Mielipiteitä kaipaan (häät&lapset)
Ikuinen aihe, mutta nyt kaipaan mielipiteitä.
Olemme nuoria ja häät ovat reilu vuoden päästä ja nyt jo mietimme millaiset häät tulee olemaan.
Olemme miettineet, ettemme haluaisi lapsia paikalle koska nuorisolla on tarkoitus lähteä jatkoille ravintolaan vielä myöhemmin, emmekä halua yli 30 1-5vuotiasta lasta mukaan.
Itselläni on häiden aikaan melkein 5v lapsi, kuten myös miehelläni, he tulevat olemaan moriusneitoina ja sisarukseni jotka ovat tuolloin 12 ja 8v ja he olisivat ainoat, jotka tulevat paikalle.
Kuinka nyt muotoilla asia, ettei lapsia haluttaisi paikalle (sylivauvat tietenkin asia erikseen)
Miten reagoisitte kun kuitenkin 4 lasta ovat paikalla
Kommentit (219)
Meillä kaikki ystävät ja sukulaiset ovat aina kutsuneet myös lapset, joten mä en oikeestaan osaa ajatella lapsettomia häitä. Siis sellaisia, joihin lapset eivät ole tervetulleita.
Me ollaan käyty sekä lasten kanssa että ilman lapsia häissä - ja muissakin juhlissa. Joskus otetaan lapset mukaan, varsinkin, jos tiedetään, että siellä on lapsille paljon kavereita ja ihmisiä, jotka haluavat lapset nähdä. Ja joskus on taas menyt ilman lapsia ihan omasta valinnasta eli ajateltu esimerkiksi, että reissu on lapsille turhan rankka tai pitkästyttävä.
Mä en ole muuten koskaan ollut juhlissa, jossa lapset olisivat olleet jotenkin tiellä tai häiriöksi. Viimeksi oltiin sedän 60-vuotisjuhlissa ravintolan kabinetissa, syötiin monen ruokalajin päivällinen - ja lapsia oli ehkä kolmekymmentä paikalla.
Kyseessä on lapseton setä, joka oli kutsunut kaikki vieraat perheineen eli myös ystävät tulivat lapsineen, jos näin halusivat. Hyvin viihtyivät lapsetkin. Kävivät väliin ulkona leikkimässä ja väliin leikkivät sisällä juhlatilassa.
Meidän omat lapset olivat tuolloin 3- ja 5-vuotiaat.
Meillä kaikki ystävät ja sukulaiset ovat aina kutsuneet myös lapset, joten mä en oikeestaan osaa ajatella lapsettomia häitä. Siis sellaisia, joihin lapset eivät ole tervetulleita.
no mutta nyt sinulla on myös mahdollisuus ajatella asiaa muiltakin kanteilta..=)
Miten reagoisitte kun kuitenkin 4 lasta ovat paikalla
[/quote]
Ymmarran dilemman taysin, ja kukin tehkoon niin kuin haluaa omissa haissaan. Oma ongelmani on tama: alle 11v junnuja olisi tulossa 79. Siis ei lapsia, kiitos, paitsi siskon 11v/6v morsiusneitoina ja dinnerin jalkeen babysittarille (siskon toivomuksesta)!
Jos ihmettelet valintaani kysymykseni on: pitaisitko lastenkekkerit 79:lle? Mina en. Osaksi myos ruokailupakkojen maaran (100) takia. On olemassa lasten kekkereita ja aikuisten menoja, ja meidan haat on lahinna aikuisille, vaikka 70% vieraist tulee ulkomailta. Kaverit/sukulaiset jalkikasvulla nakevat taman mahdollisuutena viettaa viikonloppu irti arjesta. Kummilapsia ei ole kutsuttu, koska en voi kutsua 1/3 sisaruksista, ja meilla on yhteensa 3 kummilasta, sisaruksineen 11 lasta. Heidan vanhemmat ymmartavat, ja sanoin etta kirkkoon saa ilmanmuuta tulla lasten kanssa, mutta siina se.
myöhäisellä vihkimisellä, josta suoraan "jatkopaikkaan", jossa siis ruuat viineineen ja konjakkeineen. Kutsuimme kummilapsemme, mutta emme muita. Läheisimmillä ystävillä ei ollut vielä siinä vaiheessa lapsia eikä itsellämmekään, ja kaikkien kavereiden lapsia emme halunneet mukaan, koska tarkoitus oli nimenomaan _juhlia_, ei viettää lastenkutsuja. Ne on sitten ihan eri tilaisuuksia. KUKAAN ei jättänyt tulematta häihin, vaikkei lapsia ollut kutsuttu sankoin joukoin.
