit sen pyntyn ja lavuaarin siitä kylppäristä niin siitä jäisi ikään kuin tilaa sille pyntylle ja lavuaarille seinän takana??

Sulla ei.

Toimiva vessa kun vie vähintään sen 2 neliötä, mutta pytty ja allas ei.

Että kyllä monissa 80 luvulla rakennetuissa omakotitaloissa on sen kokoinen kylppäri, että jos sen pytyn ja lavuaarin ympärille vaan iskisi seinät ja oven, niin mitään extraneliöitä ei tarvitse. Totuus on se, että landella on ihan erilainen kulttuuri kuin mitä tällä nykyajan pullamössösukupolvella täällä stadissa. Näissä 80 omakotitaloissa ei vaan viitsitty rakentaa erillistä vessaa, koska kuitenkin siinä näpsäkästi käy saunonnan yhteydessä pisulla ja pesemässä kädet. Ja kun sauna ei ole käytössä, niin asialla on vielä vähemmän merkitystä onko ne seinät vai ei. Meillä esimerkiksi mökillä on sauna ja siellä ei ole vessaa, kun ei ole sitä erillistä kylppäriä, mutta viuhahdetaan joko talon taakse pissille tai sitten ihan metsässä olevaan ulkohuussiin, jos on isompi hätä. Tätähän nyt kaikki tämän ajan lapsukaiset eivät voi ymmärtää, elleivät sitten omista perinteistä suomalaista mökkiä tai jotain isovanhempien taloa jostain kehäkolmosen tuolta puolen.

No toki nyt siis näitä erillisiä vessoja rakennetaan nykyään ja myös nämä 80 luvulla rakentaneet ymmärtävät ap:n yskän. Mutta hieman ärsyttää tämä ap:n asenne. Hän nyt vaan kerta kaikkiaan haluaa tässä nostaa esille, että se kylppärivessa on rahvaan kansan eli junttien hommaa. Hävetkää suomalaiset juntit, niin! Oletko nyt ap tyytyväinen? Joko tämä jauhaminen tästä kylppärisaunasta on saatu päätökseen?

Vierailija
166/221 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalokolmiossa ja meillä ei ole erillistä vessaa, vaan ainoa paskapönttö on kylpyhuoneessa josta on suora yhteys saunaan. Meillä myös saunotaan joka ilta ja lähes joka kerta poikamme 4 vee vääntää tortut jossain vaiheessa ja haju on tosiaan melkoinen ;D Miehen kanssa yleensä ollaan jo paskottu aamulla/päivällä.

Todellisuutta useimmissa perheissä luulen ma...

Joopa joo. Meilläkin on kakkasauna. Onneksi naapuri antaa mun käydä heidän kakkasaunassa kakalla ettei tarvii miehen haistella mun kakkahuuruja...

Vierailija
167/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes poikkeuksetta kaikissa vähänkään "uudemmissa" kerrostaloasunnoissa on sauna, myös yksiöissä ja kaksioissa. niissä ei huonepinta-alaa karsita erillisen vessan takia.

omakotitalorakentajat voi tietty laittaa muitakin variaatioita peliin.

Vierailija
168/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ap tyytyväinen? Joko tämä jauhaminen tästä kylppärisaunasta on saatu päätökseen?

Ja kiitos kysymästä: olen melko tyytyväinen. HAlusin herättää keskustelua ja näin kävikin. Lisäksi halusin oikeasti tietää miksi jotkut (tyyliin tuo Kannustalo) haluavat rakentaa kakkasaunan. Esim jos ostaa kerrostalokolmion on aika selviö, että sellaisen saa, eikä se siksi ollut kysymyksenikään.

Eikö tee joskus ihan hyvää vähän tuulettaa ajatuksia :)

Sitten vielä kommentti lapset/kakkasauna. Monen mielestä pytty kylppärissä on näpsäkkä, jos pikkulapselle tulee kakkahätä kesken saunomisen. Meilläkin on näin käynyt, muuta sitä varten on olemassa potta (ei meillä 1-2 v ikäiset muutenkaan käyneet pytyllä). Potassa voi myös helposti kantaa tuotoksen pois kylppäristä haisemasta. Jos taas on kyseessä isompi lapsi, niin hän voi itsekin kävellä sen pari metriä siihen pikkuvessaan.

t ap

Vierailija
169/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kakkasauna, etupylly, etc päivittää wikipediaan..

Vierailija
170/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on näin käynyt, muuta sitä varten on olemassa potta

t ap

Vierailija
171/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on näin käynyt, muuta sitä varten on olemassa potta t ap

Vierailija
172/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääppösempää on siis 1-vuotiaan keikkua pytyn reunalla?

t ap jonka lapset olivat pieninä tosiaan (potta)kakkasaunojia jonkun kerran. Mutta onneksi sitä pottaa ei muurata kiinni pesutiloihin, niin ei tarvitse sitä enää katella ;)

Vierailija
173/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim lapsen kanssa. Jos tulee hätä niin saa siihen pöntölle suoraan. Ei tartte mennä kämpän toiseen päähän vessaan.

a) kakkasauna b) vessa talon toisessa päässä täytyy sanoa, että kakkasaunojien logiikka on mielenkiintoinen. Kakkasaunojat avautukaa lisää, niin pääsen asian ytimeen! t ap

Säkin varmasti ymmärrät eron. Se pönttö on kylpyhuoneessa, joka ei ole sauna. Onko susta outoa se, että meillä on wc-pönttö kylppärissä? Sauna on siis toisessa rakennuksessa, eikä siellä ole erillistä pesutilaa saati vessaa.

peseydy kun saunotte?

