Suomalaiset kakkasaunat - miksi haluatte sellaisen?
En kehtaa tätä muualla kysyä, mutta onneksi täällä estot poistuu ;)
ELi siis olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa saunan yhteyteen laitetaan se wc-pytty. Itelleni ei tulisi mieleenkään istua siinä pytyllä, kun muut saunoo. Enkä halua kattoo ketään siinä pytyllä jos suihkuttelen. Miksei se pytty voi olla erikseen?
No, olen sitten ajatellut, että syy on pienet suomalaiskämpät. Säästää ehkä tilaa kun saunot, väännät torttua ja suihkuttelet samassa tilassa.
MUTTA MUTTA nyt olen törmännyt useaampiinkin perheisiin, jotka ovat rakennuttaneet itse talon ja ehdoin tahdoin haluavat sinne tällaisen kakkasaunan. Toisilla on joku pieni kaakelisermi siinä edessä jossa sitten "kivoja" kynttilöitä päällä tuomassa tunnelmaa.
Siis miksi? Miksi ei rakenneta erillistä pikku wc:tä saunan yhteyteen. Jos täällä nyt on kakkasaunojia niin pliis kertokaa mulle, kun mua nyt niin vaivaa tää kysymys?
Kommentit (221)
että pönttö on mutta lavuaaria ei missään.
Tällaisia ratkaisuja näkee uusissa taloissa usein. Kylppärissä suihku + pönttö ja yhteys saunaan mutta lavuaaria ei ollenkaan.
Tämmöstä en itse ostaisi missään tapauksessa.
esim lapsen kanssa. Jos tulee hätä niin saa siihen pöntölle suoraan. Ei tartte mennä kämpän toiseen päähän vessaan.
a) kakkasauna
b) vessa talon toisessa päässätäytyy sanoa, että kakkasaunojien logiikka on mielenkiintoinen.
Kakkasaunojat avautukaa lisää, niin pääsen asian ytimeen!
t ap
Säkin varmasti ymmärrät eron. Se pönttö on kylpyhuoneessa, joka ei ole sauna.
Onko susta outoa se, että meillä on wc-pönttö kylppärissä? Sauna on siis toisessa rakennuksessa, eikä siellä ole erillistä pesutilaa saati vessaa.
Tilaahan tuo ei juuri enemmän vie.
"Pönttöhuone" pitäisi rakentaa siten, että sinne oikeasti mahtuu sisälle, eli riittävästi tilaa pöntön ympärille. Lavuaarikin siellä tulisi olla. Oletko ihan varma, että ei veisi enemmän tilaa kuin pelkkä pönttö?
minä ihmetellyt. Ja sitä myös miksi saunasta tai siis suihkusta mennään suoraan kodinhoitotilaan. Ihan älytöntä! Onpa kiva siinä vilvoitella pyykkikoneen kanssa! Harvoin on tilaa edes millekään istuimelle. Kummallista!
Minä ihmettelen myös tuota tapaa sijoittaa kodinhoiothuone, mutta halusin nyt näin alkajaisiksi pureutua kakkasaunomiseen ytimeen.
Kakkasaunan idea on siis tähän mennessä tulleiden vastausten perusteella se, ettei siinä tarvitse kakata kun saunotaan. MUTTA MIKSI SE SITTEN ON SIINÄ eikä oven takana?
ap
Kyllä yksi suihku riittää, eihän sitä kai 2 lämminvesivaraajaakaan ole?
esim lapsen kanssa. Jos tulee hätä niin saa siihen pöntölle suoraan. Ei tartte mennä kämpän toiseen päähän vessaan.
a) kakkasauna b) vessa talon toisessa päässä täytyy sanoa, että kakkasaunojien logiikka on mielenkiintoinen. Kakkasaunojat avautukaa lisää, niin pääsen asian ytimeen! t ap
Säkin varmasti ymmärrät eron. Se pönttö on kylpyhuoneessa, joka ei ole sauna. Onko susta outoa se, että meillä on wc-pönttö kylppärissä? Sauna on siis toisessa rakennuksessa, eikä siellä ole erillistä pesutilaa saati vessaa.
peseydy kun saunotte?
juuri silloin kun saunotaan?
Kotitalossani on saunatiloissa kakkosvessa ja tykkäsin käydä siellä lämpimän lattialämmityksen takia ja siksi että se oli rauhallisempi kuin ykkönen.
a) kakkasauna b) vessa talon toisessa päässä täytyy sanoa, että kakkasaunojien logiikka on mielenkiintoinen. Kakkasaunojat avautukaa lisää, niin pääsen asian ytimeen! t ap
Säkin varmasti ymmärrät eron. Se pönttö on kylpyhuoneessa, joka ei ole sauna. Onko susta outoa se, että meillä on wc-pönttö kylppärissä? Sauna on siis toisessa rakennuksessa, eikä siellä ole erillistä pesutilaa saati vessaa.
peseydy kun saunotte?
Seinässä on hana, ja käytössä on pesuvati ja kuuppa.
MUTTA MIKSI SE SITTEN ON SIINÄ eikä oven takana?
ap
Neliöt maksaa.
Kyllä yksi suihku riittää, eihän sitä kai 2 lämminvesivaraajaakaan ole?
Eikä se yksi suihku riitä jos on 5 saunojaa
mutta ei pönttöä kukaan saunomisen aikana käytä.
Silloin kun sauna ei ole päällä, toimii kylppäri ihan tavallisena vessana. Kämpän neliöt eivät anna myöden pöntön sijoittamiseen muualle ja kaksikerroksisessa asunnossa pitää olla vessa molemmissa kerroksissa. Perheenjäseniä on myös niin monta, että aamuinen vessajono olisi arkipäivää, mikäli pönttöjä olisi vain yksi.
Pitää vielä sanoa, että emme ole itse ratkaisua suunnitelleet, koska emme asu omistusasunnossa.
vastaa nyt mulle! Mä haluan perehtyä sun sielunmaisemaan.
hyvinkin hanskassa ja mikäpä siinä.
Mutta ei ole tullut sulle siiinä pyntyllä istuskellessasi ja saunaa tuijotellessasi mieleen, että kun sä poistaisit sen pyntyn ja lavuaarin siitä kylppäristä niin siitä jäisi ikään kuin tilaa sille pyntylle ja lavuaarille seinän takana??
Tilaahan tuo ei juuri enemmän vie.
"Pönttöhuone" pitäisi rakentaa siten, että sinne oikeasti mahtuu sisälle, eli riittävästi tilaa pöntön ympärille. Lavuaarikin siellä tulisi olla. Oletko ihan varma, että ei veisi enemmän tilaa kuin pelkkä pönttö?
peseydy kun saunotte?
mutta ei tuo teidän systeemi olekaan sitten ollenkaan ap:n esittämän kaltainen. Miksi siis keuhkoat?
peseydy kun saunotte?
mutta ei tuo teidän systeemi olekaan sitten ollenkaan ap:n esittämän kaltainen. Miksi siis keuhkoat?
Käsittääkseni mä kysyin, että onko sen mielestä outoa se, että saunattomassa kylpyhuoneessa on pönttö. Kun kysehän tässä on nyt siitä, että pönttö on kylppärissä, koska eihän se varmaankaan saunassa ole.
Mitä sä sitten keuhkoat?
kun sä poistaisit sen pyntyn ja lavuaarin siitä kylppäristä niin siitä jäisi ikään kuin tilaa sille pyntylle ja lavuaarille seinän takana??
Sulla ei.
Toimiva vessa kun vie vähintään sen 2 neliötä, mutta pytty ja allas ei.
Yritän vastata minkä kerkeän.
Eli teillä siis sauna muualla ja kylppäriveskiyhdistelmä. Juu, suora vastaus suoraan kysymykseen, juu on outoa.
Ei siinä mitään jos paketti oli tuommoinen, mutta mä etsin vielä enempi niitä tarkoitushakuisia kakkasaunojia, jotka oikein rakentaessaan haluaa asian näin.
ap
wc erilliseen seinälliseen koppiin. Suunnittelemme juuri talonpohjaa, ja wc tulee pukuhuonetilaan erilliseen koppiin.
Olen myös itse ihmetellyt sitä, miksi vilvoittelu tapahtuu pyykkikoneen ja vaatevuorien kanssa. Meidän kodinhoitotilasta tulee isohko, ja se pyykkäys-silitysnurkka erotetaan liuku-ovella pukuhuoneesta. Kun tulee vieraita saunomaan, saa vuoret piiloon.
Eiköhän tässä ole kyse monestikin ihan käytännöllisyydestä. Perusteluina esimerkiksi:
1. Usein viemäröinnin takia on helpompaa ja halvempaa sijoittaa pönttö samaan kosteaan tilaan suihkun kanssa.
2. Lapsiperheessä ratkaisu lienee ihan perusteltu, vai onko mielestäsi hauskaa lähteä raahaamaan suihkumärkää lasta toiselle puolelle asuntoa itsekin vettä valuvana kesken saunareissun iskeneen pissahädän takia? Toivottavasti et esimerkiksi vain pissata lastasi lattiakaivoon jo ihan hygieniankin takia. Olen järkytyksekseni kuullut että monet aikuisetkin tekevät niin - hieman karrikoiden voisikin kysyä, olisiko houkutus satunnaisesti virtsata lattiakaivoon suurempi niillä, joilla ei ole pönttöä suihkun kanssa samassa tilassa?
3. Siivoaminen on helpompaa tilassa olevan lattiakaivon vuoksi.