Pohjalaisten sanotaan olevan suorapuheisia? missä asioissa se ilmenee?
Kerro käytännön kokemuksiasi, millaisia käytännön asioita pohjalaiset puhuvat suoremmin kuin muut?
Kommentit (102)
Olen harkinnut vakavasti avioeroa päästäkseni eroon eteläpohjalaisista sukulaisista. Mieheni kanssa tulen jotenkuten toimeen mutta appivanhemmat!
Pahinta on jääräpäisyys, jos he ovat omasta mielestään oikeassa niin siinä pysytään tiukasti vaikka vastapuoli olisikin oikeassa. Virheitä ei myönnetä. Toista ihmistä ei kuunnella, ei missään tilanteessa.
Mikään Suomen heimo ei ole niin kosmopoliittia kuin pohjalaiset, siirtolaisissakin selvästi yliedustettuina.
Pohjalaiset menevät ja tekevät, jos kotopitäjässä ei ole töitä. Eivät odota, että leipä lentää suuhun.
Ja siellä reissussa mukaan tarttuu puolisojakin, eli jos nyt sisäsiittoisia haet, niin hae jostain Kainuusta, siellä ne geenitutkimuksetkin tehdään, ei Pohjanmaalla ;-DDD
ei voinut jakaa maista kaikille lapsille niin kuin taas esim. Etelä-Suomessa pystyi tekemään. Pohjalainen lähti mieluummin piiaksi rapakon taakse kuin naapuriin. se ylpeys...
Mikään Suomen heimo ei ole niin kosmopoliittia kuin pohjalaiset, siirtolaisissakin selvästi yliedustettuina.
Pohjalaiset menevät ja tekevät, jos kotopitäjässä ei ole töitä. Eivät odota, että leipä lentää suuhun.
Ja siellä reissussa mukaan tarttuu puolisojakin, eli jos nyt sisäsiittoisia haet, niin hae jostain Kainuusta, siellä ne geenitutkimuksetkin tehdään, ei Pohjanmaalla ;-DDD
ettei tykkää, onpa kummallinen tms.
Tuollaiseen tökeryyteen olen törmännyt ainoastaan eteläpohjanmaalaisten kohdalla.
ei voinut jakaa maista kaikille lapsille niin kuin taas esim. Etelä-Suomessa pystyi tekemään. Pohjalainen lähti mieluummin piiaksi rapakon taakse kuin naapuriin. se ylpeys...
Mikään Suomen heimo ei ole niin kosmopoliittia kuin pohjalaiset, siirtolaisissakin selvästi yliedustettuina. Pohjalaiset menevät ja tekevät, jos kotopitäjässä ei ole töitä. Eivät odota, että leipä lentää suuhun. Ja siellä reissussa mukaan tarttuu puolisojakin, eli jos nyt sisäsiittoisia haet, niin hae jostain Kainuusta, siellä ne geenitutkimuksetkin tehdään, ei Pohjanmaalla ;-DDD
Kyse ei ole vähävaraisuudesta, nimenomaan Ameriikkaankin lähtivät keskituloiset, eivät köyhistä köyhimmät.
Pohjanmaalla on vaan aina arvostettu yritteliäisyyttä ja siellä on pienyrittäjien osuus väestöstä ihan omalla tasollaan.
Ja siellä on ollut pitkään perinteenä pitää tilat jakamattomina yhdelle (vanhimmalle yleensä, nykyään sille, joka haluaa jäädä jatkamaan viljelystä) perilliselle, jolloin maatta jääneet ovat etsineet onneaan muualta. Myös siis muualta Suomesta, kyse ei ole vain kauko-siirtolaisuudesta.
Joka tapauksessa siis omaan kylään ei jäädä makaamaan, mikä vähentää tuota sisäsiittoisuutta.
ettei tykkää, onpa kummallinen tms.
Tuollaiseen tökeryyteen olen törmännyt ainoastaan eteläpohjanmaalaisten kohdalla.
Mulla on itselläni siirtolaiseksi lähtenyt pohjalainen isomummo ja näistä asioista olen paljon lukenut. Kyllä siinä ylpeys oli pitkälti takana ettei haluttu jäädä esim. isoveljen nurkkiin tai jonkun tutun piiaksi.
Kuitenkin Amerikassa samoihin piian hommiin ne naiset joutuivat ja miehet metsätöihin.
Mikään Suomen heimo ei ole niin kosmopoliittia kuin pohjalaiset, siirtolaisissakin selvästi yliedustettuina. Pohjalaiset menevät ja tekevät, jos kotopitäjässä ei ole töitä. Eivät odota, että leipä lentää suuhun. Ja siellä reissussa mukaan tarttuu puolisojakin, eli jos nyt sisäsiittoisia haet, niin hae jostain Kainuusta, siellä ne geenitutkimuksetkin tehdään, ei Pohjanmaalla ;-DDD
Kyse ei ole vähävaraisuudesta, nimenomaan Ameriikkaankin lähtivät keskituloiset, eivät köyhistä köyhimmät.
Pohjanmaalla on vaan aina arvostettu yritteliäisyyttä ja siellä on pienyrittäjien osuus väestöstä ihan omalla tasollaan.
Ja siellä on ollut pitkään perinteenä pitää tilat jakamattomina yhdelle (vanhimmalle yleensä, nykyään sille, joka haluaa jäädä jatkamaan viljelystä) perilliselle, jolloin maatta jääneet ovat etsineet onneaan muualta. Myös siis muualta Suomesta, kyse ei ole vain kauko-siirtolaisuudesta.
Joka tapauksessa siis omaan kylään ei jäädä makaamaan, mikä vähentää tuota sisäsiittoisuutta.
taas niputetaan saman "pohojalaanen"-tittelin alle sekä etelä-, keski- että pohjoispohjalaiset.
Mun mielestä pohjalainen suoruus tulee hyvin esiin työelämässä. Asioista sovitaan reilusti, sanaan voi luottaa ja sovituista asioista pidetään kiinni. Puhutaan selvää suomea ilman turhaa kaartelua.
t. keskipohjalainen, sitä vaatimattomampaa pohjalaisrotua
Jos ei naira omalta kylältä niin nairahan naapurikylältä mutta sen kauempaa me ei naira!
Jos ei naira omalta kylältä niin nairahan naapurikylältä mutta sen kauempaa me ei naira!
Kyse ei ole vähävaraisuudesta, nimenomaan Ameriikkaankin lähtivät keskituloiset, eivät köyhistä köyhimmät. Pohjanmaalla on vaan aina arvostettu yritteliäisyyttä ja siellä on pienyrittäjien osuus väestöstä ihan omalla tasollaan. Ja siellä on ollut pitkään perinteenä pitää tilat jakamattomina yhdelle (vanhimmalle yleensä, nykyään sille, joka haluaa jäädä jatkamaan viljelystä) perilliselle, jolloin maatta jääneet ovat etsineet onneaan muualta. Myös siis muualta Suomesta, kyse ei ole vain kauko-siirtolaisuudesta. Joka tapauksessa siis omaan kylään ei jäädä makaamaan, mikä vähentää tuota sisäsiittoisuutta.
ei ainakaan myönnetä suoraan. Kerran eräs härmäläinen poikaystävä pisti parin tunnin riidan pystyyn, kun olin omin päin ehkä 2 km:llä muuttanut sovittua kohtaa, josta hän tulisi minua autolla hakemaan. Olin toiminut omavaltaisesti ja loukkaavasti ja häneltä kysymättä. Loppujen lopuksi kyse oli siitä, ettei hän tiennyt kotikaupungistaan tätä paikkaa, eikä voinut myöntää eikä varsinkaan kysyä osoitetta tai ajo-ohjetta.
Mulla on itselläni siirtolaiseksi lähtenyt pohjalainen isomummo ja näistä asioista olen paljon lukenut. Kyllä siinä ylpeys oli pitkälti takana ettei haluttu jäädä esim. isoveljen nurkkiin tai jonkun tutun piiaksi. Kuitenkin Amerikassa samoihin piian hommiin ne naiset joutuivat ja miehet metsätöihin.
Kyse ei ole vähävaraisuudesta, nimenomaan Ameriikkaankin lähtivät keskituloiset, eivät köyhistä köyhimmät. Pohjanmaalla on vaan aina arvostettu yritteliäisyyttä ja siellä on pienyrittäjien osuus väestöstä ihan omalla tasollaan. Ja siellä on ollut pitkään perinteenä pitää tilat jakamattomina yhdelle (vanhimmalle yleensä, nykyään sille, joka haluaa jäädä jatkamaan viljelystä) perilliselle, jolloin maatta jääneet ovat etsineet onneaan muualta. Myös siis muualta Suomesta, kyse ei ole vain kauko-siirtolaisuudesta. Joka tapauksessa siis omaan kylään ei jäädä makaamaan, mikä vähentää tuota sisäsiittoisuutta.
Siirtolaiseksi lähteminen vaati rahaa, silkkaa pätäkkää. Sen vuoksi tilattomat ja kurjimmat eivät muualta Suomesta lähteneetkään.
Lisäksi siinä oli kyse siis siitä tilan perimisestä. Vaikka tila menikin vanhimmalle pojalle, siitä tietenkin on AINA maksettu perintöä rahana muille sisaruksille.
hdysvaltoihin ja Kanadaan kohdistunut siirtolaisuus purki voimakkaasti juuri Pohjanmaan väestöongelmia. Savosta Amerikkaan muuttaminen oli vähäisintä. Pohjanmaalla eräät seurakunnat loivat ihan oman instituutionsa eli ns. Amerikan-kirjat, joilla pyrittiin seuraamaan muuttaneiden myöhempiä elämänvaiheita uudessa kotimaassa. Tutkimuksissa on todettu, että suurimman muuttaneiden ryhmän muodostivat loiset ja vakinaista tointa vailla olevat mäkitupalaiset, eli juuri ne ihmisryhmät, joiden mahdollisuudet kotimaassa olivat vähäiset ja joiden elämään laillisen suojelun poistaminen eniten vaikutti. Toinen suuri ryhmä olivat sellaiset talollisten pojat ja tyttäret, joille ei riittänyt toimeentuloa kotitilalla, ja joille ei ollut tarjolla edes torppaa tai muuta vastaavaa ”omaa maata”.
Mulla on itselläni siirtolaiseksi lähtenyt pohjalainen isomummo ja näistä asioista olen paljon lukenut. Kyllä siinä ylpeys oli pitkälti takana ettei haluttu jäädä esim. isoveljen nurkkiin tai jonkun tutun piiaksi. Kuitenkin Amerikassa samoihin piian hommiin ne naiset joutuivat ja miehet metsätöihin.
Siirtolaiseksi lähteminen vaati rahaa, silkkaa pätäkkää. Sen vuoksi tilattomat ja kurjimmat eivät muualta Suomesta lähteneetkään.Lisäksi siinä oli kyse siis siitä tilan perimisestä. Vaikka tila menikin vanhimmalle pojalle, siitä tietenkin on AINA maksettu perintöä rahana muille sisaruksille.
meilläkin on tullu aivan älyttömiä riitoja kun ei voi antaa periksi virheestään ja myöntää erehtyväisyyttään. Mieluummin riidellään ja tapellaan ja mökötetään päivätolkulla pikkuasiasta josa pohjalainen on erehtynyt!
ei ainakaan myönnetä suoraan. Kerran eräs härmäläinen poikaystävä pisti parin tunnin riidan pystyyn, kun olin omin päin ehkä 2 km:llä muuttanut sovittua kohtaa, josta hän tulisi minua autolla hakemaan. Olin toiminut omavaltaisesti ja loukkaavasti ja häneltä kysymättä. Loppujen lopuksi kyse oli siitä, ettei hän tiennyt kotikaupungistaan tätä paikkaa, eikä voinut myöntää eikä varsinkaan kysyä osoitetta tai ajo-ohjetta.
Helpommalla pääsi kun aina sanoi itse olevansa väärässä ja pyysi anteeksi. Sitä jaksoi siihen asti kun ei enää jaksanut ja suhde loppui. Kasvojen menettäminen eli väärässä olo on hirveintä, mitä e-pohjalainen tietää. Siis jos naapuritkin saa tietää.
Kun pistät pitkiä sitaatteja copy pastella, voisi olla fiksua panna siihen lähdekin. Eli kopsasit minulle sujuvasti tekstiä täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siirtolaisuus
TuossaKAAN ei kuitenkaan suoriteta varsinaisesti vertailua muun Suomen elinolojen välillä. En ole kiistänyt, etteikö siirtolaisiksi ole lähdetty, koska kotopitäjässä ei ole ollut mahdollisuuksia.
Mutta en allekirjoita väitettä, että se olisi yksinomainen syy siihen, että JUURI POHJANMAALTA lähdettiin siirtolaiseksi. Ihan samalla lailla on köyhyyttä ollut muualla Suomessa! Suomessa jopa kuoltiin nälkään noina vuosisatoina, eli vähän köpöistä väittää, että kyse olisi ollut pohjanmaalaisesta köyhyydestä vs. muu Suomi.
Sitä paitsi edelleen: matkalippu maksaa. Kaikkein köyhimmät eivät menneet mihinkään paitsi ehkä kerjuulle...
PS: edelleen tuolla ei oikeastaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että siirtolaisuus oli ja on ollut leimallisen suurta Pohjanmaalla ja että 25 puhui paskaa väittäessään, että pohjalaiset olisivat sisäsiittoista kansaa.
Saatatte olla sen jälkeen eri mieltä siitä ettei eteläpohjalaiset olisi muka sisäsiittoisia ;).
Saatatte olla sen jälkeen eri mieltä siitä ettei eteläpohjalaiset olisi muka sisäsiittoisia ;).
vaan Kurikan tauti?
Jotku tosiaan töksäyttelee ihan päin naamaa. Jotkut on ihan hirveen kieroja valekelloja, että eivät kyllä ole kaikki etelä-pohjalaiset ole rehtejä ja suorapuheisia tosiaankaan. Etelä-pohjalaiset ovat myös erittäin kovia kehumaan itteään ja ivailevat muille.
Naidaan oman suvun sisältä ja riidat ratkotaan puukon avulla.