Proput nielurisoissa!!
Hyi hitto..Aina oon ihmetellyt pahan hajuista hengitystäni joka välillä katoaa hetkeksi...Sitten eräs kerta netin ihmeellisen maailman innoittamana kurkkasin kipeään kurkkuuni ja kappas, nielurisoissa on niitä ihania vaaleita kökköjä jotka haisevat ihan jumalattoman kaameelle!!
Miten helposti nielurisoja leikataan aikuisilta? Mun risat on näköjään aika isot ja ilmeisesti nielutulehduksia on aika usein...
Miten noi proput saa pysymään poissa kotikonstein?! Oon kokeillut kaikki mahdolliset suuvedet ja viimeisin kikka on tää hammasharjan päällä niiden poistaminen mutta mulla on ihan mahtava oksennusrefleksi joten... :P
Kommentit (146)
Kertoisitko vielä mielipiteesi tuosta mahdollisesta äänenmuutoksesta jz leikkauksesta? Ja kiitos hyvästä vastauksestasi!
T. Edellinen ihmettelijä
Proput kertovat, että nielurisat ovat kroonisesti tulehtuneet. Niihin ei todellakaan auta muu kuin leikkaus. Tk:n kautta on hieman vaikea päästä nielurisaleikkaukseen, sillä käypä hoito suositus on, että leikkaukseen ohjataan vain jos on ollut useita streptokokki-tulehduksia (angiina) vuodessa. Yksityisellä leikataan helpommin.
Risakudos ei kasva lihotessa. Se, että proput lisääntyvät laihduttaessa johtunee varmaan kuonan lisääntymisestä yleensäkin. Tiedättehän kun on syömättä niin esim kielen päälle kertyy bakteerimassaa.
Itseltäni leikattu nielurisat proppujen vuoksi ja olen erittäin tyytyväinen että ne leikattiin.Terveisin korvaklinikan sh
Proput kertovat, että nielurisat ovat kroonisesti tulehtuneet. Niihin ei todellakaan auta muu kuin leikkaus. Tk:n kautta on hieman vaikea päästä nielurisaleikkaukseen, sillä käypä hoito suositus on, että leikkaukseen ohjataan vain jos on ollut useita streptokokki-tulehduksia (angiina) vuodessa. Yksityisellä leikataan helpommin.
Risakudos ei kasva lihotessa. Se, että proput lisääntyvät laihduttaessa johtunee varmaan kuonan lisääntymisestä yleensäkin. Tiedättehän kun on syömättä niin esim kielen päälle kertyy bakteerimassaa.
Itseltäni leikattu nielurisat proppujen vuoksi ja olen erittäin tyytyväinen että ne leikattiin.Terveisin korvaklinikan sh
Mulla niin syvät ontelot ettei sinne mitkään jämät mene...saa kaikaa kunnolla että tulevat pois. Bakteerimössöä ne vaan on
Itselläni ei ainakaan huomattavasti ääni muuttunut. Omasta mielestäni ennen leikkausta ääni oli hieman nasaalinen, mutta ei sen kummempaa muutosta tullut. Enkä ole kuullut kenenkään valittavan äänen muuttumisesta.
Sh edelleen
Kertoisitko vielä mielipiteesi tuosta mahdollisesta äänenmuutoksesta jz leikkauksesta? Ja kiitos hyvästä vastauksestasi! T. Edellinen ihmettelijä
Olen huomannut, että rasvaisen ruoan jälkeen proppuja tulee. Eli aina esim. suklaan, leivonnaisten tai minkä tahansa muun rasvaisen jälkeen seuraavana päivänä on varmasti proppu piilossa.
pahalle proppujen takia, tää alkoi taas ilmetä raskauden jälkeen uudestaan mulla, välillä oli taukoa, että niitä ei juurikaan ollut. Harmittaa kun hampaat on ehjät ja hyvässä kunnossa eli ei sen takia voi suussa haista ja maistua pahalle, sit tulee välillä noita proppuja. Se on sellanen ihan oma makunsa suussa. Mulla ei ole ollut ainuttakaan kurkun alueen tai muutakaan hengitystietulehdusta vuosikausiin, eli mistähän ne sit taas on ilmestyneet?
että hampaat on ehjät ;) Kirjotanpa taas löperösti, väsymys vaivaa..
ne tuntuvat kokoajan. Oksennusrefleksi on sen verran herkkä, etten pysty niitä kaivelemaan sieltä ulos, vaan itsestään sitten lähtevät.
Mulla proput tulee aina nuhan/flunssan yhteydessä ja usein myös krapulan seurauksena.
Mulla on ollut proppuja yli 10 vuotta. Äidilläni on ollut niitä myös, ja häntä kehotti korva- ja kurkkulääkäri niitä puristelemaan, ja niin olen minäkin tehnyt. Painan siis nielurisan edestä sormella. Käsihygienia kannattaa muistaa ja varoa tekemästä haavoja, mulla ainakin näin syntyneisiin nirhamiin tulee kipeitä aftoja. Mä kurlaan vielä kurkun desinfiointiaineella touhun jälkeen.
Toisesta nielurisasta on vähentynyt aftat huomattavasti, toisesta jonkin verran. Tulehduksia nielurisoissa on usein, angiinoja ei, ja tällä perusteella lääkäri on sanonut, että nielurisoja ei leikata. Kiva kun niistä on jatkuvasti vaivaa, mutta lääkäri sanoo, että sitten vasta leikataan, jos on angiinoja.
nielurisat olivat isot. Kun ne leikattiin ei ole ollut yhtään. Muistan vieläkin ne... ajattelin aina että se on jotain maitojuttua mutta ilmeisesti ei.
Minulla oli proppuongelma silloin, kun vielä poltin. Nyt kun olen ollut polttamatta puoli vuotta, niin propun proppua ei ole tullut. Eli tupakoiville poroppujenkerääjille tupakoinnin lopetuksesta on varmasti hyötyä ;)
lähinnä sairastelun jälkeen. Inhottavia ovat ja kamala maku tulee tosiaan suuhun.. :(
Mulla tulee heti yökkäämisreaktio jos yritän kurkkua kaivella.
Mulla tulee heti yökkäämisreaktio jos yritän kurkkua kaivella.
Mulla on ollut noita kerran, angiinan jälkeen viikkotolkulla ja kaivoin ne pois pitkillä pinseteillä (ette halua kuulla lisää). Mutta yökkinyt en!
tänne olikin tullut aika paljon kokemuksia lisää, kiitosta vain :)
Ootteko huomannut raskauksien vaikuttavan siihen, että proppuja ois enemmänkin? Mulla ne tuntu oikein villiintyneen...
Tupakoimatta oon ollut kohta viis vuotta joten se lopettaminen ei mua auta...:)
Mä tökin niitä hammasharjan toisella päällä ja joka ikinen kerta on oksu kurkussa..Eli kai sitä vois tohtorilta kysellä tuota nielurisaleikkausta. Nukutuksen kanssa...;)
ap
nenätippoja te ootte käyttäneet ja onko niistä oikeesti apua?
Itseltäni leikattu nielurisat proppujen vuoksi ja olen erittäin tyytyväinen että ne leikattiin.
Terveisin korvaklinikan sh