Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko psykologian opettajalla mielestäsi oikeus järjestää koe

Vierailija
07.05.2010 |

jossa testaa luokan oppilaiden psyykeä? Olen selvitellyt dissosiaatiota ja aiheesta tuli mieleen meidän psykologian opettaja, joka ekalla psykologian tunnilla ilmoitti että nyt teen teille tällaisen knock-outin, ja sitten tehtiin pari tehtävää jotka oli oikeasti hämmästyttävän stressaavia. Itse lopulta dissosioin, tunsin että samanaikaisesti sekä istun pulpetissa että leijun sen yläpuolella. Nyt kun mietin asiaa, jotenkin suututtaa. Eikö toi nyt ole vähän vääränlaista vallankäyttöä psykologian opettajalta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tarkkaili oppilaiden reaktioita omaksi huvikseen kai.

Vierailija
2/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

testistä jossa olisi kirjattu paperille mitään tehtäviä joista olisi päätelty jotain. Vaan opettaja järjesti tunnille tilanteen joka oli normaalia huomattavasti stressaavampi ja sitten tarkaili oppilaiden reagointia. Psykologinen koe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

testistä jossa olisi kirjattu paperille mitään tehtäviä joista olisi päätelty jotain. Vaan opettaja järjesti tunnille tilanteen joka oli normaalia huomattavasti stressaavampi ja sitten tarkaili oppilaiden reagointia. Psykologinen koe.

mua alkoi kiinnostaa!

Vierailija
4/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne tehtävät olivat. Pelottavia vai vain vaikeita?

Vierailija
5/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko luokan kuullen eikä koskaan tiennyt joutuiko tekemään tehtävän vai ei. Minä en edes joutunut ja dissosioin silti. Moni lähti luokasta kasvot tulipunaisina, niistäkin jotka eivät joutuneet tekemään tehtävää.

Vierailija
6/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko luokan kuullen eikä koskaan tiennyt joutuiko tekemään tehtävän vai ei. Minä en edes joutunut ja dissosioin silti. Moni lähti luokasta kasvot tulipunaisina, niistäkin jotka eivät joutuneet tekemään tehtävää.

Sori, mutta tuosta ei edelleenkään saa kovin hyvää käsitystä.

Vierailija
7/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis pointti oli se että oli vaikeaa tekstiä, josta piti lukea pätkä ja sitten muotoilla se toisin omin sanoin. Tää ei näin kirjoitettuna kuulosta juuri miltään, mutta opettaja teki ton jutun jotenkin niin että tilanne tuntui erittäin stressaavalta. Eikä sekään tietysti auttanut, että ihan suoraan sanoi että nyt teen teille tällaisen jutskan. ap

Vierailija
8/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis pointti oli se että oli vaikeaa tekstiä, josta piti lukea pätkä ja sitten muotoilla se toisin omin sanoin. Tää ei näin kirjoitettuna kuulosta juuri miltään, mutta opettaja teki ton jutun jotenkin niin että tilanne tuntui erittäin stressaavalta. Eikä sekään tietysti auttanut, että ihan suoraan sanoi että nyt teen teille tällaisen jutskan. ap

siksi, kun ei ole koskaan joutunut tuollaiseen tilanteeseen. (Tai siis tavallaan joo, eräällä vieraan kielen luennolla yksi professori pakotti aina tekemään tosi vaikeita tehtäviä linkalta, vaikka meitä oli monta siinä ryhmässä, joiden puhutun kielen taito ei ollut niin hyvä, mutta ei kukaan silti dissosioinut, joten ehkä se asettelu oli vähän eri?)

Vierailija
9/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tavallaan joo, eräällä vieraan kielen luennolla yksi professori pakotti aina tekemään tosi vaikeita tehtäviä linkalta, vaikka meitä oli monta siinä ryhmässä, joiden puhutun kielen taito ei ollut niin hyvä, mutta ei kukaan silti dissosioinut, joten ehkä se asettelu oli vähän eri?)

ollut vastaavissa tilanteissa paineen alla ja pahemmissakin, enkä ole lähellekään dissosioinut, joten kyllä sillä opella oli selkeästi muutama temppu hihassa. Minusta tuo ei nyt vaan yksinkertaisesti ollut eettistä toimintaa, kun ei sillä ollut mitään merkitystä itse asian kanssa. Tai ei kai ope nyt voi antaa tollasen asian vaikuttaa mihinkään kurssiarvosanaan tms. ap

Vierailija
10/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tavallaan joo, eräällä vieraan kielen luennolla yksi professori pakotti aina tekemään tosi vaikeita tehtäviä linkalta, vaikka meitä oli monta siinä ryhmässä, joiden puhutun kielen taito ei ollut niin hyvä, mutta ei kukaan silti dissosioinut, joten ehkä se asettelu oli vähän eri?)

ollut vastaavissa tilanteissa paineen alla ja pahemmissakin, enkä ole lähellekään dissosioinut, joten kyllä sillä opella oli selkeästi muutama temppu hihassa. Minusta tuo ei nyt vaan yksinkertaisesti ollut eettistä toimintaa, kun ei sillä ollut mitään merkitystä itse asian kanssa. Tai ei kai ope nyt voi antaa tollasen asian vaikuttaa mihinkään kurssiarvosanaan tms. ap

sanoisin.

Vierailija
11/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lukion psykka oli aika epäeettistä.

Meilä opettaja "huijas" meitä siten, että pisti tekemään ryhmätehtäviä, mutta oikeasti tarkkailikin meidän rooleja ryhmätoimintatilanteessa. sen jälkeen kertoi luokan edessä roolimme. Mä sain periaatteessa positiivisen tuloksen: olen johtajatyyppiä.

Se oli musta vaan siinä teini-iän angstissa niin noloa, että aloin vältellä "johtotehtäviä", siis sellasta aktiivista otetta mihinkään. Tein tätä vielä yliopistolla ja työelämäsä, josta tästä yllättäen olisi ollut hyötyä.

En nyt sinänsä ole huolissani mistään arvoisanoista, vaan siitä, että teinejä on aika helppo kiusata tollasella.

Oon ajatellut joskus laittaa vähän palautetta opettajan pedagogisiin tai niiden ammattiliittoon.

Minusta tuo ei nyt vaan yksinkertaisesti ollut eettistä toimintaa, kun ei sillä ollut mitään merkitystä itse asian kanssa. Tai ei kai ope nyt voi antaa tollasen asian vaikuttaa mihinkään kurssiarvosanaan tms. ap

Vierailija
12/12 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain periaatteessa positiivisen tuloksen: olen johtajatyyppiä. Se oli musta vaan siinä teini-iän angstissa niin noloa, että aloin vältellä "johtotehtäviä", siis sellasta aktiivista otetta mihinkään. Tein tätä vielä yliopistolla ja työelämäsä, josta tästä yllättäen olisi ollut hyötyä. En nyt sinänsä ole huolissani mistään arvoisanoista, vaan siitä, että teinejä on aika helppo kiusata tollasella.

Aika uskomatonta kun nyt ajattelen asiaa. Olin aika hyvä koulussa ja kasi oli mulle huono numero. Sain koko kouluaikanani vain kaksi seiskaa, toisen tästä nimenomaisesta psykologian kurssista ja toisen tämän saman opettajan pitämästä toisesta aineesta. Juttu oli sikälikin harmi, että olin oikeasti tosi kiinnostunut psykologiasta kurssin alkaessa mutta ilmeisesti toi kokemus veti jotenkin lukkoon enkä sitten enää edes valinnut psykologiaa toista kertaa. ap