Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako teidän miehet menojanne kun olette hoitovapaalla? ov

Vierailija
27.04.2010 |

Mies on hyväpalkkainen, ja meillä on talouden menot ja tulot hyvin tasapainossa. Nyt kun olen hoitovapaalla, niin omat tulot on tietty ihan naurettavat (ei mitään kuntalisiä, bruttopalkkani normaalistikin tosin hiukan alle 2000).

Nyt mies maksaa tietenkin kaikki isot laskut ja isommat ruokakulut. Omat rahani menevät kaikki lapsen pienempiin hankintoihin, pieniin kauppaostoksiin ja omiin laskuihin, mm. muutamat lehdet, sanomalehti ja puhelinlaskut.

En ole ostanut itselleni MITÄÄN yli puoleen vuoteen ellei oteta huomioon muutamia kirpparilöytöjä. En ole käynyt aikoihin kampaajalla, kun siihen ei kertakaikkiaan ole varaa. Olen luopunut kaikista "omista" rahamenoistani, en satsaa ollenkaan itseeni koska se ei vaan ole mahdollista. Nytkin pähkäilen että millä rahalla ostan uuden lenkkikengät kun vanhoista repesi pohja irti. Kinuanko mieheltä rahaa?

Nyt mietin että onko se epäreilua että hoidan lasta kotona ja luovun kaikista omista hankinnoista sillä aikaa kun mies takoo rahaa ja häneltä jää rahaa säästöönkin? Meillä on nk. omat rahat, eli ei yhteistä tiliä ym. Joten joutuisin pyytämään häneltä rahaa kampaajalla käyntiin, en ole vaan halunnut tehdä sitä. Maksaako teillä miehet tällaisia "turhia" menojanne kun ootte hoitovapaalla?

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiset rahat on olleet "aina" ja puolin ja toisin maksellaan toisen kuluja. Se on avioliittoa, perheen ylläpitoa, rakastamista ja huolenpitoa.

Vierailija
2/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä päätit yksin hankkia lapsen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka ei olisikaan, kyllä olisin tehnyt sopimuksen vanhempain- ja hoitovapaan ajan tulomenetysten kompensoinnista. Tuo teidän tilanne on ihan älytön, toinen menettää ja toinen tienaa. Yhteinen lapsi kuitenkin?

Vierailija
4/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan kotona meidän lapsiamme ja mies tienaa perheelleen. Eli siis kyllä hän maksaa partureitani, vaatteitani ja huvittelujani. Mun ei kyllä tarvitse kinuta, koska meillä raha on vaan rahaa..

Vierailija
5/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmilla varmaan ei ole tuollaista tilannetta, koska useimmat ajattelevat, että yhteinen perhe, yhteiset rahat. Meillä ainakin noihin yhteisillä rahoilla voi huolehtia vapaasti perusasioista kuten vaikka nyt hiusten leikkauksesta. Eikä tosiaan tarvitse lupaa pyytää tai rahaa anoa.

Mun mielestä kampaaja ei ole turha meno, on ihan perusasia, että siisteydesta huolehtii.

Vierailija
6/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös omat tilit, mutta mies siirtää minulle kun tarvitsen, tai annan hänelle laskupinot, jolloin omat rahani riittävät.

Vierailija
7/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ollaan perhe, ei kaverukset! Ja lapset oli yhteinen päätös, oikeastaan jopa miehellä oli enemmän kiire lastenhankintaan kuin minulla.

Miten te käytännössä asian hoidatte? Vingutatteko rinnakkaisvisaa surutta, vai maksatteko omat menonne yhteiseltä tililtä?

Mua on alkanut vähän ahdistaa tää omat rahat -tilanne, kun oma palkka on NIIN paljon pienempi kuin miehen. Tietty mies maksaa kaiken isomman mitä hankitaan, mutta kuitenkin. Mulle ei jää mitään säästöön palkastakaan yleensä, miehelle jää.

Te joilla on yhteiset rahat, meneekö molempien palkka samalle tilille ja sitten maksatte sieltä kaiken, vai miten?

ap

Vierailija
8/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä periaatteella on aina menty. Ja hyvin toiminut viimeiset 13 vuotta.

Vierailija
9/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut sanoja "perhe" tai "avo- tai avioliitto"?? Miten on mahdollista että sun pitäisi "kinuta" rahaa mieheltäsi kampaajakäyntiin??? Tiesitkö millaisen miehen kanssa menit naimisiin?? Toi on sairasta! JSSAP!!! (Jätä se sika ansaitset parempaa!)

Vierailija
10/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, käytännössä kolme: käyttö-, säästö-, ja matkatili, mutta mikä tärkeintä: KAIKKI YHTEISIÄ!!! Ihan niinkuin perhe, koti, elämä, tulevaisuus, asuntolainakin...

Vierailija
11/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin mulla ei vaan omatunto tms. antaisi periksi kiikuttaa miehelle laskupinoa jos se sisältäisi vaateostoksia(itselle) tai kampaajalaskuja tms. :(

Toinen lapsi syntyy syksyllä, ja sen myötä menot ei varmaan ainakaan vähene mun osaltani, joten senkin puolesta tulevaisuus ahdistaa, vaikka syksyllä tietty sitten alkaa äitiysrahakausi niin että saan enemmän rahaa käteen kuussa.

Vierailija
12/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te olette nyt perhe, sinä hoidat yhteistä lastanne ja mies tienaa PERHEELLENNE rahaa.

Meillä on omat tilit mutta sekä tulot ja menot yhteisiä, on sitten kyse minun, mieheni tai lasten menoista. Meillä ei ole paljon rahaa, mutta ei siitä riidellä eikä lasketa mikä on kenenkin tienaamaa.

Minusta itsestäänselvää että perhe on yksikkö jossa kaikki yhteistä.

Vierailija
13/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään niin, että kummallekin tulee palkka omalle tilille. Siitä sitten valtaosa yhteiselle käyttötilille. Ollaan sovittu miten kumpikin säästää palkastaan henkilökohtaisesti.

Sen lisäksi jos käyttötilille kertyy ylimääräistä, niin se voidaan säästää yhteisesti tai lyhentää lainaa tms.

Sinne yhteiselle käyttötilille kummallakin on pankkikortti ja sieltä sitten maksetaan kaikki ostokset ja laskut.

Vierailija
14/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on sovittu jo ENNEN lasten hankintaa. Mietimme siinä vaiheessa jo arvojärjestyksen ja molemmat olimme sitä mieltä, että vauva ei kuulu päivähoitoon ja molemmat olemme valmiit uhraamaan sen eteen.

Mies uhraa tulonsa perheeseen, minä uhraan menetetyt palkat ja otan vastaan pienemmän eläkkeen, molemmat "kärsivät" yhdessä matalammasta elintasosta. Nämä on siis yhdessä sovittu eikä kumpikaan valita.

Omat tilit on, mutta molemmilla käyttöoikeus toisen tiliin. Se maksaa, jolla on rahaa. Jos tarvitsen vaikka uuden takin, ostan sen jos yhteiseen budjettiin sopii ja se maksaa jolla on rahaa.

Vierailija
15/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omat tilit. Käytännössä mies makselee oikeastaan kaiki laskut, ja minun palkkani jää minun käyttööni. Hoitovapaallakin mulla oli kyllä sen verran rahaa että sain ostokseni tililtäni hoideltua, mutta kyllä mies siirteli rahaa tililleni jos näytti siltä ettei siellä kovin paljoa ole enää jäljellä. Siis ihan voisit kyllä mielestäni pyytää miestäsi siirtämään tilillesi rahaa joko tarvittaessa, tai vaikka tietyn summan kuussa hoitovapasi ajan, miten teille on kätevintä.

Mulla on myös rinnakkaisvisa miehen tiliin, eli sillä saan ihan automaatistakin nostettua miehen tavalliselta tililtä, mutta vosin myös maksaa sillä. Lähinnä käytän sitä vaan ulkomailla.

Vierailija
16/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli aikoinaan kotiäiti pidemmän aikaa, siihen aikaan kun mitään kotihoidontukia ei ollut. Hänellä oli sekä oma tilinsä, että isällä oma. Äidilläni oli oikeus käyttää isän tiliä (jostain syystä ei ollut toisinpäin). Sieltä äiti sitten siirsi tarvittaessa rahaa omalle tililleen.

Isän palkasta kompensoitiin myös äidin pienempi eläke työuran lyhyyden takia, maksamalla isän palkasta yksityistä eläkettä äidille.

En ole koskaan kuullut, että äiti pyysi/kinusi rahaa isältä.

Meillä vastaava systeemi. Mies kotona lasten kanssa. Hänellä oikeus käyttää minun tiliäni. Omat tilit siis meilläkin. varustauduttu tällä tilinkäyttöoikeuteen esim minun auto-onnettomuuteen tms joutuminen, jolloin eivät saisi hankittua tarpeellisia tarvikkeita perheelle. Tililtäni mies sitten ostelee tarpeellisia ja välillä tarpeettomiakin hankintoja sekä itselleen, lapsille, minulle

Vierailija
17/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tarvinnut rinnakkaiskorttja vinkua, ne on ollut alusta asti.

Meillä on ollut rahat yhteisiä siitä asti kun yhteen muutettiin (3kk tutustumisen jälkeen)

Sillon mä kävin töissä ja mies opiskeli. Ei olis tullut silloinkaan mielee, et toisen olis pitänyt olla ilman jotakin ja toisen ei.

Huh, tuollaista touhua.

Vierailija
18/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vingu rahaa, äläkä etenkään ala vähättelemään itseäsi ja tarpeitasi miehellesi. Kysy vaan muina naisina, että mites toimitaan, mulla ei ole rahaa, onko sun helpompi laittaa mun tilille 500€ joka kuukausi nyt hoitovapaalla vai annatko mulle rinnaisvisan? Siis, ihan rennosti vaan kysyt mutta et anna muuta vaihtoehtoa kuin maksaa tavalla tai toisella. Teet maksamisen hänelle helpoksi ja niin, että jos vähänkin hänellä välähtää mielessä olla suostumatta siihen niin hän menettää kyllä väkisinkin kasvonsa sun edessä.

Vierailija
19/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sun menot ei vähene toisen lapsen myötä, että lasten menot ovat sinun menojasi? Mikä rooli sillä miehellä teidän perheessänne on?

jotenkin mulla ei vaan omatunto tms. antaisi periksi kiikuttaa miehelle laskupinoa jos se sisältäisi vaateostoksia(itselle) tai kampaajalaskuja tms. :(

Toinen lapsi syntyy syksyllä, ja sen myötä menot ei varmaan ainakaan vähene mun osaltani, joten senkin puolesta tulevaisuus ahdistaa, vaikka syksyllä tietty sitten alkaa äitiysrahakausi niin että saan enemmän rahaa käteen kuussa.

Vierailija
20/106 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itse annoin vastaavasti miehelleni rahaa, kun hän opiskeli. Voin vaan sanoa, että nyt käyn ostaan sitä ja sitä, anna heti 200 e!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän