Onko kamalaa, jos 4-vuotias istuu rattaissa?
Kommentit (92)
jopa viisivuotiaana. Esim. kun oli oltu pitkä puistossa ja kantapäässä rakko. Pistin pienemmän kanssa Emmaljungan softyihin istumaan. Tai kun tuli kakkahätä kesken kauppareissun ja oltiin jo kotiapäin tulossa, taas pienemmän kanssa softyihin istumaan. Ja silloinkin kun kävimme iltaisin ennen iltapalaa lähijärvellä uimassa, matkaa ei ollut paljon, mutta takaisinpäin tullessa pääsi nopeammin, kun lapsen antoi istua rattaissa kotimatkan.
Mutta siis joo, laiska äiti olen kun olen antanut lapseni istua rattaissa vielä viisivuotiaanakin. Laiska äiti olen, vaikka lapsi tänä päivänä onkin reipas kävelijä ja kävelee vaikka minne, vaikka kuopus luopuikin rattaista alle kolmivuotiaana ihan oma-alotteisesti, vaikka olenkin myynyt kaikki rattaat huitsin kuikkaan.
Lisäksi olen niin laiska äiti, että minua harmittaa, kn meillä ei ole ratasikäistä. Siinä oli niin helppo kuljettaa samalla mukana esim. päviäretken muonat ja vaihtovaatteet. Ei tarvinnut itselle heittää reppua selkään aina.
meillä neljä vuotias istuu rattaissa VÄLILLÄ ja tällä tarkoitan todella vain sellaisia hetkiä että olemme reissussa tällöinkin käveltävää tulee helposti liki 10 km. Muutoin tuo meidän neljä vuotias kyllä kävelee.
pyörä mukaan, juu ei tule ei. 1 000 kertaa mielummin ne rattaa, se ei tee lapsestani laiskaa. Juoksee sitten mielummin vaikka laivalla.
pyörä mukaan, juu ei tule ei. 1 000 kertaa mielummin ne rattaa, se ei tee lapsestani laiskaa. Juoksee sitten mielummin vaikka laivalla.
Huvitti tuossa muutama viikko sitten, kun eräs ystäväperheen äiti tuli vastaan. Hän työnsi tarmokkaana kaksostenrattaita, kyydissä olivat hänen lapsensa 2,5v ja 5v. Olivat menossa tytön 5v. neuvolaan. Asuvat samalla kadulla kuin me ja matkaa on 1km suuntaansa. Meidän esikoinen käveli alle 2vuotiaana tuon matkan edestakaisin. Mitään ns. vammaa tällä tytöllä ei ole.
Ymmärrän kyllä jos joskus pitää 4vuotiasta rattailla viedä, mutta ei meidän 4v rattaisiin enään suostuisi. On niin kova menemään. Poika kävelee 4,5 km alle tunnissa. Ja on mun mielestä ihan sopiva vauhti. Jos on niin tulenpalava kiire niin mennään sitten autolla.
meillä on tuolat joissa istuu 4v ja 2v. Syynä tähän ei ole alennukset julkisissa, sillä meillä niitä ei edes saa. Eikä se, että kyseessä olisi iltatähti jota lellitään :)
syyt ovat yksinkertaiset. Pidän itse siitä, että saan kävellä reippaasti esim keskustaan ja saan siis tällöin myö itselleni liikuntaa. Kun molemmat mukulat ovat rattaissa, voin jopa juosta halutessani. Meillä keskustaan on matkaa useita kilometrejä ja muutaman kerran kun 4v on sinne pyörällä lähtenyr, niin olen saanut kuunnella sitä kitinää koko matkan kun hän ei jaksa. Lisäksi matka on taittunut TOSI hitaasti.
Syynä siis myös lapsen haastava luonne. Jos hän saa kesken matkaa päähänsä, että ei vaan jaksa polkea enempää, niin hän ei todellakaan sitä myös tee. Vaikka kuinka pakottaisin. Pahimmassa tapauksessa joudun siis kantamaan monta kilometriä huutavaa lasta, hänen polkupyöräänsä ja vielä pienempää lykkimään rattaissa. Eikä se näin raskaana kuulosta ollenkaan houkuttelevalta.
