Onko kamalaa, jos 4-vuotias istuu rattaissa?
Kommentit (92)
Kaikki eivät siedä lapsen kiukuttelua, väsymistä, pysähtelyä, matkan kestoa jne. Moni myös ilmoittaa nelivuotiaansa olevan kovin vilkas. Rattaat helpottavat varmasti monen arkea tässä mielessä.
Olen todella kiitollinen meidän perhepäivähoitajalle, joka teki lasten kanssa pitkiäkin (ja varmaan mielettömän hitaita)kävelyreissuja pienestä pitäen. Molemmat lapseni ovat juuri siksi jaksaneet kävellä 2-3 km matkoja jo alle 3-vuotiaina.
Rattaat piti pakata varastoon siinä vaiheessa, kun huomasin työnteleväni niitä aina tyhjiltään eikä kumpikaan halunnut enää kyytiin. Itselläni ei olisi riittänyt kärsivällisyyttä kävelyyn totuttamiseen, mutta onneksi ihana Sinikka hoiti asian puolestani!
Joskus vaan nyt tulee tilanteita, että asiat sujuvat paljon kätevämmin kun lapsi matkustaa rattaissa. Ei kukaan lapsi mene pilalle siitä, että välillä istuu rattaissa.
Joskus rattaat voivat olla kätevämmät ja on ihan turha tehdä omasta elämästä raskaampaa kuin se oikeasti on. Ja joskus elämä voi olla jo valmiiksi niin raskasta, että on fiksua vähän helpottaa asioita, mihin on mahdollista itse vaikuttaa.
Joskus vaan nyt tulee tilanteita, että asiat sujuvat paljon kätevämmin kun lapsi matkustaa rattaissa.
järkyttävää ja vie kauheempaa jos pierasee ku työntää vaunuja ja jos vie polttaa niin putkaan saat.....
Voitaisiinko sopia niin, että jotkut voivat kuljettaa lastaan vielä 4-vuotiaana rattaissa jos se tuntuu kätevältä ja jotkut toiset voivat kulkea jalan tai autolla - äiti voisi ihan vapaasti itse arvioida tilanteen ja rattaiden käytön järkevyyden?
Jos lapsi sairastuu äkillisesti ja tarvii viedä sairaalaan niin soitan taksin, jos auto ei ole pihassa. Siis jos tällaista tarkoitit.
ja edessä olisi tunnin matka kävellen hoitoon + 20 min bussilla siitä eteenpäin... Lähtisitkö oikeasti kävellen puoli kuudelta liikkeelle jos vaihtoehto on juosta rattaiden kanssa?
tämmöisiä ihan arkipäivän tilanteita tarkoitan.
Kyllä mekin lapsen kanssa tarhaan kävellään joka aamu, pienempi istuu rattaissa. Meilläkin menee n.40 minuuttia kävellen, mutta hoidossa pitää olla vasta 8.30.
Mä en pidä autolla ajamisesta ja sen takia käytän sitä todella vähän, mutta voihan se olla, että tuossa teidän tilanteessa menisin sitten autolla.
Jokainen tekee omat ratkaisunsa oman perheensä parasta ajatellen. Olen pahoillani, jos loukkasin Sinua.
perhepäivähoitajille, vaan hoitavat itse - jopa kaikki kerralla - ja hoitavat myös sen arjen siinä sivussa.
Aika tyhmää tulla selittämään, että "minä en käytä lapsilla rattaita, kun PPH vieroitti lapset niistä..." Jep, jep.
4-vuotiaalla vielä rattaita. Autoa meillä ei ole ja joukkoliikennettä en tykkää käyttää vain sen takia ettei lapsi välttämättä jaksa kävellä 5 km iltapäivällä riehuttuaan sitä ennen koko päivän ja käveltyä sen samaisen 5 km jo aiemmin. Tosin onneksi noita tilanteita on harvemmin ja pyöräily sujuu näppärästi. Ja vaikka meillä ne rattaat on olleet käytössä (tosin 4-v. ei vielä kertaakaan) niin ei tytöllä alle 5 km kävelyt tunnu missään. Rattaat ei siis tarkoita pullamössölasta. Eri perheillä vaan on eri tarpeet.
Onhan se hienoa, että ikuinen kotihoito/päivähoitoaihekin putkahti vihdoin tähän ketjuun. Harmistuksissasi sinulta ehkä jäi huomaamatta, että kerroin nimenomaan arvostavani niitä, jotka _viitsivät_ totuttaa pienet lapset kävelemään, koska itse olen niin kärsimätön että se olisi jäänyt tekemättä ja meillä varmaankin olisi rataslapsia ilman tätä hoitajaa.
Lämpimin terveisin, "tyhmä" ja "lapsensa ulkoistava" äiti
Mutta kun kaikki ei ulkoista lapsiaan vauvoina perhepäivähoitajille, vaan hoitavat itse - jopa kaikki kerralla - ja hoitavat myös sen arjen siinä sivussa. Aika tyhmää tulla selittämään, että "minä en käytä lapsilla rattaita, kun PPH vieroitti lapset niistä..." Jep, jep.
onko seisomalautakin huono juttu??
meidän melkeen 4v. joskus seisoo kotimatkan laudalla (ei siis kävele, hui!), kun riehunut pari tuntia puistossa...
Joskus myös olen laittanut matkarattaisiin, esim Tukholmassa, että sai nukuttua päiväunet...
Jos te pärjäätte teidän ratkaisun kanssa, eikö se riitä?
onko seisomalautakin huono juttu?? meidän melkeen 4v. joskus seisoo kotimatkan laudalla (ei siis kävele, hui!), kun riehunut pari tuntia puistossa... Joskus myös olen laittanut matkarattaisiin, esim Tukholmassa, että sai nukuttua päiväunet...
Isossa kaupungissa ulkomailla pyörittiin päivä, paljon ihmisiä ympärillä. Saatiin tehtyä upea kaupunkikierros, mikä muuten olisi jäänyt väliin.
Niin liikkuva ja pitkiä matkoja kävelevä lapsi kun meillä onkin.
Että poikkeustilanteissa ok, mutta muuten oudoksun. Lapsi itse ei missään tapauksessa suostuisi kotikulmilla rattaisiin. Ajaa pyörällä, jos ei ole kävelytuulella.
on kyllä hyvä että 73 on ulkoistanut lastensa hoidon.
Joskin ehkä hiukan eri syistä kuin sinä. Oliko sinulla joku perustelukin tälle mielipiteellesi?
terveisin 73, eli se tyhmä ulkoistaja
kuin kuskata sitä polkupöyrää joka paikkaan...
naapurin rouva on niin ylpeä kun lapsensa kulkee päiväkotiin ja kauppaan pyörällä. Ihmettelen, ettei ole vielä jäänyt auton alle on niin päättömän näköistä menoa. Tosin käyttää vielä apurattaita pyörässä!!!
istuu joskus vielä rattaissa. Ikää on muutama kuukausi päälle 4 v ja pääsääntöisesti on kävellyt puisto- ja kauppamatkat (n. 1 km/suunta) vähän reilu 2-vuotiaasta. Silti edelleen joskus kun viedään isoveli eskariin ja 4 v on just herätetty, niin laitan sen 4 v:n rattaisiin ja mennään se 5 minuutin matka rivakasti lapsi rattaissa. Jos heti herättyään laittaa kävelemään, myöhästyy esikoinen eskarista, minä töistä jne. Tohon auttaisi tietenkin se, että 4 v heräisi ajoissa, mutta se ei aina vaan onnistu (kun ei ole ihan pakko repiä väsynyttä lasta aamulla sängystä).
Talvella jos käytiin jossain ostoskeskuksessa, otin rattaat mukaan, kun niihin sai kätevästi kaikkien takit ja ostokset. 4 v ei niissä silloin istunut, paitsi kun huomasin, että bussi lähtee ihan just ja juostiin täysillä bussiin (ehdittiin just). Eskarilainen kun jaksaa juosta jo yhtä kovaa ja yhtä pitkän matkan kuin minä.
Viime kesänä kuopus oli 3,5 v, kun oltiin Tukholmassa. Mentiin satamasta Junibackeniin ja sieltä käveltiin vanhaan kaupunkiin. Rattaat oli mukana ja kuopus lepäsi niissä (yritettiin saada nukkumaan päiväunet, mutta ei nukahtanut). Olisi kyllä jaksanut kävelläkin, jos ei olisi ollut ns. päiväuniaika.
Täällä missä asutaan, on tosi hyvät julkiset yhteydet eli bussilla mennään, jos matkaa on yli 2 km (noin suurin piirtein). Kesällä tietenkin pyöräillään noi matkat, vaikka kuopus ei vielä jaksa pyöräillä apupyörillään mitään 10 km matkaa. Autoa käytetään harvoin.
Yhteenvetona... Meidän 4 v kävelee päivittäin alle 2 km matkat ja kävelee tosi reipasta vauhtia, osaa liikennesäännöt yms. mutta satunnaisesti istuu joskus myös rattaissa. Onneksi on tilavat rattaat, niin ei joudu istumaan polvet suussa. Silti ihmettelen, jos joku tuttu samanikäinen lapsi istuu rattaissa päivittäin esim. noi puistomatkat tai seisoo seisomalaudalla.
meillä päiväkotiin matkaa reilu 2km, moni kulkisi saman matkan autolla. Minä tykkään kävellä, joten rattailla pääsee parhaiten. Mun mielestä on mukavampi, että lapsi saa aamulla nukkua pidempään kun ei tartte aikaisin lähteä kävelemään, ja pitkän päiväkotipäivän jälkeen päästään nopeasti kotiin viettämään yhteistä aikaa.
Esim. kauppa- ja puistoreissut lapsi kävelee itse.
(tosin lapsi nyt vasta vajaa 2,5v, mutta uskoisin, että vielä ensi vuonnakin on rattaat käytössä)
Oltiin tytön kanssa Kolmårdenissa kun hän oli 4v.
rattaat otettiin mukaan ja jopa meidän isäntä piti hyvänä et ne oli mukana. Siellä lähes kaikkia pieniä lapsia joko työnnettiin rattaissa tai vedettiin kärryissä perässä.
Eihän tuo neiti niissä kokoajan ollut. Nähtävää oli paljon ja aikaa liian vähän. siirryttäessä paikasta toiseen vaudilla olivat rattaat todella kätevät.
Onko ihme että lapset on nykyään ylipainoisia, jos ainoa liikuntamuoto on lusikan nosto ruokapöydässä?
jos sopii hyvin vielä istumaan rattaisiin, useimmat on kyllä jo niin isoja etteivät kunnolla sovi muuten kuin polvet suussa.
Helpottaa varmasti, jos on kiire jonnekin. Ei tarvitse jäädä kaikkia oksanpätkiä tutkimaan ja ojanpohjia kaivelemaan, kun pitää ehtiä johonkin sovittuun tapaamiseen lapsen kanssa.
Tuon ikäisen jatkuva rattaissa istuttaminen ei enää ole normaalia, useimmat ajavat jo pyörällä itse ja jaksavat hyvin kävellä muutaman kilometrin matkan.
pakottaa rattaisiin vaikka on jo kolme vuotta elämästään kävellyt. Älä nyt jaksa jauhaa paskaa... On ihan eri asiasta kyse kuin siitä haluaako Maija eilen likaantuneen vaaleanpunaisen paidan vai puhtaan kaapista.
Ihan vastaava tilanne olisi se, jossa vanhempi pakottaisi 4-vuotiaan pitämään vaippaa kauppareissun ajan, koska on niin paljon helpompaa kun ei tarvitse käydä vessassa lapsen kanssa. Ja aikuinenhan sen päättää! Ei meillä mitään curlingia harrasteta...