Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?
En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)
ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?
No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.
MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.
Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?
Kommentit (221)
sanovat kaikki, että eivät todellakaan käytä vessaa saunoessaan.
Niin, miksi se siellä sitten on? Jos kerran hätä ei iske saunoessa, vaan osaa käydä ennen tai jälkeen saunomisen, niin eikö se sitten onnistu erillisessä vessassa?
Ymmärtäisin siis kakkasaunan, jos sitä edes käytetäisiin saunoessa, mutta kun ei, niin mitä se sitten siellä tekee?
saunaa pihalla kokeiltiin taas mm. Espoon asuntomessuilla. Siellä oli saunat erillisessä piharakennuksessa, joissa oli myös yllätys, yllätys erillinen vessakoppi. Ei siis rakennettu pihanperälle kakkasaunaa, vaikka se niin halpaa ja kätevää tämän ketjun perusteella olisi kait ollut.
Mutta koska suomalainen on aika vilukissa (sekin tässä ketjussa on tullut ilmi), ei tuo pihasauna pelkkänä saunamuotona ole oikein leiville lyönyt. Moni ei halua kulkea ulkotilojen kautta saunomaan, kun siitä 50-luvun tavasta on jo eroon päästy.
koska on vaarallista ajatella vessanpytyn sijoittuvan jonnekin muualle kuin saunan oven tuntumaan.
Pyhiin asioihin ei vain kajota!
Kannattaisi mennä hoitoon..
omakotitaloon tuollaista kylpyhuoneratkaisua saunan yhteyteen, se erillinen wc-koppero käsienpesualtaalla nyt ei niin paljon tilaa vie. Saunatilojen yhteyteen haluaisin kuitenkin ehdottomasti wc:n, niin ettei tarvitse alkaa juoksuttamaan lasta kesken saunan/peseytymisen jonnekin toiselle puolelle asuntoa pissaamaan (ja kastella matkalla kaikkia talon lattioita).
Niin, etten sitten osaa vastata miksi ihmiset haluaa sellaisen, jos ei sitten se minimaalinen hinnanlisäys rakennusvaiheessa vaikuta noin paljon?
Niin, miksi se siellä sitten on? Jos kerran hätä ei iske saunoessa, vaan osaa käydä ennen tai jälkeen saunomisen, niin eikö se sitten onnistu erillisessä vessassa?
Ymmärtäisin siis kakkasaunan, jos sitä edes käytetäisiin saunoessa, mutta kun ei, niin mitä se sitten siellä tekee?
Ettei saunota ollenkaan vaikka siinä sauna vieressä olisikin? Ymmärrätkö millään tätä mahdollisuutta?
ja luulin että jollain on saunassa vessa. Se olisikin hyvä idea, koska sieltä voisi ottaa löylyvedet eikä tarvitsisi kannella kippoja ja kannuja.
Olen jo viestissä 104 kertonut prablematiikasta, jossa projisoin omaa henkilökohtaista tragediaani tähän ko keskusteluun, joten ei siitä sen enempää. Toki on aina viehkoa saada aito köökkitsykoloogi ketjuun, jolle on ihan peruskoulupohjalta jäänyt sana "anaalivaihe" mieleen. Hienoa, että sinulle tarjoutui mahdollisuus käyttää tuota sanaa (ja muistit vielä asiayhteydenkin) ja kaiken huipuksi löytyi joku moista sivistystä arvostava tyyppi perään viestiäsi hehkuttamaan (jos et sitten sinä itse?). Mutta rakas "anaalivaihe"-ystäväni: potan pointti oli se, että sitä on tarvittu kiikuttaa paikalle ehkä 2-3 kertaa, kun taas pyttyä olisi saanut saunoessa katsoa kaikki nämä vuodet. Ymmärrätkö eron? t ap
Niin hyvä AP, en todellakaan jaksanut käydä koko itseääntoistavaa ketjua läpi ja siksi viestisi 104 ei herätä minussa juurikaan muistikuvia. Mutta hienoa silti, että itse jaksat tarkastella omaa viestihistoriaasi ja viitata siihen todistetulla tarkkuudella. Se vaatii kyllä todellista sinnikkyyttä, ottaen huomioon viestiesi häiritsevän ja jopa läpitunkevan tautologisuuden.
Siis kertomasi mukaan pottaa ei ole tarvinnut "kiikuttaa paikalle kuin ehkä 2-3 kertaa". Valoitatko meille tätä mielenkiintoista tapahtumakulkua?
Annas kun arvaan:
olette siis "Pertti-Einarin" kanssa saunan lauteilla, kun yht'äkkiä ja yllättäen iskee (maneerisanaasi käyttäen) "kakka-hätä". Sinäpä sitten kiireesti saunahikisenä tai vaihtoehtoisesti suihkunmärkänä lähdet hakemaan pottaa, jotta mainitsemasi "paikalle kiikuttaminen" onnistuu. Ja niin, sitten tietysti etsit wc-paperia (vai pyyhitäänkö teillä edes ollenkaan?), kiva ettei sitäkään ole suihkutilassa saatavilla!
Sitten onkin vuorossa odottelu, että pikku P-E saa tuotoksensa pottaan puserrettua. Tämän jälkeen sinä, jo iho nihkeänä, lähdet kuljettamaan ulostetta huoneesta toiseen, haju siirtyy luonnollisestikin mukanasi jääden silti myös alkuperäiseen suihkutilaan. Mihin ulosteen viet? Siihen erilliseen vessaasi? Siinä sitä sitten kipataan ja tarpeen mukaan myös kaavitaan, vedelläkin huuhdellaan.
Ja viimein, takaisin saunaan. Kunnes Pertti-Einarin pikkusiskolle Kerttu-Kyllikille tulee myös hätä ja taas...huoh.
Ajatella jos pönttö tosiaan olisi ollut samassa
suihkutilassa: miten ärsyttävän helppoa kaikki olisikaan ollut! On se kyllä hyvä, että ette ole sellaista menneet suihkuhuoneenne nurkkaan asentamaan, silloinhan teillä olisi kardinaalivirheistä suurin: "kakka-sauna", aargh!
Vielä yksi kysymys: eikö teille tosiaan tule saunassa tai suihkussa koskaan mitään muuta hätää kuin tuo usein toistamasi pakottava tarve "kakkaamiseen"? Mitäs jos Pertti-Einarille tai vaikkapa miehellesi tulee tarve virtsata? Taas potta paikalle/lähteminen erilliseen vessaan? Toivottavasti, lattiakaivoon k*seksiminen on nimittäin erittäin epähygieenistä.
Onhan täällä ollut ketjuja, joissa verissä päin taistellaan saako vessassa käydä yksin vai kuuluuko koko perheen olla siinä mukana. Minulle aivan yhdentekevää mitä muissa perheissä tapahtuu tuon suhteen ja kakitaanko vaikka suoraan lauteilla.
meillä on kerrostaloasunto, jossa on saunan yhteydessä wc. Tuo on olosuhteisiin nähden käytännöllinen ratkaisu eikä kukaan varmaan ole tuota kyseenalaistanutkaan tässä ketjussa. Itse rakentaisin tuon toisin, mutta se nyt ei noissa tiloissa ole mahdollista.
Vaikka se pönttö siellä onkin, niin ei siellä kakita samalla kun saunotaan. Ei muuta tilannetta miksikään. Ei tarvitse hermostua kenenkään.
Tuo pönttö on muuten rajattu saunasta mukavasti väliseinällä, eli paskoessa ei näe saunaan (ellei erikseen kurottele, en ole koskaan tehnyt niin) eikä saunasta näe pöntölle. Joku roti sentään :)
sitten erilliset pönttöhuoneet, joissa ei ole edes käsienpesuun mahdollisuutta? Näihin olen törmännyt mm. Ranskassa. Siinä sitten availlaan ovia kakkasilla käsillä. Huvittava aloitus. Ei kenenkään ajatuksenjuoksu voi olla noin sekaisin.
