Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olinko ilkeä mummo, kun en ottanut tyttäreni poikaa yöksi.

Vierailija
14.05.2010 |

Oli jo ollut kolme poikaa koko päivän, ja tämä 5 vuotias joka olisi halunnut jäädä yökksi.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi, jos on muitakin läheisiä kiintymyssuhteita kuin isä ja äiti? Isovanhemmat voivat olla tosi tärkeät, tietysti jos itse haluavat osallistua.

Minun äitini ei halunnut, että lastamme laitetaan päiväkotiin, kun on vasta reilu 1-vuotias. Niinpä hän hoitaa lasta meillä kotona 4 päivää viikossa, ja minä pidän osittaista hoitovapaata 1 päivän viikossa, jotta mummolla on pidennetty viikonloppu ja aikaa omaankin elämään ja asioiden hoitoon. Muutaman kuukauden päästä saamme toisen lapsen, ja ehdotin varovasti äidilleni, että laitettaisiin sitten isompi lapsi reilun vuoden kuluttua syksyllä edes joiksikin päiviksi päiväkotiin, ettei tule liian rankkaa, mutta äitini haluaa ehdottomasti molemmat lapset.

En keksi kyllä yhtään syytä, miksi emme antaisi mummon hoitaa lapsia, kun katsoo itse sen omaa elämää rikastuttavaksi ja sisältöä antavaksi. Meillä on miehen kanssa molemmilla lomia 7 viikkoa vuodessa, ja voimme pitää ne milloin haluamme, eli mummo saa vapaatakin ja itse voin edelleen tehdä vain 4 päivää sitten. Poika pitää mummoa itselleen tosi tärkeänä, ja en voisi kuvitellakaan parempaa hoitajaa lapsilleni. Näin pienet eivät vielä ryhmätoimintaa tarvitse, muskari riittää vielä muutaman vuoden hienosti, ja kotihan on (tai pitäisi olla) lapsen paras paikka!

Vierailija
22/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi, jos on muitakin läheisiä kiintymyssuhteita kuin isä ja äiti? Isovanhemmat voivat olla tosi tärkeät, tietysti jos itse haluavat osallistua. Minun äitini ei halunnut, että lastamme laitetaan päiväkotiin, kun on vasta reilu 1-vuotias. Niinpä hän hoitaa lasta meillä kotona 4 päivää viikossa, ja minä pidän osittaista hoitovapaata 1 päivän viikossa, jotta mummolla on pidennetty viikonloppu ja aikaa omaankin elämään ja asioiden hoitoon. Muutaman kuukauden päästä saamme toisen lapsen, ja ehdotin varovasti äidilleni, että laitettaisiin sitten isompi lapsi reilun vuoden kuluttua syksyllä edes joiksikin päiviksi päiväkotiin, ettei tule liian rankkaa, mutta äitini haluaa ehdottomasti molemmat lapset. En keksi kyllä yhtään syytä, miksi emme antaisi mummon hoitaa lapsia, kun katsoo itse sen omaa elämää rikastuttavaksi ja sisältöä antavaksi. Meillä on miehen kanssa molemmilla lomia 7 viikkoa vuodessa, ja voimme pitää ne milloin haluamme, eli mummo saa vapaatakin ja itse voin edelleen tehdä vain 4 päivää sitten. Poika pitää mummoa itselleen tosi tärkeänä, ja en voisi kuvitellakaan parempaa hoitajaa lapsilleni. Näin pienet eivät vielä ryhmätoimintaa tarvitse, muskari riittää vielä muutaman vuoden hienosti, ja kotihan on (tai pitäisi olla) lapsen paras paikka!

.1-vuotias? Ja lisää väännätte mummin hoidettavaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa noin pieniä lapsia. Minä en enääjaksisi, onhan noita tullut enemmän ja vähemmän hoidettua siis 8 kappaletta kaikkiaan.

Vierailija
24/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin hyviä vanhempia kuin ovatkin olleet, ja niin hyviä isovanhempia kuin ovatkin, niin kyllä sen huomaa, etteivät enää jaksa ihan täydellä teholla, jos lapsia on useampana päivänä hoidettavana.

Joten isovanhemmat ovat mainio apu satunnaiseen hoitotarpeeseen. Mutta kyllä muuten tulee ihan automaattisesti ajateltua, että parempi hoitaa pääsääntöisesti itse, jotta lapset saavat liikuntaa ja huolenpitoa virkeiltä vanhemmilta - ei väsynyttä selviämistä vanhoilta isovanhemmilta.

Vierailija
25/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi kyllä yhtään syytä, miksi emme antaisi mummon hoitaa lapsia" "eli mummo saa vapaatakin" "ja kotihan on (tai pitäisi olla) lapsen paras paikka!

Onko MUMMON tehtävä olla lastenlasten päätoiminen päivähoitaja??? 4 päivää viikossa? Itse en vaan haluaisi olla 100%-riippuvainen mummoista. Olen samaa mieltä kanssasi, että koti on lapsen paras hoitopaikka. Kotiäitiyttä arvostetaan Suomessa vain äitienpäivän juhlapuheissa ja ennen vaaleja. Suomessa on laki hoitovapaasta ja kotihoidontuki. On osa-aikatöitä, joita voi tehdä iltaisin ja viikonloppuisin, vanhemmat siis vuorotellen töissä.

En halua, että omat lapset pitäisivät mummoa äitinään. Koska ovat enemmän mummon kuin omien vanhempien kanssa.

Vierailija
26/47 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaalisen paskaksi anoppisuhteen muututtua, olen vanhainkodin hoitajana tajunnut miksi ei kaikilla todella lapset tai miniät jne. vieraile usein/koskaan, vaikka vieressäkin asuvat. Sen minkä taakseen jättää sen eestään löytää. Onneksi siellä on hoitaja vaipat vaihtamassa, mutta toivottavasti kykenee asian omainen vielä tuolloin tajuamaan sitä vaipan vaihtoa odotellessa miksi ei ruuhkaa ole..argh

Vierailija
27/47 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset 10v, 4v ja 2x 1v. Ja nuoret, terveet isovanhemmat. Oma äitini ottaa n. kerran kuukaudessa esikoisen koko vkonlopuksi heille ja lisäksi, jos kuulee että mulla on ollu paljon huonosti nukuttuja öitä tmv niin saattaa hakea koko porukan 3-4 tunniksi heille, että saan nukkua. Anoppini on todella innoissaan mummonroolistaan ja koska hän jäi nuorena eläkkeelle, hänellä on aikaa ja voimia touhuta lastenlasten kanssa. Yleensä aina hän OMA-ALOTTEISESTI soittaa ja kysyy, voisiko hakea jonkun lapsista yökykään. Ja lapset ovat TOSI innoissaan, kun pääsevät mummin mukaan. Niinpä nytkin esikoinen on omien vanhempieni luona ollut eilisestä asti ja 4-v & toinen kaksosista menivät alkuillasta anoppilaan, kun itse soitti ja kysyi että haluavatko tulla. Sovittiin, että haen pikkuisen huomenaamulla pois ja 4-v saa jäädä iltaan asti, jos haluaa. Niinpä minä vietin todellista laatuaikaa toisen kaksosen kanssa alkuillasta (harvinaista ja niin ihanaa) ja nyt saan myös omaa aikaa, kun taapero nukahti. Itse olen lasten kanssa kotona, mies tekee reissutyötä (3 vkoa reissussa, viikon kotona)

Meidän tilanne on lähes identtinen, lapsia tosin yksi vähemmän. Apu jonka nyt vastaanotan on laina, jonka tulevaisuudessa maksan takaisin omille lapsilleni. Näin hyvä kiertää ja useampi perhe jaksaa paremmin:)

Vierailija
28/47 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo ollut kolme poikaa koko päivän, ja tämä 5 vuotias joka olisi halunnut jäädä yökksi.

Olitko omasta mielestä ilkeä mummo? Vaivaako asia sua?

Vierailija
29/47 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan saanut pieninkin olla meillä yötä, olimme mökilläkin , poika sai olla meidän kanssa kahdestaan.

