Vanhemmat sukulaiset painostaa pottailuun ARGHHH!
Poika on nyt 1v 7kk ja jatkuvasti saan vastata mummien ja kummien kyselyyn että "jokos se käy potalla"?
Ja koko ajan muistutetaan, että kyllä pitäisi pottahommat jo aloittaa.
Ärsyttää. Varmaan siksikin, kun en tiedä yhtään miten ja milloin ne pottatreenit aloitetaan. Kapistus on kyllä odottamassa. Pari kertaa olen pojan siihen istuttanut ja saman tien nousee ylös.
Kommentit (97)
lapseni ovat oppineet kuiviksi omaan tahtiin riippumatta siitä mitä minä olen yrittänyt tehdä.
Kaikki ovat olleet päivä- ja yökuivia muutama kk ennen 3-v-synttäreitään.
Esikoisen kanssa kokeiltiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat pottatreenit. Ei tepsinyt tarrat, ei vaipattomuus, ei pikkuhousut vaipassa (että tuntis kosteuden), ei 10 minuutin välein pottattaminen (pissa tuli siinä potalla istumisien välillä), edes suklaalla lahjominen ei toiminut.
Sitten lapsi vaan yhtenä päivänä itse ilmoitti että haluaa pissata pönttöön ja siitä lähtien on ollut päivä- ja yökuiva.
Nuorempien sisarusten pottailujen kanssa en stressannut ja hyvin hekin oppivat. Samassa iässä kuin esikoinen kiinnostuivat itse asiasta ja oppivat kuiviksi ilman vahinkoja.
suurin osa tuonikäisistä ei vielä oikein hiffaa potan tarkoitusta. Jokainen terve lapsi sen homman kuitenkin joskus oppii. Mä olen pitänyt pottaa lattialla jo kuukausikaupalla (poika 1, 5 v) mut yhtään pissaa sinne ei ole tullut. Mun poika ei unien jälkeen suostu tosiaankaan istumaan potalla vaan haluaa heräillä sylissä, ja ruuan jälkeen pojalla on kierrokset niin korkealla ettei potalla malteta pysyä. Tuossa välissä hän kyllä viihtyy potalla erinomaisesti, mut eihän sitä pissaa tietenkään silloin tule. Mä en ota paineita, eiköhän joskus opi.
homma olisi pitänyt aloittaa jo yhden vuoden kieppeillä niin tulosta olisi jo tullut.
Me aloitettiin kolmen vuoden kieppeillä, ja tulosta tuli nopeasti.
voihan sen pottailun aloittaa 3-vuotiaanakin ja tulosta tulee mutta kuka jaksaa vaipattaa vielä 3-vuotiastakin?? Helpoimmalla pääsee kun ihan vauvasta asti pitää paljon ilman vaippaa ja aina kun pissa lirahtaa niin käyttää potalla istumassa että lapsi oppii yhdistämään pissan ja potan. Tällä tavalla olen kaikki kolme lasta saanut kokonaan kuivaksi alle 2-vuotiaana ja lapset ovat aina mieluummin tehneet asiansa pottaan kuin vaippaan kun on vauvasta asti antanut sen vaihtoehdon. Ihmetyttää nämä vanhemmat jotka eivät reagoi mitenkään vaikka 1-2-3-vuotias vääntää kakkaa vaippaan olohuoneen sohvalla tai keittiön pöydän ääressä. Ei ihmekkään ettei lapsi opi että tarpeet tehdään pottaan, ei vaippaan.
Itse tein sen virheen, että kuuntelin sukulaisia ja yritin opettaa esikoistani alle vuoden vanhasta potalle. Oppi potalle kaksi vuotta myöhemmin. Nuoremman kanssa annoin asioiden mennä omalla painollaan, ja lapsi oppi kuivaksi puoli vuotta aiemmin kuin isosisarus!
Mutta! Lapsi pitää vielä öisin vaippaa, koska ei ymmärrä unesta herätä pissalle. Tiedätkö minkä neuvon sain eräältä ihmiseltä? Että vaippa pitäisi jättää pois ja minun pitäisi HERÄTTÄÄ lapsi joka yö pissalle! :O No ei tule tapahtumaan...
Nyt tyttö on tasan 2 ja tunnistaa etukäteen kakan tulemisen, mutta ei pissaa. Eli vaikka yli vuosi on istuttu potalla, ei tulosta ole tullut sillä toivotulla tavalla. Vaipat ei arkena ole enää käytössä ja kun tytön houkuttelee potalle tarpeeksi usein, sattuu ehkä vain yksi vahinko päivässä.
Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä, siitä ei kannata stressata. Neurologisesti olen lapsen kuullut olevan vasta 2-vuotiaana kypsä pidättämiseen. MLL:n sivuilla lukee, että lapsi oppii kuivaksi keskimäärin 2 - 4 vuotiaana. Vaihteluväli on siis varsin pitkä!
voihan sen pottailun aloittaa 3-vuotiaanakin ja tulosta tulee mutta kuka jaksaa vaipattaa vielä 3-vuotiastakin?? Helpoimmalla pääsee kun ihan vauvasta asti pitää paljon ilman vaippaa ja aina kun pissa lirahtaa niin käyttää potalla istumassa että lapsi oppii yhdistämään pissan ja potan. Tällä tavalla olen kaikki kolme lasta saanut kokonaan kuivaksi alle 2-vuotiaana ja lapset ovat aina mieluummin tehneet asiansa pottaan kuin vaippaan kun on vauvasta asti antanut sen vaihtoehdon. Ihmetyttää nämä vanhemmat jotka eivät reagoi mitenkään vaikka 1-2-3-vuotias vääntää kakkaa vaippaan olohuoneen sohvalla tai keittiön pöydän ääressä. Ei ihmekkään ettei lapsi opi että tarpeet tehdään pottaan, ei vaippaan.
Käykää aina välillä kokeilemassa potalla istumista. jos nousee ylös, niin ei pakoiteta.
Minun lapsi ei ollut kiinnostunut potasta YHTÄÄN ennen 2 vuoden ikää, vaikka oltiin tutustuttu pottaan jo heti kun oppi istumaan. Aina alkoi itkemään kun istutti potalle (ja koskaan en siinä väkisin pitänyt).
Sitten 2v3kk iässä neiti sanoi että kakka tulee ja meni itse potalle. Otettiin sitten saman tien vaippa kokonaan pois. Pari päivää tuli pissat lattialle, mutta heti kun pissa alkoi tulla, niin neiti juoksi potalle. Alle viikossa oppi kokonaan päiväkuivaksi.
Minä olen sitä mieltä, että lapsi kiinnostuu potasta sitten kun on valmis, kunhan pottamahdollisuutta välillä aina muistuttelee.
Anteeksi sille 31:lle. En ilmeisesti seurannut ketjua tarpeeksi tarkkaan :) Ollaan ilmeisesti samoilla linjoilla kuitenkin...
t. se dr Philiä ehdottanut
Entä jos lapsi oppii nousemaan/kävelemään 8kk iässä? Meillä opittiin ensin nousemaan ylös ja sen jälkeen vasta istumaan kunnolla. Sitä ennen ei viihtynyt istumassa kovalla kylmällä potalla. Olisiko lapsi pitänyt köyttää siihen pottaan?
Lahjonnasta oli apua vasta sitten kun lapsi 2+ ikäisenä alkoi tajuamaan pottailun.
milloin lapsi KIINNOSTUU potasta. Naurettavaa myös antaa ison lapsen pissailla lattialle. En myöskään ymmärrä sitä että pottia pidetään muualla kuin vessassa. Ja huomaattehan, arvoisat äitikollegat, että potalla käyminen ja kuivaksi oppiminen ovat kaksi eri asiaa. Uskon kuitenkin, että pottaileva lapsi oppii kuivaksi nuorempana kuin se, jonka kiinnostusta vanhemmat jäävät odottamaan.
Ja ihan oikeasti: äiti tai isä voi tehdä potasta hauskan jutun. Vauvan (yli 6 kk) voi viedä potalle vaikka aina kun itsekin käy vessassa. Tai rytmittää pottailua syönnin, nukkumisen ja ulkoilun jälkeen tapahtuvaksi toiminnoksi.
Potalla voi lukea kirjaa tai katsella lelua, voi lauleskella tai lorutella. Kerrallaan kuitenkin lyhyt aika, n. 10-15 minuuttia maksimissaan.
Olen samaa mieltä siitä, että paras aika pottailun aloittamiselle on silloin kun vauva istuu muttei vielä kävele.
Käykää aina välillä kokeilemassa potalla
istumista. jos nousee ylös, niin ei pakoiteta.Minun lapsi ei ollut kiinnostunut potasta YHTÄÄN ennen 2 vuoden ikää, vaikka oltiin tutustuttu pottaan jo heti kun oppi istumaan. Aina alkoi itkemään kun istutti potalle (ja koskaan en siinä väkisin pitänyt).
Sitten 2v3kk iässä neiti sanoi että kakka tulee ja meni itse potalle. Otettiin sitten saman tien vaippa kokonaan pois. Pari päivää tuli pissat lattialle, mutta heti kun pissa alkoi tulla, niin neiti juoksi potalle. Alle viikossa oppi kokonaan päiväkuivaksi.
Minä olen sitä mieltä, että lapsi kiinnostuu potasta sitten kun on valmis, kunhan pottamahdollisuutta välillä aina muistuttelee.
tarkoituksella kirjoitan itsekin aika kärkkäästi. Samoilla linjoilla olemme. Hauskaa illan jatkoa!
-31 =)
Anteeksi sille 31:lle. En ilmeisesti seurannut ketjua tarpeeksi tarkkaan :) Ollaan ilmeisesti samoilla linjoilla kuitenkin...
t. se dr Philiä ehdottanut
Jos ei saa istuttaa sylissäkään sen ikäistä selän takia niin ei kai nyt jollain epämukavalla potallakaan!
Toiset lapset ei vaan alusta asti tykkää potasta. Meillä alkoi istua vasta 9-10 kk kunnolla itse, pienikin yritys laittaa potalle istumaan sai heti ekasta kerrasta aikaan tavattoman suuren huudon. Nyt 1 v 11 kk (ei edes kunnolla vielä kävele, ei myöskään puhu kuin 3 sanaa, neurologiset tutkimukset tehty, täysin normaali, ymmärtää hyvin kahta kieltä, tekee palapelejä jne.) menee istumaan potalle kun äitikin menee ja on kovin ylpeä siitä, mutta vain housut jalassa, auta armias jos yrittää ottaa housuja pois tai laittaa potalle ilman housuja... kuka lastaan silläkään haluaa kiduttaa, kun on ihan paniikissa. Se lapsi siis.
Ja tämä on neljäs lapsi. Meillä ei yksikään lapsi ole millään tavalla ilmaissut pissan tuloa. Kyllä itsekin monien vieraiden lapsista näkee jo ihan vauvana milloin jotain vääntävät. Toisista ei vaan näe. Lapsista meillä kahdesta on nähnyt kun vääntävät kakkaa. Toisilla sekin vaan lorahtaa - yhdellä juuri niiden allergioiden takia, yli 10 kakkaa päivässä parin vuoden ikään saakka, ja siis löysää kakkaa - kerkiä siinä sitten potalle, itselläkin ripulissa työn takana että ehtii pöntölle ajoissa.
Kolme eka mielellään istuilleet potalle kun ovat oppineet istumaan. Enemmän tai vähemmän laiskasti muutamia kertoja päivässä. Kolmas lapsi oli sellainen, jolta aina tuli aika tasan 1 v lähtien pissa pottaan, kun potalle laittoi. Mutta tuli silti paljon myös vaippaan. kuten jollain muullakin, olisi saanut olla 10 minuutin välein pissattamassa ja silti olisi lirahdellut.
Esikoiselta otettiin vaipat pois kesän alussa, 2 5 kk. Lähes 2 viikkoa kestin sitä, kun sitkeydellä ne kuulemma oppii... no kun kaveri kävi pissalla potalla, 2 min päästä lorotti housuun, potalle loput, uudet housut 5 min päästä lorottu housuun, potalle, taas kohta lorotti housuun... ja kun ei sitä itseään yhtään häirinnyt, että housut kastui, ei sitten pätkääkään. Onneksi luovuin lopulta. 2 kk myöhemmin kokeilin uudelleen. Ekana päivänä tuli 1 vahinko, sen jälkeen täysin kuiva. On se vaan fysiologiasta kiinni.
Toisten kanssa osasinkin olla rennompi. Kolme oppinut 2 v 4 kk- 2 v 7 kk, se esikoinen oli myöhäisin oppija. Kaikilla saman tien jäänyt yövaipat pois.
Ja meilläkin ollut näitä nuorena kuivaksi oppineita kylässä, joiden jäljiltä saatu pissoja pestä matoista ja muualta. Vaikka juuri käyty potalla...
mutta vauvaa voi hyvin pitää kiinni lavuaarin päällä ja pissattaa siihen.
että vain Suomessa olen kuullut ja nähnyt äitien pitävän näitä "pottatreenejä". Turhaa energiaa kuluu kaikilta osapuolilta, toivottua tulosta ei vauvan potalla istuminen tuo (kuivaksi oppimista). Muualla tiedetään, että lapset oppivat +-2v korvilla kuiviksi, itsestään, kun aivot ovat siihen valmiit.
