Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v lapsi ja samaan ruokaan siirtyminen.

Vierailija
27.04.2010 |

Jotenkin se tuntuu vaivalloiselta,on niin helppo klonksauttaa purkki auki ja mikroon. Eli käytännön vinkkejä,miten tarjoatte lapselle samaa ruokaa. vaikka makarooni laatikkoa. teenkö suoraan suolattoman ja keitän lisäksi vaikka porkkanaa ja kukkakaalia. oikeastaan tuo valmistus ei ole "ongelma" mutta se muussaaminen pamiksella,haarukalla jää liikaa kökköjä..

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä pakko muussata kun lapsella ei yhtään hammasta vielä. On syönyt hampaattomuudestaan huolimatta 8kk;n ikäisestä asti ns. paakkuruokia. Hyvin imeskelee mutta siitä huolimatta pienin haarukalla aika pieniksi paloiksi.

Vierailija
2/31 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole jaksanu kauheei ressata ees tosta suolasta. Yleensä teen ruuat itse, eineksiä syödään aika harvoin. Ruuat maustan ihan normaalisti. Ja ihan terve lapsi mulla on, ei oo vielä munuaiset vaurioitunu.

Kauheesti nykyään varotaan kaikkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään osittain samaa, osittain 1v3kk syö omia ruokiaan. Ainoa, mitä ei syö, on tosi tulinen ruoka, muuten hänelle kelpaa kyllä kaikki sinihomejuustosta ja tofusta ja kalasta alkaen. Niitä kamalia nakkejakin on saanut muutaman kerran.

Ostan eineksiä harkiten ja suolaprosentteja ja lisäaineita syynäten. Sitten teen isoja annoksia itse ja pakastan pikkupurkkeihin. Jos muu perhe sitten syö vaikka sushia tai tulista ruokaa, taaperolle kaivetaan pakkasesta vaikka joku perunamuussiruoka :)

Kaikkihan on kuitenkin kiinni siitä, onko lapsi ns. hyvä syömään ja onko hänellä hampaita kuinka monta.

Vierailija
4/31 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syönyt jo ennen 1-vuotissynttäreitään samaa kuin mekin, hänen vanhempansa, eli tavallista kotiruokaa. Nykyisin kokatessa käytämme tosin todella vähän suolaa.

Mutta mainittakoon myös se, että n.2 vkon välein saatamme käydä esim. McDonaldsissa, jossa likka vetää kevyesti juustohampurilaisen ja muutaman ranskalaisen, palanpainikkeena tietenkin limppari ;)

Vierailija
5/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma.

Kokeilin tässä kerran keitettyjä makaroneja ihan sellaisenaan. Laitoin lautaselle ja tyttö napsi itse niitä käsin suuhun ja hyvää oli ja samalla hauskaa.

Neuvolassa mulle annettiin ainakin neuvoksi, että omenaa ja banaania sellaisina paloina että voi syödä itse ja tietenkin niin ettei tukehdu.

Vierailija
6/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään samaa ruokaa kuin muut niin ei kai sen kanssa tarvitse mitään kikkailla. Meillä lapsi on syönyt 8 kk lähtien samaa kuin muut, aluksi vähän muussattiin, mutta enää ei tarvitse sitäkään tehdä.

Vierailija
7/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk ikäinen syö itse sormipaloja ja äiti syöttää lusikalla samalla. Miksi lapselle ei voi tarjota sormiruokaa? 1v. osaa varmaan jo kohta käyttää itse myös lusikkaa. Ja musta ton ikäisen ruokaa ei kyllä enää tarvitsisi muussata vaan paloitella.

Vierailija
8/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tartteis kikkailla, mutta kun neuvolassa edelleen sanoivat, että ei saisi lisätä suolaa jne. Meillä, kun aikuiset ei tahdo syödä mautonta ruokaa. Joissain ruoissa onnistuu siten, että ottaa lapselle oman osan ennen kuin lisää mausteet tai sit teen suosiolla pikku kattilassa lapsukaisen ruoan erikseen.

Vierailija
9/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko hampaita.. tai minkä verran niitä on. Mä aloin just antaa meidän vajaa 10kk samaa ruokaa ku muillekin, en vaan lisää ruokaan suolaa, jokainen saa halutessaan lisätä omaan annokseensa.

Kun esim perunat ja vihannekset on keitetty kypsäksi ja oikeasti pehmeäksi, niin aika pikkuinen osaa syödä paloja.. ei kannata edes opettaa, että kaikki ruoka ajetaan tehosekoittimella sileäksi..

Vierailija
10/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim yrttimausteita voi kohtuudella käyttää, oon laittanu myös maustepippuria yms.

ton 10kk äiti...

Vierailija
11/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä kyllä 11kuisella on hyvät leegot jo suussa, ja osaa niitä käyttää. Leipä (ilman voita) ja kaikki isot palat katoaa kyllä hyvin mutta:

Jos meillä on viikon ruokalistana vaikka näin:

Kalakeitto

Italianpata

Pippuripihvit ja valkosipuliperunat

Perunamuussi ja lihapullat

Aurajuusto-kanaa ja riisiä

Kanapihvit ja juustokastike + pasta

Niin mitä noista nyt voi antaa?? nehän on kaikki niin maustettuja?

Vierailija
12/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v 2kk kuopus on ryhtynyt tosi reippaasti syömään samoja ruokia kuin muu perhe, ehkä isomman sisaruksen esimerkki auttaa.

Lounaaksi annan useimmiten kyllä valmispurkkeja, mutta päivällisellä kelpaavat ainakin siskonmakkarakeitto (vähän vähemmän lientä, perunoita voi vähän muussata ja nakkia pilkkoa pienemmäksi), makaronilaatikko, spagetti&jauhelihakastike, uunikala ja muussi jne.

En ole hysteerinen suolan suhteen, jos teen maustetumpaa ruokaa (esim wokkia) niin otan ennen varsinaista maustamista lihaa ja vihanneksia eroon molemmille lapsille. Jos ruoaksi olisi esim grillipihviä ja lapsille olisi nakkia, niin ostan nitriitittömiä, lisäaineettomia Vatajan nakkeja (on muuten maukkaita).

Vierailija
13/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö ihan sitä samaa kun kaikki muutkin. Jätetään nyt vaan sit vähäks aikaa maksapihvit tms. väliin.

Tyttö on aina ollut tosi huono syömään, mutta kun päästiin siirtymään hieman suolattuun (käytän hyvin vähän suolaa muutenkin) ja ennenkaikkea maustettuun ruokaan, niin johan alkoi upota. Pippuria en käytä, olen itse sille allerginen. Eli tulista ruokaa meillä ei ole ikinä.

Enkä edes muussaa. Tyttö syö itse kun laitan lautaselle sopivia haukkapaloja ja raa'at vihannekset hienona raasteena. Napsii ne suuhunsa ja sinne katoavat perunanpalat ja lihapullat. Hampaita on suussa kahdeksan ja yhdeksäs tulossa, mutta eipä tuo noille etuhampailla juuri pureskele ruokaa. Pehmeät muonat menevät yllättävän hyvin ihan ikenilläkin muusiksi.

Vierailija
14/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosin kans Vatajan nakkeja.. niitä voi syöttää huoletta sellaisenaan tai tehdä nakkikeittoa. Tavallisia nakkejahan saa antaa tosi harvoin, niiden nitriittien takia. Vatajan nakit on muutenkin täyslihaa. =)

Meillä menee etenkin keitot hyvin ja makaronijauheliha -ruoat. Kananfileepihvejäkin syö, kun vaan paloittelee valmiiksi. Lihapullia olen tehnyt silloin tällöin lapselle itse.

Vierailija
15/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä teen meille kahdet ruoat.

Me käytämme niin paljon kaikkea maustetta ja suolaa, ettei taaperolle niitä anneta. En siis anna makkaraa tai nakkeja tms.

