Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat rahat vs. yhteiset rahat - ikuinen ongelma???? Miten se käytännössä toimii?

Vierailija
27.04.2010 |

Olen ton toisen ketjun ap, eli tuo joka kyselee että maksaako teillä mies menoja hoitovapaan aikana. Meillä siis mies ei maksa mun omia menoja, tosin en ole pyytänytkään.

NYt on alkanut tää omat rahat -homma ahdistamaan kun omaa rahaa ei mistään tule.

Jotenkin meille on ollu aina luonnollista että on omat rahat ja mies maksaa isommat jutut.

Te joilla on yhteiset rahat, meneekö molempien palkka yhdelle tilille josta sitten maksatte kaiken? Te joiden miehellä hyvä palkka (ja itsellä ehkä huono kuten minulla), käytättekö ihan "surutta" miehen rahoja?

En tiedä miten ikinä saisin miehen suostumaan yhteiseen tiliin. Avioehtokin tehtiin kun mentiin naimisiin. Aikaisemmin se tuntui luonnolliselta mutta nyt epäreilulta.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans avioehto ja omaisuus on erillistä, mutta arkea elellään yhteisillä rahoilla. Ei tästä muuten mitään tulisikaan, esim. meillä mies oli jossain vaiheessa hoitovapaalla.

Vierailija
2/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tienaa nettona lähes tuplasti minuun verrattuna. Ollaan sovittu, mitkä laskut kuuluu kummallekin. Ns. harvemmin tulevia laskuja maksellaan miten milloinkin, rahatilanteesta riippuen. Laskujen jakoa päivitellään aina rahatilanteen muuttuessa.

Rahaa siirretään tileiltä toiselle tarpeen mukaan. Kummallakin on oikeus kuluttaa itseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit sitten maksaa omat maksusi palkallasi.

Vierailija
4/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten käytännössä hoidatte yhteiset rahat? Onko teille yhteinen tili, tai käyttöoikeus toistenne tileihin tms.?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, tai oikeastaan siksi kun ajattelin ottaa asian puheeksi, ja tiedän että mies ei ikinä suostu yhteiseen tiliin jonne molempien palkka menisi. Oikein itkettää kun ajattelen että miten perustelen asian miehelle.

ap

Vierailija
5/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin oma tili, jonne palkka tulee. Sieltä kumpikin siirtää automaattisesti 90% tuloistaan yhteiselle tilile, josta sitten maksetaan kaikki perheen menot. Hyvin toimii.

Vierailija
6/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suurin piirtein sama systeemi kuin kutosella. Ollaan sen päälle sovittu mitä kukin voi säästää ja sijoittaa omista rahoistaan.

Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki.

Vierailija
7/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat tilit joille kummankin palkka tulee, mutta käytännössä kaikki rahat yhteisiä ja laskuja maksetaan aina siltä tililtä jossa sattuu rahaa olemaan.

Vierailija
8/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaikki laskut omalta tilitään, joskus saattaa ottaa minun tililtänikin jotain jos on esim. useamman tonnin vakuutusmaksuja autoista muiden laskujen lisäksi maksettavana.

Minä toki makselen ruokaostoksia kun käyn ilman miestä kaupassa, oselen vaatteita lapsille ja kaikkia sisustusjutuja ym. eli siis maksan sen mitä ostelen kun shoppailen ilman miestä.

Mies tienaa yli tuplaten minuun verrattuna, ja saisin kyllä ihan surutta käyttää miehenkin rahoja, mutta omani riittävät valln mainiosti. Meillä onneksi on taloudellinen tilanne sellainen, että molemmilla jää rahaa melkoisen hyvin säästöön, vaikka käytämme kohtalaisen paljon esim. perheen kanssa matkusteluun.

Vierailija
9/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kumpikin näkee toisen tilin tiedot ja tapahtumat omilla tunnuksilla. Molempien pankkikortit käyttävät miehen tiliä, jonne siis tulee miehen palkka. Mun tilille tulee lapsilisät ja työmarkkinatuki (ja kohta äitiys- ja vanhempainrahat). Sitten mies maksaa sieltä omalta tililtään lainan lyhennykset, kaikki laskut yms. ja minä siis vinguttelen kaupoissa surutta miehen tiliä. Ylijäävät rahat siirretään vielä miehen tililtä mun tilille...

Ruokakaupassa maksetaan S-tililtä, joka on mun nimissä, mutta jonne rahat ilmestyy lähinnä miehen tililtä, joskus mun tililtä. S-tilillä on aina kai vähintään 1000€.

Meillä ei ole avioehtoa, sillä se olis ollut turha. Mo, ehkä mun vanhempien mökistä aikoinaan tuleva perintö saattas tarvita suojausta, ettei mökille tule outoja jakajia. Muuten kaikki raha on siis yhteistä, ja tämä toimii.

Jos olisin töissä, niin mun palkka menis kai mun tilille, mutta mies saattais sitten maksella laskuja tarvittaessa sieltäkin. Tarkotus siis on, että yhtä tiliä käytetään, ja toiselle kertyy mitä kertyy. Just kyllä myytiin auto, ja rahat meni miehen tilille, josta sitten varmaan laitetaan indeksirahastoihin. Ja toki kummallakin tilillä pitää aina olla sen verran, että leski selviää omalla tilillä perinnönjaon yli.

Kaikki muuttui yhteiseksi ulkomailla oleskellessa, jolloin kummankin palkat tuli samalle tilille, ja kumpikin käytti tiliin omaa korttia. Kumpikaan ei tosin noin vain tuhlaa jotain 500€ johonkin ostokseen (kitara, vauvan vaunut, pleikkari, kalusteet, verhot yms) kysymättä toiselta, ja isot hankinnat ostetaankin yhdessä.

Vierailija
10/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkka siirretään mun tilille, niin että miehelle jää vaan jotain hätä "taskurahaa" ja tankkaamiseen tms. Mä sorteeraan mun tililtä kaikki maksut, lainat ja säästöt menemään. Se mitä jää, käytän miten lystään :)

Vierailija
11/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin yhteen 17vuotiaina ja rahattomina mutta yhteiset rahat on edelleen. Meillä mies tienaa enemmän, minä olen ollut vuosia kotiäitinä ja nyt teen kotoa käsin osa-aikaisena alani töitä. Varsinaista yhteistä tiliä ei ole, molemmilla on omat ja lisäksi yksi lainanhoitotili. Käytännössä rahoja siirrellään tarpeen mukaan, kumpikaan ei ajattele kenen työstä ne ovat tulleet. Toisen mielipidettä kysytään isommissa hankinnoissa.

Vierailija
12/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika samanlaiset tulot palkkatyöstä, paitsi että mulla on perittyä omaisuutta joka tuottaa hieman ekstraa miehen tuloihin nähden. Avioehto siis kans meillä, koska en halua, että eron tullessa minun omaisuutta menisi miehelle (kuolintapauksessa avioehtoa ei meillä sovelleta).

Meillä on yhteinen tili, jonne molemmat laittaa saman summan kuukaudessa rahaa. Sieltä maksetaan kaikki perheen laskut, ruoka ja yhteiset menot sekä lapsille ostettavat asiat.

Palkkatilit on molemmilla ihan omat ja sinne jää molemmilla sen verran kuin "omasta" käytöstä sitten jää.

Tämä on toiminut meillä.

Vierailija
13/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteinen tili ja kyllä käytän rahaa mihin haluan ja tarvitsen, näin on ollut koko avioliiton ajan. Mitään ongelmia ei ole ollut, pääsääntöisesti mies on tienannut enemmän, minä välillä.

Vierailija
14/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan käytän juuri sen verran rahaa omiin menoihini kun haluan, jopa lomamatkoihin naisporukalla.

Silloin kun mäkin olin töissä, samalle tilille meni rahat ja sieltä käytettiin eikä laskettu, et mikä on kenenkäkin tienaamaa.

Joskus kun lapset vinkuu jotakin, sanon et kysykää iskältä ne on iskän rahoja, mies heti sanoo, et ei ole, ne on meidän rahoja.

En pysty millään käsittämään avio/avoparia joilla olisi erilliset tulot ja menot. Ei sellainen ole perhe, kämppäkaverin kanssa olen niin toiminut.

Vierailija
15/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli vuotta eron jälkeen, ainoa asia mistä ei riidelty avioliitossa eikä erossa oli raha.

Vierailija
16/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla on omat tilit, jonne palkka tulee. Lisäksi on säästötili, jonne laitetaan rahaa jemmaan mahdollisuuksien mukaan.

Istumme n kerran kuussa alas ja suunnittelemme, kumpi maksaa mitäkin laskuja. Asuntolaina menee suoraan miehen tililtä. Emme ole koskaan laskeneet sitä, mitä kumpikin maksaa prosentteina tms. Se siis maksaa, jonka tilillä on rahaa. Tarpeen mukaan sitten ostetaan itselle sitä mistä on puute.

En ole koskaan ymmärtänyt, että mikä näissä asioissa on niin vaikeaa. Miksi pitää rahallisesti maksaa kaikki tasan? Ei kaikkea voi koskaan tasata. Toinen syö enemmän, toinen käyttää vettä enemmän, toinen käyttää autoa enemmän, toinen tekee kotitöitä enemmän, toinen hoitaa yhteisiä lapsia... Ei näitä asioita voi millään arvottaa.

Ja huom. minä en aina ole ollut se joka tienaa vähemmän. Meilläkin on ollut aikoja, jolloin minä olin työelämässa ja mies opiskeli. Silloin maksoin mielelläni juoksevia kuluja enemmän.

Mutta ap, kehotan sinua nostamaan kissan pöydälle! Jos kulut maksetaan puoliksi niin sitten kaikki muukin pitäisi puolittaa...

Vierailija
17/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) listaa kaikki lasten kulut/kk

2) listaa kaikki perheen pakolliset kulut/kk

3) listaa kummankin tulot/kk

Sitten menet laskelman kanssa miehen luo ja ehdota että avaatte yhden yhteisen tilin, jonne pitää kuukaudessa saada kokoon vähintään 1+2 summa. Sitten mietitti miten tulot jaetaan sinne yhteiselle tilille, jotta siellä on riittävästi rahaa ja lopuksi päätätte ettei toisen "omien" rahojen( = tuloista jäljelle jäävä osuus) käytölle ole rajoituksia

Jos miehelle ei kelpaa, pyydä vastaehdotus.

Vierailija
18/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos rahaa on sen verran, että kumpikaan ei tunne tarvetta laskea, että on mennyt pennilee tasan. Eli moelmmille jää vähän ylimääräistä, vaikka jossain kuussa sattumalta kantaisikin vähän suuremman osan kustannuksista.

Vierailija
19/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty millään käsittämään avio/avoparia joilla olisi erilliset tulot ja menot.

Käsitätkö sellaisen, jolla on erilliset tulot mutta

1) yhteiset menot ja

2) omat menot.

Eli toisin sanoen erilliset palkkatilit, joista siirretään yhteiselle tilille perheen yhteisiin menoihin.

Vierailija
20/67 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa asia mistä ei riidelty avioliitossa eikä erossa oli raha.

raha on ainoa asia josta me riidellään! En ole viime aikoina jaksanut asiasta edes kauheasti mainita kun en jaksa riidellä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan