Mielipiteitä kaipaan (häät&lapset)
Ikuinen aihe, mutta nyt kaipaan mielipiteitä.
Olemme nuoria ja häät ovat reilu vuoden päästä ja nyt jo mietimme millaiset häät tulee olemaan.
Olemme miettineet, ettemme haluaisi lapsia paikalle koska nuorisolla on tarkoitus lähteä jatkoille ravintolaan vielä myöhemmin, emmekä halua yli 30 1-5vuotiasta lasta mukaan.
Itselläni on häiden aikaan melkein 5v lapsi, kuten myös miehelläni, he tulevat olemaan moriusneitoina ja sisarukseni jotka ovat tuolloin 12 ja 8v ja he olisivat ainoat, jotka tulevat paikalle.
Kuinka nyt muotoilla asia, ettei lapsia haluttaisi paikalle (sylivauvat tietenkin asia erikseen)
Miten reagoisitte kun kuitenkin 4 lasta ovat paikalla
Kommentit (219)
Toivottavasti itse kuitenkin sellaisiksi jäätte.
Tämä kertoo jo kaiken; minä ja mieheni olemme tärkeimmät, omat lapsetkin ovat jo "tiellä" ja hauskanpidon esteenä. Sosiaalinen elämä on sitä, että vietetään aikusiten kanssa aikaa (=juhlitaan ja juodaan, käsittämätöntä! Minusta juhliminen, erityisesti häiden kaltaisten perhejuhlien yhteydessä, tarkoitta monen sukupolven ja monenlaisten ihmisten kohtaamista ja yhteistä ilonpitoa.
Hei,
itselle ei tullut mieleenkään rajata lapsia pois häistä! He toivat eloa ja iloa ja etenkin meille lapsivieraat olivat tosi tervetulleita, kun kärsimme lapsettomuudesta. Meillä oli kyllä erittäin rennot kesähäät, että ymmärrän, jos on esim. talvihäät ravintolassa, niin lapset varmasti aiheuttavat levottomuutta.
Kaverilleni kävi niin, että oli tarkoitus viettää lapsettomat häät, mutta yksi kaveri jo lähes vuotta aiemmin esitteli innoissaan kolmelle tyttärelleen hankkimiaan prinsessamekkoja - ei oikein kehdanneet enää kieltää tyttöjä tulemasta. Nekin häät sujuivat mallikkaasti (n. 80 vierasta) vaikka oli jo viileä syksy ja pääasiassa oltiin sisällä juhlatilassa. Paljon riippuu tietysti lapsesta ja vanhemmista, miten lapsi käyttäytyy. Sylivauvoja en lähtisi missään tapauksessa rajaamaan kutsun ulkopuolelle, se olisi jo mautonta! Mukavia häitä!
Mielestäni on ihan OK, että tuotte juhliin omat lapsenne ja sisaruksenne, hehän ovat lähisukulaisia. Jos tuntuu, että lapsiperheiden kanssa tulee vaikeuksia, yksi vaihtoehto on jättää myös niiden vanhemmat kutsumatta. Paras tapa olisi varmaan etukäteen neuvotella vanhempien kanssa ja sanoa, mikä suunnitelma on.
Meillä oli pitkä häämessu 1,5 tuntia kaikkine herkkuineen, latinankielistä renessanssimusiikkia myöten. En todellakaan halunnut sinne lapsia metelöimään. Eivät lapset jaksa istua hiljaa niin kauan, heille tulee vain tylsää. Ei pikkulapsia viedä konsertteihinkaan. Kirjoitin kutsuun, ettei häämessu sovi perheen pienimmille, he ovat tervetulleita kyllä hääjuhlaan sen jälkeen. Jos joku siitä loukkaantui, niin en minä sille mitään mahda.
Käytännössä kuitenkin kävi niin, että ulkomailta tulleet vieraat toivat lapsensa sittenkin kirkkoon, koska heillä ei ollut ketään luotettavaa lastenhoitajaa eivätkä he suostuneet ottamaan vastaan tarjoamaamme hoitajaa. Järjestimme heille tilan, johon he voisivat mennä lastensa kanssa, jos nämä kävisivät levottomiksi. Saimme viettää messun arvokkaasti ja suhteellisen vähin häiriötekijöin.
