Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä kaipaan (häät&lapset)

Vierailija
26.04.2010 |

Ikuinen aihe, mutta nyt kaipaan mielipiteitä.

Olemme nuoria ja häät ovat reilu vuoden päästä ja nyt jo mietimme millaiset häät tulee olemaan.

Olemme miettineet, ettemme haluaisi lapsia paikalle koska nuorisolla on tarkoitus lähteä jatkoille ravintolaan vielä myöhemmin, emmekä halua yli 30 1-5vuotiasta lasta mukaan.

Itselläni on häiden aikaan melkein 5v lapsi, kuten myös miehelläni, he tulevat olemaan moriusneitoina ja sisarukseni jotka ovat tuolloin 12 ja 8v ja he olisivat ainoat, jotka tulevat paikalle.

Kuinka nyt muotoilla asia, ettei lapsia haluttaisi paikalle (sylivauvat tietenkin asia erikseen)

Miten reagoisitte kun kuitenkin 4 lasta ovat paikalla

Kommentit (219)

Vierailija
21/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kylläkin.

Tekosyy mihin?

Vierailija
22/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea vastauksia, kun tää on ikuinen juupas-eipäs -aihe. Mutta kerron oman kokemukseni. Meillä häät olivat lapsettomat. Juhlapaikka oli pieni, ja lasten kutsuminen olisi vähentänyt jo puolella kutsuttavien määrää. Paikalla olivat siskoni lapset, jotka ovat kummilapsiani, ja halusin heidät paikalle. Mielestäni on täysin hääparin asia, keitä kutsuu, muut sopeutuvat siihen. Jos asia on ongelma, ei tarvitse häihin osallistua. Me laitoimme kutsuihin kutsuttujen nimet, josta kaikki olivat ymmärtäneet asian.

Itsellä on nyt kaksi lasta. Olemme saaneet kutsuja häihin sekä lasten kanssa, että ilman. En ole todellakaan asiasta hernettä nenään vetänyt kummassakaan tapauksessa. Jos lastenhoito ei ole onnistunut, olemme joko olleet menemättä häihin, tai sitten vain toinen meistä vanhemmista on osallistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä avioituneena mielipiteeni on se, että on kyseessä teidän häät eikä muiden. Meillä puolet vieraista oli pariskuntia joilla lapsia mutta vain kummankin siskon 0,5-1 vuotiaat oli paikalla, jotka tosin lähtivät ennen 22 nukkumaan. Tottakai omat lapset on paikalla, mutta tuskin he riekkuvat yömyöhään ylhäällä. On älytöntä loukkaantua jos lapset pitää jättää kotiin. Meillä kaikki vieraat vain naureskelivat että kuinka ihanaa on päästä ilman lapsia johonkin mihin saa oikein pynttäytyä.

Tehkää niinkuin tuntuu hyvältä sillä hääpäivä on vain kerran elämässä!

Onnea tulevalle avioliitollenne=)

Vierailija
24/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki Voisiko... on oikeilla jäljillä.Kummipoikamme vihittiin kesällä 2008,heillä oli jo silloin neljä kummilasta.Nuoria perheitä oli yli puolet vieraista,lapsia oli ainakin 20.Mielestäni ne olivat hauskimmat häät,missä olemme olleet.Pöydissä oli kauniit kivet,joissa vieraan nimi.Nuoret perheet lapsineen olivat toisella puolella hääparia ja me vanhempi porukka toisella puolella.Kaikki onnistui loistavasti.Lasten isovanhemmat hakivat pikkuisia nukkumaan,osa vanhemmista vei lapsensa itse isovanhemmille tai tutuille hoitoon.Lapset tekivät hääjuhlasta ren-

non ja hauskan kun he siellä "tallustelivat" hienoissa hepeneissään.Boolia oli tarjolla heti kun menimme juhlapaikalle.Toiset ottivat heti lasin,muut vasta myöhemmin kun tanssi alkoi.Koko aikana yksikään vieraista ei ollut "tillin tallin",mutta hauskaa meillä oli.Sen verran otettiin boolia,että tanssijalka vipatti oikein olan takaa...

Vierailija
25/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suomalaisilla on aika ahdasmieliset käsitykset lapsista juhlissa. Jos tätä asiaa kysyttäisiin eräiltäkin etelä-amerikkalaisilta tutuiltani he olisivat aivan ihmeissään, että miksi lapsia ei kutsuttaisi häihin. Heidän mielestään lapset ovat ne tärkeimmät ja tekevät juhlan :) Itse emme rajanneet vieraita lasten perusteella, kaikki kutsuttiin perheinä. Oma lapsemme oli tuolloin 1½-vuotias ja hoitajia riitti lähisukulaisissa.Lapsista ei ollut mitään häiriötä missään vaiheessa, tai en ainakaan huomannut (lapsia oli yli 10, enää en muista tarkkaa määrää). Minusta se ei ole kutsujien asia päättää vaan kutsuttavien, että tuovatko paikalle lapsia. Minä pidän töykeänä sitä, että kutsuun laitettaisiin, että "ei lapsia kiitos". Kaikkihan me lapsia olemme olleet. Ja kuten moni muukin edellä oleva on sanonut, varmasti iso osa vanhemmista saattaa halutakin jättää lapset hoitoon tai viedä hoitoon ainakin jossain vaiheessa juhlaa. Tehkää niin miten oma sydämenne sanoo oikeaksi :)

Vierailija
26/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi aiheuttaa ongelmia, mutta jos ette todella halua lapia sinne, ni kutsuun: 'emme toivo lapsia tilaisuuteen'..

Vierailija
27/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli haluatte säästää kuluissa koska 30 lasta maksaisi liikaa?

eli lapset ovat yhdentekeviä kun eivät osta teille omia lahjoja vaan tulisivat vaan mukana?

aika mautonta ja ahnetta mielestäni.

onneksi et ole ystäväni.

Vierailija
28/219 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pirskeet tehkää mitä lystää.

Vierailija
29/219 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan turha syyllistää ap:tä ja väittää, että hänen perustelunsa ovat tekosyitä.

Mielestäni on oikein hyvä syy jättää lapset pois, mikäli ei halua häihinsä sitä hyörinää ja "meteliä" mitä varmasti 30 lapsesta lähtee.

Ja mielestäni se on riittävän syy, että morsiuspari päättää juhlia aikuisten kesken (mahdollisesti myöhään yöhön).

Itse järjestin viime kesänä häät, jossa ei lapsia ollut. Häät alkoivat arvokkaasti ja perinteisesti - oli klassista musiikkia ja puheita jne. Myöhemmin illalla siirryttiin tanssilattialle vähän rennommissa merkeissä. Se oli meidän tapamme viettää elämämme tärkeintä päivää.

Minun mielestäni on naurettavaa sanoa, etteikö häät olisi arvokas, ainutkertainen ja ikimuistoinen tilaisuus ilman lapsia! Nimenomaan minä halusin välttää sitä, että häistämme tulisi ikimuistoiset esim. siten, että kukaan ei lasten huudolta kuule, kun sanomme toisillemme tahdon (olen ollut häissä, jossa näin tapahtui), tai että puheista tai muusta ohjelmasta menee puolet ohi korvien kun pitää katsella/kuunnella lasten riehumista.

Minkä lisäarvon ne vieraiden lapset olisivat meidän häihimme antaneet? Ei minulla/miehelläni ole henkilökohtaisesti muiden lapsiin mitään suurta tunnesidettä. Eikä välttämättä kaikilla hääpareilla ole lähipiirissä todella läheisiä lapsia, jotka halutaan ehdottomasti saada mukaan.

Vierailija
30/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanotte meidän olevan ahneita ja haluamme säästää...

Ei, ei kyllä nyt ihan niinkään ole.

Juhlapaikkana melko pieni tila, johon kyllä periaatteessa reilu 30lasta mahtuisi, mutta ei voi sanoa että tilaa olisi runsaasti, lapsethan aina juoksentelevat ja kyllä heistä meteliä lähtee.

Meidän puolesta kaikki vieraat saavat tulla ilman lahjoja, ei me sen takia tahdota.

Haluamme viettää mukavan illan ystäviemme kanssa emmekä juhlia ns lastentarhan keskellä.

En loukkaannu kenenkään mielipiteistä, oli mukavaa huomata kuinka erilaisia me ollaan.

Kiitokset kaikille

Vierailija
31/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen sitä mieltä, että hääpari päättää, ketä kutsuu.

Näistä vain on joskus tullut ongelmia. Teen vuorotyötä ja viikonloput ovat kesäaikaan harvoin vapaana. Toiseksi, meillä ei ole lapsenvahtia, joka voisi vahtia lapsia koko päivää ja yötäkin päälle. Ensinnäkin Mll.n hoitaja tulisi vuorokaudeksi niin kalliiksi, että sillä ostaisimme ruokaa porukalle pitkäksi aikaa. Lisäksi neljälle lapselle pitäisi olla 2 hoitajaa. Ei todellakaan joku koulutyttö pärjäisi vuorokautta yksin neljän lapsen kanssa.

Minulle asia on ok ja olen kohteliaasti kieltäytynyt häistä. Mutta ongelmia on tullut silloin kun morsian ei asiaa suostu ymmärtämään. On odotettu, että lähden yksin ajamaan monen sadan kilometrin päähän ja vietän sen toisen kesän viikonloppuvapaasti auton ratissa yksin ja heidän häissään ja ajamalla takaisin yksin. Mieluummin kuitenkin vietän sen viikonlopun perheeni kanssa, koska lapset ovat odottaneet äidin viikonloppuvapaata monta viikkoa.

Olen silti kylmästi kieltäytynyt, vaikka riskinä on ollut niskojen nakkelua ja murjottamista ja kiristystä ja painostamista.

Eli morsiamet. Kutsukaa juhliinne keitä haluatte, mutta älkää viitsikö murjottaa jos kaikki eivät pääse tulemaan.

Nykyään en enää sanokaan syyksi kieltäytymiseen, että emme saa lapsenvahtia vaan valehtelen, että en saanut viikonloppuvapaata. Näin säilyy paremmin välit tulevaisuudessa.

Vierailija
32/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en loukkaannu jos joku ei pääse paikalle.

Oli syynä sitten lapsenvahtiongelma, työkeikka, liian pitkä matka jne

Lisäksi meillä ei tule ongelmaan, että vierailla olisi monta sataa kilometriä ajettavana meidän takia, kaikki kutsutut asuvat pk seudulla.

No joo, osa sukulaisista asuvat hieman kauempana ja olen valmiiksi hyväksynyt, ettei joku halua MEIDÄN takia niin pitkää matkaa ajaa, johan siinä tulee matka ja yöpymiskulut kalliiksi.

Turhaa moisesta loukkaantua jos joku ei halua tulla.

Tuntuisi todella tyhmältä loukkaantua, tiedän itsekkin jos ei ole varaa niin ei ole, tai olisi varaa mutta se tarkoittaisi sitten loppukesän pihistelyä. Moista en tahdo ja sen tietävät myös ystävämme.

Vierailija
33/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää sellaiset juhlat kuin haluatte ja kutsua ketä haluatte. Meiltä tosin jäisi lähtemättä tuommoisiin häihin, koska lapsenvanhtia ei saada, kun niitä ei ole. Ja jo periaatteen vuoksikin, mun mielestä on noloa jos lähetetään kutsu perheellisille ja sitten ei lapset kuulukaan kutsuttujen listalle. Säästyisi rahatkin :D

Vierailija
34/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpeä itsestäni miten olemme vaatimattomia. Lähetimme koko perheelle kutsun emmekä pyytäneet edes rahaa lahjaksi.

Yksikin perhe jolla 6 lasta, ja vielä siinä iässä, että ruoka maistuu, tuli kukkamaljakon kanssa.

Ja silti oli hieno päivä ja hienot tyylikkäät juhlat. Meillä tietenkän ei ollut vielä lapsia, mutta ei tullut mieleenkään kieltää lapsia tulemasta paikalle.

Juoksentelusta en olisi pitänyt.Onneksi suku on sivistynyttä.

Normaali lapsi kyllä käyttäytyy jos on aina vaadittu asiallista käytöstä.

Vierailija
35/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se linja, että ei tulla, jos lapset jätetään kutsumatta.

Ihan ystävyydellä tämä. Aika monella tuntuu olevan tämä yllä mainittu linja. Itse en ole sitä koskaan ymmärtänyt, enkä ymmärrä vieläkään, vaikka äidiksi olen tullutkin. Haluaisin kysyä, että mikä siinä tarkkaan ottaen on niin loukkaavaa, jos lapsia ei kutsuta? Jokainen ymmärtää, että hääpari ei välttämättä halua vihkitilaisuuteen lasten mekastusta ja huutoa.

Vierailija
36/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset eivät saa olla mukana perhejuhlissa, niin missä ne oppivat käyttäytymään juhlien mukaan. Olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa, etteivät vanhemmatkaan osaa käyttäytyä tai opettaa lapsiaan käyttäytymään juhlissa.

Luulen, että aika moni nuori mies on lippalakki päässä juhlissa. Silloin on ehkä parempikin, etteivät lapset ole katsomassa.

Vierailija
37/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi juuri hääkutsuista tulee tämä: jos ei lapsia kutsuta, en tule minäkään..

Ei kuitenkaan työpaikan juhlista tms tule moista.

Mihin katoaa se on minuus kun saa lapsia, tietenkin ne lapset on TEILLE niitä kaikkein rakkaimpia, mutta ei todellakaan kaikille.

Vaikka lapsia ei kutsuta häihin, se ei tarkoita parin olevan lapsen vihaajia.

Vaikka TEIDÄN lapset osaa käyttäytä eikä heistä ole häiriötä niin fakta on se, että jos lapsia on 30 paikalla niin luonnollisesti meteliä tulee enemmän.

Eiköhän jokaisella ole oikeus juhlia suurta päivää ilman lasten mekastusta ja nauttia YSTÄVIEN seurasta.

Lapset kun ei välttämättä ole parin ystäviä ja juhlien luonne ei välttämättä vaadi aina lapsia paikalle.

Ei mene vain minulle jakeluun tämä: jos kutsut minut niin lapset kuuluvat automaattisesti pakettiin, tämän ymmärrän vaikka uuden kumppanin kohdalla, minä ja lapset kuuluu pakettiin ota tai jätä kun kyse on kuitenki kaikkien elämästä.

Häät ovat yhden päivän juhla, jos sitä ei ilman lapsia pärjää, jos ei ystävästään välitä sen vertaa ettei tule paikalle niin ei mikään tosiystävä ole.

Kiitos

Vierailija
38/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset eivät saa olla mukana perhejuhlissa, niin missä ne oppivat käyttäytymään juhlien mukaan.

Tämä on totta, mutta eipä moni varmaan haluaisi muiden lapsia omiin häihinsä opettelemaan käyttäytymistä. Toisekseen, vasta ehkä 2-3-vuotiaalta lapselta voi odottaa hyvää käytöstä. Siksi itse en veisi 1-vuotiastani paikkoihin, jossa pitää istua hiljaa tms. koska sen vaatiminen olisi noin pienelle liikaa, ei hän siihen vielä pysty.

Vierailija
39/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma, en halunnut lapsia paikalle häihini, mutta ympäristön paineen vuoksi jouduin pyörtämään päätökseni. Kuitenkin vieraat, joilla lapsia oli mukana, ymmärsivät lähteä ajoissa ennen kuin alkoholitarjoilu alkoi ja kaikki meni hyvin :)! eniten pelkäsin, että joku pikkuisista rääkyy kirkossa seremonian ajan tai käyttäytyy muuten huonosti, mutta siinäkin oli onni mukana:)!

Vierailija
40/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pida aluksi vihkitilaisuus ja kahvitus kaikille lapsineen. Illalla ravintolaan lahtevat sitten toinen porukka ja lapsiperheet suuntaavat kotiin.

Nain euroopassa toimitaan. Mutta jos tahdot perinteiset haat, niin kutsu lapsetkin ja ota lastenhoitaja, joka pitaa huolen ettei meno mene liian hurjaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan