Hormonikierukan vaikutus libidoon
Tiedustelisin muiden naisten kokemuksia hormonikierukan vaikutuksista libidoon - onko vaikuttanut negatiivisesti? Itselläni kierukka on ollut reilun vuoden ja täytyy sanoa, että libido kadonnut täysin. Oikein säikähdin itsekin, kun tänään tajusin etten olen ajatellutkaan seksiä yli kuukauteen. Nyt, kun seksin vähyys alkaa vähän jo kiristää parisuhdetta ajattelin, voisiko syynä olla tuo kierukka ja voisiko ongelma sillä ratketa.
Olen oikeasti kiitollinen asiallisista vastauksista!
Kommentit (41)
Miehelle tehty sterilisaatio on vaivaton operaatio eikä naisen tarvitse pullistua muodottomaksi pillerien takia. Miehen seksuaalisuuteen tuo ei ainakaan haittaavasti vaikuta.
Pillereitä kokeilin eri merkkisinä ja kaikki tappoivat libidon. Pillerit siis kuolettivat ainakin minulla seksuaaliset ajatukset ja tuntemukset. Tuplavarma ehkäisy siis; halut poissa.
on vaimolla mennyt halut aina pillereiden ja hormonikierukan myötä... ja kun ei ole käytetty niin 9 kk päästä on joustu synnyttämään.
ja nyt minä joudun lääkäriin vakavan jännetuppitulehduksen ja kaden känsien takia. Lisäksi mummon peloittelu näön heikkenemisestäkin on käynty toteen.
T
oikea silmä liki sokea ja oikea käsi kipeä
hormonikierukka ja todella onnellinen olen että vihdoin tajusin käydä sen poistattamassa! Minulle ei löydy sopivaa hormoniehkäisyä, kondomi on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Hormonikierukan sivuvaikutukset minulla jotka hävisivät 2 kuukauden sisällä poisottamisesta: masentunut ja toivoton olo, haluttomuus, hiustenlähtö, alavatsatuntemukset, raskaustuntemukset. En ymmärrä mikseivät lääkärit usko ihmisten kokemuksia vaan sanovat ettei voi johtua kierukasta? Miksi oireet siis poistuvat melkein heti kun ehkäisy on lopetettu? Onneksi voin ajatella itse ja tehdä omat ratkaisuni. Hormonikierukka todella oli varma ehkäisy koska ikinä ei tehnyt mieli :/
Se ei kuitenkaan ole mikään haluttomuusautomaatti. Meillä se ei vaikuta vaimon haluihin mitenkään toisinkuin pillerit. Bonuksena kuukautiset käytännössä hävisivät kokonaan ja kuukautiskivut. Ei siis veristä sotkuseksiä ja muita ongelmia. Kannattaa sitä hormonikierukkaa siis vähintäänkin kokeilla sopiiko se.
hormonaalinen ehkäisy on mulle tosi varma. Vie kyllä halut totaalisesti.
Pillereistä kokemus. Sitten kokeilin nuvaring -ehkäisyrengasta. Tässä piti olla niin pieni hormonipitoisuus ettei vaikuta haluihin. No vuoden päästä sitten heräsi taas todellisuuteen. Halut olivat jossain välissä kaikonneet ja oli paisunut kuin pullataikina.
Nyt mennään kumilla ja halut palanneet. Tosin aika säheltämistä on ja kuparikierukka on nyt vakavasti harkinnassa.
lääkäreitten taholta. Itse sain pillereistä kaikenlaista vuotohäiriötä ja väsymystä, joten kierukkaa en edes harkinnut, vaikka niin sitä suositeltiin.
Muutamien tuttujen kokemuksia hormonikierukasta:
-elämän ensimmäinen akneiho
-lihomista 10kg
-haluttomuutta
-kuukautiset jäivät pois (luonnoton tila tuokin)
-alakuloa ja väsymystä
Mies voi käydä steriloitavana, ellei kumin käyttö kiinnosta.
Minulle ei e-pillerit sopineet lainkaan. Vitutus ja kiristys oli armoton, seksihalut meni jne.
Otin hormonikierukan n.vuosi sitten. Halut EIVÄT kadonneet, pikemminkin lisääntyivät, tai ainakin kostun todella helposti. Painonnousua ollut n.1-2kg, johtunee makeanhimosta.. Mistä se sitten johtuu, sitä en tiedä.
Tiputtelua kesti alussa kauan. Mutta nyt siis olen todella onnellinen kyseisestä kapistuksesta! Helppo ja suht varma! :)
Suosittelen!
Gynekologi tosin väittää ettei kierukka voi olla tähän syynä, sillä se luovuttaa hormonia paikallisesti. Mutta näin kuitenkin kävi. Valitettavasti, sillä muutoin tämä on toimiva ja halpa ehkäisymuoto.
Eikä näillä haluilla ehkä haluakaan, sillä edellinen pitää toimivaa seksielämää yhtenä parisuhteen kulmakivistä.
Toisaalta edellisen miehelle riittää vaan se yks kerta kuukaudessa, joten siinä mielessä kierukka on tasapainoittanut suhdetta.
Ja hei, miettikääpä nyt hetki ennenkuin uskotte lääkärien juttuihin "paikallisesta vaikutuksesta." Miten luulette ehkäisy- tai nikotiililaastareiden toimivan? Niinhän se on, että kaikki mitä iholle laittaa, imeytyy verenkiertoon.
haluan seksiä monesti päivässä ja mikä ihmeellisintä, olen saanut ejakulaatioita toisinaan..uhhh.
Ihan vaan parisuhteen kannalta kierrukka pois. Meidän suhteessa loppui seksi kuin seinään, hormonikierrukan jälkeen tai joitakin viikkoja sen jälkeen. En miehenä voi suositella, koska se vaikuttaa liiaksi myös mielialoihin ja fyysisiin ominaisuuksiin eli halut loppuu täysin. Toki ihmisissä on eroja ja joillekkin se sopii, mutta keskustelkaa miehenne kanssa asioista jo etukäteen, ettei sitten tule yllätyksenä seksitön suhde.
Mulla oli oireita hormonikierukasta noin kolmisen kuukautta ja sitten en huomannut enää mitään haittoja lukuun ottamatta, että joskus harvoin alkoi alavatsaa juilia, mikäli harrastin rankasti liikuntaa, jossa pitää ponnistaa. Jos ap ei ole vielä kauaa ehtinyt pitää kierukkaa, kannattaa malttaa tunnustella tuntemuksia vielä hetki. Itselleni hormonikierukka on ollut niiden alkuoireiden tasaannuttua paras ehkäisymuoto. Oli kiva, kun kuukautiset oli niin niukat ja kivuttomat (itsellä koko käytön ajan kuitenkin säännölliset). Yhdistelmäpillereitä en voi käyttää aurallisen migreenin takia ja minipillereistä lihoin ja puhkesi akne. Olin synnyttämätön, kun kierukka laitettiin. Pidin sitä 3,5 v., kunnes päätettiin hankkia lapsi.
Mutta eiköhän jokainen tunne oman kroppansa parhaiten. Käsittääkseni hormonikierukalla voi joillekin tulla samat haittavaikutukset kuin progesteroniehkäisyvalmisteilla yleensä, joten eiköhän se kierukka voi aiheuttaa haluttomuutta ihan samallalailla kuin minipillerit. Paras luottaa omiin tuntemuksiin kuin kuunnella orjallisesti lääkäreitä. Mullekin alettiin tuputtamaan kaikenmaailman finnitököttejä, kun koitin alkuun käydä lääkärissä puhumassa, etten kestä minipillereiden sivuvaikutuksia. Käytin niitä kuitenkin vuoden eikä oireet helpottaneet. Kun luovutin ja lopetin omatoimisesti pillerit, niin kropan ja ihon kesti palautua pillereistä lähes vuoden päivät. Samoja ongelmia ei esiintynyt kierukan kanssa ja ne oireet mitä oli, tuli tosi lievänä ja hävisi tosiaan tuon alun jälkeen.
