Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat sukulaiset painostaa pottailuun ARGHHH!

Vierailija
27.04.2010 |

Poika on nyt 1v 7kk ja jatkuvasti saan vastata mummien ja kummien kyselyyn että "jokos se käy potalla"?

Ja koko ajan muistutetaan, että kyllä pitäisi pottahommat jo aloittaa.

Ärsyttää. Varmaan siksikin, kun en tiedä yhtään miten ja milloin ne pottatreenit aloitetaan. Kapistus on kyllä odottamassa. Pari kertaa olen pojan siihen istuttanut ja saman tien nousee ylös.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihmeellinen maa, kun pidetään normaalina sitä, että lapset ja vanhukset joutuvat pissaamaan ja kakkaamaan vaippoihin.

Olenkohan minä nyt ihan väärillä raiteilla, kun aloitin pojan pissattamisen lavuaariin jo 3 kk ikäisenä ja nyt 9 kk iässä käydään yhdessä 2 - 5 kertaa päivässä pöntöllä. Noin 4 päivänä viikossa kakat tulee pönttöön ja noin kerran viikossa päiväunivaippa on täysin kuiva, sillä käydään heti unilta herätessä tekemässä iso pissa pönttöön. Poika oppi kyllä nopeasti sen, että tikistää heti pöntölle päästyään ja tulee jotain jos tulee. Useimmiten tulee.

Kuivaksi oppimisesta ei tietenkään ole tässä kysymys, mutta pidän mielelläni pojalla mielessä sitä seikkaa, että vaippa ei todellakaan ole se oikea paikka jonne pissa ja kakka pitäisi saada osumaan :) Vaatii vain viitseliäisyyttä molemmilta vanhemmilta

Vierailija
62/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma olisi pitänyt aloittaa jo yhden vuoden kieppeillä niin tulosta olisi jo tullut.

ja tulosta tuli 2v 7kk ikäisenä kun tyttö haki itse potan ja pissasi siihen. Tämä oli siis EKA pissa, joka tuli pottaan. Ja siitä lähtien kaikki pissat muutamaa vahinkoa lukuunottamatta. Yökuivaksi oppi 2v 9kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siitä vaan. Minun mielestäni vauva-ajna voi käyttää muuhunkin, mutta jos haluaa puuhastella, niin ei kai se haittaa.

Vierailija
64/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma olisi pitänyt aloittaa jo yhden vuoden kieppeillä niin tulosta olisi jo tullut.

ja tulosta tuli 2v 7kk ikäisenä kun tyttö haki itse potan ja pissasi siihen. Tämä oli siis EKA pissa, joka tuli pottaan. Ja siitä lähtien kaikki pissat muutamaa vahinkoa lukuunottamatta. Yökuivaksi oppi 2v 9kk.

Vierailija
65/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoitat tuossa viestissäsi viemään 6kk potalle ja tekemään siitä iloisen leikin.

Haluan vain mainita, että 6kk vauva on juuri oppinut laskemaan alleen ja oppinut että vaippa on se mihin tirautetaan tai kakataan kun kukaan ei vastaa viestiin. Jos lapsen veisi jo aikaisemmin vessaan ja vastaisi hänen viestiin niin silloin 6kk ymmärtäisi, että hänen viestiin vastataan.

t. se joka laittoi dr. Phil -linkin. Ajattelin linkkiä sillä silmällä pitäen, että jos lasta opetetaan vasta 3-4vuotiaana potalle niin tuo näytti ihan toimivalta. Kaikki ilmeisesti tekevät omalla tavallaan :)

Vierailija
66/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisseistään, ihan oli nama vakavana. Eikä suostunut kertomaankaan. Ehkäpä Dr Phil ( joka ei muuten ole lääkäri) osaa tulkita, mutta minä en kyllä osannut. kakkaamisen näin kyllä vauvan naamasta mutta ei siinä olis mihinkäs enää kerinnyt.

