Mitä ajattelet, jos sinun vauvastasi sanotaan hänen olleen ruoka-aikana kotona?
Ärsyttääkö se? Vai onko se mielestäsi positiivinen ilmaisu?
Kommentit (86)
Vanhan kansan sanomana se ainakin on kohteliaisuus kun heille iso vauva on hieno juttu.
Koska lapsukaiseni kasvoi komeasti minun maidollani. Oli tosiaan ruoka-aikana ollut kotona ;-) ja ruoka-aika oli usein. Kasvoi, että kohina kävi.
(Nyt tuo 500 g ja yli sen viikossa kasvanut vauva on 180 cm :-)...)
Mutta äidinmaitohan on rasvasta.
Joten lapsi on lihavempi kuin korviketta syövä!
Tämän takia käyrätkin neuvolassa muutetaan koska 60-70 luvun äidit lopetti imetyksen 3 kk ikäsestä ja meni töihin, tän päivän mamma antaa rasvasta äidinmaitoa miltei vuoden.
Kasvaa omaa käyräänsä, sehän siinä tärkeintä on.
Kyllä se kasvun tasaantuminen tapahtuu.
Minusta olennaisempaa on se että mitä perhe syö kun siirrytään kiinteisiin ja lapataan lautaselle samaa kuin mitä itse syödään: lihoaako lapsi vai onko terveellistä?
Kaupan valmissoseet on terveellistä, mutta entä kotiruoka?
20
Mutta äidinmaitohan on rasvasta. Joten lapsi on lihavempi kuin korviketta syövä! Tämän takia käyrätkin neuvolassa muutetaan koska 60-70 luvun äidit lopetti imetyksen 3 kk ikäsestä ja meni töihin, tän päivän mamma antaa rasvasta äidinmaitoa miltei vuoden. Kasvaa omaa käyräänsä, sehän siinä tärkeintä on. Kyllä se kasvun tasaantuminen tapahtuu. Minusta olennaisempaa on se että mitä perhe syö kun siirrytään kiinteisiin ja lapataan lautaselle samaa kuin mitä itse syödään: lihoaako lapsi vai onko terveellistä? Kaupan valmissoseet on terveellistä, mutta entä kotiruoka? 20
Mutta kuten sanoin niin vauvaiän pulleus ei korreloi aikuisiän ylipainon kanssa. Onhan siitä tutkimuskin tehty, että täysimetetyt vauvat ovat aikuisena keskimäärin hoikempia kuin korvikkeella ruokitut.
Ja pointti oli se, että mun mielestä kenenkään painoa ei ulkopuolisten tarvitse kommentoida. Ei vauvojen eikä aikuisten.
Itse asiassa vauvojen ei "kuulu" olla pulskan näköisiä vaan sopusuhtaisia. On ihan väärää tietoa että vauvan täytyisi olla "pulska". Erityistä huomioita nykypäivänäm kiinnitetään vauvojen isokokoisuuteen, ehkäiseviä toimenpiteitä on aloitettu mm. Englannissa, Suomi tulee perässä.
ja äiti normaalipainoinen ja siitä huolimatta vauva näyttää pulskalta miten pitäisi toimia?
Osaako terkkari vastata? jätänkö yhden ruokailun
välistä vai rajoitanko imetyksen kestoa, ettei vauva saisi sitä rasvaisempaa takamaitoa.
ja paino ja pituus keskikäyrällä.