Repeääkö väliliha synnytyksessä?
Kommentit (37)
Kai sitä kannattaa kokeilla.
Multa leikattiin ekassa synnytyksessä, tokassa repes vaikka vauvat vain 2,5 ja 3 kg.
Vastauksista huomaatkin, että tää on ihan tapauskohtaista. Anna kätilön päättää kokemuksensa perusteella, kumpi hänestä vaikuttaisi järkevämmältä.
Eli pakko liittyä kudostyyppiin jotenkin. Ekasta aikoinaan oli tarkoitus kokeilla sitä öljyjuttua mutta en ehtinyt kun vauva syntyi hiukan aikaisemmin kuin luulin;)
paikat ei välttämättä kerkee "rentoutua" nopeassa synnytyksessä. Mutta niinkuin joku sanoi, aika tapauskohtaista.
Minulla tuli II asteen välilihan repeämä vaikka eppari leikattiin. Vauva oli nelikiloinen, vaikka olen kuullut että sillä vauvan koollakaan ei yleensä ole niin väliä. Vauvan asentokin vaikuttaa, missä kulmassa tulee ulos. Ja joillain naisilla vaan on ns. täydellinen synnyttäjän vartalo. :)
Takana neljä synnytystä, joista yhdessä tehtiin eppari (ilman puudutusta, enkä siksi sitä antanut muissa leikata, vaikka ehdottivat...)Tuon haavan paraneminen kesti melkein 2kk... ja sitä aristi vielä vuoden sen jälkeenkin. Olipa kivaa.
Kolmesta muusta en revennyt, eli ei tikkejä tai mitään. Muksut ovat olleet kaikki väliltä 2900g-3990g
Ei tule välttämättä. Itse punnersin esikoisen vajaa nelikiloinen ja kakkonen 4750 "jättiläinen". Kakkosen synnytyksessä tuli vain pieni nirhauma, josta selvittiin yhdellä tikillä. Synnytys oli suht. nopea vedet meni noin klo 2 yöllä - vauva syntyi klo 12. Enkä ole hieronut millään öljyillä tms. ennen synnytystä.
Riippuu tietenkin repeämän koosta. Repeämä mukailee paremmin kudoksen luonnollisia teitä kun epparissa leikataan vaan kudokset halki.
Niin ja ihan koulutuksen pohjalta tämän sanon.
ja siksi just eppari leikataa ettei repeämistä tapahtuisi, koska leikattu kohta paranee repeämää paremmin.
synnytyksen nopeus, vauvan asento ja kudostyyppi. Minulla leikattiin väliliha, mutta repesin silti sieltä sun täältä, vaikka itse synnytys oli ihan oppikirjasynnytys. Epikriisistä sitten luin, että "I ja II asteen repeämiä, kudostyyppi hauras ja repeilevä, vaikeasti ommeltava". Eli oli ilmeisesti ihan kudostyypistä kiinni tuo repeäminen, eikä sitä olisi voinut hirveästi estää.
Ceridalin käyttö ei ole yhtään huono juttu, kyllähän se pitää limakalvot kosteina ja vetreinä ja voinee ehkäistä pieniä repeämiä, kun paikat ovat kunnossa. Ei sillä silti ehkäisty meikäläisen repeämiä, jotka tosiaan ulottuivat pitkälle emättimen sisäseiniin.
ensimmäisestä leikattiin eppari, toisesta ja kolmannesta ei, ei repeämiä eikä mitään. Nyt neljännestä repesin joka suuntaan tod. pahasti, en ollut tiennytkään että sisemmät häpyhuulet voi revetä näin...
Luulen johtuneen siitä, että synnytyksen kesto 1 h, josta ponnistusvaihe 2 min, eli ei siinä kroppa oikein ehdi mukaan.
jotka luonnostaankin ovat heikoimpia kudoksessa ja paranevat myös helpommin. Eppari saattaa myös osaltaan jopa aiheuttaa repeämäistä (vrt. kun leikkaat kankaaseen viillon, se kyllä repeää siitä kohtaa helpommin kun vähän nykäiset).
Repeämät paranevat yleensä paremmin kuin eppari Riippuu tietenkin repeämän koosta. Repeämä mukailee paremmin kudoksen luonnollisia teitä kun epparissa leikataan vaan kudokset halki. Niin ja ihan koulutuksen pohjalta tämän sanon.
ja siksi just eppari leikataa ettei repeämistä tapahtuisi, koska leikattu kohta paranee repeämää paremmin.
synnytykset nopeita,
1. 5,5 tuntia,
ponnistusvaihe 13 min.
epiduraali
pieni nirhama
lapsi 3,4 kg
2. 4,5 tuntia
ponnistusvaihe 20 min.
luomu, amme
ei mitään "vaurioita"
lapsi 3,5 kg
Joskin joissain sairaaloissa se on valitettavasti yhä rutiinitoimenpide.
ekassa synnytyksessä leikattin eppari + tuli repeämä
toisessa synnytyksessä ei leikattu, ei repeämää (pikku nirhauma tuli, mutta yksi tikki riitti siihen)
Näin tämä asia on. Repeämät kun syntyvät niihin paikkoihin, jotka luonnostaankin ovat heikoimpia kudoksessa ja paranevat myös helpommin. Eppari saattaa myös osaltaan jopa aiheuttaa repeämäistä (vrt. kun leikkaat kankaaseen viillon, se kyllä repeää siitä kohtaa helpommin kun vähän nykäiset).
Repeämät paranevat yleensä paremmin kuin eppari Riippuu tietenkin repeämän koosta. Repeämä mukailee paremmin kudoksen luonnollisia teitä kun epparissa leikataan vaan kudokset halki. Niin ja ihan koulutuksen pohjalta tämän sanon.
Minulla esim. leikattiin ekassa, koska tuli kova kiire saada vauva maailmaan, ja piti käyttää imukuppia apuna.
Toinen syntyi käsi poskella, eikä tullut repeämää minkäänlaista.
Kolmannen aikaankaan ei tullut mitään repeämää tms.
joillakin joo ja joillakin ei.. itselle repes pieni häpyhuuli.. ja on nyt kahdessa osassa.. :/
Mulla tuli ekassa synnytyksessä eli ei siis tehty epparia, pieni repeämä tyyliin yksi tikki. Kolmeen viikkoon en pystynyt käymään pissalla kuin hammasta purren ja itkien. Suihkuttelu auttoi hiukan (hyvin vähän) ja poltti ihan hirvesti. Onneksi seuravissa synnytyksissä ei sitten tullutkaan mitään.
väliliha ei ole kangasta.
Mulla on eppari parantunut aina hyvin, repeämät paljon huonommin, koska risteilevät sinne tänne, eppari taas on suora siisti viilto, joka on helppo ommella.
jotka luonnostaankin ovat heikoimpia kudoksessa ja paranevat myös helpommin. Eppari saattaa myös osaltaan jopa aiheuttaa repeämäistä (vrt. kun leikkaat kankaaseen viillon, se kyllä repeää siitä kohtaa helpommin kun vähän nykäiset).
välilihaa tuolla öljyllä monen kuukauden ajan, ja siitä huolimatta repesi vielä, vaikka leikattiin eppari.