Jorvin sairaala / synnytys
Minkälainen paikka Jorvin sairaala on synnyttää?
Olen kuullut Jorvista pääasiassa kauhujuttuja ja nyt ilmoitettiin, että jos omassa sairaalassa on sulku, siirretään Jorviin...
Kommentit (76)
Pari korjausta kyseiseen tekstiin:
Alkuraskauden ultrassa jorvin kätilö runnoi alavatsaani ja kohtuani, niin että sain viikon mittaisen verisen vuodon. Tämä siksi, kun vauva oli yhden päivän liian pieni verrattuna hedelmöityshetkeen ei siis vastannut raskausviikkoa, oli "yksi päivä liian pieni"...! Eli kätilön piti oikein runnoa anturilla, jotta sai selville, että mm. lapsen niskapoimu oli 0,3!! Eli ei ollut mitään syytä epäillä mm. downia. Samoin verikokeessa tuli ilmoitus, ettei ole mitään vaaraa kehityshäiriöstä! Siitä huolimatta kätilöt runnoivat kohtuani alku-ultrissa, ja olivat muutenkin todella TÖYKEITÄ! Nyt lapseni on 4kk, jokeltaa, kääntyy ympäri, laittaa ruokalusikkaa suuhunsa syönnin yhteydessä yms. Eli vastaa täysin 4kk vauvaa! Ja jorvin kätilöt yrittivät kaikkensa, että keskenmeno olisi tullut jo alkumetreillä!!! Joten todellakin varokaa sitä paikkaa!! Ja huomioikaa myös se, että jos teillä ei nouse maito rintoihin, ja lapsenne tarvitsee lisä- maitoa. Jorvissa ainakaan os. 7:llä sitä ei annetta tarpeeksi! Siellä pidetään vauvat nälässä! Tästä seuraa vauvojen kunnon huonontuminen, sokeriarvojen lasku, keltaisuus ja sitä kautta vauva joutuu tehohoitoon mahaletkuihin! Olkaa siis TODELLA VAROVAISIA kysyeisen sairaalan kanssa, siellä tehdään terveistä vauvoista SAIRAITA, ja siitä voi tulla lapsellenne elinikäinen pysyvä sairaus!!!
1. Ultralla tai vatsan painelulla ei saada aikaan keskenmenoa.
2. Ultralla tai vatsan painelulla, ei saada aikaan sikiön kehityshäiriöitä.
3. Jos tehdään sisätutkimus, tai harrastat esim seksiä, voi sinulle tulla hieman veristä vuotoa. Se on täysin normaalia, eikä se ole vaarallista. Kuitekaan edellämainitulla toiminnalla ei voida saada aikaan keskenmenoa.
4. Mikäli keskenmeno alkaa ultran, sisätutkimuksen, seksin tai vaikka kuntosalilla käynnin jälkeen, olisi se alkanut muutenkin.
Älkää hyvät kanssasisaret uskoko kaikkea, mitä täällä kerrotaan.
Toki on erittäin ikävää, jos tulee veristä vuotoa raskauden aikana ja siitä huolestuu. Ja vielä ikävämpää on, jos menettää vauvan. Mutta näissä asioissa syy ei ole sairaalassa tai hoitohenkilökunnassa.
Meillä meni ainakin ihan kaikki päin seiniä mikä voi mennä.
1) Kätilöitä oli varmaan 5 eli ne vaihtuivat koko ajan lennossa
2) Happisaturaatiokone oli rikki ja nuori hentoinen lastenlääkäri tyttö meni paniikkiin kun happiarvot olivat ihan liian matalat
3) Täsä johtuen minä ja mieheni mentiin paniikkiin, että nyt tulee vammaa aivoihin
4) Kätilö otti lapsen pois repästen ja vei jonnekkin, meille ei sanottu mitään missään vaiheessa eli jäimme paniikissa odottamaan suu auki
5) Tuotiin 30 minkan päästä nyytissä ja kaikki olikin sitten ok
Toisen lapsemme synnytin Turussa TYKS:ssä, jossa taas kaikki meni niin pirun hyvin, oli leppoisaa, kotoisaa, sairaala tarjosi samppikset seuraavana päivänä ja kakkua. Oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä.
oli Jorvissa hyvä synnytys, mukava kätilö oli synnytysosastolla, pääsin ammeeseen, tilat viihtyisät. Lapsivuodeosastolta jäi mieleen yksi ihana, todella avulias kätilö sekä yksi todella epäystävällinen, epämiellyttävä. Valitettavasti lapsi sai infektion joka oli viedä häneltä hengen ja joutui puolen vuorokauden iässä tehohoitoon. Infektion aiheuttanut bakteeri ei koskaan selvinnyt. Onneksi lapsi selvisi. :) Vähän myöhemmin kaverini lapsi syntyi Jorvissa ja sai myös infektion. Luultavasti sattumaa eikä asialla ole tekemistä sairaalan kanssa, mutta sen verran säikähdimme, että seuraava lapsemme syntyi Kättärillä Haikaranpesässä, jossa synnytyt oli edellistäkin kertaa upeampi, ja muuten mukavaa, mutta lasta, jolta löytyi vastasuntyneenä eräs epämuodostuma, ei tutkittu asianmukaisesti ja muutenkin jäimme lapsen vamman kanssa aika yksin.
mutta olin siellä hiljattain tutustumiskäynnillä ja ihan rauhallisin mielin olen sinne menossa sitten, kun h-hetki on käsillä. Toista lasta odotan. Esikoinen syntyi Helsingissä, Kätilöopistolla.
Missä sairaalassa synnytät - tai siis missä on tarkoitus synnyttää (kysytään näinpäin)?
Alunperin mun oli tarkoitus synnyttää kätilöopistolla ja haikaranpesässä, mutta mulla on masennus ja sinne ei voi mennä jos on lääkitys päällä. Lopetinkin lääkkeet jo mutta olo on huonontunut niin, että aloitan ne uudestaan (vauvalle niistä ei ole haittaa) ja samalla mietin, että voisin vaihtaa koko sairaalan Jorviin, kun se tuossa ihan vieressä on. Loppujen lopuksi noilla sairaaloilla ei taida ihan älyttömiä eroja olla, ja siskoni sanojen mukaan "ei sillä kuule niin hirveesti väliä oo missä sitä sitten ulos punnertaa, kun siinä on muutakin ajateltavaa" :) ja mitä oon lukenut Jorvista niin lähes kaikki on ollut yllättävänkin positiivista! Ilmeisesti jonkun verran pitää itse olla aktiivinen ja pyytää mitä haluaa, mutta kun sen tietää etukäteen niin ei sekään haittaa, tietääpähän valmistautua etukäteen siihen :)
naistenklinikalla 2001 ja täys 10+. Epiduraalin sian ilman pyytämistä. Aivan ihana kätilö joka tuki ja autooi ja teki parhaansa. Kaikki sujui hyvin.
Jorvissa synnytin 2004. Ei ollut tilaa. Ensin pitkä odotus odotustilassa vaikka supistukset olivat jo todella pahoja. Sitten käyrähuoneeseen, jossa en voinut maata sängyllä kun sattui niin paljon. Kun pääsin synnytys saliin toistelin monta kertaa, että haluan epiduraalin. Kätilö vain naureskeli ettei sellaista tarvita, liioittelen kipujani jne.. Koko synnytys oli aivan kamala. Ne kivut olivat jotain aivan hirveitä ja se että kätilö naureskeli ja vähätteli asiaa ei helpottanut yhtään.
Kun kätilö tuli tarpeeksi lähelle, otin rinnuksista kiinni, haukuin kaikilla mahdollisilla sanoilla hänet niin totesi, että hmm.. pitäsköhän sulle sittenkin antaa se epiduraali? KAtsoi alapäätä ja totes että voit ruveta ponnistamaan kaikki on auki. Synnytin täysin ilman kivunlievitystä kätilön mielivaltaisuuden vuoksi. Pyysin kyllä anteeksi synnytyksen jälkeen käytöstäni ja sitä, että menin henkilökohtaisuuksiin. Myös kätilö pyysi anteeksi ja siinä selvisi, että papereissani luki että olen ensisynnyttäjä, jota en todellakaan ollut vaan yksi synnytys takana. Kätilö sanoi luulleen minun olevan ensisynnyttäjä ja ensisynnyttäjäthän aina luulevat tietävänsä mitä kipu on ja näin ollen liioittelevat kipujaan ym.. ja ensisynnyttäjäthän synnyttä AINA sen 12h eli ei ollut mikään kiire epiduraalin kanssa. Siksi vähätteli asiaa. JUST JOO.. Eipä mieltä parantanut yhtään. Tein asiasta valituksen eteenpäin ja niin paska maku jäi, että lähdin synnytys salista parin tunnin jälkeen suoraan kotiin. Ensimmäinen synnytykseni kesti kotona alkavien supistusten alusta aina siihen kuin istukka syntyi 5h 10min. Sairaalassa kerkisin olal 3h. Tämä toka synnytys kesti 4h joista sairaalassa olin vajaa 3h. JA eipä tutuillakaan ole kuin yhdellä kestänyt synnytys 18h ja toisella 14h kaikilla muilla alle 10h ja nopeimmalla vajaa 1h.
En todellakaan edes pieraise jorviin päin. Mielummin olisin synnyttänyt lapsen kotona ja näin teen jatkossa jos sellainen tilanne tulee. Jorviin en mene.
ja kaikki ovat olleet ihania kokemuksia. Joka kerran on sattunut ihanat kätilöt, vaikka vuoronvaihtojakin on ollut synnytyksen aikana. Epiduraalit sun muut avut sain halutessani nopeasti ja tunsin, että mua kuunneltiin. Vauvan ja isän kanssa sai olla snnytyssalissa kaikessa rauhassa, eikä tarvinnut kiireellä siirtyä vuodeosastolle. Kolmannella kerralla pesutkin tehtiin vasta kun olin saanut olla lapsi rinnalla ensimmäisen tunnin ajan.
Jos vielä saisin vauvan, menisin Jorviin, vaikka asunkin nyklyään Lohjan sairaalan alueella.
ja koin että kaikki meni hienosti. Mulla oli ihana kätilö Arja, ja mieletön kätilöopiskelija Mirva.
enkä menis sinne enää. Kivunlievitys surkeaa, anestesialääkäriä sai odottaa kauan, kipujani vähäteltiin. Yhden synnytin Nkl:lla ja siellä oli aivan toista! Epiduraalin sain heti tarvittaessa eikä tarvinnut infernaalisista kivuista kärsiä! Suuri kiitos Viljalle!
ja todella hyvää kohtelua sain. No, yksi hoitsu lapsivuodeosastolla oli hieman kummallinen, mutta mitään muuta huonoa en osaa mainita. Menen ilomielin toistekin synnyttämään Jorviin, jos sellainen tilanne eteen tulee :)
oli minusta hyvä synnyttää, ja ihanat kätilöt. Tosin en voi verrata kun en ole muualla ollutkaan.
Ainut asia mikä jäi harmittamaan, oli että lisämaito annettiin pullosta, eikä kerrottu että höpyyttäminne olis ollut parempi niin vauva ei olis tottunut tuttipulloon.
Jorvissa kätilöt ovat v----maisia kaikille niille äideille, joiden BMI ei ole alle 28, joiden vauva on yli 3,5kg:sia, äidin ikä on yli 35v. äiti on ruma yms. Se mikä on jännää, niin kätilöt ovat niin yksinkertaisia otuksia siellä, etteivät tajua, että se kaltoin kohdeltu äiti saattaa olla koulutukseltaan esim. sairaanhoitaja, lääkäri, kätilö, terveydenhoita, lakimies yms...
Itseäni kohdeltiin ihan muualla huonosti, koska olin huonossa kunnossa vaikean synnytyksen jälkeen enkä jaksanut olla reipas, kun imetys ei onnistunut. Toinen synnytykseni oli Jorvissa. Siellä "tajusin" onnistua synnytyksessä paremmin, joten jaksoin olla reipas ja ansaitsin hyvää kohtelua.
Kaikenlaisia kauhujuttuja kyllä kuulee jokaisesta sairaalasta.
Jokainen synnytys on kuitenkin erilainen ja mitä tahansa voi matkanvarrella tapahtua, eikä kaikki ole lääkärien tai kätilöiden vika.
Itselläni oli ongelmia istukan irtoamisen kanssa ja kaavinnan kautta pääsin osastolle, mutta muuten synnytys oli aika nopea ja suht helppo. Tästäkin asiasta saa toki väännettyä vaikka minkälaisen kauhutarinan jos haluaa, mutta etukäteen olin jostain lukenut, että näinkin voi käydä, joten en koe asiaa kauhutarinan aiheeksi. Eikä istukkaan liittyvä ongelma ollut mitenkään kätilön tai lääkärin vika.
Mennessäni ensimmäiseen ultraan 16.6. selvisi, että sikiö ei hengitä. Ensimmäinen raskaus ja päättyi suruun. Sain mukaani kohduntyhjennyslääkkeet. Laitoin kotona itkunsekaisena, kipua mutta vuotoa sen verran mitä vessassa käydessä pyyhkiessä. Kaksi viikkoa myöhemmin sain toiset lääkkeet -tulos sama. Tein Jorvista saatujen ohjeiden mukaisen raskaustestin kotona, joka näytti positiivista. Taas olin yhteydessä Jorviin ja pyydettiin labraan verikokeesta katsottavaan raskaustestiin. Sekin oli positiivinen. En päässyt, vaikka pyysin, ultraan, koska lääkäri sanoi, että ihan normaalia...
Koko kesän ihmettelin, kun vatsa turvoksissa.
30.8. alkoi vuoto ja saman viikon lopulla alkoi todella runsas vuoto ja sikiö tuli ulos. Soitin Jorviin jolloin vastannut kätilä sanoi, että ei ole mahdollista ja että olen saanut uuden keskenmenon. Mistä -pyhästä hengestä????? Pyysin päästä tutkimukseen, mutta kätilö sanoi, että en pääse, koska ei ole kipua eikä kuumetta.Kaksi päivää sitten vuoto runsaantui ja soitin Jorviin -taas. Kätilö pyysi tulemaan heti aamulla. Kaksi lääkäriä ja kätilö oli tekemässä ultraäänitutkimusta, josta selvisi, että edelleenkään kohtu ei ole kokonaan tyhjentynyt. Lääkärit kysyi, että miksi en ole soittanut aiemmin? Sanoin, että soitin, mutta kätilö ei suostunut. Toinen lääkereistä sanoi, että pääsen jonon sivusta tyhjennykseen, koska venynyt näin kauan.
Tänään illalla soitti päivystävä kätilö -sama joka ei suostunut ottamaan vastaan aiemmin- ja sanoi, että joudun menemään jonnekkin muualle, koska ei noin vain mennä jonon ohi. Ja että ilmoitellaan kun jotain keksitään!Mitä H***********!!!! Ikinä, ikinä, ikinä en mene lähellekkään Jorvia enää! Ja en jätä asiaa tähän.
Meillä on niin suuri suru eikä helpota yhtään se että tähän on kolme kuukautta :'(
Uskomattoman traumaattinen kokemus, olen tosi surullinen puolestanne! Olisikohan Jorvin hoitohenkilökunnalla jotain pahaa skismaa keskenään? Lääkärit vaikuttivat kertomuksessasi asiantuntevilta, mutta tuon kätilön käytös on jotakin aivan uskomattoman puistattavaa. Ehkäpä hän tahtoo toimia jumalasta seuraavana, eivätkä häntä mokomat lääkärit noin vain neuvo siinä, miten hänen työtään pitäisi tehdä. Tee ihmeessä valitus: kerää kaikki mahdolliset tositteet ja todisteet ja nosta vaikka oikeussyyte mokomaa harppua kohtaan. Kertomuksen perusteella sulla olisi todella hyvät saumat voittaa juttu. Tuskimpa olet lisäksi ensimmäinen ko. kätilön uhri!
, kunnon salaliittoteoria! Oi että.
, kunnon salaliittoteoria! Oi että.
OLISIKIN! Jos vauvalle ei anneta maitoa, hän kärsii siis ruuan puutteesta. Sokeriarvot tippuvat, kun vauva ei saa maitoa, vauvasta tulee keltainen.
JA SIINÄPÄ ON KIERRE VALMIS! Sokerit alhaalla ja keltainen, eli tehohoitoon valokaappiin! Ja mahaletkulla nestettä sisään!
Asia onneksi saatiin korjattu antamalla KOTONA lapselle tarvitta määrä maitoa (korviketta) näin sokerit olivat normaalit ja keltaisuus hävisi!
Joten todellakin varokaa Jorvia! Siellä on osastolla todella epäpätevä lastenlääkäri.
ei vain Jorvissa.
Olen kaksi lasta saanut Jorvissa ja ihan hyvin mennyt. Ekalla kerralla kätilö tilasi epidurallin ihan pyytämättä! En kivuiltani edes muistanut koko kivunlievityksen olemassaoloa...