Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?
En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)
ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?
No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.
MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.
Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?
Kommentit (221)
kun kiidetään suoraan saunasta kylppärin ulkopuolella sijaitsevaan vessaan.
jota nämä kaksi keskustelijaa nähtävästi ylläpitävät maailman tappiin asti voi kai joka tapauksessa vetää sen johtopäätöksen, että osa kakkasaunojista ei halua joutua kakkasaunojensa ulkopuolelle millään asialla ennen kuin ovat kuivia.
Kakkasaunoja on siis helposti kylmettyvää sorttia, jolla vähintään kädet palelevat vessassa, jos sinne kesken saunomisen joutuu.
Tälle ihmistyypille voisi jopa suositella sitä pyttyä ihan sinne lauteille?
kun kiidetään suoraan saunasta kylppärin ulkopuolella sijaitsevaan vessaan.
Kakkasaunoja on siis helposti kylmettyvää sorttia, jolla vähintään kädet palelevat vessassa, jos sinne kesken saunomisen joutuu.Tälle ihmistyypille voisi jopa suositella sitä pyttyä ihan sinne lauteille?
En siis mitenkään voi olla kakkasaunoja, kun kylmetyn matkalla vessaan. Pitäiskö kasvattaa pari aivosolua, se auttas ajattelussa?
ole vielä eläissäni kuullutkaan, saati nähnyt wc-pönttöä saunassa..!?!
Suomalaiset kodit on usein huonosti suunniteltuja, ja ihmisparat on niin tottuneita siihen, etteivät osaa kyseenalaistaa tyhmiäkään vaihtoehtoja. Toinen syy on se,että asuntoja suunnitellaan liiaksi rakentamisen ehdoilla, jolloin käytännöllisyys ja viihtyisyys jäävät vähemmälle. Jos meillä on joskus varaa parempaan kotiin, sinne tulee ehdottomasti pukuhuone, josta käynti erilliseen vessaan ja pesuhuoneeseen+saunaan. T. Kärsivä kakkasaunan omistaja
Jos meillä on joskus varaa parempaan kotiin,
Suomalaiset kodit on usein huonosti suunniteltuja, ja ihmisparat on niin tottuneita siihen, etteivät osaa kyseenalaistaa tyhmiäkään vaihtoehtoja. Toinen syy on se,että asuntoja suunnitellaan liiaksi rakentamisen ehdoilla, jolloin käytännöllisyys ja viihtyisyys jäävät vähemmälle. Jos meillä on joskus varaa parempaan kotiin, sinne tulee ehdottomasti pukuhuone, josta käynti erilliseen vessaan ja pesuhuoneeseen+saunaan. T. Kärsivä kakkasaunan omistaja
Ketjun paras kirjoitus! Ehdottomasti!!!
En tiedä tarkemmin, jostain vain olen kuullut tuosta. Googlettamalla varmasti löytyy lisätietoa.
Laki sanelee jossain tapauksissa sen että siellä on oltava se pönttö!En tiedä tarkemmin, jostain vain olen kuullut tuosta. Googlettamalla varmasti löytyy lisätietoa.
Laki sanelee, että saunatiloihin on laitettava pönttö. Vaikka talossa olisi 6 muuta vessaa?
Laki sanelee jossain tapauksissa sen että siellä on oltava se pönttö! En tiedä tarkemmin, jostain vain olen kuullut tuosta. Googlettamalla varmasti löytyy lisätietoa.
Poliisit tulee ja vie sut jos sulla ei oo kakkasaunaa!
ei voida edes ajatella, että olisi muita ja oikeasti vielä itselle sopivampia vaihtoehtoja. Mutta kun ollaan takerruttu siihen että pitää olla sitä mihin meidät on totutettu.
t ap
Mutta kun ei tuntunut talon piirrustusvaiheessa järkevältä lähtä parketin poikki märkänä vessaan juoksemaan talon läpi, niin pönttö pesuhuoneeseen laitettiin. Ja me emme halunneet viedä yhtään neliötä takkahuoneelta! Ja me kyllä mieluummin katellaan ikkunoista ulos, kuin tuojotellaan sitä pönttöä, se on jo ennenki nähty...
Ja tilastoon tiedoksi: talossa on näin kolme pönttöä...
akuutin iskiessä hätä tulee äkkiä ja varoittamatta. Mutta ei sen vuoksi ainakaan meidän taloon ole rakennettu vessaa olohuoneen, makkarin tai keittiönkään nurkkaan. Jos minulle tulee mahakramppi ja paniikkimeno vessaan, pääsen sieltä saunan lauteilta ihan yhtä äkkiä pukuhuoneen yhteydessä olevaan erilliseen vessaan, kuin olohuoneen sohvalta eteisestä lähtevään vessaan... Eli vaikka olenkin kuinka suolitautinen tahansa, en IKINÄ haluaisi meille kakkasaunaa. Pahimmassa akuutissa ei kyllä edes tulisi mieleen saunoa.
Minun anopillani on juurikin tälläinen ap:n kuvaama kakkasauna, jossa ihanasti lauteilta näkymä pöntölle... Siellä on ripulivaivaisen tuskastuttavaa saunoa, kun saat juosta vettä valuvana kirjaimellisesti toiselle puolelle taloa alakertaan missä toinen vessa sijaitsee...
Sillä lienee sanomattakin selvää, että siihen alennustilaan harva haluaa itseään laskea, että alkaa heitellä ripaskaa pönttöön suvun muiden naisten katsellessa lauteilta...
T. toinen CU-potilas jolle juuri aletaan rakentaa taloon sauna- ja suihkutiloja ERILLISELLÄ pukkarista lähtevällä pikkuvessalla.
joilta on pidätytyskyky mennyt.Tällaisessa tapauksessa toki PITÄÄ olla pönttö lähellä jottei ruiski seinille. ap
Joskus on kiire, kylläpä kyllä. Voi olla ihan kymmenestä sekunnista kiinni, ruiskiiko seinille vai kerkiääkö pöntölle.Et taida ap olla mikään järjenjättiläinen.
t: Colitis Ulcerosaa sairastava
kuin ruotsalainen tai norjalainen kakkasauna - siksi.
mutta täällä ilmoittautuu yksi joka EI halunnut pönttöä kylppäriin. Alakerrassa erillinen vessa ja saunatilat. Ei mitään syytä laittaa pönttöä vielä kylppäriinkin. Sitä paitsi en ole nähnyt yhtään tyylikästä kylppäriä jossa olisi pönttö, ja meidän sauna-kylpyhuone on ennen kaikkea tyylikäs. Esteettisyys ennen kaikkea!
talo ja ei tod. vessaa suihkutiloihin. Ja kolme lasta, kyllä ne osaa käydä eteisaulan vessassa ennen saunomista.
ei voida edes ajatella, että olisi muita ja oikeasti vielä itselle sopivampia vaihtoehtoja. Mutta kun ollaan takerruttu siihen että pitää olla sitä mihin meidät on totutettu.
t ap
Asutaan kerrostalokolmiossa ja meillä ei ole erillistä vessaa, vaan ainoa paskapönttö on kylpyhuoneessa josta on suora yhteys saunaan. Meillä myös saunotaan joka ilta ja lähes joka kerta poikamme 4 vee vääntää tortut jossain vaiheessa ja haju on tosiaan melkoinen ;D Miehen kanssa yleensä ollaan jo paskottu aamulla/päivällä.