Siinä sitten availlaan ovia kakkasilla käsillä. Huvittava aloitus. Ei kenenkään ajatuksenjuoksu voi olla noin sekaisin.
Kakkasaunan perustelijat sanovat kaikki, että eivät todellakaan käytä vessaa saunoessaan. Niin, miksi se siellä sitten on? Jos kerran hätä ei iske saunoessa, vaan osaa käydä ennen tai jälkeen saunomisen, niin eikö se sitten onnistu erillisessä vessassa? Ymmärtäisin siis kakkasaunan, jos sitä edes käytetäisiin saunoessa, mutta kun ei, niin mitä se sitten siellä tekee?
Minä ainakin tunnustan aivan avoimesti käyttäväni suihkuhuoneemme perällä olevaa pönttöämme. Itseasiassa melkein joka kerta saunoessani, joko ennen, jälkeen tai sitten siinä välillä. Tilanteesta riippuen.
Mutta en saunoessani koskaan kakkoshätään vaan ykköseen. Jospa meillä onkin sitten siis pissasauna?
Ehkäpä AP onkin nimennyt omien anaalimieltymyksiensä mukaisesti väärin koko rakennelman? Miksei se voisi yhtä hyvin olla pissasauna? ;)
kuin ihme ongelma.
Okei, en jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, mutta epäilen ettei keskustelu ole paljonkaan kehittynyt sen jälkeen.
Siis mikä ongelma siinä on, että wc on ns. samassa tilassa kuin sauna? Hajuongelma? Lapsuuden kakkatraumat?
Meillä on saunallinen kerrostalokolmio ja wc luonnollisesti kylpyhuoneessa. Suihku on erotettu suihkuseinällä, lavuaari on. Saunasta näkee pöntölle. Ja ongelma on...?
En vaan ymmärrä... Se nyt on ihan sama vaikka mies kävisi kusella minun saunoessani, miksi kiinnittäisin siihen huomiota? Paskalla käydään tietysti ihan yksityisesti ja ei tietenkään silloin kun sauna on päällä.
Ainoat koetut ongelmat, mitä keksin, ovat haju ja jonkinnäköinen freudilainen kakka-neuroosi. Eli edelleenkään en käsitä. Jääkö teillä paskan haju leijumaan vessaan koko päiväksi? Onko vessassa käynti jotenkin liian intiimiä?
jos kerran ongelmana on suihkutiloissa sijaitseva wc-pönttö. Oikea termi olisi kakkasuihkutilat.
Aiempi kirjoittaja joka pettyi ketjun sisältöön. Tahtoisin saunaan wc-pöntön tai vaikka viisi pönttöä, jotta saunojat voisivat todellakin kakkia saunoessaan. Ärsyttävää raahautua sinne suihkutilojen puolelle ähkimään, kun saunassa se olisi paljon luontevampaa. Jos heittäisi kovat löylyt, voi olla ettei ähinää kukaan edes huomaisi, koska kaikki muutkin ähkivät, mutta eri syystä.
Ei tarvi kävellä talon toiselle puolella vessaan kintut veressä
Eikö se sauna suttaannu?
Eikö se sauna suttaannu?
Ehkäpä voi käyttää peflettiä?
jos saunasta löytyisi pönttö. Ei tarvitsisi kuukautissuojien sun muiden epähygienisten peflettien kanssa pelleillä.
Kylppärissä kätevä asioida vessassa heti suihkun päätteeksi
Kannattaisi mennä hoitoon.
Tuli tässä mieleen, että ehkä jätän meidän seuraavasta talosta koko saunan pois. En sauno koskaan, joten se on ihan turhake mutta pytyllä on pakko käydä päivittäin, joten sen sijainti on paljon tärkeämpi ja oleellisempi. Ja että se vastaa MINUN mieltymyksiäni.
Asunnot joissa ylipäätään on sauna, ovat mielestäni huonosti suunniteltuja. Saunan kuuluu olla sitä paitsi pihalla oikeaoppisesti.