Proput nielurisoissa!!
Hyi hitto..Aina oon ihmetellyt pahan hajuista hengitystäni joka välillä katoaa hetkeksi...Sitten eräs kerta netin ihmeellisen maailman innoittamana kurkkasin kipeään kurkkuuni ja kappas, nielurisoissa on niitä ihania vaaleita kökköjä jotka haisevat ihan jumalattoman kaameelle!!
Miten helposti nielurisoja leikataan aikuisilta? Mun risat on näköjään aika isot ja ilmeisesti nielutulehduksia on aika usein...
Miten noi proput saa pysymään poissa kotikonstein?! Oon kokeillut kaikki mahdolliset suuvedet ja viimeisin kikka on tää hammasharjan päällä niiden poistaminen mutta mulla on ihan mahtava oksennusrefleksi joten... :P
Kommentit (146)
mull aon esim. angiina aina oireeton, eli terkkakeskuksen nielutestiin jään kiinni vaikka en tuntisi kipua. Tarkoittaaks tää että kun mull aon proppujakin että mull aon koko ajan tulehdus? Miten kukaan lääkäri uskoo kun ei ne terkkakeskuksessakaan tee sitä angiinatestiö ennen kuin meillä on muu perhe angiinakierteessä...
jouduin maidottomalle koska imetettävä lapsi sai oireita käyttämästäni maidosta. Sitten huomasin että ei ollu proppuja enää.
Olikohan vaan sattumaa?
pystyis olemaan ilman maitoa...:)
jouduin maidottomalle koska imetettävä lapsi sai oireita käyttämästäni maidosta. Sitten huomasin että ei ollu proppuja enää. Olikohan vaan sattumaa?
Mulla on usein angiinoita ja olen saanut laakarilta neuvon, etta "angiinakierteen" aikana kannattaa valttaa kaikkia maitotuotteita.
Miten helposti nielurisoja leikataan aikuisilta? Mun risat on näköjään aika isot ja ilmeisesti nielutulehduksia on aika usein...
Olin silloin 24-vuotias ja ollut kolmisen vuotta kovassa tulehduskierteessä. leikkaukseen pääsee kyllä, kun jaksaa selittää lääkärille, kuinka paljon tulehduskierre (ja proputkin) haittaa elämää - ja nehän haittaavat, ei tarvitse edes liioitella...
Leikkauksen jälkeiset pari viikkoa on kyllä kauheat, mutta kyllä se siitä. Eivätkä nielurisat onneksi kasva takaisin!
ettei ne näy taskulampulla katsottaessa. Ei siis voi puristaa pois, kun ei näy mitään, mutta tuntuu kyllä oikein selvästi.
ärsyttää ust noi mitä ei näy mutta tuntuu ja HAISEE!!!
Asia ei välttämättä ole tieteellisesti todistettu (en ole perehtynyt tutkimuksiin tästä aihepiiristä), mutta käytäntö on opettanut, että ruokavaliolla ja suun terveydentilalla on vaikutusta siihen, mitä nielurisoissa pääsee kasvamaan. En väitä, että proput olisivat ruuanjämiä, vaan yleisesti ottaen lienee kyse siitä, millainen suun bakteerikanta, pH, jne on, ja millaisia tulehduksia suuhun tai risoihin pääsee kehittymään. Eli maitotuotteilla voi olla muutakin vaikutusta kuin antibioottien tehon kannalta.
ainakin niin kuoppaiset ja isot risat, että niihin jää kaikkea mömmöä kiinni. Mun ei tarvii, kun työntää kieli ihan niin ulos kun sen vaan saa niin meinaa tulla oksennus.
..olin pitkään kasvissyöjä mutta eipä tuostakaan apua ollut, välillä tuntui, että pahensi...:/
Saan pidettyä proput kurissa kurlaamalla ja purskuttelulla suuta Listerine suuvedellä. Myös nenäsuihketta laitan yöksi.
Itselläni leikattiin nielurisat jokunen aika sitten juuri noiden proppujen takia. Ihan kauheeta oli leikkauksesta toipuminen, mutta parin viikon kärsimyksen jälkeen ollu niin paljo parempi "olo" nielussa, kun vuosiin, että kyllä kannatti. Ja ällöttävät haisevat proput on nyt historiaa. Joku mietti äänen muutosta. Mulle joku totesi, että ääni on vähän kirkkaampi eli kun nielu ei ole niin tukkonen niin ääni ei ole niin nasaali. Itse olen vain tyytyväinen äänen kirkastumiseen, enkä siis tosiaan mikään kimittäjä ole nytkään.
oli niin pitkät keskustelut etten jaksanu lukea kaikkia, eli tää on voitu jo mainitakkin.. Mulla tulee "proppuja" kurkkuun coca-colasta!!!! joka ikinen kerta kun juon cocista ni seuraavana päivänä kurkussa tuntuu "pala" :) en tiiä mikä siinä aiheuttaa sen, oisko se sokeri vai mikä.. mut esim muista limsoista ei tuu mitään. kaivelen kans niitä sitte pois, mm. korvapuikoilla.
etten edes tiennyt koko asiasta ennen av-palstaa..:)
Ole onnellinen, ettet joudu taistelemaan kökköjä vastaan. Niistä tosiaan ei juuri puhuta missään koskaan vaikka tosiaan näyttävät olevan aika yleinen vaiva. Mäkin luulin, että olen tyylin ainoa kökkökurkku mutta onhan meitä muitakin :)
ei proppujen takia, vaikka niitäkin mulla oli; angiinojen ja jättimäisen koon vuoksi. ja olivat myös ajanmyötä jotenkin kovettuneet kun oli ollut niin paljon tulehduksia.
Nielurisaleikkaus oli elämäni tähän asti karmein kokemus, ikinä en voi kellekkään suositella, viikon vuodepotilaana ja kivut oli kovat, todella kovat. Ja vahcemmat särkylääkkeet oksensin ulos, joten eipä paljoa auttanut kuin pärjäillä melko peruslääkkeillä. Yhteensä kipeenä olin n. 4-5 viikkoa.
saattaa muuten toi limukin aiheuttaa, yleensä en itse käytä, kuin erikoistapauksissa :) (synttärit tms.) ja silloin kans kurkku villiintyy..
ap
Mulla ihan villiintynyt ällöt kököt kurkussa... Lohduttaa ajatella, että en ole ainoa. Ne on niiiiiin oksettavia pallukoita. Mä en edes saa paineltua niitä pois, kun ovat tuolla jossain syvällä ulottumattomissa tai muuten vaan hankalasti risoissa. Ällöö vaan koko ajan, kun tietää, että siellä ne ovat haisemassa. *oksetus*
pitämään ne koloset puhtaana... Eli saan kielen avulle "imettyä" niitä pois. Kun tekee joka päivä, niin niitä ei sitten pitäisi "hajuksi" asti tullakaan.
Ja tämä oli sitten täysin epälääketieteellinen metodi! :)
synnytyksen jälkeen