Olen nyt ollut 2 viikkoa 2lk opettajan sijainen ja en ymmärrä miksi opettajat
valittavat , minusta palkkaus on kohdallaan ja opettettavat asiat ihan ok.
Työaikani on erittäin mukava 9-13 tai 9-14, sekä 8-12. Todella mukavat työajat, jää aikaa perheelle. En koe suunnittelua ja tehtävien muokkaamista yhdelle erityislapselle kovinkaan työllistäväksi työssäni. Muut opettajat miksi valitatte?
Itse olen koulutukseltani sosionomi, ja sain sijaisuuden 5kk ajalle.
Kommentit (49)
Minä ainakin laittaisin oppilaiden mukaan tiedotteen lukuvuoden eka päivänä, että tavoittaa voit tästä nro:sta klo 8-16.
voi myös tehdä kotona, tai kuten minä itse, hyppytuntien aikana keskellä päivää! Oma työviikkoni on hyppytunteineen 38tuntia (sis. 20 hyppäriä, opetustunteja 28), lisäksi joka toinen viikko kokous, johon menee kepoisesti 3-4tuntia. Itse korjaan kokeen, myös sairaslomilla. Ja mitä taas luokanvalvojana toimimiseen, silloin olen ollut vanhempien käytettävissä myös iltaisin.
Lyhytaikainen sijainen, kuten ap:kin on, ei todellakaan voi tietää koko totuutta opettajan työstä. Kuten ei myöskään siivooja...
Vuosien varrella olen oppinut sen, ettei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta soittaa kesken työväipän "virka-aikana", joten näitä vanhempia varten haluan olla joustava.
Kyse on ammatinvalinnasta, ja siitä, kuinka itse omaan työhönsä suhtautuu.
T: työstään nauttiva opettaja (jolla kokemusta paljon eri aloilta, mm. siivous- ja kaupanalan työstä)
Uskomatonta tämä kateus opettajan työtä kohtaan! Mitä muutakaan se voi olla, kun pitää toisen työtä mollata. Monenlaista työtä olen tehnyt ja toimin nykyisin luokanopettajana. Sanotaan nyt näin, että mukavampaa työtä en ole löytänyt kuin tämä työ. Mikään aiempi työ ei ole kuitenkaan ollut näin aikaa vievää! Kukin taaplaa tyylillään, mutta jos opettajan homman hyvin hoidat, teet taatusti yhtä paljon työtä kuin muutkin työssäkäyvät. Kesäloma on se etu, minkä takia hommaa jaksaa reilusti yli 40 h viikossa tehdä! Yleensä illat menevät lähes kokonaan opetuksen suunnitteluun ja opetusmateriaalin valmistamiseen (toista vuotta työelämässä). Kokeiden korjaus vie myös aikaa, mutta se nyt on itselläni ainakin vain pieni osa tätä työtä.
Haluan vielä huomauttaa kaikille kateellisille, että OPETTAJAT TEKEVÄT TYÖTÄ PALJON MYÖS KOTONAAN! Itse ainakin teen yleensä toisen työpäivän vielä kotona. Sen takia olisi kiva päästä lähtemään sieltä koululta ennen neljää, jotta ei tarvitsisi tehdä niin pitkään iltaan töitä kotona.
He tekevät töitä samalla palkalla, vaikka erityisesti äidinkielen maikoilla on yhden työpäivän verran vähemmän tunteja. Ja äidinkielen maikoilla vielä lukutunteja oppilaille, jolloin oppilaat lukevat kirjaa ja opettaja nostaa palkkaa!
Alkaa natkutus opettajien työstä, työajasta, lomista, palkkauksesta...
TJ12 :D
Kirjat luetaan kotona eikä koulussa - myös ne, joista tehdään kirjaesittely.
t: yksi alaa vaihtanut äidinkielen opettaja
kun tein vielä pätkäsijaisuuksia. Silloin vaan keskityin oppilaisiin ja oppitunteihin ja lähdin tuntien päätteeksi poissaolot merkittyäni kotiin. Nyt olen ollut kaksi vuotta täyspäiväisesti opettajana ja mitä pidempään olen työtä tehnyt, sitä enemmän työtä on myös ilmaantunut. Mitä sitoutuneempi työhönsä on, sitä vaikeampi on vetää rajaa työn ja vapaa-ajan välillä. Työtä on todella paljon kaiken kaikkiaan. Olen kyllä työssä yläkoulussa aineenopettajana. Ehkä alakoulussa on erilaista. Voisin kuvitella, että se voi parhaimmillaan olla helppoa, jos kaikki menee hyvin. Sitten, kun tuleekin mutkia matkaan (ongelmia esim. useammalla oppilaalla) työ voi muuttua radikaalisti rankempaan suuntaan.
Yleensä tässä vaiheessa vuotta opettajat ovat ihan ylikuormittuneita: pitää tarkastaa vino pino kokeita ja miettiä arvosanat. On myös kaikenlaista kevätretkeä ja ekstraohjelmaa ja tätä nykyä jopa siivousta, kun kunta säästää kesäsiivouksessa.
Itse työ on ihan huippua, olen siis alakoulun ope. Se, mikä vaihtelevasti tekee työstä raskasta, on jotkut vanhemmat/ oppilaat, joiden asioita joutuu pohtimaan ja pähkäilemään illat pitkät, istumaan ylimääräisissä palavereissa, puhelimessa jne. Onneksi tällaista extra-työtä ei aina ole.
Muuten työaikaan pystyy itse vaikuttamaan, vaikka työhönsä panostaisikin. Ihan noilla lukujärjestyksen tuntimäärillä ei kyllä taida kukaan ope selvitä, vaikka olisi kuinka kokenut/ laiska tahansa (ap:lle vain tiedoksi!).
Muutama kevät sitten vedin itseni ihan piippuun erään oppilaan ongelmien takia ja silloin en olisi voinut ammattia suositella kenellekään. Kun asia vihdoin ratkesi, on taas eri ääni kellossa. Huippukiva työ!
ja siltikin kokonaistyömäärä ylittää vain 40 tuntia.
Opettajien kannattaa muistaa, että monella muulla alalla työpäivät venyvät 50, 60, 70, 80 tuntiin, joskus ylikin ja vuosilomaa on kuitenkin vain 5 viikkoa eikä 13.
toisella asteella, niin et puhu mitään helppoudesta, prkl. Hirmu rumba päällä ja tietty ollaan vastuussa siitä että monet tähän asti laiskotelleet opiskelijat ei valmistu ajoissa, jos opettajat ei jousta! Kaikki, sekä opiskelijat että opettajat on niin viulunkieli kireällä, että tästä on kevätmieli kaukana ja aika moni ammatinvaihtoa miettimässä. Yes, I'm a teacher and I do deserve my holidays!
Teen opetustyötä jonkin verran ja sanottava on että enemmän on mennyt aikaa tuntien aihesisältöjen kokoamiseen ja valmistautumiseen kuin itse tunteihin.
Pyrin antamaan oppilaille mahdollisimman paljon, en vedä tyyliin rimaa hipoen.
Opettajia on monenlaisia sen olen itse saanut havaita oppilaan roolissa niin lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisiässä.
Sama skaala se on kuin numeraalin arvostelu 4-10 tai 1-5 tai 1-3 mitä asteikkoa kulloinkin käytetään.
Ensin yksi on onnellinen työssään ja vielä motivoitunut siihen.
Eikös samantien joukko paukapäitä ryntää paikalle halkojen kanssa lynkkaamaan.
- Yksi kiittelee onneksi et ole lapseni ope itse olisin kiitollinen jos pitempi aikainen sijainen olisi motivoitunut opettamaan lastani.
- toinen haukkuu opiskele ensin opettajaksi kehu sitten ammattia. Minusta on surullista osallistua veromarkoilla tuommoisen koulutukseen jos motivaatio valuu opintotuen kanssa vessan pöntöstä alas.
Positiivistä ap:n viestissä oli paljon ensinnäkin monet ihmiset oppii asioita parhaiten kun ne havainnollistaa eli juuri viemällä ne kertolaskut sinne liikuntatunnille.
Tiedän yhden opettajan joka laittoi luokan leipomaan kun tilavuuksia opeteltiin. Voitte uskoa, että tuolla luokalla jokainen oppilas tiesi kuinka monta desiä litraan menee.
Ap jatka vaan samaa rataa
Siltikään emme saa 10 viikon lonkanvetolomaa kesäisin, ainakaan palkallisena.
lisäksi alalle hakeutuvat eivät kuitenkaan ole ne ikäluokan välkyimmät (heistä tulee lääkäreitä, juristeja yms), vaan sitä keskivertojoukkoa (tyypillisimmin kilttejä tyttöjä, jotka jo koulussakin stressasivat vähäisimpiäkin tehtäviä)
Ja kun ei raskaammasta työstä ole kokemusta, niin...
voi myös tehdä kotona, tai kuten minä itse, hyppytuntien aikana keskellä päivää! Oma työviikkoni on hyppytunteineen 38tuntia (sis. 20 hyppäriä, opetustunteja 28), lisäksi joka toinen viikko kokous, johon menee kepoisesti 3-4tuntia. Itse korjaan kokeen, myös sairaslomilla. Ja mitä taas luokanvalvojana toimimiseen, silloin olen ollut vanhempien käytettävissä myös iltaisin.
Lyhytaikainen sijainen, kuten ap:kin on, ei todellakaan voi tietää koko totuutta opettajan työstä. Kuten ei myöskään siivooja...
2 viikkoa on kovin lyhyt aika tehdä suuria johtopäätöksiä. Itse olen aineenopettaja yläasteella ja täytyy sanoa, että ei tämä maailman helpointa työtä ole. Pelkkiä paperihommia, kokouksia, tiimejä ja vanhempaintapaamisia yms on paljon, eikä niistä kahdessa viikossa tiedä vielä mitään.
Toki on rankempiakin töitä, mutta on tässäkin hommaa. Teen yleensä 10 tunnin työpäivän, välillä 12 tunnin. Viikonloppuisin teen töitä sunnuntaisin useamman tunnin, lauantaisin keskityn perheeseen. Opetusryhmät ovat isoja, n. 30 nuorta, joista osalla HOJKS ja jollakin psyykkisiä ongelmia jne. Rakastan kyllä työtäni, mutta on tämä aika hektistä hullunmyllyä.
Minä ainakin laittaisin oppilaiden mukaan tiedotteen lukuvuoden eka päivänä, että tavoittaa voit tästä nro:sta klo 8-16.
Joo, kyllä meillä opeilla on joka päivä töissä aivan yli ihanaa! Tunnin jälkeen me juostaan opettajienhuoneeseen kahville ja yleensä aina sinne on joku tuonut ihania kahvipulliakin, joita me sitten syödään siinä juoruilun ja muun leppoisan oleilun lomassa. Kellään ei ole kiire mihinkään, kukaan ei mieti/valmistele seuraavan tunnin asioita; me vaan rentoudutaan. Ja kun kello soi, me lähdetään rauhassa luokkaan lukemaan vähän satukirjaa lapsukaisille, jotka luokassa jo odottavatkin jokainen omalla paikallaan innokkaana oppimaan uusia asioita. Luokassa on ihanan seesteinen ilmapiiri, ei puhettakaan minkäänlaisista työrauhahäiriöistä saatika oppimisvaikeuksista. Ja oppilaitakin luokassa on vain 26, voiko paremmin olla! Ja sitten klo 13 me kirmataan suoraa päätä kotiin ja loppupäivä harrastetaan kaikenlaista kivaa. Ja ne lomat, kyllä ne on mahtavia!!
ps. Ai niin, sit yhtäkkiä mun ekaluokkalaiset vaan on oppineet lukemaan! Siis mä en tajuu miten, mutta vähäkö ihquu!!!!
Älkää viitsikö arvostella tai arvioida toisen ammattia ja työtä ilman asianmukaista koulutusta tai pitkää kokemusta alalta. Kaikki tekevät tässä yhteiskunnassa tärkeää työtä ja jokaisen työssä on niitä hyviä ja huonoja puolia. Sosionomit ovat saaneet alalleen koulutuksen ja he tietävät siitä alasta. Minä olen saanut opettajan koulutuksen ja tiedän tämän alan asioista. Se, että jokainen on joskus käynyt koulua, ei anna vielä eväitä opettajan työn arviointiin. Siihen tarvitaan paljon paljon enemmän asiantuntemusta. Nuo työaika-, palkkaus- ja loma-asiat ovat puolestaan suurta huuhaata! Niistä marmattaminen kertoo vain sen, että ko. henkilö ei tiedä opettajan työstä mitään. Ja todellakin, tämä sama jorina alkaa joka kevät. Me opettajat saamme kuulla siitä säännöllisesti. Harva jaksaa siihen enää sen kummemmin kommentoida. Hakekaa kaikki ihmeessä opettajankoulutukseen, niitä järjestetään yliopistoissa ympäri Suomea. Tervetuloa tekemään arvokasta työtä! Toivottavasti olet varustettu vahvalla itsetunnolla, jotta kestät tämän kuluttavan ammatin ja sen vähäisen arvostuksen, jota se Suomessa osakseen saa.
terveisin: ope 29v.
Äidinkielenopettajien alhaisempaan tuntimäärään on hyvä syy, ei sitä muuten olisi aikoinaan hyväksytty. Helppo on tietenkin valittaa, kun ei itse ole kokeillut.
Itse en muista yläasteen ja lukion ajalta yhtään lukutuntia, vaikka yläasteen opettajani ei tuntunut muuten hirveästi hommaansa panostavan.
He tekevät töitä samalla palkalla, vaikka erityisesti äidinkielen maikoilla on yhden työpäivän verran vähemmän tunteja. Ja äidinkielen maikoilla vielä lukutunteja oppilaille, jolloin oppilaat lukevat kirjaa ja opettaja nostaa palkkaa!
Ja kun ei raskaammasta työstä ole kokemusta, niin...
Toimin päätoimisena opettajana yläasteella kaksi vuotta 90-luvun alussa. Hyvää työssä oli suhteellisen lyhyet työpäivät, kun sai nuoret kiinnostumaan kielistä (hej på er - opetin myös tvångsvenskaa"), kesäkuu, heinäkuu ja elokuun alku - piiiiitkät lomat. Rankkaa oli koko koulupäivän kestävä tiukka aikatauluista huolehtiminen, melutaso, opettajien suhtautuminen ns häirikköoppilaisiin ja suru kun joku oppilas epäonnistui oppimisessa tai kouluyhteisössä pärjäämisessä. Vaihdoin alaa siksi, että nuorena ihmisenä koin raskaasti sen, että kouluyhteisö arvosteli rankoin ottein niitä nuoria, joilla oli ongelmia koulussa. Aidon välittämisen ja auttamisen sijaan syytettiin vanhempia tai oppilasta itseään. Itse oli silloin niin nuori, ettei minulla ollut valtaa hierarkisessa kouluorganisaatiossa, eikä kokemuksen tuomiaa osaamista auttaa. Paras kiitos noista vuosista oli kun muutama vuosi sitten työelämässä törmäsiin yhteen "hepulijamppaan", joka oli pärjännyt elämässään hyvin vaikka olikin nk häirikkö. Hän kiitti minua siitä, että en ollut koskaa näyttänyt hänelle suhtautuvani häneen mitenkään eri tavalla kuin muihinkaan oppilaisiin. Hän myös kertoi, että vaikka hänen äitiään epäiltiin huonosta kasvatuksesta, hänellä oli aivan ihanat kotiolot. Hän kertoi, että häntä pidettiin jostakin syystä luokan pellenä, eikä hän itsekään tiedä miksi välillä käyttäytyi huonosi. Todettiin yhteen ääneen, että taisi olla murkkuikä ja ruotsin epäsäännölliset verbitkin hän oppi silti kohtalaisesti.