1v lapsi ja samaan ruokaan siirtyminen.
Jotenkin se tuntuu vaivalloiselta,on niin helppo klonksauttaa purkki auki ja mikroon. Eli käytännön vinkkejä,miten tarjoatte lapselle samaa ruokaa. vaikka makarooni laatikkoa. teenkö suoraan suolattoman ja keitän lisäksi vaikka porkkanaa ja kukkakaalia. oikeastaan tuo valmistus ei ole "ongelma" mutta se muussaaminen pamiksella,haarukalla jää liikaa kökköjä..
Kommentit (31)
Meillä siirryttiin samaan ruokaan, kun tyttö oli vuoden ikäinen. Ainoa asia mikä muuttui, oli suolan vähentäminen. Ei sen lapsen tarvitse täysin suolatonta ruokaa syödä eli kyllä meillä on noin kerran kolmessa viikossa yksi ateria sisältänyt vaikkapa nakkia. Ja suolaa tulee juustoista, leivästä, leikkeleestä, valmiiksi pakatuista kaloista jne. Meillä voidaan varsin hyvin ja syödään runsaasti kasviksia ja kalaa sisältävää ruokaa. Mausteita käytetään lähes entiseen malliin. Suolan voi jättää lisäämättä ja iskeä pöytään sen suolasirottimen.
Meillä on syöty esim. pestokanaa, aurajuustolla höystettyjä ruokia, erilaisia muita juustoja, nepalilaista ruokaa, intialaista ruokaa, ihan peruspöperöitä, katkarapuja. No, ihan mitä vain mekin syömme. Emme tietenkään mitään pihvejä vedä (emme ylipäätään syö punaista lihaa) ja isoimmat möykyt ja kananpalat pienitään.
Mitä luulette, että lapset intiassa syövät? Maustamatonta ruokaa?
sitten kasvissoseen sijasta... Meillä menee ihan keittojuurekset. Tosi nopsaan ottaa pakkasesta sen erän mitä syödään ja kiehauttaa. Tai pikkuporkkanoita tms.
Siis meillä kyllä 11kuisella on hyvät leegot jo suussa, ja osaa niitä käyttää. Leipä (ilman voita) ja kaikki isot palat katoaa kyllä hyvin mutta:
Jos meillä on viikon ruokalistana vaikka näin:
Kalakeitto
Italianpata
Pippuripihvit ja valkosipuliperunat
Perunamuussi ja lihapullat
Aurajuusto-kanaa ja riisiä
Kanapihvit ja juustokastike + pastaNiin mitä noista nyt voi antaa?? nehän on kaikki niin maustettuja?
Meillä 8kk ikäisellä on neljä hammasta. Muussaan hieman haarukalla ennenkuin anna ruoan. Näistä ruuista antaisin kaikkia missä ei ole maitoa. 10kk iästä sitten niitäkin, joissa maitotuotteita on. Ja päälle tissimaitoa :) Juu, meillä menee valkosipuli sun muutkin, suolaa ei lisätä ruokaan ollenkaan. Isoveljen 2v. herkkua onkin Aura-juusto ja parmesaani.
Siis meillä kyllä 11kuisella on hyvät leegot jo suussa, ja osaa niitä käyttää. Leipä (ilman voita) ja kaikki isot palat katoaa kyllä hyvin mutta:
Kalakeitto
Italianpata
Kanapihvit ja juustokastike + pastaNiin mitä noista nyt voi antaa?? nehän on kaikki niin maustettuja?
ja lisäksi etnistä sapuskaa. Hyvin uppoaa.
teettekö te superreippaat aina alusta alkaen kaiken itse? Kun joku italianpata jauhelihalla, eihän sitä voi antaa, suolat ja kaikki valmiina. Me ei todellakaan ehditä kokata joka päivä alusta alkaen jotain spagettikastikkeita, vaan kaupan purkkeja(mahdollisimman hyviä sellaisia) käytetään. MIten ihmeeessä olette tämän ratkaisseet?
Jos meillä on viikon ruokalistana vaikka näin: Kalakeitto Italianpata Pippuripihvit ja valkosipuliperunat Perunamuussi ja lihapullat Aurajuusto-kanaa ja riisiä Kanapihvit ja juustokastike + pasta Niin mitä noista nyt voi antaa?? nehän on kaikki niin maustettuja?
Kun sanot että ovat maustettuja? Itsehän maustat. vai onko nuo ruoat eineksiä? Itse en käyttäisi eineksiä, mutta mies (ja hänen perheensä) syö vain niitä. Eli meillä jos mies tekisi tuon ruokalistan, niin eineksiä olisi: Italianpata, valkosipuliperunat, lihapullat, kanat ois marinadissa, juustokastike pussista ja ehkä jopa muussi valmista. Minä taas teksin itse nuo ja silloin voi maustaa esim lihapullista osan miedommalla suolalla, osan muussista ja valkosipuliperunoista jne.
ruokia noin vuotiaalle.
Kalakeitto
Italianpata
tottakai saa. Tulisesta ruoasta lapset eivät useinkaan pidä, mutta kyllä mausteita saa käyttää.
teettekö te superreippaat aina alusta alkaen kaiken itse? Kun joku italianpata jauhelihalla, eihän sitä voi antaa, suolat ja kaikki valmiina. Me ei todellakaan ehditä kokata joka päivä alusta alkaen jotain spagettikastikkeita, vaan kaupan purkkeja(mahdollisimman hyviä sellaisia) käytetään. MIten ihmeeessä olette tämän ratkaisseet?
että viskaan jauhelihan ja sipulin pannulle, siihen tomaattimurskaa ja kuivattuja yrttejä + mausteita. Jos on aikaa, niin raastan porkkanaa. Ei mene juurikaan enempää aikaa kuin siihen, että laittaa purkista valmiskastikkeen jauhelihalle (mutta on usein mm. edullisempaa). Kannattaa myös tsekata niitä purkkeja, ei niissä aina niin paljon ole suolaa, etteikö niitä lapsellekin voisi antaa.
esim. juuri italianpataa. Tyyliin kerran parissa kuukaudessa. Ei mullakaan ole aikaa kokata joka päivä, joten teen tupla-annoksia ja pakastan suurimman osan. Meillä on siis aina pakkasessa noin 20-30 annosta ruokaa. Ei ole mitään järkeä laittaa sapuskaa joka päivä. Ja tosiaan, samalla vaivalla tekee tuplat ja pakastaa. Järkeä käyttäen voi välillä antaa puolivalmisteita tai eineksiä (pinaattilettuja tms.).
kohta vuoden ikäinen poika, joka syö nyt päivisin samaa ruokaa kuin minä ja päivälliseksi jotain kasvissosetta tia keittoa. Olen kyllä laittanut ihan normaaliin tapaan mausteita ruokaan, mutta niihin ruokiin (esim. kastikkeisiin), joihin suolan voi lisätä jälkeenpäin, olen niin tehnyt. Tekemiäni ruokia ovat olleet mm. kanakastike, lihapullat, soijapihvit, jauhelihakastike, kirjolohikastike ja erilaiset kasvissosekeitot.
Esim. lihapullat on mielestäni tosi kätevä ruoka. Tekee pellillisen ja pakastaa osan. Pakasteesta voi sitten ottaa pullia sellaisina päivinä, kuin syö jotain lapselle sopimatonta. Mikrossa vaan lämpäyttää ja siihen kasvissose lisäksi.