Mielipiteitä kaipaan (häät&lapset)
Ikuinen aihe, mutta nyt kaipaan mielipiteitä.
Olemme nuoria ja häät ovat reilu vuoden päästä ja nyt jo mietimme millaiset häät tulee olemaan.
Olemme miettineet, ettemme haluaisi lapsia paikalle koska nuorisolla on tarkoitus lähteä jatkoille ravintolaan vielä myöhemmin, emmekä halua yli 30 1-5vuotiasta lasta mukaan.
Itselläni on häiden aikaan melkein 5v lapsi, kuten myös miehelläni, he tulevat olemaan moriusneitoina ja sisarukseni jotka ovat tuolloin 12 ja 8v ja he olisivat ainoat, jotka tulevat paikalle.
Kuinka nyt muotoilla asia, ettei lapsia haluttaisi paikalle (sylivauvat tietenkin asia erikseen)
Miten reagoisitte kun kuitenkin 4 lasta ovat paikalla
Kommentit (219)
kutsun lapsettomiin häihin. Minusta järkyttävintä oli että hääparin YHTEINEN lapsi oli muualla kun isä ja äiti vihittiin. SItten pappi vielä puhui, että olemme kokoontuneet tässä perheen, suvun ja ystävien kesken tähän tärkeään juhlaan ja parin LÄHEISIN SUKULAINEN puuttui.
Me poistuttiin kirkosta kotiin. En olisi tuollaisista "juhlista" pystynyt kuitenkaan nauttimaan. Ajattelin siellä kirkossakin vain sitä lasta joka oltiin jätetty juhlista pois.
Toinen juttu sitten on että kirkkoon saa tulla ketä tahansa. Ei voi laittaa sellaista kutsua, ettei vihkimiseen saa tulla lapsia jos se on kirkossa. Juhlatilaisuus on eri asia.
Onpa mennyt oudoksi, kun hääjuhlassakin halutaan erotella lapsewt ja aikuiset. Ei se sitten ihme, että nuorisolla ei ole mitään mallia normaalista juhlimisesta( ei siis yletöntä alkoholin käyttöä )kun kasvavat vähän isommiksi...Muualla maailmassa sukupolvet juhlivat yhdessä.
Jos haluaa erikseen pitää kaveribileet, se olisi kai sitten ihan oma juttunsa!
Omat häämme on tulossa parin kuukauden kuluttua... ja pitkällisen taistelun jälkeen päätimme pitää osittain lapsettomat häät.
Sukumme on suuri, ja juhlapaikka asettaa rajoituksia juhlaväen määrän suhteen. Jollain tavalla väkilukua oli pakko rajoittaa...
Kutsuihin tulee merkintä "kutsu kahdelle" ja kuoreen perheen vanhempien nimet. Jos jompi kumpi vanhemmista ei pääse, ei ole estettä, etteikö hän voisi ottaa lasta silloin mukaan. Kunhan yhdellä kutsulla tulee ainoastaan 2 henkilöä.
Kyllähän aikuiset ihmiset menee baariin ja viihteellekin ilman lapsiaan, meidän mielestämme tämä on täysin verrattavissa olevan tilanne.
Omien siskojen ja veljien lapset (=omat kummilapset) tulevat mukaan juhlaan, mutta muilta osin kutsut lähtevät siis ainoastaan aikuisille.
Olen oman työni puolesta kiertänyt kymmenissä ja kymmenissä häissä ... ja yhteinen huomio on ollut, että ns. lapsettomissa häissä juhlatunnelma usein jatkuu paljon myöhempään. Lapsiperheet joutuvat usein jo klo 21 aikoihin lähtemään viemään lapsiaan nukkumaan, ja yhtäkkiä puolet juhlaväestä onkin kadonnut ja juhlat ikään kuin kuivuvat kasaan.
Eikö olisi normaalia, että sama koskisi vieraidenkin lapsia. EN ylipäätään ymmärrä perhejuhlia kuten häitä ilman lapsia.
En näkisi mitään estettä, noin alkoholitarjoilun puolesta, etteikö lapset voisi häissä olla. Pari-kolme drinkkiä/olutta tuskin aiheuttaa "traumoja" lapsille ja juhlat saavat hieman rennomman sävyn...
Ai joo, nämä häät onkin ilmeisesti Suomessa ?. Unohdin kokonaan, koska asun Keski-Euroopassa, että Suomessa vedetäänkin normaalisti p*erskännit juhlissa kuin juhlissa.
Silloin lapset ei tietenkään sovi tuollaisiin "juhliin". Ei kannata edes kutsua tai sitten pidätte ne ryyppyjuhlat esim. polttareiden yhteydessä tai tarpeeksi myöhällä esim. klo 24 alkaen. Mutta osaavathan nyt aikuiset käyttäytyä ja nauttia alkoholia hillitysti... toivottavasti ?. Kyllä se pari drinkkiä pitäisi riittää.
Mielestäni häät ovat kuitenkin perinteinen perhejuhla, ja on sääli, että niin moni haluaa niistä jonkinlaiset myöhäisteinien kotibileet. Kavereiden kanssa voi juhlia aina, mutta häihin pitäisi kyllä koko perheen olla tervetullut.
Ja sä oot just tyypillinen suomalainen asenteeltasi! Ei oo keski-euroopassa asuminen sua ainakaan vielä yhtään muuttanu :D
No eihän tuota mitenkään loukkaamatta voi muotoilla, jos joitakin valittuja lapsia kuitenkin on mukana. Toiset pääsee ja toiset ei, elämä ei ole tasapuolista, joku närkästyy, toinen ei. Näin se menee. Mielestäni, jos lapsia ei hähin toivota olisi kohteliasta rajata sitten kaikki lapset pois tasapuolisesti, eikä vain jotain tiettyä ryhmää, tuosta tulee kyllä muuten vähän kahdenkerroksen väki fiilis. Häävieraat voivat toki jokainen itse tykönään valita osallistuvastko juhliin, vai jättävätkö juhlat joihin heidän lapsensa eivät ole tervetulleita väliin.
Olen sitä mieltä että hääparit ei halua räyhääviä lapsia häihinsä ne kun eivät istu paikoillaan vaan juoksevat jaloissa, häissä kun pitää istua jokaisen omilla paikoillaan
Ihmettelin vain, että kuinka paljon sitä alkoholia pitää juoda ettei lapset siellä voi olla ?. En ainakaan täällä päin ole ikinä kuullutkaan tuollaisista häistä; sitä pitää kutsua ne vieraat juhliin, jotka sinne itse haluaa ja juhlia oman maun mukaan.
En näe tässä mitään ongelmaa.
Voisin kuvitella että tyypilliset häät ilman lapsia ovat sellaiset jossa vihittävät ovat iältään kumpikin yli 40, ja niin heidän vieraansakin, eli juuri kellään ei ole pienä lapsia, ja että he asuvat Helsingissä, jossa a) kirkon saaminen lyhyemmällä aikataululla kuin vuosi etukäteen on mahdotonta, eli vihkiminen joko maistraatissa tai jossain vaatimattomassakappelissa, ja b) juhlapaikoilla ja pitopalveluilla on niin sikamaiset hinnat ja isommat ja suosituimmat juhlapaikat varattuja jo yli vuosi etukäteen, eli tila rajoittaa.
Siis nää lapsettomien häiden järjestäjät - ja niin tässä on jo tainnut tulla esiinkin. Mä olen nyt itse yli nelikymppinen ja jos häät olisivat nyt, niin ilman muuta lapset mukaan :). Rahaakin on sen verran kertynyt, että sais ihan rauhassa järjestää muutaman sadan hengen juhlat. Ei tarttis lapsia karsia ainakaan kustannusten vuoksi pois :)
Ja miksi mä järjestäisin hääni lyhyellä aikataululla? Mulla olis aikaa odotella haluamaani juhlapaikkaa ja kirkkoa. Mä luulen, että tässä iässä jos menisin eka kertaa naimisiin, niin saattaisin hyvinkin täräyttää oikein supersuuret häät, joihin tulis sitten kumminkaimanserkutkin lapsineen. Olisin mä varmaan niin onnellinen häistä :D
Ja hei. Aika monella mun tutulla on pieniä lapsia.
Vieraiden määrää pitää rajoittaa sellaiseksi, että lapset mahtuu tarvittaessa mukaan eli jos tila rajoittaa niin parempi karsia kutsuttavia kun hajottaa perheitä.
Kutsun saanut perhe voi sitten itse päättää millä kokoonpanolla saapuvat. Itse esimerkiksi olen lähes aina jättänyt lapseni hoitoon kun olemme menneet häihin, koska itse en pysty nauttimaan juhlasta jos lapsi hyörii ja pyörii vieressä koko ajan. Kuitenkaan kaikki ei halua olla erossa lapsistaan ja se on minusta ymmärrettävää. Ethän voi jättää kenenkään puolisoakaan kutsumatta, koska et tästä tykkää?
Omissa häissäni toiset tuli lasten kanssa ja toiset ilman. Jatkot oli baarissa, jolloin osa lähti kotiin ja osa mukaan. Kaikki meni hyvin, vaikka itsekään en ole mitenkään suurten lapsijoukkioiden ystävä ;-) Pidän kuitenkin törkeänä sitä, että lapset voisi vain syrjäyttää, koska "minä nyt en vaan tykkää lapsista" tai "ei tänne mahdu".
Teidän häät, tottakai, joten saatte päättää. Mutta elämä jatkuu häiden jälkeenkin eikä ole mukavaa jos sitten on närää puolin jos toisin.
sen takia, että jonkun mukulat pääsisi mukaan? Lisäksi, ihmiset jotka eivät pysty olemaan yksien häiden ajan erossa lapsistaan, ovat säälittäviä.
Puolison kutsumatta jättäminen on sinänsä eri asia, että yleensä juhliin on tapana kutsua seuralaisen kanssa.
Vieraiden määrää pitää rajoittaa sellaiseksi, että lapset mahtuu tarvittaessa mukaan eli jos tila rajoittaa niin parempi karsia kutsuttavia kun hajottaa perheitä.
Kutsun saanut perhe voi sitten itse päättää millä kokoonpanolla saapuvat. Itse esimerkiksi olen lähes aina jättänyt lapseni hoitoon kun olemme menneet häihin, koska itse en pysty nauttimaan juhlasta jos lapsi hyörii ja pyörii vieressä koko ajan. Kuitenkaan kaikki ei halua olla erossa lapsistaan ja se on minusta ymmärrettävää. Ethän voi jättää kenenkään puolisoakaan kutsumatta, koska et tästä tykkää?
Omissa häissäni toiset tuli lasten kanssa ja toiset ilman. Jatkot oli baarissa, jolloin osa lähti kotiin ja osa mukaan. Kaikki meni hyvin, vaikka itsekään en ole mitenkään suurten lapsijoukkioiden ystävä ;-) Pidän kuitenkin törkeänä sitä, että lapset voisi vain syrjäyttää, koska "minä nyt en vaan tykkää lapsista" tai "ei tänne mahdu".
Teidän häät, tottakai, joten saatte päättää. Mutta elämä jatkuu häiden jälkeenkin eikä ole mukavaa jos sitten on närää puolin jos toisin.
sen takia, että jonkun mukulat pääsisi mukaan? Lisäksi, ihmiset jotka eivät pysty olemaan yksien häiden ajan erossa lapsistaan, ovat säälittäviä.
Puolison kutsumatta jättäminen on sinänsä eri asia, että yleensä juhliin on tapana kutsua seuralaisen kanssa.
Minulle tärkeiden ihmisten lapset eivät ainakaan ole "jonkun mukuloita". Tottakai voi jättää kutsumatta lapset ja puolison ja kutsua vaan ne kaikki ihmiset, jotka juuri varta vasten haluaa paikalle, mutta
Minulle tärkeiden ihmisten lapset eivät ainakaan ole "jonkun mukuloita". Tottakai voi jättää kutsumatta lapset ja puolison ja kutsua vaan ne kaikki ihmiset, jotka juuri varta vasten haluaa paikalle, mutta
mutta ei siinä silloin olla ajateltu vieraiden viihtyvyyttä vaan itseään. Minulle ainakin hääjuhlissani tärkeintä oli vieraiden viihtyvyys ja sen mukaan juhlani järjestin.
Jos ei halua juhlia ilman lapsiaan niin se on aivan ymmärrettävää. Kaikilla ei ole hoitajaakaan. Mutta nykyään häät on mennyt ihan bridezillailuiksi, morsiamet kun ei enää välitä vieraistaan :-(
jos he tulevat jostain pitkän matkan päästä,niin voi olla, että eivät pääse paikalle, koska lapsenvahdin palkkaa kyllä muutamaksi tunniksi tai illaksi, mutta yöksi ei välttämättä ketään saa.
Mutta nykyään häät on mennyt ihan bridezillailuiksi, morsiamet kun ei enää välitä vieraistaan :-(
Monesti se voi olla myös se sulho, joka ei lapsia paikalle halua.
ne kerrat, kun olen ollut häissä ilman lapsia, ovat kyllä olleet kaikkea muuta kuin rauhaisaa. Yksissä häissä vihkiminen kesti niin kauan, että emme ehtineet hääjuhliin ollenkaan. Jonkun kerran olemme joutuneet lähtemään pois kesken tai soittelemaan jatkuvasti kotiin, vieläkö lapsenvahti suostuisi hetken siellä olemaan.
häissä ja omalta osaltani ainakaan en kyennyt juhlasta nauttimaan. Olisi ollut kiva seurata juhlapuheita ja muisteluita menneistä ilman että piti huvittaa vuoden vanhaa taaperoa. vastaisuudessa järkkään lapsenvahdin ja juhlin häitä miehen kanssa. Ja alkon tuskasta ei ole kyse, vaan ihan siitä että pieni tarvitsee herkeämättä aikuisen valvontaa eikä jaksa olla paikoillaan seuraamassa tylsiä puheita ja leikkejä. Mielestäni myös vanhempi on vastuussa jäkikasvustaan eikä voi olettaa muun juhlaväen huvittavan pienokaistaan.Joten vuoron perään hotkimme tarjottavat ja seurasimme ohjelmaa puolisilmällä.