Kantakaupungissa asuvien eka-tokaluokkalaisten vanhemmat!
Miten sujuu koulupäivien jälkeen? Onnistuuko itsenäisesti iltapäiväkerhoon siirtyminen, entä sieltä kotiinpaluu vai oletteko aina hakeneet lapsen? Entä lapsen leikit koulukavereiden kanssa, soittelevatko jo ja sopivat tapaamisia puistoon/kavereiden kotiin vai organisoivatko vanhemmat vielä näitä?
Meillä muutto Töölöön erittäin rauhalliselta alueelta todennäköistä, nämä asiat mietityttää...?
Kommentit (17)
Otsikkoon myös paikkakunta pliis. Kaikki eivät asu Helsingissä.
Olen asunut monessa eri kaupungissa Suomessa, eikä missään muualla ole puhuttu kantakaupungista, kuten Helsingissä, vaan keskustasta.
Meillä tokaluokkalaisen iltapäiväkerho on samoissa tiloissa koulun kanssa, eli ei tarvinnut miettiä kulkureittejä. Jos olisi mennyt leikkipuiston iltikseen, olisi pitänyt ylittää yksi iso tie. Heti muuton jälkeen alettiin harjoitella teiden ylittämistä, autossa katsottiin miten paljon kuski siitä ikkunasta näkee jne. Pyöräilemään ei aluksi ollut asiaa yksin ja kavereille käytiin viemässä. Eli oltiin yhteydessä vanhempien kesken ja sovittiin menoista.
Tokaluokan keväällä alkoi maailma kutsua ja sai liikkua omatoimisemmin. Kolmannen luokan syksyllä ei enää halunnut mitään iltapäiväpaikkaa, vaan kaverirumba pyörii. Nyt kolmannen keväällä ei soitella vanhemmille ellei ole lapsi hukassa tai jotain erityistä (uimahallireissulle kaveriksi tms.). Ei noita lapsia kauheasti aikuisten seura kiinnosta. :D
Onko jossain muuallakin kantakaupunki kuin Helsingissä?
Olen asunut monessa eri kaupungissa Suomessa, eikä missään muualla ole puhuttu kantakaupungista, kuten Helsingissä, vaan keskustasta.
Tampereelta, Porista ja Kristiinankaupungista. Kaikkien yhteydessä mainitaan kantakaupunki.
Onko jossain muuallakin kantakaupunki kuin Helsingissä?
Tampereelta, Porista ja Kristiinankaupungista. Kaikkien yhteydessä mainitaan kantakaupunki.
Ok! Mua kiinnostaa, että käytetäänkö sitä arkipuheessa (sori off-topic)?
t. keskusta-asuja
eivätkä kerro että mistä kaupungista kyse.
"Kantakaupunki" on yleisnimitys.
Me asutaan juu, ihan ydinkeskustassa vanhassa kivitalokorttelissa, mutta ei täällä ole Töölö-nimistä paikkaa... ;)
Me asutaan juu, ihan ydinkeskustassa vanhassa kivitalokorttelissa, mutta ei täällä ole Töölö-nimistä paikkaa... ;)
jotka numerotiedusteluun soitettaessa kysyvät "ja mikä kaupunki?" Sovitaanko, että kaupungin mainitsevat ne, joilla siihen tarvetta? Helsinki on Helsinki on Helsinki.
Jouko Mäkelä Kirkkokadulta, niin mun pitää tietää että onko hän Savonlinnan, Lahden, Espoon, Kotkan, Porvoon, Jyväskylän, Porin, Mikkelin vai kuitenkin sit HELSINGIN Kirkkokadulta? Eihän sitä voi tietää, ellei kysy: "ja mikä kaupunki?"
jotka numerotiedusteluun soitettaessa kysyvät "ja mikä kaupunki?" Sovitaanko, että kaupungin mainitsevat ne, joilla siihen tarvetta? Helsinki on Helsinki on Helsinki.
T: Niina numerotiedustelusta
on kyseessä Helsinki.
Onhan se todennäköisempää, että on jostain noista muista kaupungeista, jos laskee väkiluvun yhteen ja vertaa Helsingin väkilukuun. Mä taidankin tästä eteenpäin aina kysyä kaupunkia. Hah.
iltapäivähoito on suureksi osaksi Taiviksessa ja matka sinne Töölön ala-asteelta on tosi hankala, paljon kadunylityksiä ilman valoja eli tähän on tarvittu saattajia... olen kuullut, että vanhemmat ovat yhdessä palkanneet jonkun opiskeljan tai mummon saattelemaan. Tai pyörittäneet vanhempien saattorinkiä?
Taivanlahden koulu on ihan Taiviksen puiston vieressä, yksi hankala kadunylitys, mutta siinä on liikennevalot, joten matka on hallittavissa.
on kyseessä Helsinki.
Onhan se todennäköisempää, että on jostain noista muista kaupungeista, jos laskee väkiluvun yhteen ja vertaa Helsingin väkilukuun. Mä taidankin tästä eteenpäin aina kysyä kaupunkia. Hah.
raukka pieni nyt kuitenkin ensin todennäköisyyslaskentaa. Tai no, tuskin olisit töissä numerotiedustelussa jos siihen kykenisit. Eli saat anteeksi, ja taitavat jatkossa saada kollegasi. Eli voi liikoja vaatia.
kun kuopus oli ekalla ja kolmannella. Ekalla oli iltapäiväkerhossa joka oli koululla. Mä tgai mies haettiin sieltä töiden jälkeen. Muualla olevasta iltapäiväkerhosta tädit tuli hakeen lapset.
Kolmannella (tokaluokkalaisen ikäisenä) kulki pääsääntöisesti itsekseen bussilla kouluun ja kotiin. Joskus käveli. Kavereittensa kanssa sopi kyläilyistä ja bussilla kulkivat toistensa tykö.
Pääasia että kadun ylitykset on hanskassa.