Proput nielurisoissa!!
Hyi hitto..Aina oon ihmetellyt pahan hajuista hengitystäni joka välillä katoaa hetkeksi...Sitten eräs kerta netin ihmeellisen maailman innoittamana kurkkasin kipeään kurkkuuni ja kappas, nielurisoissa on niitä ihania vaaleita kökköjä jotka haisevat ihan jumalattoman kaameelle!!
Miten helposti nielurisoja leikataan aikuisilta? Mun risat on näköjään aika isot ja ilmeisesti nielutulehduksia on aika usein...
Miten noi proput saa pysymään poissa kotikonstein?! Oon kokeillut kaikki mahdolliset suuvedet ja viimeisin kikka on tää hammasharjan päällä niiden poistaminen mutta mulla on ihan mahtava oksennusrefleksi joten... :P
Kommentit (146)
missään virallisissa terveyslehdissä tms., vaikka kommenttien perusteella tämä on aika yleinen vaiva.
menoa harkitaan myös täällä. 4 vuotta sitten kunnon influenssan jälkeen alkoi proppuja tulla... ja edelleen 1-2 ketaa kuukaudessa tulee.
Niiden poistumisen jälkeen hengitys ei enää haise, mutta sitten taas tulevat takaisin (yksi klöntti molempiin nielurisoihin, enintään 5x5mm.)ja kestää jopa viikon ennen kuin saan ne köhittyä pois, ovat sellaisessa suunnassa nuo onkalot, ettei niitä näe, tunne tai saa painettua pois, mutta hajun oikein maistaa suussa!!
Erittäin kamala vaiva joka hävettää ja josta tosiaan ei juuri tietoa ole saatavissa ja monet eivät varmaan tiedä niistä edes kärsivänsä vaikka ihan saman hajun haistaa itse muidenkin hengityksessä aina joskus, vaikka olisi kuinka hygieeninen ihminen kyseessä.
mun vanha ketju taas täällä :D
No kerronpa kuulumisia samalla :)
Eli risat on nyt leikattu ja olo on mainio;
en ole ollut kipeänä kertaakaan sen leikkauksen jälkeen, yleensä tähän väliin olisi mahtunut jo ainakin pari-kolme flunssaa. Kipeä olin aika pitkään leikkauksen jälkeen ja pitkään säilyi myös sellainen palan tunne kurkussa (arvet varmaan teki?) mutta nyt olo on mainio!
ap
tunne kurkussa kesti- ja kinka kauan sairastit?
tunne kurkussa kesti- ja kuinka kauan sairastit?
proppuja ei voi enää tulla.
Minä olen käynyt nielurisaleikkauksessa muutama vuosi sitten muun vaivan takia (leikkaus on kyllä ihan samanlainen kuin "proppujen takia tehty leikkaus"!) Ettekö te ymmärrä, että proppuja voi tulla ihan milloin tahansa, olipa nielurisat leikattu tai mitä tahansa?!
Onkohan kukaan kokeillut etsiä proppuja tämmöisellä suupeilillä jossa lamppu? Saisikohan tuota sen verran nieluun että saisi paremmin tyrkittyä niitä irti sieltä..saakeli kun tuosta kuvasta ei saa selvää että miten iso tuo peili on :(
http://ssl.terveysasema.com/index.php?main_page=product_info&cPath=139&…
ei ne lähe kai paitsi jos leikkaa risat ... ja ne on kai jotai kuollutta kudosta Ps.koita hammastikulla
Minä olen käynyt nielurisaleikkauksessa muutama vuosi sitten muun vaivan takia (leikkaus on kyllä ihan samanlainen kuin "proppujen takia tehty leikkaus"!) Ettekö te ymmärrä, että proppuja voi tulla ihan milloin tahansa, olipa nielurisat leikattu tai mitä tahansa?!
Siitä saa Kela-korvausta alle 200 euroa
Vanha ketju, mutta vastaanpa silti. Mulla oli proppuja jostain teini-iästä asti, välillä ne hävis pitkäksikin aikaa, mutta muutama vuosi sitten (vajaa 3-kymppisenä) alkoi olla melkein jatkuvasti pistävää kurkkukipua ja paha maku suussa, välillä sitten yökkäilin proppuja pois. Tulivat pois jos tulivat itsestään, millään en pystynyt niitä kaivamaan kun oksetti niin paljon.
Työterveyslääkäri laittoi heti lähetteen leikkaukseen kun valitin, että kurkku on jatkuvasti kipeänä ja paskanmaku suussa.
Leikkauksesta toipuminen otti aikansa, mutta sen myötä lähti myös viikkokausia kerrallaan vaivanneet flunssat! Nykyään flunssailen vain muutaman päivän, ennen meni aina vähintään pari viikkoa kamalassa räkätaudissa. Ääni ei muuttunut miksikään, alussa tuli käheämmäksi, mutta palautui sitten.
Lääkäri sanoi, että voidaan niitä periaatteessa antibioottikuurillakin hoitaa, koska kyseessä on bakteeritulehdus, mutta käytännössä ne aina uusiutuvat eikä propuista pääse eroon kuin leikkaamalla.
oli myös noita proppuja jostain teini-iästä parikymppiseksi, jolloin risat leikattiin. ne oli toooooosi kuvottavia, ei pelkästään se haju, vaan se, miten niitä sitten kulkeutui "suuhun" sieltä risoista aina välillä ja sai syljeskellä pois. pahempaa hajua en tiedä!!!
paitsi tietysti se haju, mikä nielurisaleikkauksen jälkeen, kun ne risojen jättämät kohdat alkavat parantua =D sen hajun haistoivat AIVAN kaikki, että leikkaukseen menijät tiedätte varautua
voi hoitaa antibiooteilla. Kaikki antibiootit eivät pure kaikkiin bakteereihin.
ei kai niitä nyt pelkästään pienen proppuongelman takia kannatta leikata? Ymmärtääkseni ne toimivat osana elimistön puolustusjärjestelmää.
Niissä propuissa on niin paljon bakteereja, ettei propputonsilliittia voi hoitaa antibiooteilla. Kaikki antibiootit eivät pure kaikkiin bakteereihin.
kaivamalla ne proput poisko?
Täällä sama homma, proppuja tullut suuhun synnytyksen jälkeen. Outoa.
Kärsin toistuvista angiinoista ja propuista monta vuotta. Kaivelin sukkapuikolla joka päivä kauheita klönttejä nielurisoista, kurkku oli aina arkana. Suussa oli aina kamala paskan maku, ja jatkuvasti sai pelätä että haiseeko hengitys hirveelle. Viimein menin yksityiselle korva- ja kurkkulääkärille, joka pisti heti lähetteen nielurisaleikkaukseen. Leikkaus tehtiin hyksissä. Toipumisaika oli tosi kivuliasta, mutta kyllä kannatti. Ainoa vaiva, mikä jäi, on jonkinlainen arpikudos nielussa. Kaikki tulinen ruoka ja väkevä alkoholi kirvelee ihan hirveesti nielun määrättyyn kohtaan osuessa. Ai niin, ja leikkauksen jälkeen makuaisti oli hukassa muutaman viikon ajan. Johtui varmaan siitä, kun leikkauksen ajaksi kieli ruuvataan johonkin pidikkeeseen pois tieltä - korjatkoon joku viisaampi jos olen väärässä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2010 klo 20:25"]
Mulla niin syvät ontelot ettei sinne mitkään jämät mene...saa kaikaa kunnolla että tulevat pois. Bakteerimössöä ne vaan on
[/quote]
Se bakteerimössö syntyy juuri siitä kun ruoanjämät hajoaa siellä onteloissa...
oli tahnyt itselleen pienen huuhtelulaitteen oille propuille, ohutta kumiputkea oli hankkinut ja laittanut ruiskun päähän. Sen oli tunkenut reikiin jolloin proput olivat huuhtoutuneet pois.
Mulla ne on aika syvällä ja mielestäni liian hankalassa kohtaa, joten en ole pahemmin ronkkinut niitä. Hampaita harjatessa ja kurlatessa irtoaa niitä ehkä kerran 1-2 viikossa. Joskus kun tuntee että siellä on jotain ylimäräistä, voi niitä imeä, kakoa ja kurlata niin johan lähtee... Ällöttävää kerrassaan!!!