Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko vaatia äitiä myymään talon?

Vierailija
16.05.2010 |

Isä kuoli 4 vuotta sitten, ainoa omaisuus oli iso tiilitalo hyvällä paikalla. Äidillä on tietysti lesken oikeus talossa asua, eikä hän aio sieltä minnekään muuttaa, vaikka tilaa on reilusti yli 200 neliötä.

Me lapset (siskoni ja minä) jouduimme maksamaan perintöveron, vaikka emme mitään perineetkään. Haluaisin ostaa oman kodin, mutta siihen ei ole varaa, koska raha on kiinni äidin asumassa talossa.

Millä äidin saisi uskomaan, että hän ei tarvitse satoja neliöitä ja monia huoneita? Että myymällä talon minä ja siskoni saisime sen verran rahaa, että pankista voisi mennä lainaa kysymään omaa kotia varten.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti todennäköisesti kuolee parin vuoden sisällä siitä kun on muuttanut pieneen yksiöön jossain ankeassa lähiössä.

Vierailija
22/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

, mutta onko kohtuullista ajaa hänet vanhastakodistaan. muuttakaa sinne myös siskosi

kanssa ja ottakaa mallia serranoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan elinikäinen oikeus pitää asunto hallinnassaan.

Vierailija
24/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vaatia äitiäsi muuttamaan. Ahne olet.

Vierailija
25/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et ole tyttareni, minulla on hyva tytar.

Vierailija
26/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisiko pankille mitenkään riittää vakuudeksi se, että omistusosuus tuosta asunnosta on kuitenkin paperilla olemassa, vaikkei vielä realisoitunut olekaan?

Vierailija
27/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perit jotain, omistat talosta oman siivun.

Vierailija
28/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juridisesti leskeä ei voi pakottaa muuttamaan kodistaan pesänjaon vuoksi. Jos isältäsi jäi jotakin muuta, niin se voidaan kyllä jakaa.

Tuo osuus kyllä kelpaisi pankille vakuudeksi.

Vierailija
29/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tarvi edes harkita kodin myymistä, tai edes kesämökin, erimielisten lasten tai heidän puolisoidensa takia

Vierailija
30/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sinun tarvitse perintöveroa maksaa ennen kuin realisoitaessa. Kuolinpesä omistaa 50prossaa siitä talosta. Ja äitisi 50prossaa. Näin ainakin itse olen käsittänyt. Myytte sitten joskus kun tilanne muuttuu. Anna äitisi asua rauhassa nyt miten haluaa. Tarpeeksi rankkaa on menettää elinkumppani.

Vierailija
31/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sinun tarvitse perintöveroa maksaa ennen kuin realisoitaessa.

Vierailija
32/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sinun tarvitse perintöveroa maksaa ennen kuin realisoitaessa. Kuolinpesä omistaa 50prossaa siitä talosta. Ja äitisi 50prossaa. Näin ainakin itse olen käsittänyt. Myytte sitten joskus kun tilanne muuttuu. Anna äitisi asua rauhassa nyt miten haluaa. Tarpeeksi rankkaa on menettää elinkumppani.

Molempien äidit kuolivat 3kk sisällä ja isät jäivät asumaan taloihin. Perintöverot lankesivat maksuun heti muutaman kuukauden kuluttua vaikka ei ole vieläkään saatu perinnöistä killinkiäkään (aikaa mennyt yli 8v).

Vierailija
33/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukauden sisään perunkirjoituksesta. Kuolinpesä on tuossa tapauksessa aloittaja ja siskonsa eli he maksavat, vaikka euroakaan rahaa ei olisi tullut.

Vierailija
34/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa on mahdollista, että leski asuu kahden millin asuntoa, josta miljoonan perinnöstä joutuu lapsi maksamaan hurjat perintöverot (ottamaan yhden omakotitalollisen lainaa perintöverojen takia) ja odottamaan asunnon realisointia vuosikymmeniä. Käsittämätön juttu, että verot pitää maksaa heti eikä vasta sitten, kun rahaa saa oikeasti.

Ap, ymmärrän sinua, vaikkei täällä yleensä kukaan sellaisia ymmärräkään. Oma äitini ei ikinä jäisi asumaan vastaavassa tilanteessa isoa taloa ja pitämään lastensa perintöä panttina. Juridista oikeutta ei ole ajaa äitiä pois, eikä nyt ihan moraalistakaan, mutta useimmat vanhemmat itsekin tajuavat tilanteen ja haluavatkin pienemmän asunnon + antaa lapsille rahat pesämunaksi omiin asuntoihin. Jos itse äitinä mietin asiaa, niin tietysti lähtisin talosta ja haluaisin lapsille rahat jakoon.

Vierailija
35/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla toisessa ketjussa vaadittiin sukupolvenvaihdoksessa vanhaa isäntää ja emäntää muuttamaan pois kodistaan. Miksi se olisi sen helpompaa lähteä 40 vuotta viljelemältään maatilalta kuin muuten yhteisestä kodista?

Vierailija
36/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän jos ihan itse säästäisit taloasi varten. Jos sulla ei oo taloon varaa, niin sitten ei oo.

Vierailija
37/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt ihmiset se hallintatestamentti omistamaanne asuntoon/omaisuuteen, jotta ei lapsenne tarvi maksaa perintöveroa toisen vanhemman kuollessa vaan vasta sitten kun toinenkin kuolee ja lapset ovat perijöinä!

Vierailija
38/38 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla toisessa ketjussa vaadittiin sukupolvenvaihdoksessa vanhaa isäntää ja emäntää muuttamaan pois kodistaan. Miksi se olisi sen helpompaa lähteä 40 vuotta viljelemältään maatilalta kuin muuten yhteisestä kodista?

Tässä nyt on kyse ihan eri asioista. Ap:llä on mahdollisuus muutta ihan mihin tahansa. Mutta karjatilallisen on vähän pakko asua siinä tilalla. Eikä ole mitään järkeä rakentaa samalle tilalle aina uusia ja uusia päärakennuksia.