Mitä ajattelet, jos sinun vauvastasi sanotaan hänen olleen ruoka-aikana kotona?
Ärsyttääkö se? Vai onko se mielestäsi positiivinen ilmaisu?
Kommentit (86)
pulskat vauvat menettävät pyöreytensä kasvaessaan pituutta. Ei pyöreästä vauvasta tule läskiä ihmistä automaattisesti. :D
Vauvan pienikokoisuus ja laihuus sen sijaan todetusti on haitallista terveydelle. Googletapa tutkimustuloksia.
Se tutkimustulos, jota täällä lähes viikoittain siteerataan väärin, oli, että vauvan alhainen syntymäpaino voi altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Lapseni oli syntyessään 3,7 kiloa, joten ainakaan tätä riskiä ei ole. Hoikkuus myöhemmässä elämässä ei ole riski.
Kolmosen viesti oli asiaton, tarkoituksella loukkaava.
Ja olivat sen näköisiäkin! :D Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti.
Itselläni on ollut pulleita vauvoja ja vaikka mitä kommenttia on tullut. Onneksi lapset ovat olleet terveitä ja kehittyneet hyvin. Ja painokin on tasaantunut leikki-ikään mennessä.. :D
etta vauvoista ei pitäisi oikeasti sanoa MITÄÄN, kun aina on vaara, että äiti loukkaantuu. Enpä oikein usko, että kovin moni vauvaa kommentoiva henkilö haluaa sanoa pienestä ihmisestä jotain pahaa. Onko tää laihuusihannointi mennyt niin pitkälle, että jos VAUVASTA sanoo, että se on pullea, niin se onkin negatiivinen asia?
Mietin vaan tässä, että kuinkahan moni puolituttu tai tuntematon ihminen on mahtanut loukkaantua, kun mä olen kommentoinut niiden vauvoja? Mä tykkään lapsista, ja olen aika sosiaalinen ihminen, joten saatan joskus ihan tuntemattomalle ihmisellekin sanoa jotain, vaikkapa nyt juuri vauvasta (esim. "onpa suloinen vauva" tai kun joulun alla näin ihan pienen vauvan ravintolassa, sanoin äidille, että te ootte saaneet tuollaisen joululahjan). Pitäisköhän lopettaa, kun jollain voi näköjään mennä päivä pilalle.
No minulla on hieman toisenlainen huumorintaju. En näe mitään huumoria hoikkien vauvojen haukkumisessa.
myös vauvasta sanottiin tosi usein noin, vaikka paino oli 0-käyrällä. Pituus tosin oli käyrällä 2,5, joten ehkä kommenteista osa johtui pituudesta ei niinkään pulleudesta. Tosin oli kyllä aika pulloposkikin :-). Joku mainitsi aiemmin tuo rintamaidon rasvaisuuden. Minäkin epäilen, että maitoni oli varmaan aika rasvaista, koska lapsen painon nousu hidastui selvästi, kun vähensin/lopetin imettämisen tuossa vuoden kieppeillä. Nyt jouduimme painoseurantaan, kun pituutta tulee entiseen malliin, mutta paino ei nouse samassa tahdissa, vaikka lapsi syö hyvin. Pieni lapsi tarvitsee ilmeisesti aika paljon rasvaa kasvuun. Neuvolan ohjeesta meillä nyt rasvaa lisättynä ruokavaliossa.
etta vauvoista ei pitäisi oikeasti sanoa MITÄÄN, kun aina on vaara, että äiti loukkaantuu. Enpä oikein usko, että kovin moni vauvaa kommentoiva henkilö haluaa sanoa pienestä ihmisestä jotain pahaa. Onko tää laihuusihannointi mennyt niin pitkälle, että jos VAUVASTA sanoo, että se on pullea, niin se onkin negatiivinen asia? Mietin vaan tässä, että kuinkahan moni puolituttu tai tuntematon ihminen on mahtanut loukkaantua, kun mä olen kommentoinut niiden vauvoja? Mä tykkään lapsista, ja olen aika sosiaalinen ihminen, joten saatan joskus ihan tuntemattomalle ihmisellekin sanoa jotain, vaikkapa nyt juuri vauvasta (esim. "onpa suloinen vauva" tai kun joulun alla näin ihan pienen vauvan ravintolassa, sanoin äidille, että te ootte saaneet tuollaisen joululahjan). Pitäisköhän lopettaa, kun jollain voi näköjään mennä päivä pilalle.
Painosta kommentoiminen ei kuitenkaan ole korrektia, ei edes vauvoilla. Kuuluu ihan hyviin käytöstapoihin..