Kumpi teille on tärkeämpää, ihmissuhteet vai alkoholi? Omista häistäni on reilun kuukauden kuluttua kulunut 29 vuotta. Uskon, että se on PALJON enemmän kuin tähän ketjuun kirjoittaneiden keski-ikä. Naimisiin mennessäni olin 22-vuotias, vaimoni vuoden nuorempi. Häämme järjesti täysin vaimoni vanhemmat. En tuntenut osaa vieraista, jotka olivat vaimoni vanhempien tuttuja.
Meillä tarkoitus oli mennä naimisiin keskenämme, ei kinastella siitä, kuka juhliin tulee tai ketkä eivät saa tulla. Kaikki olivat tervetulleita. Vihkiminen kirkossa alkoi 12.00 ja taisimme lähteä juhlistamme kahdestaan noin kello 18 aikaan. Menimme kahdestaan ravintolan kautta yhteiseen kotiin. Seuraavana aamuna ei ollut krapulaa.
Kirjoittajien arvioidusta iästä antaa hyvän kuvan se, ettei monikaan tunnu ajattelevan sitä, että muutaman vuoden kuluttua he ehkä ovat jo kasvaneet henkisesti sen verran, ettei se viinan kanssa läträäminen olekaan se elämän suurin asia. Heillä voikin olla jo omia lapsia, joita eivät halua jättää pois juhlista. Sama asia kärjistäen on, että 20-vuotiaan mielestä 40-vuotias on jo NIIN VANHA, että moiselle hyvinkin soisi jo armokuoleman. Eipä aikaakaan, kun tuosta aiemmin 20-vuotiaasta on tullut 40-vuotias. Odottaako hän nyt johdonmukaisesti aiemman mielipiteensä perusteella, että "elonpäivät ovat nyt ohi"?
Jos ette siedä lapsia, en minäkään siedä esimerkiksi karaokea, kännisiä idiootteja hoilaamassa nuotin vierestä. Eihän kukaan JÄRKEVÄ ihminen missään tapauksessa halua sellaista kuunnella!
Kertokaapa te "meidän juhlissamme ei lapsia ollut" ihmiset, kuinka kauan olette naimisissa olleet, vai onko menossa jo toinen, kenties kolmas puoliso noiden "niin makeiden bileiden" jälkeen?
En panostanut aikanani juhliin, mutta vaimoni kanssa olen syksyllä ollut yhdessä 35 vuotta. Hän täytti kuukausi sitten 50. Meille tärkeintä on lastemme lisäksi ollut toisemme, ei muiden kestitseminen ja "näyttäminen" (haimme Virosta viinaa...). Jos joku on niin tyhmä, että alkoholia haluaa juoda, ostakoon itse. Mitään uskonnollisuutta tähän ei liity! Voihan tietysti olla mukavaa seuraavana päivänä kysellä muilta, että oliko meillä kivaa, kun oma filmi on katkennut jo alkuillasta "aikuisten ajan" alkamisesta.
Vanhempi äijä, 51 vuotta
Kun nämä nuoret aikuiset haluavat lähteä reissuilleen he kyllä osaavat hommata lapsenvahdiksi mummoa/kummia ja MLL:n kaitsijoita, mutta auta armias jos joku pitää bileet ja kutsussa ei mainita lapsia, niin silloin naama menee mutruun...
Turha miettiä. Kutsutte ne jotka kutsutte, eli ei lapsia. Jos ja kun joku suuttuu niin olkoon tulematta. Kommentiksi tähän, että saimme kutsun bileisiin ilman lapsia "fiksulta, menestyvältä" parilta, he olivat silloin lapsettomia. Kun me vuorostamme pidimme bileet aikuisille, niin ainoat jotka suuttuivat oli tämä pari, koska ei saanut tuoda lapsia... mutta he tulivat silti ja lasten kanssa, naamat nyrpeinä kun ei ollutkaan muita lapsia joiden kanssa heidän ois voinu leikkiä. Sivistys mitä se on? Oppiarvo, asema vai kohteliaat, normaalit käytöstavat?
Jos kutsutaan niin kutsutaan koko perhe. Eiköhän jokainen aikuinen isä/äiti tajua jättää lapset kotiin tai pyytää lastenvahtia ajoissa lapsia hakemaan häistä jos hääpaikka on esim. ravintola tai lapset pieniä. Itse en mennyt häihin, johon lapsemme eivät olleet tervetulleita. Ihan kuin osa minua ei olisi tervetullutta. Osaan päättää itse milloin haluan juhlia ilman lapsia ja milloin en ja milloin lasten on aika lähteä.
t. Äiti + 3 poikaa
saakohan? sarasvuo tuoda lapsiaan häihin,ihan sika jätkä retostele lehtien palstoilla häihin menosta mahtaa varmaan tuntua omilta lapsilta tosi hyvältä!!!!!!!paskan puhujien mestari mikä upposi suomalaisiin kuin titanic,ja teki sillä vielä omaisuutensa luentojen pitäjä.kyllä ahistaaa.........
Hääkutsuun voi kirjoittaa, että "kutsu on kahdelle". Esim. olen kuullut tällaisen kutsun 70v päiville, kun kutsuttavassa diakonin perheessä oli kolme vilkasta poikaa. Kutsuttavat piti asiaa ihan ok.
Mutta kannattaa varautua siihen, että kaikki perheelliset kutsutut eivät juuri tuon lapsikiellon vuoksi tule häihin.
Esim. minä en tulisi lainkaan häihin. Syynä se, että meillä ei ole ketään, joka voisi hoitaa kolmea lastamme. Ja toiseksi, olemme täysipäiväisesti töissä ma-pe klo 8-16, joten haluamme vietää vähäisen vapaa-aikamme yhdessä lastemme kanssa.
hellan umala.. mitäs teette arkena 16-08..? ja ei yhtä la päivää ole käyttää jonkun toiveitten mukaseen juhlaan..? Parempi pysyä kotona.
Juu samaa mieltä, kannattaa jäädä kotiin!!!
Loistava, kertakaikkisen loistava kommentti tähän väliin.
En voi käsittää miten kukaan ihminen voi loukkaantua siitä, että jotkut haluavat erilaiset häät. "Meidän Katri-Helenaa ei voi jättää muille hoitoon, ei millään ja Kimmo-Kalevi pettyy jos ei pääse häihin". Jääkää kotiin! AP, uskon, että saatte juuri sellaiset häät, joita haluatte. Onnea teille jo etukäteen!
Luulenpa, että saattaa olla tylsää noilla lapsilla siellä häissä. Nauttisivat varmaankin enemmän jos saisivat olla jonkun turvallisen aikuisen kanssa ja heille olisi järkätty jotain omaa kivaa.
Ryyppyjuhlakommentit: Vaikka häissä ei tarjottaisi alkoholia tippaakaan, on juhlan luonne IHAN erilainen lasten kanssa tai ilman. Etenkin nuo lapsilaumat (kymmenittäin lapsia)... ja olen itse lapsellinen joten tiedän kyllä, että "meidän lapset on ne ihanimmat maailmassa ja olisi kiva viedä ne juhliin, jossa ne kauniisti pukeutuneina hurmaa kaikki... ja tytöt saavat olla prinsessoja". Mutta toiset ihmiset ovat luonteeltaan rauhallisemman (ehkä kontrolloidumman?) ilmapiirin ystäviä ja annetaan heille oikeus siihen. LApsiperheet ja heidän tapansa eivät ole maailman napa.
Sukulais vs. kaverivieraat: Sukulaisten osalta ymmärrän ehkä, että jos se mummokin on kutsuttu, niin eihän voi hoitaa (voisiko palkata hoitajan). Mutta kaverin häihin mennessäkö pitäisi ne omat hellantuutelit ottaa mukaan, kun Riikka-täti, äitinkaveri menee naimisiin? Edelleen ihan sama oliko alkoholia vaiko eikö. Jälleen on tilanteita ja on tilanteita.
