Skitsofrenia yleisin psyyken sairaus, mutta täysin piilossa?
Olen monesta lähteestä lukenut, että skitsofrenia on yleisin psyykkinen sairaus. (Masennusta ei kait lasketa sitten?)
Miten se onnistutaan salaamaan niin täydellisesti? Skitsofreniaa kroonisesti sairastavia täytyy pyöriä aika paljon ympärillä, sen esiintymisluvuista päätellen.
En tiedä tuntevani ketään skitsofreenikkoa. En tunnistaisi henkilöä jolla on skitsofrenia, vaikka asuisin hänen kanssaan. Mistä sen havaitsisin? Ja voiko se olla lievänä? Voiko minulla itselläni olla se, kun olen aina ollut vähän erikoinen?
Kommentit (9)
toinen elää erakoituneena kotiinsa. Perhe hoitaa käytännön asiat. ystäviä ei ole.
mummoni sairasti skitsofreniaa eikä hänestä näkynyt se ulospäin paitsi silloin, kun hän jätti lääkkeet ottamatta (oli kova ottamaan alkoholia, joten aika usein kävi niin).
Silloin mummoni saattoi olla ihan normaali, mutta kun menimme kutsusta syömään, ruokana saattoi olla mitä erikoisimpia sekoituksia, koska kuulemma näin mummoni käskettiin tehdä. En muistaisi kuin yhden kerran, jolloin hän kirjaimellisesti sekosi vierailumme aikana. Äitini jäi häntä rauhoittelemaan tms. ja isäni vei meidät pois (olimme aivan lapsia silloin).
Jokusen kerran mummo joutui myös suljetulle, jossa kävimme häntä katsomassa. Ilmeisesti nämä kerrat olivat sellaisia, jolloin lääkitys yritettiin saada kohdilleen.
Pointtini tässä on se, ettemme silloin lapsina tienneet tästä sairaudesta vaan äitimme avautui aiheesta meidän ollessa jo aikuisia, jolloin pystyimme yhdistelemään asioita ja toki äiti kertoi niistä myös. Periaatteessa olimme aina kuvitelleet mummomme olevan aivan tavallinen mummo (sillä edellytyksellä, että hän joi paljon ja kääri aina sätkiä vierailumme aikana).
Itse sain mielenterveysongelmia myös (masennus) ja kieltämättä monesti päässä käväisi ajatus myös skitsofreniasta, koska se on periönnöllinen sairaus. Mutta onneksi nykylääketiede on tehokas ja pystyy hillitsemään oireita tehokkaasti.
Skitsofreniaa sairastaa n. 50 000 suomalaista ja riski sairastua siihen on n. 1%. Luulenpa kuitenkin, että masennusta sairastetaan huomattavasti enemmän.
Skitsofrenia-diagnoosin saadakseen pitää olla psykoottinen jakso, tavallisesti useampi tai sitten psykologisissa testeissä todetaan ajattelun pidempiaikaista psykotisoitumista. Erikoisuus ei ole psykoottisuutta, todellisuuden tajun menettäminen on.
Esiintyvyys on tosiaan 1-2% luokkaa, eli ei tosiaankaan mikään yleinen sairaus!
aika moni sktsifreenikko on myös päihteidenkäyttäjä. Diagnoosia ei välttämättä tehdä, koska oireet selitetään pähteillä.
todellakaan ole yleisin, mistä tuommoista muka olet lukenut?
kovin moni teistäkään on skitsofreenikon kanssa pyörinyt, kyllä sen huomaa heti, että ihmisessä on jotain erikoista, jos hänellä on skitsofrenia. Vaikka ei näkisi harhoja tai kuulisi ääniä ja juoksentelisi ympyrää sankko päässä. Sen vain näkee, ettei ajatus kulje normaalisti, katse on monesti poissaoleva tai tuijottava jne. Ainakin oman kokemukseni perusteella.
Mun tutulla on skitsofrenia, kaksi pakkohoitojaksoa takana psykoosin takia mut hän käy normaalisti töissä ja on mun mielestä suht normaalin oloinen silloin kun syö lääkkeensä. Ei siitä hyvinä aikoina vähääkään vieraammat huomaisi yhtään mitään vaikka käytös psykoottisen jakson tullessa olikin sellaista että naapuritkin huolestuivat.
jos läheiselläsi olisi sellainen mutta kyllä skitsofreenikko voi olla pitkiä aikoja toimintakykyinen ja melko normaalin oloinen jos lääkitys ja muu hoito on kohdallaan.