Proput nielurisoissa!!
Hyi hitto..Aina oon ihmetellyt pahan hajuista hengitystäni joka välillä katoaa hetkeksi...Sitten eräs kerta netin ihmeellisen maailman innoittamana kurkkasin kipeään kurkkuuni ja kappas, nielurisoissa on niitä ihania vaaleita kökköjä jotka haisevat ihan jumalattoman kaameelle!!
Miten helposti nielurisoja leikataan aikuisilta? Mun risat on näköjään aika isot ja ilmeisesti nielutulehduksia on aika usein...
Miten noi proput saa pysymään poissa kotikonstein?! Oon kokeillut kaikki mahdolliset suuvedet ja viimeisin kikka on tää hammasharjan päällä niiden poistaminen mutta mulla on ihan mahtava oksennusrefleksi joten... :P
Kommentit (146)
Voiko tupakoiminen vaikuttaa propujen syntymiseen? Jos proput ovat merkki kroonisesta tulehduksesta, auttaako elintapojen muutos sairauteen? Vai onko leikkaus ainut hoitokeino?
tuossa ystäviltänikin asiasta, heilläkin on tullut proppu-ongelmaa vasta synnytysten jälkeen. Outo juttu. Naisen kroppa muuttuu niin monesta eri paikasta ja niin monella eri tapaa raskauden jälkeen, ettei sitä voi uskoa ennen kuin itse kokee.
sillä kyllä mulla ainakin niitä on säännöllisesti, enkä muista ikinä yhtään angiinaa sairastaneeni, eikä ole äitikään sellaisesta puhunut.
Mulle niitä tippuu ilm. yöaikaan nieluun ja aamulla tulee yskiessä ja liman mukana pois. Ehkä muutama päivässä. Halk 2-5mm. Nielussa en näe mitään, ku jotain pientä vaaleeta laikkua, mutten mitään puristeltavaa.
kaks viikkoa siitä kun edellisen kerran tein nielun suursiivouksen. Hirveitä könttejä tuli taas ja silti jäi sellainen olo kurkkuun, että siellä on vielä jotain..
ap
mutta kun nielussa voi olla muitakin tulehduksia kuin angiina, joka on streptokokin aiheuttama nielurisatulehdus.
Miettikääs nyt kuinka paljon niissä risoissa on bakteereita kun ne on täynnä bakteerimassaa. Nielurisat ovat siis kroonisesti tulehtuneet kun niistä painettaessa tulee märkää. Näen niitä sellaiset 3-5 päivässä, joten uskokaa jo.
sillä kyllä mulla ainakin niitä on säännöllisesti, enkä muista ikinä yhtään angiinaa sairastaneeni, eikä ole äitikään sellaisesta puhunut.
Ei kannata ammattilaisen kanssa alkaa siitä kinaamaan.
Ja ap:lle tiedoksi; nielurisoja ei nykyään juurikaan leikata ilman nukutusta. On joskus aikoinaan leikattu, mutta nykyään voi sanoa, että kaikki nukutetaan.
"Ei mulla ole ainakaan kroonista tulehdusta"
ja maun, yöks. :x Angiinat, proput ja suuret nielurisat olivat leikkauksen aihe. Suosittelen proppujen poistamiseen pumpulipuikkoja, niillä irtosi hyvin vähän kun sivusta painoi.
joilla on helpompi kaivella proppuja kuin tavispuikolla. Mullakin on vessan kaapissa taskulamppu ja niitä puikkoja, joilla sit kaivelen. Sitä taskulamppua käytän siis siihen, että näen nieluun paremmin.
mustapäiden poistoon tarkoitettu metallinen aparaatti, jossa on molemmissa päissä semmoinen luuppi toimii oikein hyvin tähän proppujen poistoon. Suosittelen.
mustapäiden poistoon tarkoitettu metallinen aparaatti, jossa on molemmissa päissä semmoinen luuppi toimii oikein hyvin tähän proppujen poistoon. Suosittelen.
vaan liiskaa ne proput tai niillä ei vaan saa otetta. Tämä luuppi kätevästi koukkaa ne proput sieltä kuopista. Kannattaa kokeilla. Pesee ja desinfioi vaan välillä sen aparaatin.
jouduin maidottomalle koska imetettävä lapsi sai oireita käyttämästäni maidosta. Sitten huomasin että ei ollu proppuja enää. Olikohan vaan sattumaa?
Mulla on usein angiinoita ja olen saanut laakarilta neuvon, etta "angiinakierteen" aikana kannattaa valttaa kaikkia maitotuotteita.
Angiinaan syödään yleensä antibioottikuuri, sen aikana ei suositella maitotuotteita..
ettei ne näy taskulampulla katsottaessa. Ei siis voi puristaa pois, kun ei näy mitään, mutta tuntuu kyllä oikein selvästi.
siihen ei varmaan risaleikkaukset auta...:(
Jenkeissä joku nettisivu myy Therabreath-nimistä tuotesarjaa nielurisojen proppujen poistoon. ( eng. Toncils stones) Pitäisköhän tilata vai löytyykö suomesta ko. tuotteita ?
tarpeeksi paljon niitä poistat. Mutta leikataan niitä aikuisiltakin. Minullakin niitä oli ja nielurisat leikattiin, mutta syitä leikkaukseen oli muitakin, joten en ole varma riittääkö pelkät proput syyksi. Saattaa riittääkin. Ota siis yhteyttä lääkärin että saat lähetteen eteenpäin tutkimuksiin.
joku 5mm halkaisiljaltaa. Onneksi ei kauhean usein poksahtele niitä suusta pihalle. Niitä mustapäärautoja muuten on ainakin cittarissa osunut silmiini.
AP pääsi käymään lekurin luona. Siellä sitten oltiin sitä mieltä, että vois noi risat leikata veks, haju on kamala... xD
..Leikkausjonossa...JEE! :)
AP pääsi käymään lekurin luona. Siellä sitten oltiin sitä mieltä, että vois noi risat leikata veks, haju on kamala... xD ..Leikkausjonossa...JEE! :)
Mä olen ollut tyytyväinen, samasta syystä leikattiin risat veks muutama vuosi sitten. Ihana tunne!
En tiedä, onko tässä mitään perää, mutta olen päätellyt, että proput saattavat liittyä jotenkin hiivan liikakasvuun elimistössä. Minulle tulee proppuja (sekä sellaista vaaleaa sammas-peitettä kieleen!) aina paljon herkemmin kun olen syönyt hiivaa ruokkivia aineita, esim. vehnät ja sokerit ja sekä proput että kielen peitteet (jotka ihan tutkitustikin siis ovat monilla hiivakasvustoa) pysyvät kauemmin poissa, kun olen ilman noita. Samanlaisia kokemuksia on monilla muillakin.
Lisäksi ne proput haisevat juuri sellaiselta hiiva-bakteerikasvustolta. Yök :(
Minä kurlaan nielun joka päivä suolavedellä mutta ei se tunnu hirveästi auttavan, joudun kyllä poistamaan proppuja ruokavaliosta riippuen 2 viikon - 2 kuukauden välein. Haluaisin nielurisaleikkauksen tämän takia, mutta toisaalta en kyllä haluaisi mitään leikkausta mitä ei ole ihan pakko tehdä...