Mitä hoitotavaroita vastasyntyneelle? Auttakaa äidiksi tulevaa ostoslistassa.
Isommat tavarat ja vaatteet on hankittu. Nyt on listalla vielä ne pikkutavarat, tutit, tuttipullot, liivinsuojat, yösiteet, pesuaineet jne. Mitä pitää olla ja mikä on turhaa? Lauantaina lähden jättimarkettiin tavoitteena hankkia kaikki kerralla.
Kommentit (55)
Tästä taitaa tulla aika lista tavaraa. Älkää nyt sekottako mua olemalla eri mieltä laitteiden tarpeellisuudesta ;) Ja näin loppupahoinvoinnissa en kestä noita räänimemisjuttuja ollenkaan...
Entäs toi rintsikkakeissi? Onko mahdotonta ostaa sopivaa kokoa nyt viikolla 34, vai tietääkö sen tosiaan vasta maidon noustua?
Olen kuullut, että monet ostavat Tena-Ladyja jälkivuotoon. Ovat ilmeisesti imukykyisempiä ja riittävän isoja. Ainakin kotiutuessa se jälkivuoto voi olla vielä ihan hervotonta ja tarvitsee vähintään yösiteitä vuodon kanssa pärjätäkseen.
ja muovitettua froteeta iso pala!
toteaisin vielä että meillä oli kovassa käytössä harsot ja "koppiliinat" (pienemmät pikkupyyhkeet käy) kun pojan vaippoja vaihdettiin. Jos ei laittanut mitään pipun päälle kun vaipan otti pois, ehti saada pisut päin näköä ennen kuin sai vaipan kaapista. Lavuaaripisuttaminen on tietty tolle vaihtoehto, mutta meillä ei olis ehitty! :D
Laitoksella pisus jo takanaan seinässä olevaan pistorasiaan (nössöt siihen sähköpaimenaitaan pissaa) ja sitten useamman kerran pissas itteensä silmään... Ei vaan ehtiny reagoida.
Puklurievut kannattaa olla vähän erilaisia, en ainakaan ite osannu ajatella että samoja riepuja olisin käyttäny "vessapuolella ja keittiössä."
Ne omat siteet kandee olla jotain isompia, mä ainakin vuosin kuin seula muutaman ekan päivän. Jopa ihan sidemallista Tenaa käytin. Mutsi toi avuksi.. :D Ja sitten kannattaa varautua että voi ummettaa. Ummetusta kannattaa hoitaa, koska on aika kamalaa punnata kakkaa varsinkin jos on saanut tikkejä alapäähänsä... :( Suoraan sanon, ei se siitä paremmaksi muutu... Mutta kun on varautunut niin on elämä _paljon_ helpompaa.
Luumutkin on jees.
Onnellista odotusta! :)
olipas hyvä että tuli puheeksi. Ostan sitten tenoja ja annan ne jollekin joululahjaksi jos jää tarpeettomaksi.
Tämä raskaus ja synnytys on kertakaikkiaan hyvin ruumiillinen toiminto.
ostaisin ennen synnytystä ainakin kahdet Carriwell Comfort pehmoimetysliivit.
Minulla maitoa on tullut runsaasti alussa ja tavallisetkin imetysiivit olivat hankalat, kun rinnat olivat hurjan kipeät ja paisuneet. Laitoin jo sairaalakassiin nämä pehmoimetysliivit, joita voi käyttää yölläkin. Ovat mukavat ja eivät hierrä tai purista mistään. Ilman ei voinut olla, kun paidat olisivat muuten olleet maitotahroissa.
Plussaa myös edullinen hinta.
Maidon tulon tasaannuttua parissa viikossa tilasin netistä Bravadon pehmeät ja vuoratut mustat ja valkoiset liivit, ovat myös supermukavat käyttää ja silti tukevat! Ja Englannista tilattuina myös aika edulliset.
Boobin imetyspaitoja ei voi liikaa kehua!
Toi mainittu nenäfrida on ihan paras nuhaan avuksi. Aluksi laitat nenätippoja (lasten keittosuola) ja sitten imet tolla kärki melkein 90 asteen kulmassa kasvoihin nähden. Paljon parempi kuin pikkuniistäjät.
Mulle sanottiin liivikaupassa etteivät myy ennen kuin vasta synnytyksen jälkeen noita imetysliivejä. Toisaalta sain sellaisen ohjeen että kuppiin pitäisi mahtua oma kämmen rinnan päälle niin sitten on oikea koko.
Älä osta pitsihörhellystä, vaikka ne olisivatkin nättejä. Aluksi kannattaa hankkia puuvillaista ja mahdollisimman hengittävää että rintasi saavat olla mahdollisimman vähällä ärsytyksellä.
Ja todella kannattaa hankkia pikkuinen määrä (pari törppöä) vastiketta kotiin siltä varalta ettei maitoa aluksi tule riittävästi. Kestää pari päivää yleensä ennen kuin maito nousee.
Ja siitä lypsykoneesta. Meillä mies kävi ostamassa mulle Aventin rintapumpun. Se toimii sähköllä ja käsikäyttöisesti.Oli mun mielestäni paljon paljon parempi kuin kokeilussa käytössäni ollut Ainun sähköjänis. Ainusta tuntui veto loppuvan joka pumppauksella...:P
Katso valmiiksi mitä haluat, mistä niitä saa, koska sitten kun se tarve tulee (jos se tulee) haluat sen pahimmassa tapauksessa muutaman tunnin sisällä. Joskus pystyy käsinkin lypsämään ensiavuksi.
Mutta oikasti, ihanaa odotusta. Jos meillä tarrasukat riittää alan kaivaa näitä meillä säilöttyjä vauvakamoja esille joulun korvilla! :)
sekä ohjeista että onnitteluista, ja onnellista odotusta myös teille muille rintakumeja vuoden sisään tarvitseville! :)
Ap
noista harsoista:
meillä neiti rakasti ilmakylpyjä, niin laitettiin aina frotee+harsoja jonkun pehmeän alustan päälle ja ilmakylpyiltiin pitkiä aikoja. Harsot on niin käteviä tuossakin, kun ovat helposti pestäviä. Saattoi mennä yhdellä kylpykerralla kymmenisen harsoa...
Minä olen ollut varmaan onnekas, kun en ole ikinä tarvinut mitään niistäjiä vauvoille, mutta pari kertaa pienen vauvan nuhanenä on auennut sillä, että olen tiputtanut sinne rintamaitoa. Imetyksen yhteydessä olen suihkauttanut pikkuisen tukkonenään ja se on auennut heti. En muista, mistä neuvon sain, mutta todella toimii!
Maito sotkee, joten parit liivit olis hyvä olla alkuun. sitten kun pääset, käyt ostaan lisää.
Sain äitiystarvikeliikkeessä raskaana ollessani neuvon, että kuppiin pitäisi mahtua omenan koon verran lisää. Tällä neuvolla tungin pikkuisen nyrkkini rintaliivin kuppiin rinnan lisäksi ja avot-koko oli siinä. Olivat juuri oikean kokoiset, kun maito nousi. Ihan pilvin pimein tällä keinolla ei varmaan kantsi liivejä valmiiksi ostaa mutta sen verran, että alkuun pääsee. oon myös huomannut, että muutaman kuukauden imettämisen jälkeen rinnat ei ole enää niin isot, eli saatat kaivat sitten jo pienempiäkin liivejä. Mutta tää lienee hyvin yksilöllistä?
särkylääkkeitä itselle siteiden lisäksi. Kannattaa laittaa varalta muutama side pakastimeen (kastele vedellä, purista ja laita pakastimeen...).
Mitä tällasella pakastetulla siteellä sitten tehdään? :O
jos nänni on kipeä. Paranee paremmin kosteassa, ja kun ei hankaa. Myös jos nänni ei meinaa tulla kunnolla ulos, maidonkerääjän pitäminen voi kohottaa sitä.
Suosittelen perehtymään imuotteeseen. Imetys voi olla aluksi hankalaa. Rintaa puristetaan kaukaa, niin että rintarauhasta tulee mukaan. Kun vauva "haukkaa", hänet ohjataan rinnalle niin, että rinnanpää tulee vauvan kitalakeen.
Suosittelen villaisia liivinsuojia. Ovat mielestäni kaikkein mukavimmat.
Mitä tolla pakastesiteellä tehdään?? :D
t.Yhden pojan äiti
Minulla on kohta seitsenviikkoinen vauva (ensimmäinen) enkä hankkinut juuri mitään ennen vauvan syntymää. Äitiyspakkauksessa on todella hyvin kaikkea sitä mitä tarvitset alkuun. Oma vauva tiedettiin aika pieneksi (kolmekiloinen), joten pieniä vauvan vaatteita olin hankkinut etukäteen. Nyt vauvan hoidon myötä on nähnyt mitä todella tarvitsee: kosteusvoidetta ihon kuivuuteen, topsipuikot oli hyviä navan hoidossa, rintaliivin suojia, tavallisia terveyssiteitä pari viikkoa ja myöhemmin pikkuhousunsuojia.
Osta harkiten! Jos olet normaalissa kunnossa synnytyksen jälkeen tai joku voi auttaa, kaikkea voi hankkia vasta myöhemmin!
Oman kokemukseni mukaan näillä pärjää OK, tosin edellyttää että mies käy tarvittaessa kaupassa:
- tuttipullo, hitaan virtauksen tutteja ja korviketta
- pari tuttia
- Rela-tippoja, Disflatyliä (osta mieluummin Cuplatonia, ainakin meillä toimii paremmin), talkkia, sinkkisalvaa, Bepanthenia, keittosuolaliuostippoja nuhan varalle.
- 2 pakettia yösiteitä, 1 tavallisia => kun näet miten runsasta vuoto on, ostata miehellä sopivamman kokoisia lisää. Niitä siteitä menee kyllä PALJON, mulla jälkivuoto kesti 6 viikkoa...
- vanulappuja, pumpulipuikkoja, pehmoista vessapaperia (saa pyyhittyä isoimmat kakat ennen pesua)
- Ceridal-öljyä ja perusvoidetta vauvan rasvaamiseen
- roskis vaipoille. Poljinroskis kätevin.
- vaippoja. Meillä ainakin sairaalasta sai Liberoja näytteenä, eli osta kotiin jotain toista merkkiä => jos vauvan iho ei kestä toista vaippamerkeistä, niin onpahan heti vaihtoehto
- minikokoisia minigrip-pusseja. Käyvät äidinmaidon pakastamiseen, tuttien säilömiseen hoitolaukkuun jne.
Kiireen vilkkaa piti käydä ostamassa rintakumeja ja rintapumppu. Jos jättimarkettiin ei ole hirveän pitkää matkaa, niin katso nuo vain valmiiksi ja pyydä miestä hakemaan, jos tulee tarvetta.
Turhia hankintoja oli rasvatalkki, liivinsuojat, lansinoh-voide (oli vielä sikakallistakin).
Sitten joitakin säläjuttuja:
- hoitoalustan päälle pikkupyyhkeitä, helppo heittää pesuun kun vauvalta pääsee pisu/kakka/puklu alustalla
- jo aika pieni vauva nautti katselukuvista (mm. Onni ja Ilona myy)
- hämäränhyssyvalot makkariin, hoitotason luo jos eri huoneessa
- pyllynpesulavuaarin viereen pumppusaippua, jos ei vielä ole, ja käsipyyhe
- itseäsi varten suklaata. Saa tarvittaessa nopeasti energiaa, ja ainakin mulla auttaa pitämään mielenkin positiivisempana härdellin ja särkyjen keskellä
- itsellesi särkylääkettä. Jos olet kovin kipeä, niin paras tulos tulee ottamalla sekä Buranaa että Panadolia
- tarpeen on olleet puhtaat alustat vauvalle sänkyyn päänalusiksi, sohvalle makoiluun jne.; tähän käy aikuisten tyynyliinatkin, jos vaan saa päät taiteltua vauvan patjan alle. Meillä oli tässä käytössä aluksi äitiyspakkauksen harsoja, mutta ne kuivattivat vauvan ihon ihan mahdottomaksi.
sanottiin rintsikkakaupassa että kun tulee kk ennenlaskettua aikaa ostamaan ne rintsikat jotka ottaa sairaalaan on edes sinne päin. sanoi vielä etei vaan liian pieniä saa sit ostaa kun voi aiheuttaa tukkoisuutta. tiedä sitten miten tukee jos liian isot ostaa? Ja sitten on nitä pidennys osia jotka on halpoja, niitä ainakin kannattaa ostaa etukäteen.
itsellesi
---------
-paljon yösiteitä (3-4 pakettia ainakin, ei allwaysin muovisia, vuokkoset parempia iholle)
-särkylääkettä
-pari pussia kuivattuja luumuja (viisi kuivaluumua aamiaisella, ulostamine voi olla vaikeaa tai mahdotonta monesta syystä, toivottavasti et joudu kaivamaan tavaraa käsin pois synnytyksen jälkeisellä viikolla)
-lansinoh voidetta nänneille (tai pebanthen, mutta pestävä pois ennen imetystä, apteekista molemmat)
-itselläni maidonkerääjä oli turha
-liivinsuojat (pestävät tai kertakäyttö
pestäviä saa ainakin ruohonjuurestä)
-rintapumppu oli minulle välttämätön(+tuttipullo) silloin kun rinta meni rikki, rintakumeilla imetys aiheutti vauvalle ilmavaivoja, lypsäminen on kivuliasta, jos rinta on rikki, mutta hallittavampaa kipua se on, kuin suora imettäminen.
-parit imetysliivit, jos ei ole
-imetys paita on kätevä, kun alatte liikkumaan ihmisten ilmoilla
Välihuomautus: suklaa voi aiheutta kovia ilmavaivoja vauvalle, joten tarkkailepa tätä syyseurausta, jos olet kova suklaansyöjä. Itse en voi enää syödä yhtään, koska seuraavana päivänä vauva itkee viimeistään nukkumaan mentäessä vatsakupruja.
vauvalle ja pyykkaamiseen:
- pari muovilusikkaa d-tipan antamista varten
- tuttipullo
- 2-6 tuttia (Aluksi pari riittää, mutta jos vauva niitä alkaa käyttämään, kun imetys on ensin lähtenyt käyntiin, niin kaksi voi olla liian vähän. Niitä pitää keittää ja ne tippuvat lattialle, katoilevat sohvan tyynyjen väliin, vaunuihin jne. Toki voit olla huolellisempi ihminen. Ihan pienimmät tutit jää tosi pian pieniksi.
-tuttiripustin (ehkä tarpeen vasta liikkuvalle vauvalle)
-harsoja, paljon. Itselläni 20-30. mm name it myy niitä 10 kappaleen paketissa.
-lakanoita jos puklii paljon (Oma vauva on atoopikko ja puklii paljon. Pää harson päällä nukkui aluksi, koska muuten lakanoita olisi pitänyt vaihtaa usein. Harsot on kuitenkin karkeita ja iho oli usein punoittava. Nyt on pään alla tyynyliina tai lakana koko vauvan alla (nukkuu perhepedissä), on parempi iholle, eikä koko parivuoteen lakanaa tarvitse vaihtaa kun vasta muutenkin sen vaihtaisin.)
Välihuomautus. Suosittelen perhepetiä. Aluksi voi tuntua vaikealta ja pelottavalta, mutta parin viikon jälkeen se tuntuu helpolta. Ei tarvitse nousta jalkeille kesken yötä. Vauva nukkuu yöt hyvin, eikä heräile kuin syömään. Hyvät unet on myös parisuhteen kannalta parasta. Mies ei edes herää yöllä, eikä tiedä vauvan syömisistä yhtään mitään ;) Levänneenä on kiva lähteä töihin.