Tiedätkö millaisia saunat oli ennen vanhaan ja ovat muuten nykyisinkin useammalla mökillä?

vaan ihan aito maalainen! Ja arvaapa mitä? Meillä on pihasauna! Ja sinne ei tule edes vesi putkea pitkin eli kannetaan vesi tai letkulla lasketaan. Ja lämmintä vettä saadaan padassa lämmittämällä.

Ja jos siellä iskee pissähätä niin silloin kipaistaa ulos ja lorotellaan suoraan maahan! Jos isompi hätä yllättää, niin sitten pitää kipaista sisälle taloon.

Vierailija
174/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ole tarvinnut kertaakaan tuota kokea.

Vierailija
175/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pikku Mico-Tico, nyt ei sitten saa ulostaa, äidistä on ihan YÖK, jos jollain tulee saunassa hätä. Kivempaa on kakata joskus muulloin, eikös vaan?"

ei, vaan se on kivempaa että kesken saunomisen ei kukaan ulosta eipä ole tarvinnut kertaakaan tuota kokea.

Vierailija
176/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pikku Mico-Tico, nyt ei sitten saa ulostaa, äidistä on ihan YÖK, jos jollain tulee saunassa hätä. Kivempaa on kakata joskus muulloin, eikös vaan?"

Eikä meillä ole tuon nimisiä lapsia.

Eivät vaan ole halunneet paskoa kesken saunomisen, minkäs minä sille voin.

Vierailija
177/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ap tyytyväinen? Joko tämä jauhaminen tästä kylppärisaunasta on saatu päätökseen?

Sitten vielä kommentti lapset/kakkasauna. Monen mielestä pytty kylppärissä on näpsäkkä, jos pikkulapselle tulee kakkahätä kesken saunomisen. Meilläkin on näin käynyt, muuta sitä varten on olemassa potta (ei meillä 1-2 v ikäiset muutenkaan käyneet pytyllä). Potassa voi myös helposti kantaa tuotoksen pois kylppäristä haisemasta. Jos taas on kyseessä isompi lapsi, niin hän voi itsekin kävellä sen pari metriä siihen pikkuvessaan. t ap

Selitätkö AP, millä tavalla susta on näpsäkämpää se, että raahaat lapsesi p**kaa potassa huoneesta toiseen kuin se, että vetäisit sen heti pöntön kautta viemäristä alas? Hmm...itse en näpsäkäksi toimintatavaksi tuota kyllä sanoisi. Ja se hajukaan ei ole mikään selitys, samalla tavalla se haisee, potassa raahattuasi vielä useimmissa huoneissa!

Miksi se ulostaminen (tai kuten itse useasti ilmaiset: kakkaaminen) nousee tässä keskustelussa sulle niin olennaiseksi asiaksi, oletko mahdollisesti jäänyt jotenkin jumittamaan kehityspsykologisesti anaalivaiheeseen?

Eiköhän useimmat käytä sitä nimeämääsi "kakkasaunaa" ihan satunnaisesti ja lähinnä kai virtsaamiseen.

Vierailija
178/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ulostaminen (tai kuten itse useasti ilmaiset: kakkaaminen) nousee tässä keskustelussa sulle niin olennaiseksi asiaksi, oletko mahdollisesti jäänyt jotenkin jumittamaan kehityspsykologisesti anaalivaiheeseen?

Eiköhän useimmat käytä sitä nimeämääsi "kakkasaunaa" ihan satunnaisesti ja lähinnä kai virtsaamiseen.

Vierailija
179/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertonut prablematiikasta, jossa projisoin omaa henkilökohtaista tragediaani tähän ko keskusteluun, joten ei siitä sen enempää.

Toki on aina viehkoa saada aito köökkitsykoloogi ketjuun, jolle on ihan peruskoulupohjalta jäänyt sana "anaalivaihe" mieleen. Hienoa, että sinulle tarjoutui mahdollisuus käyttää tuota sanaa (ja muistit vielä asiayhteydenkin) ja kaiken huipuksi löytyi joku moista sivistystä arvostava tyyppi perään viestiäsi hehkuttamaan (jos et sitten sinä itse?).

Mutta rakas "anaalivaihe"-ystäväni: potan pointti oli se, että sitä on tarvittu kiikuttaa paikalle ehkä 2-3 kertaa, kun taas pyttyä olisi saanut saunoessa katsoa kaikki nämä vuodet. Ymmärrätkö eron?

t ap

Vierailija
180/221 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertonut prablematiikasta, jossa projisoin omaa henkilökohtaista tragediaani tähän ko keskusteluun, joten ei siitä sen enempää.

Toki on aina viehkoa saada aito köökkitsykoloogi ketjuun, jolle on ihan peruskoulupohjalta jäänyt sana "anaalivaihe" mieleen. Hienoa, että sinulle tarjoutui mahdollisuus käyttää tuota sanaa (ja muistit vielä asiayhteydenkin) ja kaiken huipuksi löytyi joku moista sivistystä arvostava tyyppi perään viestiäsi hehkuttamaan (jos et sitten sinä itse?).

Mutta rakas "anaalivaihe"-ystäväni: potan pointti oli se, että sitä on tarvittu kiikuttaa paikalle ehkä 2-3 kertaa, kun taas pyttyä olisi saanut saunoessa katsoa kaikki nämä vuodet. Ymmärrätkö eron?

t ap

Kyse ei ollut pelkästä potasta, vaan koko ketjun läpi menneestä jankutuksesta, kun et pystynyt edes perustelemaan omaa näkemystäsi tai vastannyt kysymyksiin. Joku ongelma sulla on korvien välissä.