Jorvin sairaala / synnytys
Minkälainen paikka Jorvin sairaala on synnyttää?
Olen kuullut Jorvista pääasiassa kauhujuttuja ja nyt ilmoitettiin, että jos omassa sairaalassa on sulku, siirretään Jorviin...
Kommentit (76)
näitä kirjoituksia?! Käyttäkää nyt järkeänne, jos yhdessä sairaalassa olisi noin huonosti asiat, kyllä takuulla kuuluisi julkisuudessa enemmän uutisia. Itselläni kaksi kokemusta Jorvista, alatiesynnytys ja sektio, ei mitään valittamista. Tunnen todella paljon pienten lasten äitejä, useammalla pari lasta, en ole kuullut mitään sellaisia "kauhujuttuja", mitkä ei olisi voineet satttua jossain muussakin sairaalassa.
Höpö,höpö, sä olet kuitenkin joku jorvin kätilö tai lääkäri. Kyllä me teidät tiedetään.
Tiedän jopa yhden jorvin sairaanhoitajan, joka oli hommannut oman aviomiehensä suljetulle osastolle jorviin, ihan vaan kiusatakseen miestään... Että sellasta peliä siellä.
ruokitaan lapset, jos ei tule maitoa tarpeeksi, niin saa ihan korviketta.
Mulla ihan ok synnytyskokemukset jorvista, eiköhän kaikissa sairaaloissa satu ja tapahdu.
ruokitaan lapset, jos ei tule maitoa tarpeeksi, niin saa ihan korviketta. Mulla ihan ok synnytyskokemukset jorvista, eiköhän kaikissa sairaaloissa satu ja tapahdu.
Minulle kerrottiin, että jorvin synnyttäneiden osastoilta on tehty valituksia kun eivät anna vauvoille tarpeeksi lisämaitoa.
Tarkoittaa siis sitä, että äitien pitää ottaa omat korvikkeet mukaan Jorviin...
ja Jorvin kokemus oli paras, miksi sinne siis aion myös uudestaan mennä. Lohjalla tuputettiin hirveästi lisämaitoa tunnintarkalla ohjelmalla (ei siis vauvan pyytämään tahtiin), hirveän tarkka ja jatkuva seuranta, kohtua tarkkailtiin jälkeenpäin tosi usein. Tältä sain muissa sairaaloissa olla rauhassa. Annettiin rintakumi, ei tarkistettu kielijännettä, kun lapselle imeminen hankalaa. Myöhemmin imetys kariutui ja kyllä osasyy oli huono alku, en koskaan pystynyt imettämään ilman kumia ja tiukka kielijänne leikattiin vasta paljon myöhemmin, kun hammashoitaja oli siitä ilmoittanut. Oli siellä hyvääkin. Kättärillä on tosi tyly kätilö vastassa, onneksi vaihtui kun pääsin synnytyssaliin. Inhosin niitä pitkiä käytäviä, joita piti kulkea vaarsinkin siirryttäessä tulo-osastolta synnytyssaliin, yksin odottelua käytävällä.
Jorvissa ei tarvinnut synnytyksen aikana vaihtaa kerrosta, ei ollut pitkiä käytäviä, kun olit päässyt sisälle. Sain yhden tai kahden kerran vauvalle toisen äidin maitoa, yritin imettää itse kovasti, jotta imetys onnistuisi. KUn vauva ei eka päivänä alkanut imemään, osasivat hoitaa eli imeä lapsivettä masusta ja niin alkoi vauva syödä. Sain olla rauhassa. Ei liikaa mitään hössötystä. Kysyivät haluanko, että näytetään, kuinka kestovaippoja käytetään. Siellä on sellaiset käytössä. En saanut epiduraalia, mutta en sitä halunnutkaan. Jos synnytys olisi vielä jatkunut olisin halunnutkin, mutta ekassa se ehkä jopa hankaloitti synnytystä, joten en ole innoissani sitä ottamassa. Mutta ainahan voi olla jotain, miksi menee pieleen missä sairaalassa tahansa.
ruokitaan lapset, jos ei tule maitoa tarpeeksi, niin saa ihan korviketta. Mulla ihan ok synnytyskokemukset jorvista, eiköhän kaikissa sairaaloissa satu ja tapahdu.
Minulle kerrottiin, että jorvin synnyttäneiden osastoilta on tehty valituksia kun eivät anna vauvoille tarpeeksi lisämaitoa.
Tarkoittaa siis sitä, että äitien pitää ottaa omat korvikkeet mukaan Jorviin...
Hyvin harvoin vastasyntynyt tarvitsee lisämaitoa. Maidonnousu kestää hyvinkin muutaman päivän ja ennen sitä vauvalle riittävät ne muutamat ternimaitotipat. Älkää pilatko imetystä heti alkuunsa antamalla vauvalle korviketta! Jos lapsi totutetaan heti pulloon, ei maidoneritys välttämättä koskaan käynnistykään kunnolla sillä rinnat eivät saa tarpeeksi imuärsytystä vauvan "tilatessa" maitoa. Tässähän pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Kun vauvan annetaan olla tarpeeksi ihokontaktissa ja imeä rintaa, hän herättelee maidonnousun ja -erityksen itselleen riittäväksi.
Jos vaua on 4,9kg, niin eipä pärjää muutamalla maitotipalla ei.
Mitäköhän johtuu monien vauvojen keltaisuus, jos kerran muutama ternitippa riittä vauvan hengissäpitämiseksi?
Meillä oli poika 5,3kg syntyessään. 30ml maito rinnasta ei vaan riittänyt tyydyttämään lapsen tarvetta. Joten lisämaitoa oli pakko antaa. Vauva huusi yötä päivää ja ilmeisesti nukahti nälkäänsä. Paino tippu hälyyttävää vauhtia. Pituus oli 56cm, painon ollessa pahimmoillaan 4,5kg neuvolassa. Neuvolla sanoi, että nyt loppu ja vauvalle heti korviketta ettei ihan kuihdu :(
Sen verran tiedän että kannattaa varata mukaan korviketta. Se pitää paikkansa että vauvalle ei ole suostuttu lisämaitoa antamaan, ja verensokerit tippuneet ja vauva osastolla jumissa vain siksi etteivät halua antaa korviketta. En kyllä aio mennä Jorviin, eka syntyi naikkarilla koska oli keskonen ja nyt toisen kanssa otan suunnaksi naikkarin jo alun alkaenkin.
Hyvin harvoin vastasyntynyt tarvitsee lisämaitoa. Maidonnousu kestää hyvinkin muutaman päivän ja ennen sitä vauvalle riittävät ne muutamat ternimaitotipat. Älkää pilatko imetystä heti alkuunsa antamalla vauvalle korviketta! Jos lapsi totutetaan heti pulloon, ei maidoneritys välttämättä koskaan käynnistykään kunnolla sillä rinnat eivät saa tarpeeksi imuärsytystä vauvan "tilatessa" maitoa. Tässähän pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Kun vauvan annetaan olla tarpeeksi ihokontaktissa ja imeä rintaa, hän herättelee maidonnousun ja -erityksen itselleen riittäväksi.
Toinen muksu syntyi kuukausi sitten Jorvissa ja ei saanut rinalta tarpeeksi sitä maitoa. Ekan lapsen kohdalla tosiaan ajattelin, et kyl se siitä alkaa hiljalleen maitoa tulemaan, kunhan vaan yritän. Ja lapsi ei enää viikon kuluttua herännyt edes nälkäänsä, kun olin väsyttänyt sen rinnalle, mistä ei tullut tarpeeksi maitoa.
Nyt sit Jorvissa kaksi päivää hörpytettiin vauvaa, kun ei rinnalta jaksanut vielä imeä ja sen jälkeen aina tunnin-kahden imetyksen jälkeen sai lisämaitoa. Ja siis kahden päivän vanha muksu joi 40ml hujauksessa. Kiitos Jorvin kätilöien jotka yrittivät kaikkensa imetyksen onnistumiseksi tosissaan, mutta tiesivät myös realiteetin et lapsi tarvitsee maitoa, eihän väsyneenä jaksa imeäkään, niin kuin esikoiseni kanssa kävi.
Itselläni on hyvät kokemukset Jorvista jo kahdesti.
Naistenklinikalle ei kyllä noin vaan mennä nyt remontin aikaan.
Mulla on hyvä kokemus Jorvista 3 vkoa sitten. Mahtava vanhempi kätilö , joka tuki, kannusti ja antoi minun synnyttää luonnonmukaisesti. En todella olisi halunnut epiduraalia ilman että minulta edes kysytään , ja jotkut tässä ketjussa pitävät sellaista hyvänä hoitona. Niin me ollaan erilaisia. Minusta oli myös hienoa, että lisämaitoa ei annettu vaan vauva sai harjoitella imemistä halujensa mukaan ja onkin nyt täysimetyksellä. Vauvan paino laski alkuun aika paljon ja jouduimme olemaan yhden ylimääräisen päivän sairaalassa, mutta kätilö tuki imetyksessä ja kaikki meni aivan loistavasti.
Kaksi synnytystä Jorvissa, alatie ja suunniteltu sektio, ei mitään valittamista. Molemmilla kerroilla tunsin olevani osaavissa käsissä, alatiesynnytyksen kätilöt oli todella mukavat, sektiostakaan ei jäänyt mitään ikävää mieleen.
Osastolla oli ihan ok, mitä nyt toiset äidit oli vähän omituisia:D, meitä oli viisi samassa huoneessa kun siellä oli joku remppa menossa.
Kyllä ihan voin suositella Jorvia!
Kaksi kuukautta sitten kävin Jorvissa synnyttämässä. En ole pk-seudulta niin en tiennyt mistään "kauhutarinoista". Sain oikein hyvää palvelua ja koin olevani osaavissa käsissä, varsinkin kun oli pikku mutkia matkassa.
Imetyksen aloittamista tuettiin hienosti. Olin tosi poikki synnytyksen jälkeen pari päivää niin kätilöt auttoivat vauvan hoidossa. Vauvan hoitoa opastettiin pyynnöstäni uudestaan. Kätilöt kävivät aina vuoron vaihtuessa esittäytymässä.
Tämä oli ensimmäinen synnytykseni joten ei ole vertailukohtaa. Tarkoitus oli mennä kättärille mutta siellä oli sulku. Itseasiassa sinne supistusten aikana soitellessa sain sieltä aluksi töykeää palvelua! Ainoa ongelma oli se että meillä ei ole autoa ja julkisilla isän kesti tosi kauan tulla katsomaan.
Ai niin ja painoa, sokereita ja keltaisuutta meillä seurattiin. Vauva sai lisämaitoa. En tosiaan keksi mitään minkä olisin toivonut olevan toisin!
7 kk sitten synnytin Jorvissa ja en voi mitään muuta kuin kehua hoidon laatua ja kätilöitä. Sain epiduraalin heti kun halusin oli 5cm auki ja nopeasti sainkin sen. Anesteesialääkärinä oli ammattitaitoinen mies joka antoi kivuttomasti epiduraalin. Mutta isoin kiitos kuuluu vanhahkolle kätilölle joka oli aivan mahtava ja tuki hienosti minua synnytyksen ajan jolloin ei enää pelottanut synnyttäminen. Vuodeosastolla sain olla rauhassa perhehuoneessa mieheni kanssa eikä turhia käyntejä hoitajat tehneet huoneeseen.
näitä kirjoituksia?!
Käyttäkää nyt järkeänne, jos yhdessä sairaalassa olisi noin huonosti asiat, kyllä takuulla kuuluisi julkisuudessa enemmän uutisia.
Itselläni kaksi kokemusta Jorvista, alatiesynnytys ja sektio, ei mitään valittamista.
Tunnen todella paljon pienten lasten äitejä, useammalla pari lasta, en ole kuullut mitään sellaisia "kauhujuttuja", mitkä ei olisi voineet satttua jossain muussakin sairaalassa.