Vierailija
30/47 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa kieltäytyä yökyläilystä, mutta toi tilanne että sun luona asuu pojan serkku ja hän ei saa jäädä edes yhdeksi yöksi?

toki jos olit erityisen väsynyt, mutta sit olisit luvannut tarkasti että lapsi saa tulla sitten vaikka kahden päivän päästä eikä "joskus".

Mun anopilla on selvästi yksi lapsenlapsi ylitse muiden (kyläilevät useammin ja lapsi on ainokainen eroperheestä, joten suhde mummuun on läheisempi kuin muilla 7 lapsenlapsella). Siltikin anoppini osaa lasten edessä olla reilu eikä näytä että se yksi on läheisempi (josta taas tää yksi loukkaantuu, mutta ei voi mitään).

Me ei todellakaan käytetä mummua ilmaisena hoitoapuna, mutta itse haluaa lastenlapsiensa kanssa olla ja se hänelle suotakoon. lapset nauttii ja mummu nauttii.

Mä kyllä ajattelen niin että sit kun mä saan lapsenlapsia niin sen lisäksi että mä haluan olla niiden kanssa mulla on myös pienoinen velvollisuus auttaa. samoin kun oletan että lapseni auttavat sitten meitä kun ollaan vanhoja ja raihnaisia.

Rajansa toki kaikella ja jos ei jaksa niin ei jaksa, mutta mielestäni ap.n tilanne oli hieman epäreilu 5-vuotiaan kannalta.

Vierailija
31/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on niinpäin, että ukki aina perjantai iltana kaasuttaa meille töiden jälkeen ja kyselee, että jokos se "xx" on valmiina??? Ukki siis tahtoisi aina lapsenlapsensa mukaansa:) Toisinaan kyllä lähteekin, toisinaan ei. On tosin niin pieni kyläläinen, että haetaan illasta pois tai mennään itsekin yöksi, mutta on kyllä päästetty "koko päiväksikin isovanhempien riesaksi", kuten osa tuntuu ajattelevan.

Kannattaa kuitenkin muistaa ennen arvostelua, että toiset isovanhemmat haluavat lapsenlapsensa kylään, vaikka vanhemmat eivät apua pyytäisikään..

t:viimeksi tänään isovanhemmat kävi kyselemässä lastenlastaan kylään

Vierailija
32/47 |
15.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ootko kotiäitinä? Osallistuuko isä? Varmaan oikeesti ymmärtäisit, jos haluaisit, että jotkut eivät vaan selviä ihan kaikista menoistaan ilman, että jostain saa joskus apua lastenhoitoon. Kyllä minä käyn joskus parturissa siistimässä hiukseni. Joskus on jopa lääkärillä käytävä. Joskus on ostettava itselle vaatteita. Musta on ihan normaalia, että tuollaisiin tilanteisiin pyytää isovanhemmilta lastenhoitoapua. Parempi lasten on olla hyvässä hoidossa kuin jonottaa lääkärin vastaanotolla tai etsiä äidille uusia vaatteita. Onneksi mulla lasten isovanhemmat pystyvät tarvittaessa jeesaamaan.

Ihmettelen vanhempia, jotka hoidattavat lapsensa isovanhemmilla! Lapsia - jopa alle kouluikäisiä - kuskataan tämän tästä mummoloihin: viikolla päiväksi ja yöksi hoitoon, viikonlopuiksi hoitoon (vanhemmat baarissa/ryyppäämässä/krapulassa/kotona vetämässä lonkkaa....), kesälomalla moneksi viikoksi hoitoon jne. Surullista! Meillä kyläillään mummolassa, yleensä käydään päiväseltään. Tai kutsutaan isovanhemmat meille kylään. Harvoin olemme yötä, silloinkin hoidan ja vahdin itse lapset. Lapsia emme isovanhemmilla hoidata. Hoidamme itse omat lapsemme, hoitovastuu ei kuulu mummoille ollenkaan. Pienet lapset eivät tarvitse yökyläilyä mihinkään. Lasten yökyläily on aikuisten keksintö: Laiskojen ja mukavuudenhaluisten vanhempien = pääsee helpommalla, kun joku muu hoitaa lapset. Tai omistushaluisten isovanhempien = painostetaan lapsenlapsia yökylään, jotta saadaan päsmätä lasten kanssa niin kuin itse huvittaa.

nyt puhuttiin lähinnä yökyläilystä

Vierailija
33/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiväy siis ole isovanhempien "riesana" :DD Ja ap:lle, jonka aloitus kyllä on hukkunut muuhun nahisteluun: totta kai mummu saa sanoa myös ei:)

Vierailija
34/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äideillään/anopeillaan!