- erisan pyykinpesuainetta, sopii myös vaipoille, jos käytät kestoja.
- vaippoja, itse ostin ihan tavallisia vaippoja (libero, nature, pampers teki punoittavaa ihottumaa), koska vaippojen vaihtamisen opetteluunkin menee tovi, jos ei itseltä niin mieheltä. Minä en siirtynyt vielä maitokakkavaipoissa kestoihin, koska sitä pyykkimäärää en jaksa ja pissat tuli aina läpi.
-hajusteettomia peppupyyhkeitä pari pakettia (niitä kosteusliinoja)
-normaaleja käsipyyhkeitä vauvan hoitoalustalle. Näitä meni meillä noin 5 päivässä. Aluksi vauva kakkasi pyyhkeelle kun vaipan otti pois ja tätä sattui parhaimmillaan 4 kertaa peräkkäin.
-sappisaippua kakkatahroille
-ceralan perusvoidetta kuivalle iholle tarvittaessa
-ceridal öljy, ihana hoitoöljy, muita hoitoöljyjä ei tarvitse. Pesuvesi ei muuten kaipaa mitään öljyjä, ainakaan aluksi. Ei kuitenkaan kosteuta, vaan enemmänkin sitoo ihon oman kosteutta tai kosteutta pesun jälkeen, siksi voit tarvita myös perusvoidetta.
-Bepanthen voide se paksu säilöntäaineeton, erittäin kuivaan ihottumaan (esim poskiin, rintakehälle, taipeisiin, niskaan, pepulle), ihottuma häviää yön aikana, voidetta voi laittaa ihan pienellekin, jos on ihottumaa, kuten meidän vauvalla oli.
-sinkkivoide punoittavaan vaippaihottumaan pepulle/nivustaipeille (tätä meillä meni vähän, mutta kun sitä laittoi, oli myös tehokas)
-septidin desinfiointiaine (navan puhdistus)
-lämpömittari, jos ei ole. Korvamittari ei toimi aivan pienellä, kun korvat on niin pienet vielä.
-pumpulilappuja kasvojen, silmien, kaulan, käsien puhdistukseen.
-pumpulipuikkoja (navan puhdistus)
-suolatippoja nenään, jos on nuhaa. Me jouduttiin puristamaan sitä ihan kunnolla sieraimeen liottamaan limaa, kun imettiin nenäfridalla räkää pois. Pikkuniistäjä on ihan avuton väline aivan pienelle vauvalle. Suolatippojen asemasta voi ostaa waleda-nenäsumutteen.
-d-tipat (ostettiin gefilustipat, jossa maitohappobakteerit ja d-tipat samassa)
-ikeasta ostin käteviä pieniä ruokalappuja. Toimii puklilappuina, jos haluaa suojella bodyja esim reissussa syötön aikana/jälkeen. No pakko sanoa, että kätevyydestä huolimatta, olen jättänyt käyttämättä monessa hyvässä tilanteessa ja sen sijaan pessyt enemmän pyykkiä.
-amme jos ei ole jo
Apteekista, vihreä-valkoinen purkki. Korvaa kosteusvoiteet mennen tullen eikä tule ihottumaa tai märkivää haavaa.
särkylääkkeitä itselle siteiden lisäksi. Kannattaa laittaa varalta muutama side pakastimeen (kastele vedellä, purista ja laita pakastimeen...).
Tuskin heti alkuun tarvit, mutta etukäteisvastusteluistani huolimatta totean että nenäfrida on ollut korvaamaton (me ostettiin apteekista, en tiiä saako muualtakin) sekä keittosuolatipat pipetillä.
Alkuun käyttäisin kertiksiä ja sitten muutaman viikon päästä alkaisin kestoilemaan. Meillä ei harsot toimi, mutta muuten kestoillaan.