Syököön sitten päiväkodissa, kun joskus 1,5 vuoden kuluttua sinne menee. Silloin varmaan siirrymme kaikki samaan ruokaan.

Meillä syödään aikuistenruokia ei vauvanruokia - siksi taaperolle omat safkat.

Vierailija
16/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis anna makkaraa tai nakkeja tms.

Vatajan nakit on jauhottomia, maidottomia, mausteettomia ja soijattomia. Suolaa on hiukkasen. Lapsille ja moniallergisille ovat hyvä vaihtoehto.

Vierailija
17/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis anna makkaraa tai nakkeja tms.

Vatajan nakit on jauhottomia, maidottomia, mausteettomia ja soijattomia. Suolaa on hiukkasen. Lapsille ja moniallergisille ovat hyvä vaihtoehto.

Kiitos!

Vierailija
18/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan, että tällä hetkellä kaupan hyllyt kumisevat tyhjyyttään..

Vierailija
19/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on viikon ruokalistana vaikka näin:

Kalakeitto

Italianpata

Pippuripihvit ja valkosipuliperunat

Perunamuussi ja lihapullat

Aurajuusto-kanaa ja riisiä

Kanapihvit ja juustokastike + pasta

Meidän 1,5-vuotias taapero söisi ihan onnesta soikeena kalakeiton, italianpadan, perunamuusin ja lihapullat, riisiä sekä kanapihvit kastikkeella ja pastalla. Ehkä valkosipuliperunatkin menisivät? Pihvit ja aurajuustokana ei menisi, suutuntuman täytyy olla meidän pikkuherralle "mehevä".

Vierailija
20/31 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilu 11-kuisena siten, että päivittäin yhdellä aterialla poika söi samaa kuin muukin perhe, ja tällä kaavalla jatkuu edelleen, tätä on siis jatkettu noin 2kk. Pikkuhiljaa, kesään mennessä, siirrytään kokonaan samoihin sapuskoihin muun perheen kanssa. Riisi, pasta, peruna niin paloina kuin muussinakin ovat menneet hyvin, samoin keitot, pinaattiletut, kasvispihvit, makaronilaatikko, kalaruuat... kaikkea on ainakin maistettu, ja kyllä suurimpaa osaa on syötykin ihan kunnolla. Liharuokia poika syö vain purkista, mä en valmista muuta lihaa kuin kalaa, ja kun purkkiruuat jäävät pois, jäävät suurimmaksi osaksi myös liharuuat (joskin kyläillessä ja silloin, kun mies valmistaa ruokaa, lihaakin on tarjolla).

Meillä on esikoisen vauva-ajasta asti, eli viimeiset 4v, ollut hyvin vähäsuolaista ja pääasiassa täysin suolatonta ruokaa aina ja kaikille, niin aikuisille kuin lapsille. Käytämme muita mausteita kyllä, mutta kohtuudella niitäkin. Ruuan voi maustaa hyvänmakuiseksi, sitä ei ole pakko suolata niin että se säilyy tuomiopäivään asti eikä sitä tarvitse maustaa muillakaan mausteilla niin, että liekit lyö suusta. Jos aikuisen suu on niin turtunut suolan ja mausteiden käytöstä, ettei normaalisti maustettu ruoka enää maistu miltään, on aikuistenkin syytä ruveta totuttelemaan vähemmälle maustamiselle. Jos mausteita on sen verran, että ruoka maistuu vielä ruualta, sitä voi antaa 1-vuotiaalle. Alkuun hän tuskin syö kovin suuria määriä, eikä suuria määriä kerralla kannata tarjotakaan, vaikka sitten lisäksi vielä vauvanruokaa, mutta 1-vuotiaana on käsittääkseni ihan hyvä alkaa jo maistella ja totutella syömään ihan normaalia perheruokaakin. Jos ruoka ei lapselle maistu, johtui se sitten liian tujuista mausteista, suolasta tai mistä tahansa, kyllä 1-vuotias sen osaa jo ilmoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi