Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jazzin kuuntelijat kuvittelevat olevansa jotenkin muuta väestöä ylempää/älykkäämpää?

Vierailija
19.05.2010 |

Mistä tämä heidän asenne johtuu?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehka se on kulttuurikysymys. En usko etta esim. saamelaisten joikaamisesta tulisi kovinkaan suosittua Amerikassa.

Vierailija
42/44 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin matemaattisesti lahjakkaita yksilöitä. Tutkittu juttu. Joten jazzmusiikin ystävät ovat todennäköisesti keskiverto teppoa ja tellua älykkäämpiä. Ei tarvitse edes kuvitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti vähän jazzin tyypistäkin. Tavalliseen poppiin verrattuna ne "kuviot" ovat yllättävämpiä, ennakoimattomampia. Luin hauskasta tutkimuksesta, jossa todettiin, että musiikkia kuunnellessa ihmisiä koskettaa erityisesti kohdat, joissa aiemmin rakennuttuun kuvioon tulee vaihdos. Jazzia kuunnellessa tämän rakenteen muutoksen huomaaminen voi olla vaikeaa, kun jo se edeltävä rakenne on niin kompleksinen. Sen takia musiikkia ymmärtämättömälle (kuten minulle!) tulee ärtyisä "en tajuu mitään"-olo, yhdistettynä sellaiseen "tämä jättää minut kylmäksi"-reaktion. Ehkä joku musiikin psykologiaa paremmin tunteva osaa selittää tarkemmin? :)

Sävellyksen ei tarvitse olla tuttu, kun jo muutaman sävelkulun jälkeen tiedän miten se jatkuu. Itse asiassa pystyn piirtämään mielessäni viivaa, joka etenee musiikin mukaan. Sama tapahtuu klassista musiikkia kuunnellessa, mutta ei sitten kyllä populaarimusiikin kanssa. Mieli ikään kuin kiinnittyy musiikkiin, lepää siinä, näkee musiikin kuvina.

Vierailija
44/44 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekö nyt sitten ovat jotain, mitä voi jotenkin itsestäänselvästi käyttää esimerkkinä älykkäästä ihmisestä? Tuo on nykytietämykseen nähden todella alkeellista ja ärsyttävää stereotypiointia. Matemaattinen lahjakkuus on vain yksi lahjakkuuden laji, ei sen kummempaa. (Pidän jazzista, olen musikaalinen ja matemaattinen puolikin pelaa ok.)

Onko älykkäät ihmiset loogisia? Onko loogisuus älykkyyttä? Ainakin helposti seurattavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme