Käykää katsomassa kuvia "epäsiististä" Ulvilan talosta
Sotku ei kyllä ollut niin paha kuin olin odottanut. Ainakin siskoni ja erään hyvän ystäväni luona tuollainen "sotku" on lähempänä siisteyttä kuin pahinta mahdollista sotkua. Tosin eihän noissa kuvissa varmaan kaikki sotkut näy. Kiva varmaan, kun kuvat on kaiken kansan pällisteltävänä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010042811548787_uu.shtml
Kommentit (84)
Mutta en nyt sanoisi, etteikö tuollaisia kasoja voisi välillä olla vähän yhdellä sun toisella ystävälläni. Kuten myös meillä - joskus vaan on niin monta rautaa tulessa (kuten taimikasvatus, työkiireet, pari harrastusta levittäytyy pöytäpinnoilla jne), että tavaroita alkaa kasautua. Siitä ne sitten taas siivoutuu projektin päättyessä pois ja koti on tiptop.
Meillä tosin on sisutukseen uhrattu aika tavalla aikaa ja koti on viihtyisä ja esteettinen peruslähtökohdiltaan.
onko talossa suttuista. Paljon sielä on kasoja, lattioista ei voi sanoa kuvien perusteella yhtään mitään.
Minä ainakin kuvittelin että talossa olisi ollut paljon sekaisempaa, lattiat ovat vapaina pääosin, tasoilla on kasoja, joista osa on jopa ihan järjestyksessä.
Minä tunnen monta ihmistä jolla on tuollaisia kasoja nurkissa ainakin niissä tiloissa joihin ei vieraita päästetä normaalisti, paras kai olla tappamatta ukkoa ettei poliisisedät jotka ei kai koskaan ole siivonneet 4 lapsen sotkuja tule antamaan asiantuntevaa siivoustulkintaa.
Tunnen naisen jolla mielenterveysongelmia, sillä on kans tuollaisia vaate- ja lehtikasoja joka puolella.
- minulla taas tuppaa kerääntymään vaatekasoja siitä syystä että en pidä niin tärkeänä järjestellä vaatteita, jotka ovat tulossa/menossa pesukoneeseen. Huono tapa, myönnän.
Lehtikasoja kertyy siksi, että en raaski heittää semmoisia aikakauslehtiä pois joissa on jotain hyödyllistä tai kiinnostavaa. Kirjahyllyt tms säilytystilat ei riitä, joten mm lehtikorin viereen lattialle alkaa muodostua kasaa :). (Jossain vaiheessa sitten käyn kasoja läpi + heitän tarpeettomaksi osoittautuneita (=en olekaan kokeillut ruokaohjetta, asia ei ole enää ajankohtainen tms) roskiin).
Järjestys vaan ei ole minulle niin tärkeää - myönnän kyllä auliisti, että tämä on huono tapa + olisi toki helpompaa esim löytää tavaroita, jos kaikki olisi järjestyksessä. Minulla ei vaan ole intoa alkaa järjestelemään :).
Olen myös vähän huono heittämään tavaraa roskiin. Ajattelen että tuollekin vanhalle esim vaatteelle voi olla vielä jotain käyttöä (tämä hamstraaminen lienee peruja ajoilta, jolloin olin opiskelija + rahaa vähän, tuntui että mitään ei kannata heittää pois, jos siitä on maksanut, kun sitä voi ehkä vielä johonkin käyttää. Vähän sama tilanne nyt kotihoidontuella :). Niinpä säilytystilasta on alituiseen pulaa ja siksi tavarat eivät tahdo mahtua mihinkään.
Ehkä tosiaan kirjahyllyssä tai kaapissa, mutta jos sellaista ei ole? Monet lehdet ovat sellaisia, että niitä kannattaa säilyttää, esim. harrastelehdet.
Mitähän poliisisedät tuumisivat meidän kodista: senkin päällä on lehtikasojen lisäksi kasoissa kirjaston lainakirjoja ja levyjä, työpöytä ääriään myöten "puolilukuista" kirjallista materiaalia, niin lehdistä revittyjä artikkeleita kuin A4:s saastetta... puhumattakaan harrastehuoneen materiaalikasoista...
Joissain kodeissa luetaan paljon, ja se myös näkyy.
Epäviihtyisää tosin, aivan kuin muutto käynnissä suuntaan tai toiseen.
Ja todellakin, masentuneen ihmisen koti, ei vain saa aikaiseksi käydä tavarakasoja läpi. Ymmärrän hyvin, kun itse olen ollut samassa jamassa.
kukahan meillä on masentunut sitten, jos se on tavarapinoista ja kämpän siisteydestä pääteltävissä...
Meillä räjähtää kämppä helposti yhdessä päivässä ja täällä on vaan 2 (pientä) lasta.
Eilenkin olen imuroinut ja pessyt lattiat. Ette varmaan uskoisi, jos näkisitte. Maissinaksuja ja ruokaa siellä täällä, kun pikkuiset niitä kuljettaa ja mutustaa.
Helposti tuollaisia kasoja syntyy, jos on esim. viemässä tavaraa kirpparille, niin saattaahan ne siinä odottaa säkeissä ainakin mulla pari kuukautta, jotta saa kaikki tarvittavat kaapit katottua läpi.
Ja tuolla on tosiaan nosteltu tavarat lattioilta tasoille, mun mielestä vähän niin kuin imurointitarkoituksessa. Ja jos hiiriä talossa juoksee, niin kai sitä hiirenpaskaakin sitten voi olla. Analysoikohan ne ikäloput "siisteys"poliisit, että oliko se hiirenkakka muumioitunutta??? Voi viddu mitä tutkintaa.
että ihmisellä on muitakin kiinnostuksen kohteita elämässään kuin kodinhoito. Hyvinkin aktiivisilla ja täyspäisillä ihmisillä saattaa koti olla vähän "vaiheessa". Joitakin kiinnostaa sisustaminen ja siivous, toisia ei. Eikä ihmisellä silti ole mielenterveysongelma!
ei todellakaan ole mitään erityisen kaaosmaista. Jos vaan katsotte, mistä nuo tavarakasat koostuu. Esim. kuntopyörän päällä näyttäisi olevan 3-4 pyyhettä. Ehkä ovat käyneet illalla lasten kanssa saunassa ja ne on siinä kuivumassa?
Paperia on tosiaan paljon, mutta osa niistäkin siisteissä pinoissa. Laiskuus aiheuttaa omakotiasujalle helposti isoja pinoja, koska lehdet pitää roudata johonkin kaupan pihaan.
Muut epämääräiset pinot voivat hyvinkin helposti kertyä esim. siitä, että perheen äiti kerää tavarat ja vaatteet lasten huoneiden lattialta yöpuulle menon aikaan kasalle, josta ne voi myöhemmin selvitellä eteenpäin. Mun mielestä tuolla todellakin näyttää siltä, että siellä on järjesteltykin, mutta kyllä neljän lapsen äidillä on hommaa, jos kukaan muu ei ole innostunut järjestyksen pitämisestä.
terv. edellinen
En ymmärrä teidän logiikkaa nyt ollenkaan.
Meillä ainakin on kaikki puutarha-, ruoka-,sisustus- yms. lehdet säilytetty usean vuosikerran ajalta. En näe yhtään järkevää syytä heittää näitä hyödyllisiä lehtiä mäkeen. Ja kyllä, kun lehtiä on useita, niistä muodostuu kasoja ja pinoja.
En ymmärrä teidän logiikkaa nyt ollenkaan.
Meillä ainakin on kaikki puutarha-, ruoka-,sisustus- yms. lehdet säilytetty usean vuosikerran ajalta. En näe yhtään järkevää syytä heittää näitä hyödyllisiä lehtiä mäkeen. Ja kyllä, kun lehtiä on useita, niistä muodostuu kasoja ja pinoja.
Mullakin on lehtiä muutama pino, mutta ne on siististi kaapissa.
Mun miehellä on myös työpaperit ja alansa lehdet isoissa pinoissa (onneksi vain yläkerrassa, vaikka sekin ärsyttää)
Tuossa Ulvilan kuvassa kuntopyörä oli peitetty peitoin, näyttää epämääräiseltä sotkukasalta, mutta ehkä joku tarkoitus? suojattu lapsilta tai käytetty pyykkitelineenä?
kerrostalossa. Mutta nyt omakotitalossa asuessa lähimpään keräyspisteeseen on 4 km.
Paperipinoja kertyy kyllä ja niiden läpikäyminenkin vie aina vaan enemmän aikaa, joten kierre on valmis.
On meilläkin välillä vaatekasoja siellä täällä kun en saa kaikkea mahtumaan pyykkikaappiin ja odotan, että pesukoneeseen saa pyörimään.
Vaatteita on tuoleilla jatkuvasyi kun siinä on puolipitoisia ja lasten huoneissa saattaa pyöriä sukkia sängyn alla useitakin ja pölyä ja leivänmuruja läytyy myös lattioilta.
Enkä ole mt-potilas enkä murhaaja.
On meilläkin pinoja, välillä, vaitelevilla paikoilla!
Mutta ei missään nimessä JOKA pinta ole koottu pinoja täyteen.
Hyvin monessa kuvassa noi pinot on useampaa lajia, ei siis ole laitettu nojatuolille vaatepinoa, niitä on joka paikassa!! Ja niitä vaatepinoja on laitettu muitten tavarapinojen päälle.
Jos meille NYT poliisit tulis -tai kuka vaan- niin olis vähän sekasta. Ei kuitenkaan joka paikka pinoja täynnä.
Ei meillä ole KAIKKI paikat pinoissa.
Varastosta saattaa löytää säkkejä joissa pölyä päällä, mutta en käsitä miten niin voi olla jonkun SUIHKUHUONEESSA.
Lattiat noissa kuvissa oli häiritsevän siistit.
Ei missään loju leluja tai muuta, kiiltääkin ihan parketti.
Meilläkin kerätään askarteluun vessarullia ja muuta tilpehööriä. Mitä 15.stä hiussuihkepullosta tekee? Miten kauan menee että saa niin monta pulloa kerättyä? Vaikka suihkisi päivittäin hiuksiin ja lapsien hiuksiin niin ei niitä hetkessä saa.
Minusta on normaalia että kotona on pinoja, mutta ei ne kyllä tollasia pinoja joka paikassa ole. Ei tuolla ole missään laskutilaa -paitti lattialla!
helvetin karmea sekasorto. Miten noi tavarat edes pysyy tossa pulpetin tai lipaston päällä?
"saunan pukuhuoneessa oli kymmeniä muovikasseja, jotka sisälsivät poisheitettävää tavaraa ja jätettä. Muovipussien välissä oli hiiren tai rotan ulosteita. Muovikasseja oli noin metrin korkeuteen lattiasta, ja niitä liikuteltaessa nousi pölyä ilmaan, yksi tutkijoista kertoi."
Ei ne kotiäipät kaikki tiskaa ja siivoo koko ajan (ei edes nää supeäipät) vaan kotiäitiys on myös tällaista välillä. Ohjelman kun saa päättää itse.
Kun edes roskia ei viedä ulos, niin onhan toi pakko olla normaalin ihmisen mielestä epätavallista. Minullakin on usein sekaista mutta ei mulla sentään hiiren jätöksiä ja jätteitä nurkissa ole.
Ja tässä ympäristössä pitäis kasvattaa 4 lasta.
ja täytyy sanoa, että lapsista huolehtiminenkin on paljon helpompaa kun kodissa on järjestys. Meillä pestään pyykit joka päivä, vaikka voisin pestä vaikka jokatoinen päivä, sillä kone on suuri (9kg) mutta näin ei sitä pyykkiä sitten nurkkiin kerry. Tiskikone pyörii neljä kertaa päivässä. Ja imuorin kahdesti päivässä ja siihen vielä muut kotityöt...JOs sattuisin ukkoni puukottamaan,niin eipä tarvitse pelätä sotkuisia kuvia lehten palstoilla:))
On meilläkin pinoja, välillä, vaitelevilla paikoilla!
Mutta ei missään nimessä JOKA pinta ole koottu pinoja täyteen.
Hyvin monessa kuvassa noi pinot on useampaa lajia, ei siis ole laitettu nojatuolille vaatepinoa, niitä on joka paikassa!! Ja niitä vaatepinoja on laitettu muitten tavarapinojen päälle.Jos meille NYT poliisit tulis -tai kuka vaan- niin olis vähän sekasta. Ei kuitenkaan joka paikka pinoja täynnä.
Ei meillä ole KAIKKI paikat pinoissa.
Varastosta saattaa löytää säkkejä joissa pölyä päällä, mutta en käsitä miten niin voi olla jonkun SUIHKUHUONEESSA.Lattiat noissa kuvissa oli häiritsevän siistit.
Ei missään loju leluja tai muuta, kiiltääkin ihan parketti.
Meilläkin kerätään askarteluun vessarullia ja muuta tilpehööriä. Mitä 15.stä hiussuihkepullosta tekee? Miten kauan menee että saa niin monta pulloa kerättyä? Vaikka suihkisi päivittäin hiuksiin ja lapsien hiuksiin niin ei niitä hetkessä saa.Minusta on normaalia että kotona on pinoja, mutta ei ne kyllä tollasia pinoja joka paikassa ole. Ei tuolla ole missään laskutilaa -paitti lattialla!
Tuosta asunnosta ei kyllä saa liian epäsiistiä millään, sori nyt vaan. Se mimmi voi olla murhaaja tai olla olematta mutta koti ei noiden kuvien perusteella ole liian epäsiisti. Ja mä sentään olen nähnyt työn puolesta kaikenlaisia koteja.
karmeampia eikä niissä ole tiettävästi tapettu ketään.
Rumaa tuolla kyllä on siitä ei pääse mihinkään. Kohtuuttoman paljon tasoilla tavaraa.
Jos meille tultaisiin nyt ihmeteltäisiin miksi sauna on täynnä tavaraa. Meillä ei saunota kuin kolme neljä kertaa vuodessa ja siksi saunatila on varastona muulloin. Siellä on laatikoita ja mustia säkkejä joissa vaatteita. Säilytystilaa on liian vähän.
Meilläkin kasaantuu tasoille tavaraa, säilytän tiettyjä lehtiä joita uskon tarvitsevani myöhemmin, ehkä jonkin ruokaohjeen vuoksi.
Vaatekasoja on myös, nytkin olohuoneessa kiikussa kasa puhtaita vaatteita ja kuivaustelineessä lisää. Olohuoneen pöydällä kasa puhtaita mustia sukkia.
Jos kotimme joutuisi nyt lehtikuviin ei olisi kaunista katseltavaa. Koti on asumista ja elämistä varten ei mikään näyttelytila. Edustuskodit ovat erikseen.
Olen ollut pari päivää vatsataudissa ja voipunut. Tänään tunnen itseni terveeksi ja pystyn järjestelemään kodin kuntoon.
Aloitan tiskikoneen tyhjennyksestä ja täytän sen sillä keittiössäkin on kaaos.
Sitten pyykit ja lopuksi imuroin.
Parin tunnin kuluttua kotimme on perussiisti, ei edelleenkään näyttelykoti.
ja pidin silloin meidän kotia sotkuisena, mutta kyllä meillä sentään oli silloin siistiä...