Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako teidän miehet menojanne kun olette hoitovapaalla? ov

Vierailija
27.04.2010 |

Mies on hyväpalkkainen, ja meillä on talouden menot ja tulot hyvin tasapainossa. Nyt kun olen hoitovapaalla, niin omat tulot on tietty ihan naurettavat (ei mitään kuntalisiä, bruttopalkkani normaalistikin tosin hiukan alle 2000).

Nyt mies maksaa tietenkin kaikki isot laskut ja isommat ruokakulut. Omat rahani menevät kaikki lapsen pienempiin hankintoihin, pieniin kauppaostoksiin ja omiin laskuihin, mm. muutamat lehdet, sanomalehti ja puhelinlaskut.

En ole ostanut itselleni MITÄÄN yli puoleen vuoteen ellei oteta huomioon muutamia kirpparilöytöjä. En ole käynyt aikoihin kampaajalla, kun siihen ei kertakaikkiaan ole varaa. Olen luopunut kaikista "omista" rahamenoistani, en satsaa ollenkaan itseeni koska se ei vaan ole mahdollista. Nytkin pähkäilen että millä rahalla ostan uuden lenkkikengät kun vanhoista repesi pohja irti. Kinuanko mieheltä rahaa?

Nyt mietin että onko se epäreilua että hoidan lasta kotona ja luovun kaikista omista hankinnoista sillä aikaa kun mies takoo rahaa ja häneltä jää rahaa säästöönkin? Meillä on nk. omat rahat, eli ei yhteistä tiliä ym. Joten joutuisin pyytämään häneltä rahaa kampaajalla käyntiin, en ole vaan halunnut tehdä sitä. Maksaako teillä miehet tällaisia "turhia" menojanne kun ootte hoitovapaalla?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kertaakaan keskustelleet asiasta? Tietääkö mies ettet rahanpuutteen takia voi käydä kampaajalla tai ostaa uusia kenkiä itsellesi?

Meillä on aina olleet omat tilit ja yhteinen tili. Oman tlin rahoilla saa tehdä mitä haluaa ja yhteiselle tilille menee 90% kummankin tuloista. Hyvin on toiminut.

Vierailija
22/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pönttö mies ettei se tajua ettei sulla ole rahaa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on aina maksanut yhteiset laskut (vesi, sähkö, talonvakuutus, auton kulut) ja minä ruuan ja muut ostokset.

Nyt hoitovapalla ollessani joudun kulutaamaan kaikki mitä aiemmin on minulla säästöön jäänyt. Miehelleni tas jää säästöön joka kuukausi rutkasti rahaa.

Mieheni on todella pihi tienaamistaan rahoista, eikä todellkaan anna minulle.

Vierailija
24/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi isä, hänen kuuluu ilman muuta maksaa lapsen kulut, siitä voisit aloittaa.

Vierailija
25/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja säästin etukäteen töissä ollessani hoitovapaata (5 kk) varten. Mies jäi sitten lapsen kanssa kotiin. En joutunut kinuamaan rahaa mieheltäni. Mutta mun mielestä olisi kovin outoa, jos toinen on pitkään lasten kanssa kotona, eikä se työssäkäyvä antaisi silloin toiselle taloudellista tukea.

Vierailija
26/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että musta tuntuu siltä että oon tosissani joutunut luopumaan paljosta. Taitaa ajatella että en kai vaan tarvii mitään.

Asiasta on puhuttu muutaman kerran, yhteisiä rahoja ehdotin sillon kun odotin ekaa lasta, silloin mies sanoi ettei halua yhteistä tiliä, maksaa sitten tietenkin kaikki menot. Mutta jotenkin mä en vaan osaa pyytää siltä.

Tarkoitin että toisen lapsen myötä tulee varmaan tehtyä tietenkin enemmän niitä pieniä hankintoja lapsille sitte kun lapsia on 2. Mies siis maksaa isommat hankinnat, mutta tietenkin tulee pieniä ostoksia tehtyä, vaatteita ja vaippoja ja muuta kun käyn itse kaupassa.

ap

Vierailija
27/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen nyt äitiyslomalla ja todellakin tulojeni pieneneminen on huomioitu jo ennen lapsen syntymää yhteisten menojen maksussa. Siirrämme yhteiselle tilille lainaa ym laskuja varten x euroa/kk, joka työssä ollessani oli sama määrä molemmilta (tulot melkolailla meillä yhtä suuret), mutta nyt äippälomalla minä siirrän vähempi, jolla kompensoidaan minun tulojeni pieneneminen.

Menen taas piakkoin töihin ja sen jälkeen summat ovat jälleen samat. Itse asiassa minulla on hieman isommat tulot, joten katsotaan, alanko siirtämään enempi vai annetaanko olla, kun kuitenkin ostelen lapselle enempi tarvikkeita.

Mutta todellakin perheen kuuluu elää yhdessä!!!

Vierailija
28/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hoitovapalla ollessani joudun kulutaamaan kaikki mitä aiemmin on minulla säästöön jäänyt. Miehelleni tas jää säästöön joka kuukausi rutkasti rahaa.

Mieheni on todella pihi tienaamistaan rahoista, eikä todellkaan anna minulle.

Mulla kaikki menee mikä tulee tilille, ja mies laittaa rahaa säästöön. Tosin omat vanhempani joskus auttavat, mutta musta on luonnotonta pyytää vanhemmilta rahaa omiin menoihin kun mieheltä jää rahaa säästöön. Eri asia jos rahasta tekisi tiukkaa!

ap

Vierailija
29/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin hoitovapaalle (jonka pituus täysin oma päätökseni) ollaan äänettömällä sopimuksella siirretty kaikki laskut miehelle. Mies hoitaa myös ruokaostokset lähes kokonaan, itse käytän esim. s-tililtä bonusrahoja mitä joudun kaupassa käymään.

Aiemmin ostin lähes kaikki lapsen vaatteet, mutta nyt käydään ostoksilla yhdessä viikonloppuisin (olen käynyt katsomassa ennakkoon mistä löytyy) tai pyydän miesät tilaamaan netistä. Mies luottaa, että tiedän parhaiten mitä tarvitaan. Aika harvoin ostaa lapselle omatoimisesti muuta kuin ruokaa ja joskus harvoin leluja.

Kotihoidon tuella ja säästöilläni olen rahoittanut siis pääosin omat menoni. Mies on muutaman kerrzn kysynyt tarvitsenko rahaa, kun olen maininnut, että jotain puuttu tai on kovin kallista. En ole kuitenkaan ilennyt kuin joitakin kymppejä silloin kuin rahat ihan lopussa.

Olen ap:n anssa samaa mieltä, että on nurinkurista, jos mies säästää samalla kun vaimo kituuttaa. Toisaalta haluan säilyttää itsenäisyyteni talousasioissa, kun aika pian kuitekin palaan töihin ja alan taas tienata. Omalla kohdallani auttaa, että on ainakin sellainen tunne, että mieheltä kyllä saisi rahaa tosi tarpeen tullen ihan mukisematta.

Vierailija
30/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin että toisen lapsen myötä tulee varmaan tehtyä tietenkin enemmän niitä pieniä hankintoja lapsille sitte kun lapsia on 2. Mies siis maksaa isommat hankinnat, mutta tietenkin tulee pieniä ostoksia tehtyä, vaatteita ja vaippoja ja muuta kun käyn itse kaupassa.

ap

Miksi vaipat ja muut aivan perusjutut ovat sinun vastuullasi? Nyt istukaa alas ja puhukaa miehenne kanssa tämä talousasia läpi! Suomalaiset naiset on taidettu ylikouluttaa itsenäisyyteen kun suostuvat ihan mihin tahansa ettei vaan koskaan tarvitse pyytää keneltäkään mitään!

Vierailija
31/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et osta vaippoja yn pientä ollenkaan. Hamstraat silloin kun menette yhdessä. Jos vaipat loppuvat, niin käytä vaikka vaippoina miehen paitoja.yhteinen ruoka tyyliin kaurapuuroa ja itse tehtyä hernekeittoa. Kun olet päivisin kotona, voit ostaa itsellesi muuta.

että musta tuntuu siltä että oon tosissani joutunut luopumaan paljosta. Taitaa ajatella että en kai vaan tarvii mitään.

Asiasta on puhuttu muutaman kerran, yhteisiä rahoja ehdotin sillon kun odotin ekaa lasta, silloin mies sanoi ettei halua yhteistä tiliä, maksaa sitten tietenkin kaikki menot. Mutta jotenkin mä en vaan osaa pyytää siltä.

ap

Vierailija
32/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pääasiassa miehen tililtä :)

Olen kotiäiti ja hoidan perheen laskujen maksun nettipankin kautta. Siirtelen myös tarvittaessa rahaa tileiltä toisille.

Perheessämme on sama elintaso kaikilla perheenjäsenillä vaikka tulot on aivan eri luokkaa.

Vierailija
33/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus vaan huomaan että vaipat on loppu ja sitten menen tietty itse lapsen kanssa kauppaan niitä hakemaan. Yleensä mies ostaa vaipat kun ostaa ruuat, mutta tietenkin aina jotain unohtuu. Enkä sitten oikeen osaa kinuta että "maksatko mulle ton vaippapaketin hinnan tilille, kiitos".

Itseäni saan syyttää joo. Mutta jotenkin taloudellinen itsenäisyys on ollu mulle luonnollista ennen tätä. Nyt kun meidän tulot on niin epäsuhdat ( mies tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä), on tilanne alkanut harmittaa, varsinkin nyt hoitovapaalla.

ap

Vierailija
34/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikalailla sama tilanne kuin teillä! Meillä on kaksi yhteistä lasta, ja olen hoitovapaalla. Meillä on omat rahat ollu aina, mies kyllä maksaa kaikki isot laskut/hankinnat. Mies tienaa 4 kertaa enemmän kuin minä.

Itseänikin on alkanut ahdistaa tämä ainainen rahapula. Harkitsen jopa työpaikan vaihtoa (kun palaan töihin) jotta saisin itselleni enemmän rahaa, niin että voisin joskus ostaa jotain laadukasta itselleni ja alkaa käymään kampaajalla edes 3kk välein!

Nytkin olen maksanut lasten lääkärikuluja omista rahoistani (meillä on vakuutus mutta rahat saan sieltä vasta vajaan vuoden päästä, vakuutus kun on Pohjolassa jossa on todella kelvoton korvauksenhakusysteemi). Tili on ihan tyhjä ja kun pyydän miestä maksamaan Visa-laskuni niin hän saa sen tuntumaan joltain laupeudenteolta vaikka siellä ei ole mitään turhia menoja.

Olen luonteeltani aika pihi, enkä osta koskaan mitään kallista itselleni tai lapsille. Olen ostanut melkein kaikki lasten vaatteet kirpparilta (omilla rahoillani), ja uudetkin lasten vaatteet olen maksanut itse.

Nyt kun tätä ketjua lukee niin tajua miten älytöntä on että itse kärsin ja kituutan kun toinen tienaa hyvin! Olen uhrannut työvuosia kotonaoloon ja teen jatkossakin huonopalkkaista työtä jotta työaikani olisivat lyhyitä jotta lasten ei tarvitsisi olla pitkiä aikoja hoidossa. Ja sen takia kärsin rahapulasta!!

Saitte silmäni aukeamaan, ennen en ole tuota omat rahat-järjestelyä oikeastaan kyseenalaistanut!

Vierailija
35/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä maksan kun mieheni jää hoitovapaalle ja minä palaan töihin.

Vierailija
36/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksistasi käy ilmi että normaalitilanteeseen verrattuna (molemmat töissä) teillä on sun tulojen pieneminen kuitenkin huomioitu siten, että mies maksaa kaikki isommat laskut ja ilmeisesti maksaa aina kun yhdessä olette kaupoilla.