Hääjuhlassa jotkut lapset olivat mukana, mutta aika monille olivat vanhemmat järjestäneet hoitajat koko illan ajaksi.
Tässäpä taas yksi joka ei osaa eikä kykene ajattelemaan kuin lastensa kautta...harmi...
Eihän se nyt sitä tarkoita jos lapsia ei häihinsä halua että pitää maistraatissa naimisiin mennä..voi luoja kun yksinkertaista ajattelua...
Toivottavasti itse kuitenkin sellaisiksi jäätte.
Voiko joku suoltaa suustaan tällaista...huh..huh...
siis eikö hääpäivänä nimenomaan sulhanen ja morsian ole ne tärkeimmät? Siis SINUSTA juhliminen tarkoittaa sitä ja muista se voi olla erilaista. Jos joku tässä on itsekäs, niin se olet sinä, kultapieni=)
Tämä kertoo jo kaiken; minä ja mieheni olemme tärkeimmät, omat lapsetkin ovat jo "tiellä" ja hauskanpidon esteenä. Sosiaalinen elämä on sitä, että vietetään aikusiten kanssa aikaa (=juhlitaan ja juodaan, käsittämätöntä! Minusta juhliminen, erityisesti häiden kaltaisten perhejuhlien yhteydessä, tarkoitta monen sukupolven ja monenlaisten ihmisten kohtaamista ja yhteistä ilonpitoa.
itse asiassa häistä ei jäänyt lapsenvahtiongelmien takia pois kuin yksi ystävä. paikalla oli meitä LAPSELLISIA ystäviä parikymmentä puolisoineen ja hauskaa oli.
jokainen pitää sellaiset juhlat kuin haluaa. ilman lapsia on välillä kiva juhlia, toki kivaa on lastenkin kanssa. mutta kyllä toisen vanhemman aika menee siihen lasten kaitsemiseen, vessassa käyttämiseen, syöttämiseen jne. ja on juhlaa arkeen verraten sitten millä lailla??
Mutta älä sitten loukkaannu, jos osa kutsutuista jättää tulematta häihin sen vuoksi, ettei saa lastenvahtia tai halua tulla yksin, jos puoliso jää hoitamaan lapsia. Aivan varmasti kavereidenne joukossa on myös näitä ihmisiä.
Itse en ole lapset rajaavaa kutsua koskaan saanut, enkä varmaan menisi yksin paikalle. Enkä haluaisi selittää lapsille, miksi he eivät pääse mukaan. En kyllä osaisi kuvitella, että kukaan sukulaiseni tai ystäväni haluaisi pitää lapsettomat häät. Häät on suku- ja perhejuhla.
Mitenkähän sitä elämässä selviää jos ei moisia asioita pysty lapsilleen sanomaan...voi olla aika pitkä ja kivinen tie tuollainen. Häät ovat vuosin mittaan muuttaneet merkitystään ja niin se vaan menee. Tervetuloa 2000-luvulle..=)
Teidän kannattaa mennä maistraatissa kahden todistajan läsnä ollessa naimisiin sillä minä ainakin jättäisin tulematta teidän häihin jos lapsia ei saa tuoda mukana.
Maistraatti ei ole yhtä kuin lapsettomat häät. Minä menen kirkossa naimisiin ja mikä niin ihanaa ILMAN LAPSIA!!Jää kotiin ja hoida lapsiasi...ei ne häät kaadu vaikka et menisikään..=)
Voisin kuvitella että tyypilliset häät ilman lapsia ovat sellaiset jossa vihittävät ovat iältään kumpikin yli 40, ja niin heidän vieraansakin, eli juuri kellään ei ole pienä lapsia, ja että he asuvat Helsingissä, jossa a) kirkon saaminen lyhyemmällä aikataululla kuin vuosi etukäteen on mahdotonta, eli vihkiminen joko maistraatissa tai jossain vaatimattomassakappelissa, ja b) juhlapaikoilla ja pitopalveluilla on niin sikamaiset hinnat ja isommat ja suosituimmat juhlapaikat varattuja jo yli vuosi etukäteen, eli tila rajoittaa.