Mun lapsi olikin niin fiksu, että oppi potalle ilman pottailua, kun oli siihen valmis, 2 ja puoli vuotiaana, kerralla myös yökuivaksi.

Vierailija
67/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yritin tuoda kahdenlaista puolta esiin. Sen, että vastasyntynytkin vauva voi viestittää hädästään ja sitten se miten 3v voidaan opettaa potalle.

Tuo jo että näet koska 5kk kakkaa on mielestäni hyvä merkki ja vielä parempaa on se, että jos osaat aavistaa koska kakka tulee, esim. syönnin jälkeen. Silloinhan voit vauvan viedä vessaan ja voitte opetella yhteisen sävelen ja merkin mistä kumpikin tietää, että nyt tulee kakka :)

Meillä lapsi on käynyt vessassa 3vko vanhasta koska viestitti niin selkeästi. Ja tiedän kaikki ei näin tee, mutta toivon, että joku herkistää aistinsa vauvan viesteille tämän ketjun ansiosta!

t. dr Philiä ehdottanut

Vierailija
68/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en halunnut keskittyä pelkkään pissaan ja kakkaan. Enkä jaksa äitejä, jotaka haluaa kertoa kaikille lapsensa suolen toiminnan. Jos asia niin kiinnostaa, niin pitäköön kakkapäiväkirjaa,

Vierailija
69/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei pottailu 2,5 -vuotiaan kanssa suju.

Ihan varmasti vauva viestii jo ennen 6 kk ikää hädästään, siinä olen samaa mieltä kanssasi.

Ja näinhän se on, että jokainen tavallaan. En väitä, että oma tapani toimia olisi oikea. Silti olen hieman ymmälläni, miksi se aiheutti lähipiirissäni hämmästystä. Monikaan ei ollut edes tullut ajatelleeksi, että pottailun voisi aloittaa aikaisemmin kuin 1,5 - 2-vuotiaana.

-31

Kehoitat tuossa viestissäsi viemään 6kk potalle ja tekemään siitä iloisen leikin.

Haluan vain mainita, että 6kk vauva on juuri oppinut laskemaan alleen ja oppinut että vaippa on se mihin tirautetaan tai kakataan kun kukaan ei vastaa viestiin. Jos lapsen veisi jo aikaisemmin vessaan ja vastaisi hänen viestiin niin silloin 6kk ymmärtäisi, että hänen viestiin vastataan.

t. se joka laittoi dr. Phil -linkin. Ajattelin linkkiä sillä silmällä pitäen, että jos lasta opetetaan vasta 3-4vuotiaana potalle niin tuo näytti ihan toimivalta. Kaikki ilmeisesti tekevät omalla tavallaan :)

Vierailija
70/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhlata aikaansa jonkun muutaman kuukauden ikäisen vauvan potalle/pöntölle vientiin!

En tiedä onko oma vauvani jotenkin erilainen vauva ollut, mutta hän ainakin pienenä pissi suunnilleen tunnin välein, en siis laskenut mutta usein, ja en sitten tiedä, ehkä olen laiska, mutta minä en ainakaan olisi jaksanut ympäri vuorokauden laukkoa vauvaa käyttämässä vessassa!

Meillä alettiin tutustumaan pottaan joskus 1v 3kk ikäisenä, siis että käytiin siinä istumassa, yleensä aamuisin. Yhtään pissaa siihen ei tullut ensimmäisen n. 3-4kk aikana ja tyttö aloitti päiväkodin 1v6kk. Siellä käytettiin ahkerasti potalla ja muutama vahinkopissi sinne pottaan saatiin pyydystettyäkin, ja joskus 1v 10kk ikäisenä alkoi aamupissa tulla melkolailla aina pottaan. Minkäänlaista ilmaisua että potalle haluaisi ei lapsi kuitenkaan missään vaiheessa antanut, vaikka puhui jo ihan selkeitä lauseita.