Ai joo, olitkin ap laittanut, että vuoden ollut jo tuo kierukka. Siinä ajassa oireiden olisi varmasti pitänyt jo helpottaa. Paras luottaa tosiaan omiin tuntemuksiin. T. Edellinen kommentoija
Minulle laitettiin mirena hormonikierukka muutama viikko sitten. Olin 16 vuotta edellisessä parisuhteessa joka oli seksielämältään erittäin niukka. Minå en halunnut. Nyt 4 vuotta erosta olen nauttinut. Halut heräsivät ja uudessa, vuoden kestäneessä suhteessa olen nauttinut juuri siitä kuinka nautin seksistä ja haluan sitä... Mutta nyt. Ei vaan taas haluta. Nautin kyllä siitä mutta en lähellekään kuin aiemmin. Ja arvatkaapa harmittaako!! En halua enää sitä samaa mitä olen aiemmin elänyt. Mikään muu ei ole muuttunut kuin että laitatutin tuon kierukan. Tasaantuuko haittavaikutus vai onko tämä nyt pysyvä olotila. Huomaan myös pinnan olevan lyhyempi kuin ennen.
Minulla kerkesi olla hormonikierukka pari vuotta. Pillerit aikoinaan johtivat päänsärkyyn ja haluttomuuteen joten ne jouduin lopettamaan muutaman vuoden käytön jälkeen. Mielestäni kierukka vähensi halujani mutta viimeinen niitti oli kun alkoi tuntua että vaivun masennukseen ja aloin saada paniikkikohtauksia. Se oli järkyttävää. Googletin ja havaitsin että oli muitakin joille kierukka oli aiheuttanut samoja oireita. Päädyin poistattamaan kierukan. Meni kaksi kuukautta ja 'aurinko alkoi jälleen paistamaan'. Ei koskaan enää mitään hormoneita! Mielestäni niitä sivuvaikutuksia ei ole tarpeeksi tutkittu. Ja halut on nyt kohillaan!
Minulle Mirena aiheutti kauhean turpoamisen ja seksi on nyt aivan vieras alue elämässäni. Masennuin enkä jaksa edes katsoa vierasta omaa kroppaani. Mielenikin on muuttunut...
Miksi tällainen vehje on olemassa kun on ennekin pärjätty vaikka kondomilla. Voihan rakastella käsiä ja suuta käyttäen? Hellyys kai se tärkeintä on, Synteettinen hormoni kierukassa vie sen luonnollisen elämän eliksiirin! Se vie ulkonäön, elinvoiman ja kyvyn rakastaa, tilalle se tuo ylipainon, ahdistukset, PMD-oireet ja haluttomuuden ja ainakin minulta se vei elämäntarkoituksen tunteen.
Moni nainen on Mirenan haitat todistanut. Mirena lienee kauppamiesten bisnes-unelma!
Minulla pilerit veivät mennessään kaikki seksihalut. En edes aluksi huomannut asiaa, koska halut vähenivät pikku hiljaa tasaiseen tahtiin. Syytin väsymystä, kyllästymistä suhteeseen, vaikka mitä.
Kun lopetin pillerit, whoosh, halut tulvahtivat takaisin ja huomasin, miten valtava vaikutus niillä oli ollut seksielämääni. En enää koskaan suostu hormonaaliseen ehkäisyyn. Muut varmat konstit on löydyttävä, ja toistaiseksi tilanne onkin pysynyt hallinnassa.
Jos miehille kävisi ehkäisyn kanssa vastaavasti, asiaan ilmaantuisi välittömästi muutos: kukaan mies ei kuuna kullan valkeana suostuisi oman libidonsa vähenemiseen. Naisille hormonaalista ehkäisyä suositellaan automaattisesti ensimmäisenä vaihtoehtona, vaikka niin monella libido siitä kärsiikin.
Väärin mikä väärin!