Voisin kuvitella että tyypilliset häät ilman lapsia ovat sellaiset jossa vihittävät ovat iältään kumpikin yli 40, ja niin heidän vieraansakin, eli juuri kellään ei ole pienä lapsia, ja että he asuvat Helsingissä, jossa a) kirkon saaminen lyhyemmällä aikataululla kuin vuosi etukäteen on mahdotonta, eli vihkiminen joko maistraatissa tai jossain vaatimattomassakappelissa, ja b) juhlapaikoilla ja pitopalveluilla on niin sikamaiset hinnat ja isommat ja suosituimmat juhlapaikat varattuja jo yli vuosi etukäteen, eli tila rajoittaa.
En kyllä moiseen teoriaan usko...=)
Olemme häiden hetkellä 24 ja 30 vuotiaita, asumme kyllä pääkaupunkiseudulla.
Meillä molemmilla on yksi lapsi, omani asuu meidän kanssa miehen on meillä jokatoinen vkl.
Molemmat ovat 4 vuotiaita. Eli on pieniä lapsia.
Kuten myös monilla ystävillämme on pieniä lapsia/tulossa lapsi.
Missään vaatimattomassa kappelissa meitä ei vihitä, vaan kauniissa kirkossa, joka on nyt varattuna.
Ei meillä niinkään tila rajoita tuota lasten rajaamista pois juhlista, vaan ihan oman mielenterveyden kannalta päädyimme tähän ratkaisuun.
30 lasta ei ole se mitä haluamme juhlissamme olevan.
Pitopalvelusta: ei kyllä ole mitkään sikamaiset hinnat, itsekkin pystymme paljon tekemään sillä mieheni on ammatiltaan kokki.
Edelleen mielestäni juhlien luonteeseen ja "rauhallisuuteen" vaikuttaa se onko lapsia 4 vai yli 30...
Ja tosiaan, sitten myöhemmin joskus 22 jälkeen poistumme itse jatkoille kavereidemme kanssa ja juhlatilassa juhlat jatkuu edelleen vanhempiemme johdolla.
Emme kutsu kaikkia kavereitakaan heti vihkimisen jälkeen, vaan siinä vaiheessa kun alkaa "bileet" eli boolit sekä iltapalat tulevat pöytään.
Olen saanut useita hääkutsuja ja jos kutsussa ei ole ollut "perheineen" olen ymmärtänyt, että se tarkoittaa, ettei lapsia ole kutsuttu, eikä näissä juhlissa myöskään lapsia ole ollut.
vuosien varrella on monet häät tullut käytyä juhlimassa. ainoastaan kerran ovat lapseni olleet mukana. pitkä istuminen kirkossa ei ole lapsille mikään nautinto, ihan sama vaikka osaisivatkin olla hiljaa sen ajan, he tuskin siitä silti nauttivat. ei siihen sen kummempaa syytä ole ollut.
alle 30-vuotiaiden akateemisten juhlat, vihkiminen maistraatissa (emme kuulu kirkkoon) ja juhlaillallinen viineineen ja pientä ohjelmaa.
Hääparilla on oikeus tehdä häistään oman tyyliset, eikä siihen ole muilla nokan koputtamista, joten he päättävät ketä kutsuvat juhliinsa, muistan kun minun lapseni olivat pienenä häissä mukana, koko ilta meni niitä vahtiessa lapsethan eivät ole hetkeäkään paikoillaan
Meillä tulossa häät syksyllä ja minä aion laittaa jokaisen kutsuun erikseen ketä kutsu koskee. Itselläni ei ole lapsia, mutta jos olisi niin he eivät olisi millään tavalla verrattavissa vieraiden lapsiin tässä tilanteessa. Onhan kyseessä meidän perhettä koskeva tärkeä juhla.
Vieraiden suhteen johonkin se raja on vedettävä. Me emme tule kutsumaan juurikaan lapsia. Ainoastaan kummilapset(+sisaret) ja meidän sisarten lapset kutsutaan ja heillekin on järjestetty sitten hoitajat ja omat ohjelmat illaksi ja yöksi. Kavereiden ja tuttujen lapsia emme aio kutsua, koska vierasmäärä on ilmankin suuri. Juhlapaikka ei myöskään ole kovin toimiva suurelle vilkkaalle lapsijoukolle. Lapset kun on erilaisia käytöstavoiltaan, vilkkaudeltaan yms. Että minusta tuo on ihan ok!! Ja niin minun kavereiden ja lähipiirin mielestä myös! Monet vanhemmat ovat vain tyytyväsisiä kun pääsevät jonnekin ilman lapsia!!!