Miehelle ei sitten välttämättä edes ole selvää kuinka pienet sun tulot on hoitovapaalla (vanhempainvapaalla tulot oli huomattavasti isommat) ja millaisia summia niihin verrattuna pienistä laskuista ja ostoksista kuitenkin kertyy. Eli teillä on sun tulojen pieneminen huomioitu, kun jäit kotiin, mutta ei enää hoitovapaalle tippumista, joka monesti on isompi pudotus.

Sun on pakko ottaa härkää sarvista ja pyytää miestä kuukausittain siirtämään joku summa sun tilille tai luottokortti, jonka laskun mies maksaa. Yksi vaihtoehto on yhteinen käyttötili omien tilien lisäksi, jonne nyt mies laittaisi rahaa. Jokaisen laskun kiikutuksessa miehelle erikseen ei ole järkeä, eikä jokaiseen menoon erikseen pyytää rahaa. Ja pelkkää yhteistä tiliä en ehdottaisi, kun muutos on niin iso.

Vierailija
37/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä ketjua lukiessani vahvistuu että päätökseni erota miehestäni oli oikea, hän ei todellakaan antanut minulle rahaa mihinkään kun olin lasten kanssa kotona. maksoi vain pakolliset asumiskulut ja muut. ei osallistunut edes lasten vaippojen ostoon. miten sokea sitä ihminen voikaan olla?

Vierailija
38/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ei sitten välttämättä edes ole selvää kuinka pienet sun tulot on hoitovapaalla (vanhempainvapaalla tulot oli huomattavasti isommat) ja millaisia summia niihin verrattuna pienistä laskuista ja ostoksista kuitenkin kertyy.

olen monta kertaa valitellut miten vähän rahaa saan kuussa ja miten kaikki menee mitä tulee. Mies ei vaan tunnu välittävän, tai luulen että enemmänkin ei tajua että minäkin joskus haluaisin ostaa jotain itselleni. Oma vikani sinänsä että olen jotenkin laittanut omat menoni täysin jäihin kotona olon aikana. Nyt alan vähän tajuta että eihän niin ehkä kuulukaan tehdä!

ap

Vierailija
39/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua ja mielestäni tuo on muutenkin outoa. Voisithan tietenkin vaatia mieheltäsi ns. palkkaa yhteisten lasten hoidosta, koska itse et saa mistään rahaa muuten.

Meillä molemmilla on omat tilit, mutta käytännössä käyttöoikeus toisen tiliin. Netissä maksan laskut siltä tililtä missä on rahaa ja siirrän rahaa tarpeen mukaan sille tilille missä on vajausta ja tarvetta. Siis käytännössä meillä on yhteiset rahat, voisihan sitä olla vaikka yhteinen tili, mutta toimii tämä näinkin.

Vierailija
40/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästettävä ennen hoitovapaalle jäämistä käyttövaraa vuodeksi noin 5000 euroa. Ihan pakko!

Silti tuli olo monta kertaa, että rahat loppu. Meillä esim on sopimus että maksan sähkölaskun, aina joka kerta kun tulee, eikä hoitovapaa ole mikään syy olla maksamatta.

Esim talvikuukausina voi 2kk lasku olla yli 600 euroa. Pakko maksaa, kun mies maksaa talosta ja autosta yli 1000e kuussa.

Ei meillä olisi tullut mitään siitä, että minä tuosta noin vaan panen kädet puuskaan ja sanon, että nyt minä hoidan lapsia ja sinä maksat meidän elämisen, piste.

Mielestäni aikuisuuteen kuuluu myös suunnitelmallisuus... Jos ei pysty säästämän yhtään hoitovapaata varten rahaa, ehkä kannattaa odottaa, että kypsyy aikuisena ja vasta sitten hankkii niitä lapsia.

ihan kamalaa olisi ollut jos ihan miehen varassa olisin joutunut elämään. Mulla normaalisti omat tulot vähän yli 2000e kuussa nettona, ja aivan kamalaa oli kun nyt oli käytössä vaan lapsilisät, kht ja omat säästöt, hyvä jos hätäseen tonni kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme