Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Proput nielurisoissa!!

Vierailija
11.05.2010 |

Hyi hitto..Aina oon ihmetellyt pahan hajuista hengitystäni joka välillä katoaa hetkeksi...Sitten eräs kerta netin ihmeellisen maailman innoittamana kurkkasin kipeään kurkkuuni ja kappas, nielurisoissa on niitä ihania vaaleita kökköjä jotka haisevat ihan jumalattoman kaameelle!!

Miten helposti nielurisoja leikataan aikuisilta? Mun risat on näköjään aika isot ja ilmeisesti nielutulehduksia on aika usein...

Miten noi proput saa pysymään poissa kotikonstein?! Oon kokeillut kaikki mahdolliset suuvedet ja viimeisin kikka on tää hammasharjan päällä niiden poistaminen mutta mulla on ihan mahtava oksennusrefleksi joten... :P

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruuna aiheuttaa hampaiden reikiintymistä !

Vierailija
122/146 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 13 vuotias ja mulla on onkaloita mistä joskus tulle proppuja ja haisee ihan paskalle. Onko mitää keinoo saada niit pois muuta ku sörkkiä jollai tikuil? Meinaa tyhmiä ku aamullaki herään ja nielasen niin tulee heti se paha maku. Yhtenä päivänä tuli semmonen jumalaton möhkäle mihin oli kasautunu monta proppua yhteensä ja se ku tuli niin näin et suus oli sellasia pitkiä koloja täynnä niit proppui!! :S Apua mahollisimma nopeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt nielurisaleikkauksessa muutama vuosi sitten muun vaivan takia (leikkaus on kyllä ihan samanlainen kuin "proppujen takia tehty leikkaus"!) Ettekö te ymmärrä, että proppuja voi tulla ihan milloin tahansa, olipa nielurisat leikattu tai mitä tahansa?!

Pakko tänne kommentoida tätä asiaa. Mulla ei leikkaus poistanu niitä. Mä kärsin edelleen näistä propuista, vaikka mun nielurisat leikattiin muutama vuosi sitten vain ja ainoastaan proppujen takia! Ihan yksityisellä leikattiin. Niitä tulee vieläkin! Erona vain se, että aikaisemmin en niitä saanut mitenkään pois. Nyt saan, mutta niitä on niin PALJON... Tämä on niin kauan mua vaivannut ja tottakai rajoittaa elämääni, että en tiedä mitä tässä enää tekisi. Tosiaan tämä vaiva on pilannut mun elämän. Te joita leikkaus on auttanut, olette onnekkaita!

Vierailija
124/146 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt nielurisaleikkauksessa muutama vuosi sitten muun vaivan takia (leikkaus on kyllä ihan samanlainen kuin "proppujen takia tehty leikkaus"!) Ettekö te ymmärrä, että proppuja voi tulla ihan milloin tahansa, olipa nielurisat leikattu tai mitä tahansa?!

Pakko tänne kommentoida tätä asiaa. Mulla ei leikkaus poistanu niitä. Mä kärsin edelleen näistä propuista, vaikka mun nielurisat leikattiin muutama vuosi sitten vain ja ainoastaan proppujen takia! Ihan yksityisellä leikattiin. Niitä tulee vieläkin! Erona vain se, että aikaisemmin en niitä saanut mitenkään pois. Nyt saan, mutta niitä on niin PALJON... Tämä on niin kauan mua vaivannut ja tottakai rajoittaa elämääni, että en tiedä mitä tässä enää tekisi. Tosiaan tämä vaiva on pilannut mun elämän. Te joita leikkaus on auttanut, olette onnekkaita!

Mulla on leikattu joskus kolmisen vuotta sitten eikä ole kyllä propun proppua näkynyt. Onko sulla sitten jäänyt sitä risakudosta kuitenkin vai?

Vierailija
125/146 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiilihydraattien vähentäminen on auttanut proppuihin, (kuten moniin muihinkin vaivoihin) ja heti kun syön enemmän esimerkiksi karkkia, viljatuotteita, sokeria yleensäkin, minulle tulee proppuja.

Vierailija
126/146 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nielurisaleikkauksessa :)

Vierailija
127/146 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin, että propuista lähtee jäämät helposti kun ostaa apteekista 10-20 ml ruiskun ja ruiskuttaa vettä hieman kuin painepesurilla kurkkuun. Katson aina iltasella, että joko näkyy ja sitten 3-5 ruiskausta, niin on yleensä poissa. Koitan tietysti summissa tähdätä sinne missä niitä valkoitia läikkiä näkyy. Suosittelen laittamaan WC:n oven kiinni, sillä homma näyttää hassulta mutta toimii. 

Vierailija
128/146 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ällöttää vieläkin toi yks virkkuukoukku-juttu!!! xD

Vierailija
129/146 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa lähti proput risoista, kun viisurit poistettiin. Olivat ilmeisesti huomaamattani aiheuttaneet pientä ientulehdusta suun takaosaan (mistä tulehdus sitten kaiketi levisi risoihin).

Huomasin asian ihan sattumalta, kun toiselta puolelta poistettiin viisaudenhammas. Sillloin propout hävisivät lähes saman tien. Nyt toisella kerralla osasin seurata asiaa - ja sama homma toistui toisellakin puolella.

Kannattaa siis laittaa suu kuntoon!

Vierailija
130/146 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis tietenkin voinut jättää videot katsomatta...

Nim.Merk. Kahvit väärässä kurkussa ja oikealla näppiksellä... :P

Vierailija
131/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2012 klo 21:17"]

ei kai niitä nyt pelkästään pienen proppuongelman takia kannatta leikata? Ymmärtääkseni ne toimivat osana elimistön puolustusjärjestelmää.

[/quote]

Mun mielest aikuisella niillä ei oo kerran enää mitään tehtävää. Ja joillekin ongelma ei olekaan niin pieni :'( mulla on tyyppi 1 diabetes enkä välillä voi syödä kunnolla, kun ne proput painaa kurkussa ja aiheuttaa niin vahva yrjörefleksi, ettei ruoka pysy alas. Yleensä ne vaa ärysttää ja osaan poistaa ne ihan hyvin, mut taas joskus ne on niin syvälle, ettei painamalla saa mitään aikaiseksi ja siel ne vaan pysyy ja ilmeisesti kasvaakin, kunnes joku päivä ne ilmestyy koloista. Tällöin on syöminen vaikea, kun koko ajan oksettaa.

Kerran piti mennä sairaalaan, kun en syönyt kunnolla kahteen päivään proppujen aiheuttaman oksennuksen takia ja tuli ketonit. Tuli silloin enemmän ketonit, joiden ainoa hyvä tehtävä oli että sain olla yksi viikkoa ilman proppuja, koska olin oksentanut niin vahvasti, että ilmeisesti kaikki lähti :P bileet.

Ja muutenkin ne on vaan niin ällöttäviä. Nehän on mun suussa. Rakkauselämäkin kärsii, varsinkin jos ne tippuu suuhun varoittamatta. Mainitsematta hengitys. Ehkä voisi kestää, jos saisi ne esim pari kertaa vuodessa, mutta ei näin että useampaa kertaa päivässä.

Hänelle, joka väitti, että proppuja voi tulla vaikka leikkauksessa on käynyt - proput ovat nielurisojen kiviä, eli ne kasvaa vain nielurisoissa. Se, mistä kärsit, saattaa muistuttaa paljonkin proppua, mutta ei voi olla juuri proppu eli nielurisan kivi (tonsil stone) jos risat on leikattu. On muitakin suun vaivoja jotka aiheuttavat valkoista, pahanhajusta mökköä valitettavasti äää miksi Jumala miksi.

Käyn keskiviikkona lääkäriss 8.10 eli pian, katsotaan mitä sanotaan. Vaikuttaa siltä, että 2014 on vaikeempi päästä leikkaukseen kuin aikasemmin. Aion ottaa kuitenkin kaikki aseet esille, jos näin voi sanoa suomeksi, niin en lähde ilman taistelua :P

Luin jossain netissä, että yks nainen suoraan valehteli yksityiselle lääkärelle, koska julkkinen ei päästänyt leikkaukseen. Nainen väitti, että kärsi toistuvasta angiinasta ja nielutulehduksista, vaikka oikeastaan tuli vaan proppuja. Näin se pääsi leikkaukseen ja ongelma ratkaisi. Ei ilmeisesti tehnyt mitään kokeita hänelle. 

Tiedoksi muille, jotka kärsivät tästä, että olen ollut bakteerikurilla, parantunut ruokavaliota, vaihtanut syömistapojani (pienet pureskelut, hitaampi syöminen) ja parantanut suuhygieniani. Ei mitään ole vaikuttanut valitettavasti. Mutta kannattaa varmaan silti kokeilla kaikkia, koska me ei olla kaikki samanlaisia.

Lämmin suolavedellä kurlaaminen saattaa auttaa niiden poistaminen.

Vierailija
132/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pystyisi oksennusrefleksin takia millään hammasharjan päällä painelemaan, sen sijaan puinen grillivarrastikku on kätevä. Varovasti sen terävän pään saa tökättyä aika suoraan siihen proppuun ja sen saa kaivettua pois.

Vierailija
133/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä YHDISTÄN PAKKAUSTEIPILLÄ KAKSI TOPSYPUIKKOA YHTEEN ,näin saan pituutta riittävästi.Sit tökin niitä niin ne jää kivasti topsyn päähän.Välillä kuivaan paperilla topsypuikon päätä,jotta proppu pysyy paremmin pumpulissa ja saan saaliin maihin.

Tällä konstilla olen toiminut n.20 v ja toisinaan näitä proppuja ilmestyy enemmän.Hammaslankaa joudun käyttämään päivittäin koska se p****n haju on myös siellä hampaiden välissä.

Kokemuksesta voin lisäksi sanoa että ku syö terveellisemmin vähentää rasvan ja sokerin käyttöä lisää kasviksia sekä marjoja proput eivät haise niin pahalta.Sen olen oppinut että viikottain on hyvä painella proput pois ja joskus useammin.Minulla alkaa kutittamaan korvia sillon ku proppusaalis odottaa.

T. Proppuilija

Vierailija
134/146 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoituksen sanana sitten leikkaukseen haluaville, että aikuisen nielurisaleikkaus on AIVAN JÄRKYTTÄVÄN KAMALAN HIRVITTÄVÄN HELVETIN TUSKALLINEN toimenpide. Risat poistetaan kaapimalla ja jälkeen jää avoin limakalvopinta, johon tulee mustanharmaa, paskanhajuinen kate. Kate irtoaa noin viikon päästä leikkauksesta ja silloin on vuotovaara.

Kurkku on 2-4 viikkoa niin kipeä, että mikään ei ole koskaan sattunut yhtä paljoa. Syömisestä ja juomisesta voi vain haaveilla. 

Kävin tuon tuskan läpi viime syksynä ja voin sanoa, että jos olisin tiennyt kuinka järkkyä toipuminen on, olisin ehkä kärsinyt proppujeni kanssa.... No, onhan nyt kurkku hyvä, kun ei oo proppuja eikä angiinoita enää.

btw. Risakudos voi leikkauksen jälkeen kasvaa takaisin, eli parhaassa tapauksessa koko kidutus menee hukkaan...

Vierailija
135/146 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin ongelma ei todellakaan ole järkyttävä haju vaan ennemminkin järkyttävä kipu :(

Vierailija
136/146 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nieleminen!

Vierailija
137/146 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kunnollinen konsti proppuihin on nielurisojen poisto.

Itselleni tehty ihan julkisessa terveydenhuollossa nimenomaisesta syystä.

Olen enemmän kuin tyytyväinen.

Vierailija
138/146 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös melko isot ja lääkärin mukaan poimuiset nielurisat jotka kerää kaikkea ruokaa, ja ainakin mulle ihan ehdotettiin nielurisaleikkausta jonkun aivan muun tarkastuksen tms yhteydessä, jossa katsottiin suuhun. Olisiko ollut allergiatutkimus. Ja nielurisoilla ei kai ole siitepölyallergian kanssa mitään tekemistä, eli ei hoitokeinona allergiaan ehdotettu vaan yleisesti.

En kuitenkaan ottanut leikkausta toistaiseksi, koska en itse sinne halua. Ehkä joskus.

Vierailija
139/146 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma ja häpesin!!! Välittömästi menin leikkaukseen kun pääsin ja nyt ei enää tarvitse miettiä voiko puhua tai hengittää esim töissä. Ja tunnistan sanan ongelman työkaverillani, tekisi mieli sanoa että hajusta pääsee eroon helposti.

Vierailija
140/146 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tosiaan ikävä vaiva. Itse haluaisin sinne leikkaukseen. Itseltäni nuo proput katosivat pidemmäksi aikaa jonkin aikaa sitten, kunnes yhtenä iltana kurkkua alkoi kaivaa. Menin vessaan tutkimaan ja tökkimään, ei mitään. Sitten tajusin että tavallisen risamömmökaivoksen viereen oli tullut yhteen poimuun uusi ontelo, josta purskahti tietystä kohtaa painamalla ihan järkyttävät määrät proppuja. Meinasin oksentaa. :x