Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko vaatia äitiä myymään talon?

Vierailija
16.05.2010 |

Isä kuoli 4 vuotta sitten, ainoa omaisuus oli iso tiilitalo hyvällä paikalla. Äidillä on tietysti lesken oikeus talossa asua, eikä hän aio sieltä minnekään muuttaa, vaikka tilaa on reilusti yli 200 neliötä.

Me lapset (siskoni ja minä) jouduimme maksamaan perintöveron, vaikka emme mitään perineetkään. Haluaisin ostaa oman kodin, mutta siihen ei ole varaa, koska raha on kiinni äidin asumassa talossa.

Millä äidin saisi uskomaan, että hän ei tarvitse satoja neliöitä ja monia huoneita? Että myymällä talon minä ja siskoni saisime sen verran rahaa, että pankista voisi mennä lainaa kysymään omaa kotia varten.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhea tilanne, jos minulle tulisi perintöveroa maksettavaksi. Pankista en saisi enää yhtään enempää lainaa, joten millähän niitä edes maksaisi.

Vierailija
2/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakkan olisi repiä esim. 30 000e perintöveroon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii lainan vakuutena.

Vierailija
4/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on ahne?? Itselläni on oma asunto ja isohkko laina. Jos nyt perisin ap:n lailla ja joutuisin maksamaan kymmeniä tuhansia veroja, joutuisin varmaan myymään kotini. No, kesällä sitä voi tietysti asua lasten kanssa teltassa, mutta entäs talvella?

Ihan tyhmä systeemi tuo perintöverotus.

Vierailija
5/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja verovänkääjille tiedoksi, että mekin maksoimme appiukon kuoleman jälkeen perintöveroja yli 20 000€, eikä pesää ole jaettu, eikä jaeta ennen anopin kuolemaa. että tässsä varmaan parikymmentä vuotta nautitaan perinnöstä vain perintöveron muodossa. tai no mitään jaettavaa ei kyllä jää, kun anoppi on pistänyt elämän risaiseksi.

elämä on...

Vierailija
6/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pikkutupa" tms. nuoren parin asunto, jossa voivat asua, ei niitä päärakennuksia tarvitse 40 vuoden välein rakentaa.

Vierailija
7/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuoli 4 vuotta sitten, ainoa omaisuus oli iso tiilitalo hyvällä paikalla. Äidillä on tietysti lesken oikeus talossa asua, eikä hän aio sieltä minnekään muuttaa, vaikka tilaa on reilusti yli 200 neliötä.

Me lapset (siskoni ja minä) jouduimme maksamaan perintöveron, vaikka emme mitään perineetkään. Haluaisin ostaa oman kodin, mutta siihen ei ole varaa, koska raha on kiinni äidin asumassa talossa.

Millä äidin saisi uskomaan, että hän ei tarvitse satoja neliöitä ja monia huoneita? Että myymällä talon minä ja siskoni saisime sen verran rahaa, että pankista voisi mennä lainaa kysymään omaa kotia varten.

Kai se koti on äidillesi muutakin kuin neliöitä. Sehän on hänen koti, siellä on hänen elämä, muistot, kaikki. Olet kyllä melkoisen sydämettömän kuuloinen tapaus. Muuta äitisi luo asumaan ja auta häntä kantamaan kauppakasseja ja pitämään huolta kodista.

Vierailija
8/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä nyt lasten omasta pussistaan tarvi maksaa. Ainakin meillä vanhemmilla oli sen verran pankissa rahaa, että kuolinpesän perintöverot saatiin sieltä maksettua.

Vierailija
9/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtävästä testamentista, että tällaista ongelmaa ei pääsisi syntymään. Sivuutetaanko sillä siis jälkikasvun lakiosuus, eli 50% omaisuudesta?

Vierailija
10/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on lesken pakko sinne muuttaa ja antaa talo perilisille....

Sen takia olenkin tässä harkinnu sinkkuaikaisen kämppäni myymistä kokonaan tai ainakin vaihtamista semmoiseen kämppään joka on semmoisessa kaupungissa jossa tykkäisin asua :DDD

Koskaan ei nääs tiedä mitä tulee tapahtumaan.....

Vierailija
11/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tulisi nyt 50 000e perintövero, olisin ihan pulassa. ja jos vielä miehen puolelta tulisi sama tilanne, menisimme vararikkoon, jos pitäisi maksaa vuosia varoja varten otettua lainaa. Me ei tosin lainaa saatais yhtään enempää.

Vierailija
12/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse äitinä mietin asiaa, niin tietysti lähtisin talosta ja haluaisin lapsille rahat jakoon.

No mieti nyt sitten, jos miehesi kuolisi juuri nyt ja sinulle sitten mätkähtäisi oman kodin vaihto kaupan päälle heti. Varmaan aika mukavaa hyvästellä koko elämä. Se rakkaudella vaalittu ruusupuska. Yhteinen pihakeinu. Surun keskellä. Kun se olisikin kaikille niin helppoa.

Vierailija
14/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä nyt lasten omasta pussistaan tarvi maksaa. Ainakin meillä vanhemmilla oli sen verran pankissa rahaa, että kuolinpesän perintöverot saatiin sieltä maksettua.

vaan nimenomaan perilliset maksavat sen omasta pussista. Toki vanhemmat voivat sen maksaa jos haluavat ja rahaa on, mutta se on ihan sopimusasia.

Vierailija
15/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintöveron tarvitset noin 350 000 e:n perinnön

Vierailija
16/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuolinpesä on esim. puolikas omakotitaloa ja 20 000 euroa rahaa tilillä, sen veron voi maksaa siitä tilillä olevasta rahasta.

Vierailija
17/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole enää kuolinpesän rahaa vaan sinun jolla maksat sen veron. Toki se on tullut sieltä kuolipesältä.....

Vierailija
18/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuolinpesälle! Jos sovitaan, että rahavarat jaetaan veronmaksua varten niin OK, mutta noin ei suinkaan aina ole vaan jokainen perillinen maksaa itse oman osuutensa.

Vierailija
19/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksamaan perintöveroa kun täällä on heitetty.

Esim. lapseni oli laitettu perimään kaiken omaisuuden biologiselta mummoltaan. (ex-anopppini) Haltijaksi oli laitettu vainajan ainoa poika. Tämä poika oli velkaa "korvat-suut täyteen" joten tuli mieleen että onkohan lapset vain perintöverojen maksajia kun mummo laittanut poikansa koko omaisuutensa haltijaksi.

Veroa piti maksaa 30 000€ omaisuuden ollessa kaksi erillistä kerrostaloasuntoa Helsingin keskustassa, sekä pankkitilillä olleesta summasta; 40 000€

Kolmelle lapselle/10 000€ kahdesta asunnosta ja pankissa olevasta mummon säästöstä.

Eipä lasten isä suostunut haltijana antamaan veroon pankissa olevalta tililtä, siitäkös riita syntyi jo aikuisiksi kasvaneiden lasten ja isänsä välillä.

Jos mummon ainoa poika olisi perinyt "suoraan" niin velkojat olisivat saaneet saatavansa, mm. minulle kaikki maksamattomat elatusmaksut, siksi kai perintö lastenlapsille mummolta. Miksiköhän poikans oli haltijaksi laitettu. Emme tiedä tarkemmin, koska ei ole oltu vuosiin missään tekemisissä.

Sitä tässä ettei kai ap:n vero sisarensa kanssa ole ihan noin suuri kun joku veikkaa, mutta tietysti jos on muuta verotettavaa omaisuutta, niin vero sen mukaan. Meidän tapauksessa oi vain ne asunnot ja pankissa rahaa. Noin. 10 000€ lasta kohden.

Vierailija
20/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- et voi - vaatia.