Olen ollut lapsellisissa ja lapsettomissa häissä. Tunnelma on ihan erilainen. Lapset ovat eläväisiä ja vaativat huomiota ja monesti tosiaan metelöivät puheiden tms. ohjelman aikana. Ja hyvän ystäväni lapsettomat häät perusteltiin myös sillä, että kun morsiuspari haluaa juhlistaa parisuhdettaan ja onneaan, olisi kiva, että vieraat pystyisivät lastenhoidollisten velvoitteiden sijaan nauttimaan hyvästä ruuasta, seurasta ja kohottamaan maljat. Lapsettomissa häissä on tunnelma ollut rauhallinen, rento ja yksissä häissä alkoholia oli vasta illalla, ruuan kanssa lasillinen viiniä. Mutta perheelliset kaikki (kavereita suurin osa) olivat rennosti yhdessä ja tosiaan aika hauskaa oli pitkästä aikaa olla viettämässä iltaa (kun lapsiperheiden aika on kortilla) ja myös juhlistamassa morsiusparin onnea.
Voi elämä, meinasi tosiaan mennä kahvit rinnuksille "jos lapseni ei ole tervetullut, niin en minäkään"... Näitä äitejä, jotka haluaa viedä lapset mukaan ihan joka paikkaan ja minuus määrittyy lasten kautta? Ehkä sitten tällaiset häät eivät ole kaikkia varten.
En kyllä ymmärrä ihan täysin, miksi tällaiset toisella kierroksella olevat edes haluavat häitä juhlia. Eikö yksi kerta riitä?
Onko oikein, että mummo joutuu olemaan pois häistä myös? Vai onko hänki vielä lapsi (sukunne ihmeellisten ikäjakojen mukaan voisi vaikka ollakin).
Oletko ajatellut esim jarjestaa taysin "omat" juhlat lapsille. Hankkikaa oma ohjelma ja ohjaajat lapsille jossa he saavat myos juhlia. Miksi aina lapsia syrjitaan?
Teidän kannattaa mennä maistraatissa kahden todistajan läsnä ollessa naimisiin sillä minä ainakin jättäisin tulematta teidän häihin jos lapsia ei saa tuoda mukana.
Häät ovat teidän ja vietätte niitä juuri teitä varten... kutsut ne jotka haluat :)
LApsettomat juhlat ovat aina erilaiset kuin"lapselliset" ja toki ulkopuolelle saa rajata kavereiden lapset. Olimme itse juuri viime kesänä häissä joissa suoraan ilmoitetiin että tilan puuteen vuoksi vain ihan lähisukulaisten lapset ovat tervetulleita muiden ei. Asia oli harvinaisen selvä eikä häirinnyt mitenkään :) Ilta oli mitä onnistunein ja kaikilla hyvä mieli.
Eihän nyt siitä, että hääpari valitsee vieraansa voi suuttua. Ei ne vieraiden juhlat ole. Sitä etsitään lapsenvahdit, vain toinen tulee paikalle tai ei tulla ollenkaan. Ei asia ole sen kummallisempi.
Ja hääparin lapset ovat todellakin eri asia kuin kavereiden... tajuaahan sen nyt naapurin erkkikin. Onhan hääparin vanhemmatkin paikalla mutta ei kavereiden... heh.
teette mitä haluatte hyvällä omallatunnolla :)
Meidän häät oli K-18 ja kukaan ei siitä loukkaantunut. Saatiin ennen kutsujen lähettämistä tosin mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta päätös oli meidän.
Lapsenvahtipulaa voi käyttää näppäränä tekosyynä, ettei tarvitse pilata kesäviikonloppujaan.
Lahjaa en lähetä.
Siitä huolimatta teidän olisi kanssa jätettävä lapset kotiin. On loukkaavaa ottaa omat lapset häihin ja kieltää vieraita tuomasta omiaan. Minä en ainakaan menisi häihin johon en saisi ottaa lapsiani mukaan. Tulevana kesänä menen tuttavani häihin JONNE SAA OTTAA lapset mukaan.
"Perheen perustamisen juhla"?!?!?WHAT??? Minä en ainakaan tarkoita mitään jatkoja vaan en vaan halua häihini lapsia, eikä siinä nyt pitäisi olla mitään ihmeellistä. Meidän tulevissa häissä ei ole alkoholia edes tarjolla, mutta siitäkään huolimatta lapset eivät ole tervetulleita vaan juhlia vietetään aikuisten kesken...meidän häistä ei tule lastenkutsut vaan aikuisille suunnatut juhlat. Jos siitä omasta kullannupusta nyt ei halua olla muutamaa tuntia erossa niin voi jäädä lapsen kanssa kotiin eikä siinä sen ihmeellisempää.