Millainen on aspergerin oireyhtymä?
Mies pyysi deiteille ja kertoi sairastavansa aspergerin oireyhtymää.Itselläni ei ole mitään kokemusta eikä kovin suurta tietoa koko oireyhtymästä. Liityykö tämä jotenkin kehitysvammaisuuteen? Näkyykö ulospäin?
Kommentit (28)
Oma poikaystäväni on as-henkilö ja ihan normaali mielestäni. Ei kyllä ole kovin sosiaalinen ja aistit ovat yliherkkiä/aliherkkiä, kai sekin siihen liittyy. Mutta on kiva ja älykäs. :)
Meillä muuten olen minä se, joka ottaa toisten sanomiset usein kirjaimellisemmin, ei hän.
se on siis eri juttu kuin joku Rainman- tyyppinen autisti. Itse seurustelin vähän aikaa aspergerin kanssa, ja se näkyi siinä kulmikkaina liikkeinä ja epäsosiaalisuutena. Ei kyennyt töihin joissa vaaditaan sosiaalisuutta.
Eli siis kannattaako tälläisen ihmisen kanssa edes harkita mitään ? Kuulostaa ehkä kylmältä, mutta onko tälläisen ihmisen kanssa parisuhteella tulevaisuutta?
T.ap
Ajattele niin, että se on vain yksi piirre hänessä.
jotkua asiat ymmärtää mistä "johtuu". toisin kuin siskoni mies on niin tuollainen ja oikeasti vielä kamala luonne ilman mitään syytä.. ehkä.
Tuo epäsosiaalisuus ei nyt tarkoita sitä, että olisi jotenkin ilkeä tms. henkilö. Ei vaan ole kiinnostunut muiden ihmisten elämästä, poislukien tietenkin oma perhe ja minä. ja kaverit ovat ennemmin tuttavia, kuin läheisiä ystäviä.
eli jos tyttöystävä/vaimo ja perhe kuuluvat niihin, niin voi olla oikein ihana kumppani kaikkine onituisuuksineenkin
Edellinen kumppanini oli hyvin epäsosiaalinen ja viihtyi oikeastaan vain omassa seurassaan. Hänellä oli useita pakkomielteitä ja mikään ei mennyt niiden ohitse. Ei edes perhe. Mahtoiko hänkin "sairastaa" tätä oireyhtymää:)
sananmukaisesti. Aspergeria on monenasteista. Joillakin on vain lieviä piirteitä. Ja jokainen as on myös ihan omanlaisensa. Aspergerit kyllä pystyvät elämään parisuhteessa ja kasvattamaan lapsia. Usein asperger vanhemmalla on myös as lapsi. Jossain määrin taipumus siis kulkee suvussa.