Päiväkodista alettiin kysellä että kuinka pottailu sujuu kotona ja minua alkoi vähän stressatakin kun ajattelin että pitäisi jo paremmin sujua. Itsellä kun kuitenkin oli mielessä sellainen että omasta mielestäni tuo lapsi ei ole valmis oppimaan kuivaksi. Varmaksi tulin asiasta siinä vaiheessa kun oli 2vk hiihtolomalla lapsen kanssa ja otin pottailun oikein asiakseni, lapsi oli 2v. Otin jopa vaipan pois ja käytin ihan tunnin välein lasta siinä potalla. Aina se kuitenkin tuli se pissa siinä välissä. Luovutin kolmessa päivässä, kun oli mielestäni selvää että lapsi ei ole valmis.

Jäin muutama viikko sitten pitkälle kesälomalleni, ja yhtenä iltana lapsella oli mekko päällä, ja hän kakkasi vaippaansa. Isänsä kävi pesemässä lapsen pyllyn ja unohti sitten tapansa mukaan pukea lapselle päälle. Potta oli olohuoneessa ja lapsi siis leikki pelkkä mekko päällään. Yhtäkkiä hän meni potalle ja pissa tuli sinne. Vähän ajan päästä hän meni sinne uudelleen ja pissa tuli taas.

Tästä on nyt aikaa viikko, ja lapsi on nyt kuiva. Yöllä on vielä vaippa ollut mutta kuiva se on ollut aina aamuisin ja lapsi menee oma-aloitteisesti aamuisin potalle. Samoin päivällä. Vain muutama vahinko on sattunut, ja silloinkin on jo ollut menossa potalle, ei vain ehtinyt. Lapsi on nyt 2v3kk.

Joten mielestäni olin oikeassa, lapsi ei ollut aiemmin valmis kuivaksi oppimiseen. Sen huomasi jo siitäkin ettei hän millään lailla kontrolloinut pissaamistaan, vaan tuli tiheästi pieni pisuja. Nyt tulee pissa huomattavasti harvemmin ja suurempi määrä kerrallaan. Pian jätetään yövaippakin pois.

Vierailija
71/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: ei yhtään mitenkään.

Mutta en halunnut keskittyä pelkkään pissaan ja kakkaan. Enkä jaksa äitejä, jotaka haluaa kertoa kaikille lapsensa suolen toiminnan. Jos asia niin kiinnostaa, niin pitäköön kakkapäiväkirjaa,

Vierailija
72/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös painostettiin potalle lähinnä anopin osalta ja se oli todella ärsyttävää!! Jankkaaminen alkoi silloin kun lapsi täytti vuoden verran ja selitettiin kuinka omat lapset hän oli opettanut potalle jo 7kk (!! niin varmaan !!) iässä. Potalla lapsi kyllä istui ja joskus saattoi saalista tullakkin, mutta koskaan en pakottanut tai tuntikaupalla lukenut kirjaa tms. viihdyttänyt. Sitten yhtäkki 1v 10kk iässä lapsi oppi potalle ja kävi siellä ihan oma-aloitteisesti aina kun hätä koitti.

Sanonkin että älä ressaa, lapsi oppii kun aika koittaa!! Kaikki tekevät niinkuin hyvältä tuntuu ja minulle tämä sopi paremmmin kuin tuntikaupalla istuttaminen ja houkutteleminen.

Vierailija
73/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä 2v 5kk lapsi on vaipoissa julkisilla paikoilla. Allergisella lapsella saattaa tulla kakka kuusikin kertaa päivässä eikä siitä paljon ilmoitella etukäteen. Pottaharjoittelut on kyllä aloitettu jo kauan aikaa sitten.

Ihanaa kun aina löytyy niitä jotka ei tajua että lapsia on niin erilaisia...

Vierailija
74/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miski on niin vaikeaa laittaa se lapsi potalle PALJON ennen kuin oppii kävelemään?

Meillä on 3 lasta jotka on kaikki potatettu 3 kuisesta lähtien.....

Jokainen on alkanut tekemään kaikki kakat pottaan heti kun on alkanut saamaan kiinteitä eli 6kk eteenpäin....

Nyt nuorin on 11kk ja pari kertaa päivässä se sen paskan siihen pottaan pinnistää.... Vielä kun oppii seisomaan ja kävelemään kunnolla (2kk sisällä) niin ei tarvi edes peppua pestä kakan jälkeen kun voi pyytää pyllistämään......

Myos pisu tuolta 1kk tulee pottaan melkein joka kerta kuns en siihen istuttaa, muttaq tulee sitä vaippaankin vielä joka kerta :)

Vierailija
75/97 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TArs mennä nukkumaan vissiin :D T: 90 91 92

Vierailija
76/97 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oppivat asiat eri tahtiin. Pottailua soi harrastaa, jos äiti sitä haluaa ja hänellä on aikaa ja haluja tehdä sitä. lapset oppii kuiteskin sitten, kun fyysisesti ovat siihen kypsiä. Sama lopputulos siinä on yleensä, en ole tavannut tervettä esksarilaista joka käyttäis vaippoja.

Tosin olen sitä mieltä, että painostuksella voi saada aikaan lapselle ongelmia, epäonnistumisen tunteita ja pahimmassa tapauksessa kakan panttausta ja ulostusongelmia tuhrimisineen. Niitä onkin huomattvasti hankalampi hoitaa, ainkaan ilman lääkitystä.

Puhumattakaan näistä "päiväkuivaksi 1 vuotiaana " ihmeistä, joiden takia meilläkin on mennyt pilalla yksi nojatuoli ja lapsen patja, näiden tuttavavierailujen jälkeen.

Vierailija
77/97 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa energiaa kuluu kaikilta osapuolilta, toivottua tulosta ei vauvan potalla istuminen tuo (kuivaksi oppimista).

Kyllä se pissa tai kakka potassa on se "toivottu tulos", vaikka muuten vaippoja pidettäisiinkin.

Esim. kehitysmaissa ei varmasti kovin moni 2 v enää pissaa housuunsa. Eikä Suomessakaan vielä muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija
78/97 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa energiaa kuluu kaikilta osapuolilta, toivottua tulosta ei vauvan potalla istuminen tuo (kuivaksi oppimista).

Kyllä se pissa tai kakka potassa on se "toivottu tulos", vaikka muuten vaippoja pidettäisiinkin.

Esim. kehitysmaissa ei varmasti kovin moni 2 v enää pissaa housuunsa. Eikä Suomessakaan vielä muutama vuosikymmen sitten.

Toivotulla tuloksella tarkoitan todellista kuivaksi oppimista eli sitä, että lapsi itse osaa mennä potalle oma-aloitteisesti kun hätä on ja pystyy pidättämään virtsaa/ulostetta kunnes laskee ne pottaan. Mielestäni mekaaninen potalle istutus aterian tai unien jälkeen ei ole kuivaksioppimista.

Vierailija
79/97 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omituista että ei anna mitään arvoa sille, että lapsen ei tarvitse ulostaa vaippoihinsa vuosia ylimääräistä. Tai sille että säästää vaipoissa, pepunpesussa ja näin luonnonvaroissa ja ajassa.

Todellakin pottailulla on muitakin tavoitteita kuin kuivaksioppiminen.

Vierailija
80/97 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeenjääneitä ja kehityshäiriöisiä lapsia. Kymmenen puolitoistavuotiasta, joista vain yksi tekee todistetusti tarpeensa pottaan, muutenkin kuin satunnaisesti ja vanhemman ohjaamana. Ja vain yksi puhuu selkeästi. Muilla on enemmän tai vähemmän vauvakiletä ja muutama sana. Ei mun mielestä lapsi, joka osaa sanoa auto ja äiti vielä varsinaisesti puhu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän