Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille, ylipainoiset, sanottu ultrissa että on vaikea ultrata mahan läskien vuoksi?

Vierailija
07.05.2010 |

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lääkäri ei saa sanoa totuutta ettei palluralle tule vaan paha mieli.... Te ootte uskomattomia, te jotkut...

Vierailija
22/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mua pyydettiin "oppimateriaaliksi" kätilöiden/terveydenhoitajien koulutustilaisuuteen. Oli kuulemma niin "hyvä näkyvyys".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päinvastoin ekan ultran jälkeen kun olen ollut (siis ekan lapsen) ja olen aina häpeillen jotain kiloistani sanonut, ovat aina todenneet, että eihän sulla tässä paljon mitään ole, hyvin saadaan kyllä näkyviin ja hyvin on näkynytkin...

Eiköhän se näkyvyys suuremalta osin riipu kohdun sijainnista ja kallistuksesta kuin päällä olevista läskeistä

BMI 29-30 luokkaa olen siis

Vierailija
24/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lääkäri ei saa sanoa totuutta ettei palluralle tule vaan paha mieli.... Te ootte uskomattomia, te jotkut...

Moniko pallura tässä nyt sitten valitteli asiaa :D. Eihän siinä mitään, totta kai asiantuntijan pitää potilaalle faktat kertoa, jos sillä on tutkimukselle merkitystä, mutta kyllä sillä vaan on paljon merkitystä, miten asian sanoo, oli kyse sitten mistä tahansa. Tulee siitä vähän outo olo, jos lääkäri puhuu painosta moittien, ja ihan niin kuin odottava äiti ei itse olisi lainkaan ollut tietoinen läskeistään, ottaen vielä huomioon että moni on siinä vaiheessa käynyt läpi raskausajan jatkuvan syynin, jonka aikana painoa on seurattu ja mittoja otettu ehkä enemmän kuin ikinä elämässään. Se tutkiva lääkäri ei tiedä millainen äidin matka siihen painotilanteeseen on ollut, joten minusta ei ole hänen asiansa ottaa siihen kantaa, vaan ainoastaan todeta tilanne lääketieteellisesti mutta hienotunteisesti, ja ainoastaan tosiaan jos sillä on tutkimukselle merkitystä. Lämpimikseen voi puhua vaikka säästä mieluummin.

Olihan tuossa alipainoisenkin äidin kokemus, siitä miten hän pahoitti mielensä lääkärin ihan hyvää tarkoittavasta (joskin täysin väärään tilanteeseen osuneesta) kommentista. Lääkäri ilmeisesti kuvitteli, että äiti on tyytyväinen tilaansa, vaikka asia oli hänelle todella kipeä. Ihan totuuden mukainenhan lääkärin kommentti varmaan oli, että mitäs siitä, niinkö?

Vierailija
25/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoultrassa vähän mainittiin ja totesin vain, että tiedetään. Silti mahan päältä sai kokeiltua, että pa on 3100-3200g- ja paikkansa piti! Kokenut läkäri kyseessä.

ap

Vierailija
26/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteydessä tuli puheeksi, että mitä enemmän ihonalaiskudosta, sitä huonompi on näkyvyys.

Alkuraskauden ultrassa oli puhetta samasta asiasta, tosin mulla saatiin parempi kuva mahan päältä uultratessa kuin alakautta.

Tiesin itsekin asian, eikä keskustelu tuntunut yhtään inhottavalta. Lääkäri ei moittinut elopainoani, totesi vain sen, minkä jo etukäteen tiesinkin.

Vierailija
27/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultran teko ylipainoiselle odottajalle on oikeesti tosi hankalaa, samoin kuin sikiön sydänäänten kuuntelu.

Vierailija
28/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä miksi ei, kun kuitenkin olen tuhti.

Vierailija
29/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultran teko ylipainoiselle odottajalle on oikeesti tosi hankalaa, samoin kuin sikiön sydänäänten kuuntelu.

ei sitten vissiin niin paljon läskiä ollut :D Omasta mielestä on kyllä aika lailla..uskon kyllä, että hoikan ultraaminen on helpompaa.

ap

Vierailija
30/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvin kauniisti eikä noilla sanoilla, eli ei tullut paha mieli ja tosiasiahan oli että vatsanpeitteitä meikälläkin enemmän kuin tarpeeksi. Kaikki kuvat ja äänet saatiin otettua kuitenkin.

Vierailija
31/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa omahyväiseltä, tuli vaan mieleeni ekassa raskaudessa lääkäri totesi että on niin hyvä ultrata, kun on hoikka äiti ja kaikki näkyy niin hyvin.

Vierailija
32/38 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa omahyväiseltä, tuli vaan mieleeni ekassa raskaudessa lääkäri totesi että on niin hyvä ultrata, kun on hoikka äiti ja kaikki näkyy niin hyvin.

ap

Vierailija
33/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että runsas ylipaino hankaloittaa ultran tekoa ja sydänäänten kuuntelua ja tietysti myös synnytyksen hoitoa. -ammattilainen-

Vierailija
34/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa olin neuvolassa ja terkkari ei saanut ääniä kuulumaan, niin totesi vaan että noin paksujen vatsanpeitteiden läpi ei kuulu. Ainut vaan, että silloin en edes ollut mikään hirveän iso, 169cm ja 70 kiloa, BMI 24,5. Itku kurkussa lähdin pois, kun olin vuotanut juuri kaksi viikkoa ja olisi kiva ollut tietää, onko lapse edes hengissä.

Vierailija
35/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kolme lasta ja ensimmäisessä alkupaino oli 70 kg / 160 cm, viimeisessä 80 kg. Ei ollut mitään vaikeuksia. Olisiko vain ollut ammattitaidoton ultran toisessa päässä?

Vierailija
36/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa. Ja ps. ultrat ovat vapaaehtoisia, ei niissä ole edes pakko käydä.

BMI 46 ja 2krt alakautta synnyttänyt eikä viimeisimmässä raskaudessa A.Tekaylla ainakaan ollut mitään ongelmia tarkastella sikiön sydäntä, yms.

Kun on ammattilainen asialla, niin homma hoituu vaikka odottajalla olisikin vähän vararavintoa. Tunarit ja osaamattomat ultraajat kitisevät jos näkyvyys on vähän heikko, koska ovat ammattitaidottomia.

Vierailija
37/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri sanoi, että koska olen niin hoikka, näkyvyys on tosi hyvä. Eli kai se vaikuttaa.

eli mulle myös sanottiin että näkyy hyvin kun olen hoikka, eli näemmä tosiaan vaikuttaa.

Vierailija
38/38 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että runsas ylipaino hankaloittaa ultran tekoa ja sydänäänten kuuntelua ja tietysti myös synnytyksen hoitoa. -ammattilainen-

Kyse ei ole nyt gynen näkökulmasta, vaan radiologin ja ultraäänen. Radiologilla on huomattavasti paremmat valmiudet ultraäänitutkimuksien suorittamiseen koulutuksen takia. Ultraääni tarvitsee edetäkseen väliainetta ja tässä tutkimustavassa rasvakudos on vain hyväksi.

Tottakai kaikki sen tietävät, että runsas ylipaino on riski muutoinkin, kuin raskauden ja synnytyksen kannalta, mutta kyse ketjun alussa oli kai ultraäänestä.