Olinko ilkeä mummo, kun en ottanut tyttäreni poikaa yöksi.
Oli jo ollut kolme poikaa koko päivän, ja tämä 5 vuotias joka olisi halunnut jäädä yökksi.
Kommentit (47)
Ei ne lapsetkaan aina lapsia ole, ja hyvin pian koittaa aika jolloin et tästäkään pojasta kuule kuin verran vuodessa.
: D
Äiti hoitaa lapsensa kokonaan ja aina itse, niinkö?
Luojan kiitos meillä on kaksi ihanaa mummia ja yksi mahtava pappa! Meidän suvussa on tapana pitää yllä läheisiä suhteita sukulaisiin, tähän kuuluu myös yökyläily ja toisten auttaminen.
Esim. oma äitini suunnittelee ottavansa nyt oman, vanhan äitinsä luokseen asumaan, ei halua laittaa laitokseen. Keskiviikkona anoppi on tulossa meille kolmeksi tunniksi, minulla pitkä hammaslääkäriaika. Pappa puolestaan haluaa lapset pian yökylään tai sitten tulee itse meille yöksi.
Veljeni lapsikin pääsee mummille hoitoon, kun mummi itse niin haluaa. Parempi vaihtoehto kuulemma kuin pk.
Huolenpito ja yhteisöllisyys kunniaan. Ei ole mikään ylpeiden aihe pärjätä yksin, päinvastoin! Surullista eristäytyä suvusta, mikäli suku itse on innokas auttamaan ja osallistumaan.
mutta on se silti epäreilua jos muut saa jäädä ja tämä 5 vuotias ei on kuitenkin jo aika iso. Se on totta että ei kauan mene että lapsi ei enää halua mummolaan varsinkaan jos hän vielä huomaa että mummo ei ole kauhean innostunut heitä hoitamaan.
minulla on elämänhallinnan ongelma, olen kotiäiti ja sillointällöin tarvitsen mummoa avuksi lapsenhoitoon. En todellakan ota lapsiani lääkäriin,kampaajalle tai vaateostoksille jollei ole pakko.
Mielummin jätän sitten vaikka mummille hoitoon kuin pakotan pyörimään kauppakeskuksessa tai istumaan kampaajalla kun äitin tukkaa laitetaan. Meillä tosin mummi hoitaisi enemmänkin, mutta käytän hoitoapua vain kun on tarve suurin. J
eiväy siis ole isovanhempien "riesana" :DD Ja ap:lle, jonka aloitus kyllä on hukkunut muuhun nahisteluun: totta kai mummu saa sanoa myös ei:)
Ethän unohda, että lapsi tarvitsee hoitoa myös päivällä? Jos lapsi heräilee yöllä, huutaako hän mummolassa pää punaisena vai herääkö isovanhempi? Jos lapset ovat monta päivää (tai jopa viikkoja!) mummoloissa ilman vanhempia, he tarvitsevat ruokaa, hoitoa, puhtaita vaatteita, ulkoilua, lepoa. Silloinhan isovanhemmat ovat hoitovastuussa 24/7.
Todennäköisesti se on se irtipoikkiväsynyt isoäiti, joka laittaa ruoat lapsille (tai syöttää eineksiä), vaihtaa vaipat, pesee pyykit, siivoaa, kuljettaa karkkiostoksilla kaupoissa. Äidin ja isän röhnöttäessä kahdestaan kotona (: On perheitä, joissa kersat kyyditään harva se viikonloppu ja joka lomalla (kesä-, syys, joulu, talviloma) mummolaan ja jätetään sinne. Isovanhemmat järjstävät myös vauvan ristiäiset, lasten syntymäpäivät ja jopa rippijuhlat. Vapaaehtoisuudesta ei voi puhua, jos lastenlasten hoito ja päivähoito on isovanhempien varassa (:
Pikkulasten hoito on sen verran raskasta, että luulen, että lapseni saavat tyytyä siihen, että hoidan heidän lapsiaan vain päivisin ja satunnaisesti.
7-vuotias asuu mummolassa perheensä kanssa väliaikaisesti, koska heidän kotitalonsa on remontissa.