Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjalaisten sanotaan olevan suorapuheisia? missä asioissa se ilmenee?

Vierailija
26.04.2010 |

Kerro käytännön kokemuksiasi, millaisia käytännön asioita pohjalaiset puhuvat suoremmin kuin muut?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Etelä-pohjalainen

Vierailija
42/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti on tietoo täällä eepeellä asumisesta... mielummin täällä ku jossain helsingin keskustas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eteläpohjalaista sukua, eikä meillä juuri korulauseita käytetä, vaan sanotaan asiat niiden oikeilla nimillä. Kyllähän se ulkopuolista saattaa vähän hämmentää ja loukatakin. Suoraan sanominen ei kuitenkaan ole samaa kuin epäkohteliaisuus. Mä kuitenkin pidän ominaisuuttani arvossa.

työtä opetetaan lapset arvostamaan pienestä pitäen.

Vierailija
44/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa loukkaavia :/

t. Etelä-pohjalainen

Vierailija
45/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani eteläpohjalaiset eivät osaa myöntää virheitään, suuttuvat käsittämättömistä asioista, ovat ulkokultaisia, haluavat aina esitellä materiaa, eivät osaa rakastaa.

Varmasti on poikkeuksiakin, mutta tällaisia eteläpohjalaisia minä tunnen. Juu, ex on sieltä...

Vierailija
46/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut haukkuvat olan takaa POHJALAISIA kieroiksi selkäänpuukottajiksi.

Mitä tämä ketju sitten muka on?

Vierailija
47/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitit vaan noloutesi, varsinkin kun et kehdannut ilmoittaa lähdettäsi.

Vierailija
48/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani jos se jotenkin loukkaa illuusiota, että siirtolaisuus selittyisikin vain yritteliäällä luonteella.

Totuus oli että Pohjanmaalla oli ongelmia väestön työllistämissä. Tervan tuotanto oli ollut ennen merkittävä työllistäjä, mutta sen tarve väheni nopeasti mm. höyrylaivojen yleistyessä.

Toisekseen Pohjanmaalla väestönkasvu oli erityisen suurta, ei vaan löytynyt esim. viljelymaata kaikille. Kyllä lähtijät olivat etupäässä juuri niitä, joilla kotimaassa oli kurjaa. Laivamatkan pystyi kustantamaan työtä vastaan.

Vierailija
49/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin isoisovanhemmat lähtivät Pohjanmaalta Amerikkaan parempaa elämää etsimään. (Palasivat kuitenkin takaisin kun isoisäni ilmoitti tulostaan.)

Vierailija
50/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani eteläpohjalaiset eivät osaa myöntää virheitään, suuttuvat käsittämättömistä asioista, ovat ulkokultaisia, haluavat aina esitellä materiaa, eivät osaa rakastaa. Varmasti on poikkeuksiakin, mutta tällaisia eteläpohjalaisia minä tunnen. Juu, ex on sieltä...

itse olen eteläpohjalaisen vaimo

Vierailija
51/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Encyclopedia Britannica.

Vierailija
52/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia tuo yksi ei sitä kehdannut ilmoittaa.

Vierailija
53/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijat täällä on ainaskin niin perseestä että..ohi pitää päästä, vaikka rekka olisi aivan lähellä! Voi olla, että muualla on samanlaista. Itse olen aika suora, mutta en nyt toki kaikkea sano mitä ajattelen. Virheeni myönnän aina, paree se on ne myöntää ku että kirtelis ja kaartelis. Kaikissa meissähän asuu pieni materialisti, eikö vain? Ehkä nämä väitteet pätee enemmän vanhempaan sukupolveen..

Vierailija
54/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeaa se ainakin on, mikä on aina plussaa tällaisessa viestittelyssä.

Vierailija
55/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijat täällä on ainaskin niin perseestä että..ohi pitää päästä, vaikka rekka olisi aivan lähellä! Voi olla, että muualla on samanlaista. Itse olen aika suora, mutta en nyt toki kaikkea sano mitä ajattelen. Virheeni myönnän aina, paree se on ne myöntää ku että kirtelis ja kaartelis. Kaikissa meissähän asuu pieni materialisti, eikö vain? Ehkä nämä väitteet pätee enemmän vanhempaan sukupolveen..

eteläpohjanmaalla. Juhliinkaan ei voi siellä mennä, jos lahja ei ole kallis ja komia.

Vierailija
56/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteläpohjanmaalla. Juhliinkaan ei voi siellä mennä, jos lahja ei ole kallis ja komia.

Montakos e-p:sta sä tunnet? Vai ootko ite täältä?

Vierailija
57/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani jos se jotenkin loukkaa illuusiota, että siirtolaisuus selittyisikin vain yritteliäällä luonteella. Totuus oli että Pohjanmaalla oli ongelmia väestön työllistämissä. Tervan tuotanto oli ollut ennen merkittävä työllistäjä, mutta sen tarve väheni nopeasti mm. höyrylaivojen yleistyessä. Toisekseen Pohjanmaalla väestönkasvu oli erityisen suurta, ei vaan löytynyt esim. viljelymaata kaikille. Kyllä lähtijät olivat etupäässä juuri niitä, joilla kotimaassa oli kurjaa. Laivamatkan pystyi kustantamaan työtä vastaan.

juuri siksi, että Pohjanmaalla on ollut perinteenä antaa tila jakamattomana yhdelle perilliselle.

Toisaalta siitä on seurannut se, että tilat ovat hyvän kokoisia ja elinkelpoisia, vauraitakin. Pohjanmaalla ei ole ollut samalla lailla köyhää, nälkärajalla kituuttavaa maanomistusväestöä kuin monella muulla Suomen alueella.

Ja muut - maatta jääneet perilliset - ovat saaneet perintönsä rahana tai muuna omaisuutena ja lähteneet yrittäjiksi/asuttajiksi muualle Suomeen TAI vaikkapa Amerikkaan.

Panehan lähdettä peliin tuosta, että Pohjanmaalla olisi väestönkasvu ollut erityisen rajua.

Tuo kyllä on aivan totta, että tervapoltto oli ollut tärkeä elinkeino, ja sen tyrehtyminen rokotti monia pitäjiä. Mutta ei se silti Pohjanmaasta kokonaisuudessaan köyhää maakuntaa tee!

Anders Chydenius-säätiön sivuilta löytyy mm. seuraava tieto, joka kuvaa hyvin maakunnan vaurautta ja kosmopoliittisuutta:

"Kokkolassa oli vuonna 1801 koko Ruotsin valtakunnan neljänneksi suurin kauppalaivasto, edellä olivat ainoastaan emämaa Ruotsin suurkaupungit Tukholma, Göteborg ja Gävle. Vuosina 1817, 1824—1835 Kokkolan kauppalaivasto oli Suomen suurin. Raahessa taas oli 1850—1870-luvulla maan suurin kauppatonnisto."

(http://www.chydenius.net/historia/kirjallisuus/ojala.asp)

Kannattaa siis muistaa, että Pohjanmaa rannikkoalueena on aina käynyt paljon kauppaa, rakentanut laivoja ja harjoittanut merenkulkua eli sieltä on senkin takia lähdetty helposti maailmalle. Mikä sekin todistaa, että 25:n väite sisäsiittoisuudesta on tietämätöntä tuubaa.

Vierailija
58/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeaa se ainakin on, mikä on aina plussaa tällaisessa viestittelyssä.

vaan yritti itse vaikuttaa fiksummalta kuin onkaan?

Vierailija
59/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhintä oli tuolloin Pohjanmaalla ja Pohjois-Suomessa. Esim. Etelä-Suomi ei juurikaan kärsinyt katovuosina niin pahasti kuin Pohjanmaa.

Vierailija
60/102 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut haukkuvat olan takaa POHJALAISIA kieroiksi selkäänpuukottajiksi. Mitä tämä ketju sitten muka on?