Pakko vastata, vaikken lukenutkaan läheskään kaikkia vastauksia.
Olimme syksyllä häissä, joihin ei ollut kutsuttu lapsia. Paikalla oli kuitenkin lähes loppuun saakka hääparin aivan lähimmät lapset eli sisarusten lapset, omia lapsia heillä ei ole. Asia oli mielestäni aivan ok, ei tullut edes mieleen, että siinä olisi jotain outoa.
He järjestivät juhlat ja kutsuivat paikalle ne ihmiset, joiden todella haluttiin olevan paikalla. Ja olivatkin muuten tosi hauskat juhlat! Tunnelma oli hyvä ja iloinen, kaikki viihtyivät, myös ne muutamat lapset, jotka paikalla olivat.
Me pidimme lapsettomat häät viime vuoden kesänä.
Kutsun kuoreen oli laitettu ainoastaan kutsuttujen (eli vanhempien) nimet ja sen lisäksi olimme lisänneet kutsun mukana olevaan info-kirjeeseen tekstin: "huomioittehan ystävällisesti, että kutsu on kahdelle".
Muutama perheellinen oli ilmoittautumisen ohessa vielä varmistanut, että kutsu ei koskenut lapsia. Kaksi perheellistä pariskuntaa jäi häistämme pois, joista tiedämme ainakin toisen pariskunnan jäänneen pois siitä syystä, että heidän lapset eivät päässeet mukaan. Eipä voi sanoa, että heidän pois jäämisensä olisi meitä jotenkin harmittanut - ovat muutenkin aika negatiivisen oloisia ihmisiä ;)
Sen poikeuksen lapsien suhteen teimme, että mieheni veli (bestman) sai tuoda oman 1-vuotiaan poikansa mukaan ja tämän lisäksi kaksi pariskuntaa sai tuoda sylivauvansa, kun kerran äidit vielä imettivät.
Muiden vieraiden lapset olivat sen verran vanhoja, että tuollainen raja oli aika luonteva vetää. Enkä ole ainakaan kuullut, että jotkut olisivat siitä asiasta hernettä nenään vetäneet.
En kyllä voi ymmärtää, miten jotkut täällä ottavat tosi aggressiivisen asenteen lapsettomiin häihin! Vaikka lapsia ei omiin häihin haluaisikaan, niin ei se silti sitä tarkoita, että kyseessä olisi morsiamen oikku ja halu saada minä-minä-prinsessa-häät, jossa hortoillaan kännissä kallis mekko päällä.
Ja mun mielestä on aika vanhanaikasta ajatella, että ainoat oikeat häät ovat sellaiset, jossa juhlitaan koko perheen ja suvun voimin, ja tästä syystä lapsettomat häät ovat automaattisesti kännäysjuhlat ja siivottomat bileet - joita jonkun kirjoittajan mukaan myöhemmin kadutaan. Miten se muuten liittyy avioliiton laatuun ja kestävyyteen, jos häät ovat olleet lapsettomat..?
No, kukin tyylillän. Ymmärrän todellakin, jos joku haluaa pitää perheelliset häät "perinteiseen" tyyliin ja sekin on ihan ymmärrettävää, että lapsenvahdin saaminen ei kaikille ole välttämättä helppo toteuttaa. Toivoisin kuitenkin, että myös niiden hääparien toivetta kunnioitettaisiin, jotka eivät "lapsellisia" häitä halua järjestää.
Ap:lle sanoisin, että juhlikaa TEIDÄN päiväänne niin kuin parhaaksi katsotte. Ne ihmiset, jotka lähtevät valintojanne arvostelemaan, eivät ole todellisia ystäviä, eivätkä välitä muista kuin itsestään. Kaikkia ei voi miellyttää, joten tehkää juhlasta teille mieluinen! :)