Oma kahdeksanviikkoinen vauvani on painon suhteen normaalikäyrällä, mutta paksuine poskineen ja pömppövatsoineen todella hellyttävän näköinen. Kukaan ei ole vielä sanonut, mutta itse voisin sanoa hänen olleen ruoka-aikoina kotona! Koen jopa pientä ylpeyttä siitä, että vauva kasvaa täysimetyksellä hyvin.
No minulla on hieman toisenlainen huumorintaju. En näe mitään huumoria hoikkien vauvojen haukkumisessa.
Missä kohtaa mä tuossa viestissä haukuin hoikkia vauvoja?? :O Ei oikeasti, mitä herneitä nenässä!
Sehän on kohteliaisuus :) Vauvat saavatkin olla enemmän tai vähemmän pullukoita.
Omalle vauvalleni sanottiin että onpas ihanan pullukka vauva! Sanojan vauvat olivat kaikki olleet hoikkia ja sanoi kadehtivansa pullukoita vauvoja.
Mutta ei hoikat vauvat ole sen huonompia. Itselläni on ollut sekä hoikkia että pullukoita. Toki noiden hoikkien kanssa on välillä joutunut miettimään että saavatko riittävästi ravintoa. Mutta neuvolassa on aina sanottu että hyvin ja tasaisesti kasvaa omalla käyrällään.
Vauvat nyt yleensäkin ovat vähän pullukoita isoine poskineen :)
...kun appivanhemmat ja käly hoki vastaavaa esikoiseni ollessa pieni, olin ihan käärmeissäni. (Hormonaalinen ja epävarma tuore äiti!)
Missä kohtaa mä tuossa viestissä haukuin hoikkia vauvoja?? :O Ei oikeasti, mitä herneitä nenässä!
En tiedä, onko sinun vai jonkun muun kirjoittama, mutta siihen olen viitannut koko ajan.
olen lapseni omalla maidolla saanut noin kovin kasvamaan. Ja itse samalla laihtunut teinivuosien mittoihin.
Minä muuten jostain syystä pidän rimpuloita vauvoja yleisesti ottaen suloisempina, vaikka tietty tuo oma pullukka on kaikkein suloisin. ;)
Missä kohtaa mä tuossa viestissä haukuin hoikkia vauvoja?? :O Ei oikeasti, mitä herneitä nenässä!En tiedä, onko sinun vai jonkun muun kirjoittama, mutta siihen olen viitannut koko ajan.
joten ole hyvä ja älä äksyile minulle!
Kuopukseni oli hyvin "ruoka-aikaan kotona", ts. hyvä syömään ja isokokoinen heti syntymästään. Minua kommentti lähinnä huvitti, koska se on niin totta! Vauvana hän viihtyi tissillä, nyt 2,5-vuotiaana on vilpittömän onnellinen kun saa ruokaa lautaselleen. Vauvana hän oli pyöreä, nyt lähinnä pitkä (105 cm, 17 kg).
Miksi ihmeessä kukaan haluisi toisen lasta haukkua?
Ei tajuu näitä yliherkkiä äitejä, huoh.
Miksi ihmeessä kukaan haluisi toisen lasta haukkua?
Ei tajuu näitä yliherkkiä äitejä, huoh.
Jos vauva on pullea (mikä on ihan neutraali asia), niin miksei sitä saa sanoa ääneen?
Järkyttävää kuinka laihuudenihannointi on jo istutettu pieniin vauvoihinkin. Lihavuutta pelätään niin hysteerisesti että ihan normaaleille lapsille annetaan neuvolasta kammottavia ohjeita painon suhteen. "Kun käyrä sanoo sitä tätä ja tota". On aivan sama onko lapsi ruumiinrakenteeltaan roteva, pitkä tai isoluinen käyrään on mahduttava. Oli aika jolloin pyöreät posket ja paksut reidet merkitsivät TERVETTÄ lasta, nyt on päinvastoin. Lapsenpyöreys (jos joku vielä sellaista sanaa edes muistaa) katoaa yleensä teini-iässä luonnostaan.
Olin suorastaan järkyttynyt kun erästä lapseni päiväkotiryhmässä ollutta tyttöä oli neuvolassa sanottu tukevaksi ja tyttö on kuin pajun varsi! Olisin ennemmin erittäin huolissani siitä että lapsen kuullen neuvolassa mennään arvostelemaan painoa millään tapaa. Juurrutetaan takaraivoon heti että sinussa ja kehossasi on jotain vikaa ja sinun pitää muuttua. Sitten ihmetellään 7-8 vuotiaita joilla on anoreksia.
Muistaako joku vielä sellaisen kuin NORMAALIPAINO?