Juuri näin. Tuttupiirini lapset ovat oppineet keskimäärin ihan samaan aikaan kuiviksi oli heitä potatettu pienestä tai vasta isompana. Isompana (2v) vaipan poisjättäneet oppivat kaikki muutamassa päivässä kuiviksi (vrt. potalla istumista kuukausia/vuosia). Ei stressiä! Jos lapsi ei halua istua potalla, unohda se pariksi kk!
Mutta pottailee sujuvasti kainaloiden alta kannatettuna..... (Pyydä vain reippaasti lisäselitystä ellet vieläkään tajua)
Aluksi muutamia sekunteja ja siitä sit aikaa pidentäen tarpeen mukaan. Koskaan eivät ole nää 3 kuisena aloitetut kieltäytyneet istumasta potalle.
JA sen jälkeen kun ovat tajunnet mitä pottaan pitäisi tehdä niin sen jälkeen sinne melkeen aina jotain on tullut. Eli alle puolivuotiaasta alkaen.
Äiti väkisin tyrkytti mulle potankin mukaan kun siellä viimeksi kävin. Tuolla se nyt pölyttyy vessan nurkassa ja äidin kyselyihin vastaan vaan että joo joo käydään aina kun keritään.
Oikeastaan käytän vähän yli vuoden ikäistäni wc-pytyllä, siinä lapsi saa jotain aikaiseksikin eikä käy itkemään ja vääntelehtimään niinkuin potalla.
Ja siis tämä wc-pytyllä käyminenhän ei sitten ole alkuunkaan hyvä juttu, kun se on niin korkea eikä lapsi pääse sinne itse jne. huoh..
mutta en tajua AP mikset käytä lasta potalla?
Eikö olisi helpompaa sinullekin, että lapsi tekisi pissat ja kakat pottaan, niin ei tarvitsisi koko ajan olla pesemässä peppua ja vaihtamassa vaippaa?
Sanot ettet tiedä "milloin ja miten" pottatreenit aloitetaan - No eikö tuo sukulaisten kysely soita mitään kelloja? Treenit olisi voinut jo aikaa sitten aloittaa...
Meillä tyttö nyt 1v 6kk ja on käytännössä päiväkuiva. Muutama kuukausi ollaan aktiivisesti potatettu (ennen ja jälkeen ulkoilun, syömisen jälkeen, ennen nukkumaanmenoa) ja tyttö selvästi ymmärtää ja haluaa tehdä asiansa pottaan. Sama vaippa on kuiva ja käytössä aamusta iltaan.
homma olisi pitänyt aloittaa jo yhden vuoden kieppeillä niin tulosta olisi jo tullut.
Me aloitettiin kolmen vuoden kieppeillä, ja tulosta tuli nopeasti.
Tuntuu järkyttävältä että alle 3-vuotias joutuu tekemään hätänsä vaippaan. Kyllähän vaikkapa 2 v on jo niin iso että ymmärtää tuon olevan ällöttävää.
Meillä alettiin pottailu heti kun lapset osasivat istua. Tulosta tuli myös nopeasti, eli suuri osa pissoista ja kakoista pottaan, vaikka vaippoja käyttivätkin. Täyskuivia olivat 1,5 -vuotiaina. Eivätkä mitään "äiti-vahtii-haukkana"-kuivia, vaan päivähoidossakin ilman vahinkoja (tai no pari vahinkoa 3-vuotiaaksi mennessä) selvinneitä.
Meistä 70-luvun lapsista vain harva oli 2-vuotiaina vaipoissa. Kummasti ihmiskunta tuntuu taantuvan tuon asian oppimisessa.
Syömisten ja nukkumisten jälkeen vaan potalle. Hieman voi lahjoakin mielestäni jotta istuskelu on kivaa.
Ja kaikki lapset eivät edes halua pottaa. Kuten ei meillä. Vaan ostettiin wc pöntön supistaja ja sinne sitten teki. Meillä oppi myöhään vasta senkin. 3v asti ollut päiväkuiva. Yöllä on vielä vaippa.
Mutta vasta silloin poika oli valmis.
Kyllä se lapsi jossakin välissä oppii :) Turha stressata :)