Onneksi 4vuotiaani on kovin pieni ikäiseksieen, niin en ole pahoja katseita vielä keneltäkään saanut :) Toisaalta sitten kun tämä kolmas syntyy, niin olen pulassa, enkä varmaan pääse kulkemaan kotoota enää mihinkään pidemmälle :( harmi.
Meillä on 5v ja 6v tytöt ja otan rattaat mukaan kauppaan, en sen takia että lapset istuisivat niissä vaan siksi että saisin ostokset työnnettyä kärryissä kun en viitsi kantaa. Miten te jaksatte kantaa isot ostokset aina kotiin? Minä en. Lapset kävelee.
Tosin meillä vanhempi on kehitysvammainen mutta kävelee hyvin ja on kestävä kävelijä, mutta kun karkailee niin joskus pitää sitoa rattaisiin kiinni.
En tiedä miten kohta enää kehtaan kulkea rattaiden kanssa kun tytöt alkaa oleen jo isoja...
itse tykkäisin käydä 10-15km:n kävelylenkeillä ja yksinhuoltajana olisi otettava lapsikin mukaan. Meillä on Emmaljunga Scooter- rattaat joihin poika vielä tämän kesän voisi mahtua, mutta ei suostu istumaan kyydissä, vaan haluaa takaisin kotiin kun alkaa väsyä kävelemiseen. Polkupyörä pojalla on, itselläni ei, joten tehdään sitten lyhyempiä ja hitaampia lenkkejä.
3,5v ja vien joka päivä kerhoon 2,5km päähän pikkusisarusmukana joten kyllä meillä on tuplarattaat aivan ehdoton, ei kyl tulis mieleenkää ruveta käyttää jotain 45min aamulla kun muutenkin kiire niin siihen et lapsi kävelee, ja kyllä se käveliskin sinne päin mutta kun touhuu kerhossa sen 2,5tuntia niin sen jälkeen kyllä haluaa istua rattais kotimatkan. vaikka yleensä kyl haluaa joka paikkaa kävellä.
ei meillä ikinä ole tällä isommalla kaupungilla mukana tms rattaita tietenkään, vain 1v sisaruksella matkarattaat autossa varalta.
mutta kun eokuussa lähdemme etelään jollon lapsi melkein 4 niin ollaan kyl tilattu hotellille tälle 4 vuotiaalla matkarattaat, vaikkakin jo viime vuonna kun oli 2,5 v kävely kyl aina kaupungilla siellä, mutta oli varalla mukana jos shoppailut alkoivatkin väsyttämään niinn hölmöä taas olisi ruveta kantamaan 4vuotiasta tai palata hotelliin kun ei jaksa olla.
tosin olen miettinyt että jos meillä ei olisi kuin tämä yksi lapsi niin tuskin meillä enää olisi rattaita, tai ainakaan noita kunnon brio yhdistelmiä, enköhän olisi antanut jo pois, ehkä olisi jotkut sateenvarjot varalla vaan.
Eikä meillä ollut Tukholmassa rattaita mukana. Hienosti meni. Isommat matkat mentiin bussilla ja pienemmät käveltiin. Tosin mun puolestani kuka tahansa saa kuljettaa lastaan missä tahansa - ei se minua haittaa.
juu, että 4 vuotiaalle esim tukholmaan pyörä mukaan, juu ei tule ei. 1 000 kertaa mielummin ne rattaa, se ei tee lapsestani laiskaa. Juoksee sitten mielummin vaikka laivalla.
Jos on niin tulenpalava kiire niin mennään sitten autolla.
tilatteko ennemmin taksin?
Sillä sai roudattua niin ostokset kuin retkikamppeet.
Rattaat olivat myös kätevät, kun aamulla oli kiire töihin ja lapsi kuljetettava tarhaan- rattaiden avulla lapsi sai puoli tuntia enemmän nukkuma-aikaa, kun ei tarvinnut lähteä niin aikaisin kävelemään pitkää päiväkotimatkaa.
Miten se rattaissa istuminen eroaa autossa istumiselta? Seuraavaksi voitaisiinkin avata ketju, jossa mietittäisiin, ovatko autolla kaupassa käyvät aikuiset laiskoja ja tuleeko heidän harrastettua riittävästi liikuntaa! Etteivät mokomat vain lihoaisi ja lötvähtäisi...
että lapsi pyörii ympärillä, en pysty keskittymään mihinkään ja pahimmassa tapauksessa se juoksee muiden jaloissa ja tiellä.
Jos on niin tulenpalava kiire niin mennään sitten autolla.
tilatteko ennemmin taksin?
En nyt ymmärtänyt mitä tarkoitit tällä. Jos lapsi sairastuu äkillisesti ja tarvii viedä sairaalaan niin soitan taksin, jos auto ei ole pihassa. Siis jos tällaista tarkoitit.
"mutta ei meidän 4v rattaisiin enään suostuisi"
Ei meillä lapsilta kysytä, suostuvatko he tekemään jotain. Jos äiti sanoo, että nyt istut rattaissa, niin sitten siellä istutaan. Piste.
Eikä meillä ollut Tukholmassa rattaita mukana. Hienosti meni. Isommat matkat mentiin bussilla ja pienemmät käveltiin. Tosin mun puolestani kuka tahansa saa kuljettaa lastaan missä tahansa - ei se minua haittaa.
juu, että 4 vuotiaalle esim tukholmaan pyörä mukaan, juu ei tule ei. 1 000 kertaa mielummin ne rattaa, se ei tee lapsestani laiskaa. Juoksee sitten mielummin vaikka laivalla.
Itse hoidan pakollisia asioita eli työasioita, sitten käydään täysin eripuolilla kaupunkia, etäisyyttä tulee helposti useita km. Mielestäni on helpompaa ja turvallisempaa, että saan enrgisen lapseni istumaan, ei varmasti häntäkään haittaa. Odottaa usein näitä matkoja.
"mutta ei meidän 4v rattaisiin enään suostuisi"
Ei meillä lapsilta kysytä, suostuvatko he tekemään jotain. Jos äiti sanoo, että nyt istut rattaissa, niin sitten siellä istutaan. Piste.
Eihän siitä ole sille lapselle mitään hyötyä. Ei meilläkään lapsilla ole samanlaista päätäntävaltaa kuin aikuisilla. 1-vuotias istuu rattaissa, vaikka kuinka huutaisi. Mutta kyllä terve 4-vuotias voi jo kävellä tai pyöräillä. Eihän sen ikäinen tarvitse niitä rattaita toisin kuin 1-vuotias!
Jos lapsi sairastuu äkillisesti ja tarvii viedä sairaalaan niin soitan taksin, jos auto ei ole pihassa. Siis jos tällaista tarkoitit.
ja edessä olisi tunnin matka kävellen hoitoon + 20 min bussilla siitä eteenpäin... Lähtisitkö oikeasti kävellen puoli kuudelta liikkeelle jos vaihtoehto on juosta rattaiden kanssa?
tämmöisiä ihan arkipäivän tilanteita tarkoitan.
Emme omista autoa ja maalla asutaan. Lääkäriin edestakainen matka täällä reilut 10 km joten varmasti jatkossakin tulee istumaan rattaissa kun ei isompien perässä vielä jaksa kävellä. Olisi kohtuutonta myös vaatia koululaisia aina odottamaan nuorimmaista joka kävelee pitkillä matkoilla tosi hitaasti välillä. Siis riippuu ihan tilanteesta. Meillä ainakin voidaan tarvita satunnaisesti jopa 5v mutta silloin saattaa toki olla ettei enää suostu niissä istumaan.
näitä tilanteita on ehkä 2 kertaa vuodessa.
työssä käyvillä on joskus kiire, ei oikeasti ole aikaa tuohon löntystelyyn. Niin, meidän lapsemme ei juokse koko matkaa vaan pysähtyy katsomaan jokaisen ihmeen.