Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, varakkaat perheet!

Vierailija
03.05.2010 |

Joilla ei ole rahahuolia. Tienaatte miehesi/vaimosi kanssa hyvin.

Näkyykö varakkuus ulospäin? Ostatteko mitä haluatte, vai mietittekö tarkkaan hankinnat?

Miten opetatte lapsille rahankäyttöä?

Paljonko tienaatte yhteensä kuukaudessa?

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3400€ brutto, kunnes YT.ssä saneerattiin pihalle. Mies taas tienaa 8500€/kk ja onneksi tienaa! Ja ei mun tietääkseni nämä tulot mitään outoja ole, vaikka tiedän kyllä paljon niitäkin, joilla palkka on 1500€ luokkaa. Itsekin tienasin aikaisemmin 1900€/kk kunnes vaihdoin työpaikkaa, kun kyllästyin tekemään hirveästi hommia ja palkaksi sai lämmintä kättä.

Vierailija
82/152 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täällä pk-seudulla meitä on suhteessa varsin paljon.

täällähän ne kaikki yli kymppitonnin netto tienaavat pyörivät päviäkaudet kehumassa tulojaan (asianajajat, opettajat, lääkärit, konsultit...I just niin varmaan ja lehmät lentää.

Fakta: suomalaisista reilusti alle prosentti tienaa yli 7000 e / BRUTTO.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsille osteta kaikkea mitä huomaavat pyytää vaan aiotte opettaa rahan arvon. Veikkaisin kuitenkin että hyvätuloisissa ja varakkaissa perheissä lapset saavat enemmän kuin meidän lapset (brutto n 4500e kk:ssa). Esim. vaatteet ja harrastusvälineet on todennäköisesti laadukkaampia ja ne voi ostaa tarvittaessa heti, toisin kuin meillä pitää miettiä ja suunnitella etukäteen jotta voi ostaa. Varakkaassa perheessä lapsi kuitenkin ymmärtää rahan arvon eri tavalla kuin pienituloisessa perheessä. Miten opetatte lapselle sen että raha teidän perheessänne on tullut siitä että joku on tehnyt paljon töitä sen eteen (joko te vanhemmat tai teidän vanhemmat)? Jossakin vaiheessa lapsenkin täytyy tehdä paljon töitä tai opiskella, ei voi vain odottaa kieli pitkällä että vanhemmilta perintö tilille tipahtaa...

Vierailija
84/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varakkaasta perheestä, mutta vanhempani olivat (ja ovat edelleet aikas pihejä joissakin asioissa. Paljon nähtiin vaivaa tarjousten perässä juoksemisessa, kirppareilla koluamisessa ja mitään ei saanut, ellei ollut "ansainnut" sitä. Kampaajalla kävin ekan kerran muutettunani omilleni. Eipä siitä traumoja jäänyt, paitsi että teininä sain kuulla koulussa siitä kuinka kuljen muodittomissa kuteissa...

Vierailija
85/152 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällähän ne kaikki yli kymppitonnin netto tienaavat pyörivät päviäkaudet kehumassa tulojaan (asianajajat, opettajat, lääkärit, konsultit...I just niin varmaan ja lehmät lentää. Fakta: suomalaisista reilusti alle prosentti tienaa yli 7000 e / BRUTTO.

opettajan bruttopalkka on 2500. ja asianajajan keskipalkka 4000.

kuka oikeasti tienaa noita 10 000 euroa tai edes 5000 euroa?

Vierailija
86/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsille osteta kaikkea mitä huomaavat pyytää vaan aiotte opettaa rahan arvon. Veikkaisin kuitenkin että hyvätuloisissa ja varakkaissa perheissä lapset saavat enemmän kuin meidän lapset (brutto n 4500e kk:ssa). Esim. vaatteet ja harrastusvälineet on todennäköisesti laadukkaampia ja ne voi ostaa tarvittaessa heti, toisin kuin meillä pitää miettiä ja suunnitella etukäteen jotta voi ostaa. Varakkaassa perheessä lapsi kuitenkin ymmärtää rahan arvon eri tavalla kuin pienituloisessa perheessä. Miten opetatte lapselle sen että raha teidän perheessänne on tullut siitä että joku on tehnyt paljon töitä sen eteen (joko te vanhemmat tai teidän vanhemmat)? Jossakin vaiheessa lapsenkin täytyy tehdä paljon töitä tai opiskella, ei voi vain odottaa kieli pitkällä että vanhemmilta perintö tilille tipahtaa...

vaatteita kierrätetään, vanhin poika on tehnyt siivoushommia jo pari vuotta isänsä työpaikan myymälässä, eli kerran viikossa käy siivoamassa ja on niillä rahoilla sitten saanut ostettua mm. läppärin ja rummut.

Läppäri on nyt käytössä pikkuveljellä ja vanhin poika säästää kevariin. Vaikka rahaa olisi laittaa kevari tuosta vaan, ei todellakaan tehdä niin, vaan lapsia kannustetaan säästämään ja miettimään mikä on järkevä ostos ja mikä ei.

Vierailija
87/152 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuon oikein ymmärsin. Meillä kyllä 3 lasta. Tulot n7te/kk.

Pitää muuten paikkansa tuo lasten varustelu ympäristön mukaan. Asuin lapsuuteni Westendissä ja pukeuduin juuri siihen mikä miellytti. Sai ihan eri huomiota jo silloin,jos sattui ranskasta tuotu pitkä takki päälle kouluun kuin silloin kun veti sen mukavan toppapusakan heikintorilta - käyttöikä 2vuotta ja yli. Ja jo siihen aikaan monet sai lapsilisänsä omaan käyttöön ja runsaat viikko rahat. Itse sain 12 vuotiaana ruinattua viikkorahan isältä, äiti kuuli ja laittoi koko asunnon toisen viikkoimuroinnin tehtäväkseni, siivoja imuroi sen toisen kerran:)

Nyt ei käy siivoojaa, auto ei ole uusi vaan 5 vuotta vanha(merkki sama), ja venettä ei ole. Suvun mökki käytettävissä, ja keskimäärin vietetään matkustellen vuodessa n.3vko (ulkomaan rantakohteet, kaupunkilomat, laskettelulomat, laivamatkat). Ja ihmettelen miten siihen aikaan vanhemmat sai maksettua okt wessussa 6 vuodessa, kun itse teemme 20 vuoden lainasopimukset... Ja kuitenkin elämä sujuu ja on onnellista ja tasapainoista.

mielenkiintoista luettavaa nämä tuloerot. Ja verrattuna siihen kuka jaksaa roikkua täällä av-palstalla...En olisi uskonut että rikkaatkin täällä on.

Vierailija
88/152 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin lapsuuteni ja nuoruuteni huolettomasti, mutta sitten minusta tuli nuori yh-äiti ja olin todella, todella köyhä...onneksi, sillä se opetti minulle rahankäyttöä. Kouluttauduin ja tapasin nykyisen aviomieheni.

Olemme kumpikin aika nuukia, asumme vanhemmassa omakotitalossa lähellä kaupungin keskustaa, meillä on yksi perheauto, minulla ei ole edes korttia, joten käytän aika surutta taksia. Tuo n 5 vuoden mittainen todella rahaton ajanjakso jätti jälkensä, että todellakin vertaan hintoja, olen yrittäjä nykyään, joten sekin varmasti vaikuttaa asiaan.

Eli ei nykytilanne näy muille todellakaan ulospäin, huonekaluja ostamme käytettynä, käyn kosmetologilla kosmetologikoulussa, kampaajalla kampaajakoulussa, poika jakaa mainoksia ja ansaitsee itse taskurahansa, käyn kirppareilla tekemässä löytöjä yms.

Vierailija
89/152 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot noin 30'000 dollaria kuukaudessa, mutta asutaan New Yorkissa. Ei autoa, ei muita kesalomia kuin Suomessa kaynti, ei design-vaatteita, eika kalliita harrastuksia. Manhattanilla asuminen on niin kallista, etta se kaytannossa syo suurimman osan tuloista - vuokra 6 K kuukaudessa, lastenhoitajat 3 K. Valinta toimii meille hyvin; kun asutaan vain muutama kortteli duunipaikoista, niin aika lapsille maksimoituu. Jotkut asuu kaukana ja halvalla, niilla on varaa kayda Havaijilla ja ajella mersuilla. En kaipaa.

Vierailija
90/152 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rikkaat varmaan notkuu vauvan av palstalla ja tuntuu rikkaita olevan tosi monta.

Itse olen onnellinen työläinen. Teen työtä, jossa voin auttaa ihmisiä jotka on avun tarpeessa. Omat tulot työstä on noin 3000€ miinus tietysti verot. Olen itse syntynyt "kultalusikka" suussa. Omaisuutta on kertynyt ja miljoonien perinnöt odottaa joskus kahta jakajaa. Itse vain en suureen mammonaan paljoa perusta. On ihan kiva että selusta on turvattu, mutta raha ei tuo onnea. Raha on rahaa...sitä tulee ja menee. Rahalle ei kannata elämäänsä uhrata!

Vierailija
91/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelkät tulot varakkaaksi aina tee. Joskus on niin isot perinnöt, että ei esim. ole omakotitalolainaa paljoakaan ja on varaa uusiin autoihin ja matkusteluun ja vielä äidin olla kotonakin vuosia.

Meillä tulot n.6000e/kk yhteensä, ja musta hyvät tulot. Tuollaiset 12000e/kk ja kommentit, että ovat muka normaalit tulot?? ovat outoja. Mekin olemme akateemisia, mutta eipä humanistisella alalla mitään jättipalkkoja ole.

Vierailija
92/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 6500 €/kk tienaa vain noin 2% suomalaisista. Yli 3000 €/kk vain noin 15%.

11000 kahdelta ihmiseltä on vain reilu keskitulo akateemisesti koulutetuilta pääkaupunkiseudulla, ei missään tapauksessa varakkaiden ihmisten tulot.

Vierailija
93/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä kateellisten köyhien määrää!

Vierailija
94/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskennallista keskipalkkaa nostavat reilusti tosi hyvätuloiset, kun taas MEDIAANI kertoo summan, jonka alle tienaa 50% ja ylle 50% (eli keskiverron suomalaisen palkan). Mediaanipalkka taitaa olla n. 2600€.

Kyllä 11 000 € kahdelta ihmiseltä on jo suuret tulot Yli 6500 €/kk tienaa vain noin 2% suomalaisista. Yli 3000 €/kk vain noin 15%.

11000 kahdelta ihmiseltä on vain reilu keskitulo akateemisesti koulutetuilta pääkaupunkiseudulla, ei missään tapauksessa varakkaiden ihmisten tulot.

Vierailija
95/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

diplomi-insinöörit, kauppatieteen maisterit, juristit tienaavat yksityisellä puolella hyvin, lääkärit myös julkisella puolella. Tämän ei pitäisi olla mikään yllätys.

Meillä tulot n.6000e/kk yhteensä, ja musta hyvät tulot. Tuollaiset 12000e/kk ja kommentit, että ovat muka normaalit tulot?? ovat outoja. Mekin olemme akateemisia, mutta eipä humanistisella alalla mitään jättipalkkoja ole.

Vierailija
96/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että auto on joku kallis. Samoin jos moottorimerkintä on poistettu niin heti arvaa ettei siellä ainakaan mikään 1,6-moottori ole vaan ehkä 3-litrainen.

Ostetaan sitä mitä huvittaa, matkustellaan paljon ja kalliisti jne. Toisaalta meidän talo ja autot ei ole mitään erityisen näyttäviä, ykkösauto on kallis mutta siitä on poistettu merkit joten sitä ei tiedä kalliiksi muuta kuin paremmin autot tunteva. Tulot on varmaan jotain 6000-7000 e kuussa nyt kun olen kotona lasten kanssa ja tuosta vähän enemmän sitten kun palaan töihin.

Vierailija
97/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puksulla ajeleva,joka haluaa luoda sen vaikutelman, että auto olisi kallis :D

että auto on joku kallis. Samoin jos moottorimerkintä on poistettu niin heti arvaa ettei siellä ainakaan mikään 1,6-moottori ole vaan ehkä 3-litrainen.

Ostetaan sitä mitä huvittaa, matkustellaan paljon ja kalliisti jne. Toisaalta meidän talo ja autot ei ole mitään erityisen näyttäviä, ykkösauto on kallis mutta siitä on poistettu merkit joten sitä ei tiedä kalliiksi muuta kuin paremmin autot tunteva. Tulot on varmaan jotain 6000-7000 e kuussa nyt kun olen kotona lasten kanssa ja tuosta vähän enemmän sitten kun palaan töihin.

Vierailija
98/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti toiset kertovat täällä talojensa bruttoneliöt, johon sisältyvät kaikki varastot, kellarit, autotallit ja -katokset, ja toiset kertovat huoneistoalan, josta yleensä puhutaan kerrostaloasumisessa. Onko näin? Ei kai kukaan luule, että 450-neliöisessä talossa asuttavia neliöitä on se 450. Meidän 350-neliöisessä talossa huoneistoala on noin 240 m2.

Sama asia on tuloissa. Brutto ja netto on varsinkin suurituloisilla todellakin eri summa proggressiivisen verotuksen takia. On eri asia tienata yksinään vaikkapa 8000 € bruttona kuin kaksi esim. 5000 € ja 3000 €.

Keskustelua on ollut hauska seurata. Paljon syntymästään varakkaita tuntevana olen sitä mieltä, että varakkuus ei välttämättä näy paljon ulospäin ja varsinkaan lapsilla. Mutta siinä vaiheessa näkyy, kun lapset muuttavat pois kotoa. Köyhemmät muuttavat opiskelija-asuntoihin vuokralle, käyvät töissä opintojen ohessa ja venyttävät penniä. Varakkaiden lapset muuttavat omiin, perheen tai suvun asuntoihin, saavat vanhemmiltaan rahallista avustusta, matkustelevat ympäri maailmaa ihan eri kohteisiin kuin köyhemmät kaverinsa, ja jos opiskelupaikka kotimaasta ei irtoa, lähdetään ulkomaille opiskelemaan vaikkapa yksityisiin maksullisiin oppilaitoksiin. Ensimmäinen kesätyöpaikka varakkaiden perheiden lapsilla on järkevä, hyödyllinen, uraa edistävä, mieluinen, mielekäs ja kiinnostava työ, jonka saamiseen on tarvittu perheen hyviä suhteita. Hanttihommia ei tarvitse tehdä vain rahan takia.

Vierailija
99/152 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni muutti vanhempien ostamaan asuntoon opiskelemaan, ei tarvinnut maksaa vuokraa ja sai asua leveästi silti. Kesätöitä sai nuorena vanhempien firmasta - meni töihin 18v. kun huvitti saada omaakin rahaa. Sai perintöä, ja osti omakotitalon, josta vain vähän lainaa jäljellä. Matkustelee perheineen kerran, pari vuodessa kaukomailla ja Lapissa.

Meikäläisen tie on ollut todellakin erilainen, 13v alkaen töissä juurikin hanttihommissa, opiskeluaika solussa jne. Vaikka tienaamme tällä hetkellä suurinpiirtein saman verran, emmekä mitenkään älyttömän paljon vaan normipalkan, on elämäntilanteemme edelleen aivan erilainen taustojemme vuoksi.

Vierailija
100/152 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheemme tulot eivät ole päätä huimaavia (tosin olen valmistunut vasta äskettäin KTM:ksi ja vielä äitiyslomalla). Perheen palkkatulot jäävät useimmiten alle 5000 €/kk. Meillä kuitenkin on velaton omakotitalo suuressa kaupungissa hyvällä alueella, velaton uusi auto ja matkustelemme useasti vuodessa koko perhe sekä euroopassa että kauempana. Emme mieti ruokakaupassa mitä mikäkin maksaa, vaan ostamme mitä haluamme.

Sinänsä varakkuus ei näy ulospäin, sillä eihän kukaan tiedä netto-omaisuutemme määrää. Omaisuus sinänsä ei ole vielä hurjan iso, mutta alle 25-vuotiaille ehkä oudon iso.

Tietysti omaisuutemme lähde on vanhemmissa. Näillä vuositulot lähes miljoonan vuodessa ja omaisuutta löytyy useilla miljoonilla. Minusta on vain luonnollista, että haluavat jakaa sitä myös jälkeläisille. Joskushan ne rahat kuitenkin meille tulevat, eivätkä he itse saisi niitä millään tuhlattua. En pode huonoa omaatuntoa sen takia, vaikka jonkun mielestä rahojen vastaanottaminen varmasti onkin moraalitonta.