Ei ole kiire bailaamaan tms.

Vierailija
35/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jo päivän serkkujensa ja veljen kanssa. On varmasti uhmaikä, kun kiljui äidilleen minähän jään.Lupasin ,että seuraavan kerran, tyytyi sitten.

Vierailija
36/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä kai oli lapsi joka halusi jäädä, eikä se että äiti pyysi lapsenvahtia jotta pääsisi baariin.

Eli imaiskaa vaahdot suunpielistä ja lukekaa aihe ennekuin taas jauhatte noita juttujanne lastenhoidosta.

Ja joskus oikeesti lapsi ihan vaan haluaa jäädä mummolaan, ilman sen kummempaa syytä. Jos siellä on heidän mielestä kiva olla?

Vierailija
37/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äh... anoppi kyselee jo nyt koska saa meidän vauvan yökylään... ikää 5,5kk.. ja en kyllä oikeasti meinaa antaa vielä piiiiiiiiiiitkään aikaan. Johtuen myös siitä että mitä siellä lapsille syötetään. karkkia, karkkia ja karkkia... pullaa ja limsaa iltapalalla.. vauvalle jätskiä omalla lusikalla jne... (ei meidän vauvalle)...

toisin sanoen en luota anoppiin!

Vierailija
38/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin vain pitää osata avata se suu ja sanoa että nyt ei käy. Mutta en näe mitään pahaakaan siinä että isovanhempi lapsia hoitaa.

Esikoisen ollessa pieni äitini olisi halunnut häntä hoitaa päiväkotiin laiton sijaan. Olin kuitenkin itsekäs enkä halunnut että lapsi kiintyy enemmän mummiin kuin minuun joten laitoin päiväkotiin. Sittemmin oli parin lapsen kanssa useampi vuosi kotiäitinä jolloin mummo oikein pyytämällä pyysi lapsia hoitoon ja tki silloin käytin tätä mahdollisuutta saadakseni joskus omaa aikaa. Nyt kuopuksen jälkeen kun lähdin töihin palkkasin äitini lastenhoitajaksi koska se niin kovasti niitä tahtoo hoitaa. Aina valittaa jos menee pidempi aika ettei lapsia ole päässyt hoitamaan. Nytkin yksi lapsi (5v) jo kolmatta yötä mummolassa saman ikäisen serkkunsa kanssa. Mummo aina sanoo että lapset ovat se miksi jaksaa ja mistä saa elämässään suurinta iloa ja energiaa.

Vierailija
39/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran 7 vuotiaan serkkusi kanssa sitten.

7-vuotias serkku sai jäädä yöksi, mutta viisivuotias ei. Olet epäreilu mummo.

Vierailija
40/47 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä kai oli lapsi joka halusi jäädä, eikä se että äiti pyysi lapsenvahtia jotta pääsisi baariin. Eli imaiskaa vaahdot suunpielistä ja lukekaa aihe ennekuin taas jauhatte noita juttujanne lastenhoidosta. Ja joskus oikeesti lapsi ihan vaan haluaa jäädä mummolaan, ilman sen kummempaa syytä. Jos siellä on heidän mielestä kiva olla?

että minähän jään! ja olen itse usein kuullut kun vanhemmat alkavat hehkuttaa, että eikö mummolaan olisikin kiva taas mennä yökylään jne. lapsi kun sitten kysyy niin usein ei mummo raaski kieltäytyä. Aloite kyläilystä on lähtenyt vanhemmilta.

Minusta olette todella itsekkäitä kun hoidatatte uhmaikäisiänne mummoilla. Se on raskasta nuorille vanhemmille saati sitten isovanhemmille, mutta sitähän te minä minä minä sukupolvi ette ajattele.

Älkää tehkö lapsia jos ette niitä jaksa hoitaa.